Drizzt Skrevet 19. september 2022 #1 Skrevet 19. september 2022 (endret) Fy f..n så godt skrevet: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/svartmaler-norsk-okonomi-for-a-komme-seg-unna-valglofter-og-forventninger/o/5-95-658189 Staten tjener ekstremt, ekstremt godt på eksport av gass. Staten tjener ekstremt, ekstremt godt ved å innføre en ekstra strømskatt for bedrifter og husholdninger. Men kommer noen av pengene folk og næringsliv til gode? Nei. Sånt driver ikke denne regjeringen med. Bedrifter skal gå konkurs, småbarnsfamilier skal trykkes ned i bunnløs fattigdom. Det er vanlig folk sin tur, ble vi fortalt. Sannelig nok ble det vår tur å bli fattige. P.S. Forrige uke var jeg i Danmark i jobbsammenheng. Jeg kjørte bil. Jeg fylte tanken for 13 DKK literen. Jeg kom tilbake til Norge og møtt priser på 25 NOK literen. For en umettelig grådig regjering. Endret 19. september 2022 av Drizzt 3 1 8
Capt. Obvious Skrevet 19. september 2022 #2 Skrevet 19. september 2022 Drizzt skrev (4 minutter siden): Fy f..n så godt skrevet: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/svartmaler-norsk-okonomi-for-a-komme-seg-unna-valglofter-og-forventninger/o/5-95-658189 Staten tjener ekstremt, ekstremt godt på eksport av gass. Staten tjener ekstremt, ekstremt godt ved å innføre en ekstra strømskatt for bedrifter og husholdninger. Men kommer noen av pengene folk og næringsliv til gode? Nei. Sånt driver ikke denne regjeringen med. Bedrifter skal gå konkurs, småbarnsfamilier skal trykkes ned i bunnløs fattigdom. Det er vanlig folk sin tur, ble vi fortalt. Sannelig nok ble det vår tur å bli fattige. P.S. Forrige uke var jeg i Danmark i jobbsammenheng. Jeg kjørte bil. Jeg fylte tanken for 13 DKK literen. Jeg kom tilbake til Norge og møtt priser på 25 NOK literen. For en umettelig grådig regjering. Problemet med norsk økonomi er at man har store fremtidige kostnader i form av pensjoner og trygder, det er derfor man setter ekstrainntektene over til oljefondet. Når folk forventer å bli pensjonert fra 67 og alle skal ha alt mulig rart fra staten i form av økonomisk støtte, så blir det jo sånn dessverre. Det finnes ingen vei utenom store kutt. 3
Drizzt Skrevet 19. september 2022 Forfatter #3 Skrevet 19. september 2022 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Problemet med norsk økonomi er at man har store fremtidige kostnader i form av pensjoner og trygder, det er derfor man setter ekstrainntektene over til oljefondet. Når folk forventer å bli pensjonert fra 67 og alle skal ha alt mulig rart fra staten i form av økonomisk støtte, så blir det jo sånn dessverre. Det finnes ingen vei utenom store kutt. Det rimer ikke helt. For det første er det altfor mye offentlig sløseri med tvilsomme effekt og nytte som er der konstant hele tiden. Det gjøres ikke noe med dette. For det andre er det masse penger i Oljefondet, men folk lever her og nå, i dag og det er her og nå, i dag de lider og trenger hjelp. For det tredje er regjeringens jobb å gjøre det som trengs for folk i dag og ikke om 40 år. Det er dumt og feil å tenke kun på hva som skjer om 30-40 år og ikke det som skjer i dag. Tenk deg en veldig sulten mann som ber om litt brød, men staten sier: Nei, nei, vi setter brødet her i fryseren og du får det om 40 år når du blir pensjonist. I mellomtiden gi meg alle pengene dine så jeg kan passe på dem og du får dem tilbake om 40 år sammen med brødet. Denne mannen lever her og nå og har behov i dag. Det er dette Støre og Vedum ikke forstår. De flår folk og næringsliv i dag med lovnader om at de kanskje får det tilbake om 40 år. Kanskje. 5 1 6
