Gå til innhold

Flytte fra sør til nord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vår familie leker med ideen om å flytte fra Oslo til Nord-Norge. Vi har fleksible jobber, så trenger ikke tenke på det. Barna er 0 og 3. Vi ønsker mer plass, et roligere liv/jobbe mindre, ut av hamsterhjulet, tett på natur og lokalsamfunn. Vi har ingen erfaring med Nord-Norge, så vi skal selvfølgelig tenke nøye gjennom dette her, som eventuelt ligger ett år eller mer frem i tid. Vi har begge vokst opp i Oslo, men har lite familie (ikke i nærheten), så akkurat dette er heller ikke viktig... 

Jeg er egentlig bare nysgjerrig på å høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende? Positive og negative. 

😀

Anonymkode: 7eb48...38b

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spennende 🥰 jeg bor ikke så langt nord som du nevner, men bor utenfor en medium stor by. Tett på naturen, trygg skolevei, hage, rett ved havet og kort vei til flyplassen som er praktisk. 

Har barn og elsker denne type hverdag.

Anonymkode: 499c3...ab6

• Liker 4
Skrevet

Det går nok fint. Husk at om dere velger nord-Troms eller Finnmark, så får dere nedskrive studielån, mer barnetrygd.....

Anonymkode: 1c381...663

• Liker 6
Skrevet

Takk for svar dere! "Dessverre" ser vi mer på Helgeland/Nordland 😉 Som anonym skriver, drømmer jeg om skole/barnehage i gåavstand, trygge veier, venner i kort avstand, hage ved havet, og flyplass i nærheten! Jeg "hater" livet i suburbia, og å må ta offentlig transport til "alt"! Fysj 😅 Så drømmen er et lite samfunn, i akseptabel avstand til noe litt mer byaktig,... Kanskje vil jeg andre, men syns det er noe romantisk med mørketiden og vinterstormer. Funker det ikke, er det bare å flytte tilbake igjen. Tenker det er ok, når barna er så små. 

• Liker 3
Skrevet

Det finnes ikke noe romantisk med vinterstormer og mørketid, men nå er det ikke så mye mørketid å snakke om på Helgeland heller.

Hvis man er glad i turlivet, ikke tar det så tungt om man har mye dårlig vær og kjipe somre, og ikke behøver å sosialisere så mye, så er Nord-Norge fint (Finnmark for meg da, så ganske annerledes fra Nordland på mange måter). Hvis man er mer et kafémenneske, så kan det bli både ensomt og ensformig.

Men som du sier: man kan alltids flytte igjen :)

Skrevet
Aristoteles skrev (22 minutter siden):

Det finnes ikke noe romantisk med vinterstormer og mørketid, men nå er det ikke så mye mørketid å snakke om på Helgeland heller.

Hvis man er glad i turlivet, ikke tar det så tungt om man har mye dårlig vær og kjipe somre, og ikke behøver å sosialisere så mye, så er Nord-Norge fint (Finnmark for meg da, så ganske annerledes fra Nordland på mange måter). Hvis man er mer et kafémenneske, så kan det bli både ensomt og ensformig.

Det med mørketid var litt på spøk, altså 😅 Men jeg er generelt et høstmenneske, liker mørke og kulde, men ikke snø.. Er også svært introvert, men hadde satt pris på én hyggelig café i nærheten allikevel 😉 Men det hadde holdt! ELSKER turlivet, og har en hund som elsker det og. Jeg tenker vi tar det som et eventyr, og hvem vet, kanskje vi blir værende!?

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det med mørketid var litt på spøk, altså 😅 Men jeg er generelt et høstmenneske, liker mørke og kulde, men ikke snø.. Er også svært introvert, men hadde satt pris på én hyggelig café i nærheten allikevel 😉 Men det hadde holdt! ELSKER turlivet, og har en hund som elsker det og. Jeg tenker vi tar det som et eventyr, og hvem vet, kanskje vi blir værende!?

Flytt til Kabelvåg i Lofoten. Det gjorde vi 😁 Én skikkelig koselig cafe. Masse hyggelige folk. Gode barnehager. Flott ny skole like ved marka. Marka rett utenfor døra. Høsten nå er helt fantastisk fargerik. Dagens reklame 🤪👍

Anonymkode: b02f0...257

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Du trenger ikke å flytte til Nordland for å få mer plass. Siden du ikke er glad snø, er nord absolutt ikke et sted for deg. 

Har nettopp flytta vekk fra nord. 

Anonymkode: 134ef...020

• Liker 2
Skrevet

Tjeldsund

Anonymkode: afee6...991

• Liker 1
Skrevet

Helgeland og Nordland er et bedre valg enn Finnmark. Det er rett og slett litt mildere klima. Jeg har bodd i både Nordland og Finnmark (militærbarn) og jeg mener Finnmark er for spesielt interesserte. (no offence) Helgeland er nydelig. Jeg har slekt både der og i Lofoten. Det er et helt annet klima der enn lenger nord og vegetasjon. 

Ingen gode råd ettersom jeg bor sørpå, bortsett fra at jeg misunner deg! Folkene, naturen og det at alle har litt mer tid. Det er noe litt magisk ved det hele. Fryseren fylt opp av fisk. 

Anonymkode: 37570...8ff

• Liker 5
Skrevet

Jeg bor på Helgeland og trives godt. Man vet aldri helt hva man får av vær her, det kan være en utrolig kjipt sommer og den kan være solrik og sjarmrende. Uansett er naturen fantastisk her, alle årstidene gir noe helt spesielt. Kommer vel litt an på innstilling også da. Når det gjelder det du skriver om kaféliv er det flere byer med kafé, velger du en litt større by som Bodø (ligger i Salten, ikke Helgeland), Mosjøen, Mo i Rana, Brønnøysund eller Sandnessjøen er det flere spiseplasser generelt å velge mellom. 