Capt. Obvious Skrevet 19. september 2022 #4 Skrevet 19. september 2022 Drizzt skrev (2 minutter siden): Det rimer ikke helt. For det første er det altfor mye offentlig sløseri med tvilsomme effekt og nytte som er der konstant hele tiden. Det gjøres ikke noe med dette. For det andre er det masse penger i Oljefondet, men folk lever her og nå, i dag og det er her og nå, i dag de lider og trenger hjelp. For det tredje er regjeringens jobb å gjøre det som trengs for folk i dag og ikke om 40 år. Det er dumt og feil å tenke kun på hva som skjer om 30-40 år og ikke det som skjer i dag. Tenk deg en veldig sulten mann som ber om litt brød, men staten sier: Nei, nei, vi setter brødet her i fryseren og du får det om 40 år når du blir pensjonist. I mellomtiden gi meg alle pengene dine så jeg kan passe på dem og du får dem tilbake om 40 år sammen med brødet. Denne mannen lever her og nå og har behov i dag. Det er dette Støre og Vedum ikke forstår. De flår folk og næringsliv i dag med lovnader om at de kanskje får det tilbake om 40 år. Kanskje. Det rimer ganske greit med uttalt politikk de siste tiårene; at man skal forsøke å ha nok til fremtidige pensjoner/trygder. Ja, det finnes noe offentlig sløseri, men det er uansett en dråpe i havet sammenlignet med de store utgiftene i folketrygden, som er den største utgiftsposten. Ja, det er en del penger, men når alle forventer å pensjonere seg fra 67, så må de få pensjoner livet ut. Bruker man for mye nå, vil man ikke ha nok til de forpliktelsene, og da blir det også opprør. Begge deler. Man må gi litt nå, men hovedsakelig spare til fremtiden når eldrebølgen eksploderer. Ja, det er synd det er slik på mange måter, men det er jo den politikken folk har stemt på de siste tiårene, så det kommer egentlig ikke som noen overraskelse. 1
I Grosny Skrevet 19. september 2022 #5 Skrevet 19. september 2022 (endret) Capt. Obvious skrev (10 timer siden): Problemet med norsk økonomi er at man har store fremtidige kostnader i form av pensjoner og trygder, det er derfor man setter ekstrainntektene over til oljefondet. Når folk forventer å bli pensjonert fra 67 og alle skal ha alt mulig rart fra staten i form av økonomisk støtte, så blir det jo sånn dessverre. Det finnes ingen vei utenom store kutt. De fremtidige problemene må takles ved å legge til rette for nåtids og fremtidig næring. I stedet for å strømfakturere i hjel privatpersoner og næringsliv og putte pengene i fond så bør vi utvikle landet og næringslivet. Vi må f. Eks. ha thoriumkrafverkutdannelse og forskning. Vi må sette oss i stand til å produsere noe. Ågerpriser på strøm er mer til skade enn nytte. Hvis Norge mener at det er bedre å satse på utenlandsk fond enn på egne prosjekter og næring så viser vi mistro til oss selv ,passivitet og feighet. Endret 19. september 2022 av I Grosny 7
Bombasi Skrevet 19. september 2022 #6 Skrevet 19. september 2022 Synes Vedum og Støre står for den kanskje verste politiske styringen i Norge på lang, lang tid. Å bremse inflasjonen er vel og bra, men når ikke strøm- og drivstoffpriser går ned, så nytter det ikke å stramme inn overalt ellers. Vedum og Støre har gått inn for å spare seg til fant. Det blir å ende med en fullstendig markedskollaps, som ironisk nok statsbudsjettet prøver å unngå. Men sånn går det når man prøver å spise suppe med gaffel. Og Ap og Sp skal sitte i 3 år til. Hvor ender dette? Jeg er oppriktig bekymret. Kan ikke fatte og begripe at noen stemmer Ap eller Sp igjen. 5 1 2
Gjest Villfisker Skrevet 19. september 2022 #7 Skrevet 19. september 2022 Under den franske revulusjonen var det vanlige folk sin tur. Ganske ekstremt, men da ble de i hvert fall hørt for å si det sånn.