Du er hjertelig velkommen nordover, håper du blir tatt godt imot 😊

Anonymkode: aa8bf...5e2

• Liker 4
Skrevet
Aristoteles skrev (35 minutter siden):

Det er endel koselige kafeer i Mosjøen! Litt ulik kafekultur i forskjellige byer, så dumt å ta alle nordnorske byer og tettsteder over en kam. 

Selv valgte vi å flytte fra Oslo av samme grunn, men vi flytta sørover😊

Anonymkode: 6bf5c...77c

Skrevet

Neineinei!!! Ikke flytt fra sola!!! Også sender du litt opp hit med det samme 

Anonymkode: 07846...499

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da kan det godt hende du kommer til rett plass :) Nord-Norge er et eldorado for turmennesker. Ville nå ha vurdert Finnmark jeg da, for når det kommer til fiske, bær/sopp, jakt etc., så blir det ikke bedre enn her. Byliv blir det verre med 😄

Men kom, kom :) Vi trenger mer folk i landsdelen.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er endel koselige kafeer i Mosjøen! Litt ulik kafekultur i forskjellige byer, så dumt å ta alle nordnorske byer og tettsteder over en kam. 

Men hun ville ikke bo i byen, bare med nærhet til by. Selv små steder har en kafé eller to, så med "kaféliv" mente jeg noe mer, altså at man har kulturtilbud, pub hvor det ikke alltid er de samme ti menneskene etc.

Selv drømmer jeg om å flytte nedover, på bygda i Telemark for eksempel.

Skrevet

Jo lengre nord, jo finere mørketid. Jo lengre nord, jo finere midnattssol. Sør i Nord-Norge er det jo ikke/knapt midnattssol/mørketid. Hadde jobbmarkedet vært bedre for sånne som meg, hadde jeg definitivt bodd i nord. Utrolig fint der, og et mer avslappende liv gitt at du har skole og jobb nær du bor. Lite merkeklær å få kjøpt i butikkene, men så er det da heller ikke noe merkepress. Deilig! 

Anonymkode: 4ea19...32d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei! Vår familie leker med ideen om å flytte fra Oslo til Nord-Norge. Vi har fleksible jobber, så trenger ikke tenke på det. Barna er 0 og 3. Vi ønsker mer plass, et roligere liv/jobbe mindre, ut av hamsterhjulet, tett på natur og lokalsamfunn. Vi har ingen erfaring med Nord-Norge, så vi skal selvfølgelig tenke nøye gjennom dette her, som eventuelt ligger ett år eller mer frem i tid. Vi har begge vokst opp i Oslo, men har lite familie (ikke i nærheten), så akkurat dette er heller ikke viktig... 

Jeg er egentlig bare nysgjerrig på å høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende? Positive og negative. 

😀

Vi gjorde noe lignende, men det ble lite vellykket. Flyttet fra stor by til lander. Kort oppsummert var livet minst like hektisk da alt var veldig tungvint: Kjøreavstand til alt fra jobb, skole, barnehage, fritidsaktiviteter og butikker, så vi brukte utrolig mye tid på å forflytte oss. I tillegg var det utrolig vanskelig å bli kjent med folk og et veldig homogent miljø hvor det var vanskelig å passe inn. Dårlig kulturtilbud, vanskelig å reise på ferie (langt til flyplass, dyre billetter)….etc etc. Mye natur var det definitivt, så om det er viktig for dere, kan kanskje det veie litt opp for alt det andre.

Anonymkode: c5397...b1a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar dere! "Dessverre" ser vi mer på Helgeland/Nordland 😉 Som anonym skriver, drømmer jeg om skole/barnehage i gåavstand, trygge veier, venner i kort avstand, hage ved havet, og flyplass i nærheten! Jeg "hater" livet i suburbia, og å må ta offentlig transport til "alt"! Fysj 😅 Så drømmen er et lite samfunn, i akseptabel avstand til noe litt mer byaktig,... Kanskje vil jeg andre, men syns det er noe romantisk med mørketiden og vinterstormer. Funker det ikke, er det bare å flytte tilbake igjen. Tenker det er ok, når barna er så små. 

Hvis du tenker Nordland og vil ha flyplass i nærheten, har du kun ett reelt alternativ, og det er Bodø. Det er masse andre flyplasser i Nordland riktignok, men der flyr bare Widerøe, og flyturer koster det hvite i øyet. De fleste lokale bruker ikke fly med mindre jobben eller helsevesenet betaler, det er det for dyrt til. De kjører heller tog (der det er mulig) eller kjører i mange timer for å unngå å betale for en Widerøe-tur. Med fire stk i familien har dere ikke noe valg enn å velge bort flyet hvis dere skal på ferie (med mindre dere er smellrike). Unntaket er altså Bodø. 
Bodø kan  være litt lengre unna det livet det ser ut til at du ønsker deg. Men kanskje et mindre sted i nærheten av Bodø. 

Anonymkode: e3c1a...2e0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mosjøen er en skikkelig kaféby, ja. Men dårlig vær, mørkt om vinteren pga Øyfjellet, og ikke noe midnattssol.

Anonymkode: e3c1a...2e0

Skrevet

Nei og nei. Iskalde somre og masse snø. Hardbarka miljø. Bare se på jegetvillingene.  Nei, hold dere i sola og Oslo. Flytt heller lengre sørover. Mye koseligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...