Capt. Obvious Skrevet 19. september 2022 #8 Skrevet 19. september 2022 I Grosny skrev (42 minutter siden): De fremtidige problemene må takles ved å legge til rette for nåtids og fremtidig næring. I stedet for å strømfakturere i hjel privatpersoner og næringsliv og putte pengene i fond så bør vi utvikle landet og næringslivet. Vi må f. Eks. ha thoriumkrafverkutdannelse og forskning. Vi må sette oss i stand til å produsere noe. Ågerpriser på strøm er mer til skade enn nytte.hvis Norge mener at det er bedre å satse på utenlandsk fond enn på egne prosjekter og næring så viser vi mistro til oss selv ,passivitet og feighet. Ja det er jeg enig i, men nettopp derfor kan man jo heller ikke bare fortsette å kaste nesten ubegrenset med penger på diverse ordninger. Om man skal ha penger til utvikling og forskning, så må disse komme fra et et sted, og på en måte som gjør at man fortsatt kan holde fremtidige økonomiske forpliktelser. Egentlig er så og si hele oljefondet allerede avsatt til fremtidige pensjoner.
Anonio Skrevet 19. september 2022 #9 Skrevet 19. september 2022 3 hours ago, Capt. Obvious said: Det rimer ganske greit med uttalt politikk de siste tiårene; at man skal forsøke å ha nok til fremtidige pensjoner/trygder. Ja, det finnes noe offentlig sløseri, men det er uansett en dråpe i havet sammenlignet med de store utgiftene i folketrygden, som er den største utgiftsposten. Ja, det er en del penger, men når alle forventer å pensjonere seg fra 67, så må de få pensjoner livet ut. Bruker man for mye nå, vil man ikke ha nok til de forpliktelsene, og da blir det også opprør. Begge deler. Man må gi litt nå, men hovedsakelig spare til fremtiden når eldrebølgen eksploderer. Ja, det er synd det er slik på mange måter, men det er jo den politikken folk har stemt på de siste tiårene, så det kommer egentlig ikke som noen overraskelse. Nå er en ganske stor del av det du kaller pensjon inndekt i en av Europas høyeste skatteregimer, så man kan ikke både skylde på fremtiden og øke skatt. Staten blir stadig rikere, folket blir stadig fattigere. Det henger ikke på greip. Jeg betaler godt over 37% skatt. Om ikke de rundt 300.000 jeg betaler i året kommer meg til gode i pensjonen (som for øvrig i gjennomsnitt ikke kommer til å koste staten like me de får inn av meg), så kan vi enten slutte å betale latterlige beløp skatt, eller bruke av pengene staten drar inn i situasjoner som nå med gass og elektrisitet. 3
Capt. Obvious Skrevet 19. september 2022 #10 Skrevet 19. september 2022 Anonio skrev (25 minutter siden): Nå er en ganske stor del av det du kaller pensjon inndekt i en av Europas høyeste skatteregimer, så man kan ikke både skylde på fremtiden og øke skatt. Staten blir stadig rikere, folket blir stadig fattigere. Det henger ikke på greip. Jeg betaler godt over 37% skatt. Om ikke de rundt 300.000 jeg betaler i året kommer meg til gode i pensjonen (som for øvrig i gjennomsnitt ikke kommer til å koste staten like me de får inn av meg), så kan vi enten slutte å betale latterlige beløp skatt, eller bruke av pengene staten drar inn i situasjoner som nå med gass og elektrisitet. Skattene bidrar også til pensjoner i en viss grad, men det er pensjonsfond utland (altså oljefondet) som vil være den primære kilden til å finansiere pensjonene fremover. Skattene finansierer i hovedsak andre ting, som f. eks. helsevesenet og utdanning. Det man betaler i skatt kommer ikke på langt nær til å være nok dersom folk fortsetter å forvente det samme i pensjonsytelser og noen andre typer stønader. Skal man ha mer penger til andre ting, så må man godta at pensjonsytelser og folketrygden må kuttes kraftig.
Topsi Skrevet 19. september 2022 #11 Skrevet 19. september 2022 Capt. Obvious skrev (1 time siden): Ja det er jeg enig i, men nettopp derfor kan man jo heller ikke bare fortsette å kaste nesten ubegrenset med penger på diverse ordninger. Om man skal ha penger til utvikling og forskning, så må disse komme fra et et sted, og på en måte som gjør at man fortsatt kan holde fremtidige økonomiske forpliktelser. Egentlig er så og si hele oljefondet allerede avsatt til fremtidige pensjoner. En kan ikke overholde fremtidige økonomiske forpliktelser når bedriftene går konkurs pga strømprisene 2 1
Capt. Obvious Skrevet 19. september 2022 #12 Skrevet 19. september 2022 Topsi skrev (3 minutter siden): En kan ikke overholde fremtidige økonomiske forpliktelser når bedriftene går konkurs pga strømprisene Ikke uenig i at det kan bli vanskelig. Men nå har man nå valgt en politikk i Norge der man prioriterer seniorene i befolkningen, og i trange tider vil det gå utover noe annet. Korthuset kan naturlig nok falle, slik det gjorde i Hellas.
Topsi Skrevet 19. september 2022 #13 Skrevet 19. september 2022 (endret) Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Ikke uenig i at det kan bli vanskelig. Men nå har man nå valgt en politikk i Norge der man prioriterer seniorene i befolkningen, og i trange tider vil det gå utover noe annet. Korthuset kan naturlig nok falle, slik det gjorde i Hellas. Korthus VIL falle når pensjonister prioriteres over arbeidsplasser, for da vil også pensjonistene tape til slutt Endret 19. september 2022 av Topsi
Blitz21 Skrevet 19. september 2022 #14 Skrevet 19. september 2022 Drizzt skrev (4 timer siden): Fy f..n så godt skrevet: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/svartmaler-norsk-okonomi-for-a-komme-seg-unna-valglofter-og-forventninger/o/5-95-658189 Staten tjener ekstremt, ekstremt godt på eksport av gass. Staten tjener ekstremt, ekstremt godt ved å innføre en ekstra strømskatt for bedrifter og husholdninger. Men kommer noen av pengene folk og næringsliv til gode? Nei. Sånt driver ikke denne regjeringen med. Bedrifter skal gå konkurs, småbarnsfamilier skal trykkes ned i bunnløs fattigdom. Det er vanlig folk sin tur, ble vi fortalt. Sannelig nok ble det vår tur å bli fattige. P.S. Forrige uke var jeg i Danmark i jobbsammenheng. Jeg kjørte bil. Jeg fylte tanken for 13 DKK literen. Jeg kom tilbake til Norge og møtt priser på 25 NOK literen. For en umettelig grådig regjering. Hvis de bruker mer penger blir det bare mer inflasjon. Og den er allerede for høy.
Capt. Obvious Skrevet 19. september 2022 #15 Skrevet 19. september 2022 Topsi skrev (1 minutt siden): Korthus VIL falle når pensjonister prioriteres over arbeidsplasser, for da vil også pensjonistene tape til slutt Det kan fort skje ja, akkurat slik det har skjedd i andre europeiske land. Men jeg tviler på at du får de i aldersgruppen 50+ (som jo er godt etablerte, og ofte de som er i politiske posisjoner som tar beslutninger) til å godta en sterk reduksjon av alderspensjon.
Anonio Skrevet 19. september 2022 #16 Skrevet 19. september 2022 (endret) 3 minutter siden, Capt. Obvious said: Det kan fort skje ja, akkurat slik det har skjedd i andre europeiske land. Men jeg tviler på at du får de i aldersgruppen 50+ (som jo er godt etablerte, og ofte de som er i politiske posisjoner som tar beslutninger) til å godta en sterk reduksjon av alderspensjon. Man kan heller belønne folk som jobber til å spare selv i fryste kontoer. De fjernet jo alle godene på aksje og fondsparekonto. Typ det de har i USA med 401k. Så kan staten prioritere annerledes med alle pengene som er og blir stappet i madrassen. Dessverre så tror jeg staten har jobbet seg inn i et hjørne hvor det handler om å bevare staten, ikke befolkningen. Endret 19. september 2022 av Anonio
Gjest Adobyen Skrevet 19. september 2022 #17 Skrevet 19. september 2022 I Grosny skrev (2 timer siden): De fremtidige problemene må takles ved å legge til rette for nåtids og fremtidig næring. I stedet for å strømfakturere i hjel privatpersoner og næringsliv og putte pengene i fond så bør vi utvikle landet og næringslivet. Vi må f. Eks. ha thoriumkrafverkutdannelse og forskning. Vi må sette oss i stand til å produsere noe. Ågerpriser på strøm er mer til skade enn nytte.hvis Norge mener at det er bedre å satse på utenlandsk fond enn på egne prosjekter og næring så viser vi mistro til oss selv ,passivitet og feighet. Det minker fort på næringslivet nå, og flere gir opp hver eneste dag av samme grunn: strømprisene. Hvis stadig flere legger ned og ansatte mister jobbene så må de øke dagpengebudsjettet. Distriktene vil miste det meste av næringsliv. Kan ikke forstå hva politikerne tenker med..
Gjest Agent smith Skrevet 19. september 2022 #18 Skrevet 19. september 2022 Det var v el ingen overraskelse at når sp/AP Kom til makten ville skatter og avgifter øke. Sånn har det jo alltid vært når AP har vært med i regjering. I sosialismen/kommunismens ånd skal ikke folk ha så mye penger å styre med selv,nei nesten alt skal betales inn til staten og så skal de bestemme om du har behov for å få noen av de tilbake
Brunello Skrevet 19. september 2022 #19 Skrevet 19. september 2022 Drizzt skrev (5 timer siden): Det rimer ikke helt. For det første er det altfor mye offentlig sløseri med tvilsomme effekt og nytte som er der konstant hele tiden. Det gjøres ikke noe med dette. For det andre er det masse penger i Oljefondet, men folk lever her og nå, i dag og det er her og nå, i dag de lider og trenger hjelp. For det tredje er regjeringens jobb å gjøre det som trengs for folk i dag og ikke om 40 år. Det er dumt og feil å tenke kun på hva som skjer om 30-40 år og ikke det som skjer i dag. Tenk deg en veldig sulten mann som ber om litt brød, men staten sier: Nei, nei, vi setter brødet her i fryseren og du får det om 40 år når du blir pensjonist. I mellomtiden gi meg alle pengene dine så jeg kan passe på dem og du får dem tilbake om 40 år sammen med brødet. Denne mannen lever her og nå og har behov i dag. Det er dette Støre og Vedum ikke forstår. De flår folk og næringsliv i dag med lovnader om at de kanskje får det tilbake om 40 år. Kanskje. Det er derfor alle regjeringer de siste 30 årene har vært så opptatt av Oljefondet. Det er for oss som lever nå og pensjonene våre. Dersom vi ikke har Oljefondet, vil det ikke være mulig å ha skikkelige pensjoner om 30 år til dagens 40-åringer. 2
Capt. Obvious Skrevet 19. september 2022 #20 Skrevet 19. september 2022 Anonio skrev (1 time siden): Man kan heller belønne folk som jobber til å spare selv i fryste kontoer. De fjernet jo alle godene på aksje og fondsparekonto. Typ det de har i USA med 401k. Så kan staten prioritere annerledes med alle pengene som er og blir stappet i madrassen. Dessverre så tror jeg staten har jobbet seg inn i et hjørne hvor det handler om å bevare staten, ikke befolkningen. Det kan man, men jeg tror egentlig ikke dagens 50+ generasjoner er så keen på det. Vi ser jo hvem som prioriteres, og vi så hvem som ble prioritert under korona.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå