Gå til innhold

Skal til legen idag å be om sykemelding - Gruer meg🥵

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber bare 30 prosent da jeg har svangerskapspenger for resterende 70. Har idag bestilt meg legetime for å be om sykemelding på resterende da jeg kjenner jeg er på randen til mentalt sammenbrudd.

er gravid i uke 29. Har hatt skabb siden i sommer, klør meg til blods bokstavelig talt døgnet rundt. Bare dette et grunn nok til å bli gal. Jeg sover maks 3-4 timer pr natt pga bekkenløsning og bekkenlåsning (og kløe). Jeg har vært forkjølt med snørr og hoste konstant de 3 siste ukene. Jeg har halsbrann som gjør at jeg ikke klarer å ligge på sofa å slappe av. Jeg er mye alene med minste jenta på 1 år. Jeg har anemi som gjør at jeg føler meg som en zombie fra morgen til kveld.

Føler bare at det er for mye nå og tanken på jobb denne uken klarer jeg ikke 😩 men kjenner jeg gruer meg til å komme til lege å be om sykemelding, hater å «synes synd på meg selv» og er redd legen bare må be meg ta meg sammen🥵

Anonymkode: 696dd...060

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først, ikke start med å be om sykemelding, start med å be om medisin mot skabb fordi denne holder deg våken, be deretter om for eksempel fysioterapi for bekkenet siden det plager deg, si du hverken har overskudd til deg selv eller datteren på ett år for ikke så snakke om bekymringene du har fordi du er gravid oppi dette, og deretter si at du sliter deg fullstendig ut på å tvinge deg selv på jobb de siste 30% ene fordi du syns det er så flaut å måtte si du ikke makter mer så du trenger hjelp.. 

Anonymkode: f9fc3...3b9

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest Sunfl0wer
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jobber bare 30 prosent da jeg har svangerskapspenger for resterende 70. Har idag bestilt meg legetime for å be om sykemelding på resterende da jeg kjenner jeg er på randen til mentalt sammenbrudd.

er gravid i uke 29. Har hatt skabb siden i sommer, klør meg til blods bokstavelig talt døgnet rundt. Bare dette et grunn nok til å bli gal. Jeg sover maks 3-4 timer pr natt pga bekkenløsning og bekkenlåsning (og kløe). Jeg har vært forkjølt med snørr og hoste konstant de 3 siste ukene. Jeg har halsbrann som gjør at jeg ikke klarer å ligge på sofa å slappe av. Jeg er mye alene med minste jenta på 1 år. Jeg har anemi som gjør at jeg føler meg som en zombie fra morgen til kveld.

Føler bare at det er for mye nå og tanken på jobb denne uken klarer jeg ikke 😩 men kjenner jeg gruer meg til å komme til lege å be om sykemelding, hater å «synes synd på meg selv» og er redd legen bare må be meg ta meg sammen🥵

Høres forferdelig ut alt det du sliter med,så om du har en god fastlege så tviler jeg på at du får beskjed om å ta deg sammen. Og det å be om sykemld er heller ikke å synes synd på seg selv,men å ta vare på seg selv😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Først, ikke start med å be om sykemelding, start med å be om medisin mot skabb fordi denne holder deg våken, be deretter om for eksempel fysioterapi for bekkenet siden det plager deg, si du hverken har overskudd til deg selv eller datteren på ett år for ikke så snakke om bekymringene du har fordi du er gravid oppi dette, og deretter si at du sliter deg fullstendig ut på å tvinge deg selv på jobb de siste 30% ene fordi du syns det er så flaut å måtte si du ikke makter mer så du trenger hjelp.. 

Anonymkode: f9fc3...3b9

Jeg har prøvd alt av medisiner mot skabben uten at det har funket så langt. Så legen er klar over skabb problemene. Jeg går til fysioterapi mot bekkenet uten at det hjelper dessverre🤯 ts

Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så fremt du ikke har dr. Mengele som fastlege har du ingen ting å bekymre deg for...

Folk rent generellt bekymrer seg alt for mye i hverdagen..forestill deg livet ditt som et lauvtre om høsten..

Du blir født med alle bladene på så mister du ett blad...så et til og så enda et...De som faller av dekker de som falt av tidligere..

Bladene er hendelser i livet ditt som falmer og blir til gamle minner når de dekkes av nye blader....Til slutt er alle bladene borte og det er du og...

Skrevet (endret)

Kløe i svangerskapet forekommer hyppig og er for det meste en ufarlig tilstand som ikke krever oppfølging. Langt sjeldnere (1 prosent) skyldes kløen hepatose. Ved hepatose får du kløe uten utslett i spesielt hender og under fotsålene. Kløen er vanligvis verst om nettene og forekommer ofte i slutten av svangerskapet.

kanskje du bør ta blodprøve for å utelukke? Jeg hadde dette i et av svangerskapet. 

Endret av Fionas
Skrevet
Fionas skrev (1 minutt siden):

Kløe i svangerskapet forekommer hyppig og er for det meste en ufarlig tilstand som ikke krever oppfølging. Langt sjeldnere (1 prosent) skyldes kløen hepatose. Ved hepatose får du kløe uten utslett i spesielt hender og under fotsålene. Kløen er vanligvis verst om nettene og forekommer ofte i slutten av svangerskapet.

Er skabb jeg har og ikke svangerskapskløe. Hele familien har skabb 😮💨 ts

Skrevet

Be om henvisning til hudavdeling. Kanskje de kan hjelpe deg med skabben. 

Og ikke be om sykemelding. Det er ikke vi pasienter som bestemmer, det er det legen som gjør. Du kan selvsagt legge til at alt dette går utover sovnet som igjen gjør det vanskelig å håndtere jobb. Så finner non legen ut om sykemelding er tingen.

Anonymkode: 113a0...e30

• Liker 2
Skrevet (endret)
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke gått inn og sagt at jeg ville ha sykmelding. Jeg hadde begynt å fortelle om det du skriver her som jeg har uthevet. Noen ganger har man veldig tøffe perioder og du kjenner jo virkelig på at det er alt for mye nå. Pust, gå til legen også ser du hva det blir til. Med tanke på at du har svangerskapspenger så vil jeg tro at legen skriver ut sykmeldingen uten å nøle :) 

Endret av Blått
  • Liker 1
Skrevet

Du kan ikke kombinere sykemelding og svangerskapspenger. Da må du enten gå ut i 100% sykemelding eller 100% svangerskapspenger. 

Anonymkode: eacd4...ca1

Skrevet

Kan du jobbe mer skabb? Trudde det var veldig smittsomt 

• Liker 2
Skrevet
Sofakona skrev (3 minutter siden):

Ja man kan gå på jobb 24 timer etter behandling. Men man får kkke vite om behandlingen har funket før flere uker etterpå, da man kan ha kløe i lang tid🥵 Har vært gjennom 4 runder med behandling. TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan ikke kombinere sykemelding og svangerskapspenger. Da må du enten gå ut i 100% sykemelding eller 100% svangerskapspenger. 

Kilde? Jeg har hørt det motsatte nemlig 😅

Anonymkode: 26cc6...28d

Skrevet
Sofakona skrev (2 timer siden):

I min jobb er det strengt. Har en kollega som har vært MYE sykemeldt ifbm skabb… 

Anonymkode: 6b974...753

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kilde? Jeg har hørt det motsatte nemlig 😅

Anonymkode: 26cc6...28d

Ikke meg du svarte, men jeg har svangerskapspenger for 70 prosent av stillingen og ble idag sykemeldt for de resterende 30😊

• Liker 1
Skrevet

Vel, jeg fikk selv avslag på dette og måtte gå over til 100% sykemelding. Du kan ikke få to ytelser fra NAV samtidig. Du får nok et brev fra NAV med avslag snart. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

God bedring. 

Anonymkode: df711...4bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er skabb jeg har og ikke svangerskapskløe. Hele familien har skabb 😮💨 ts

Hvorfor blir dere ikke kvitt skabben? Spør ikke for å være frekk, men har aldri hørt om at man ikke blir kvitt skabb etter en behandling. Virker utrolig slitsomt og uholdbart.

Men undrer også på om du og fam kan gå på jobb og barnehage når dere ikke blir kvitt dette?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I min jobb er det strengt. Har en kollega som har vært MYE sykemeldt ifbm skabb… 

Anonymkode: 6b974...753

Er det vanlig å ha skabb nå for tiden? I min oppvekst på 70 tallet så var skabb så å si ikke eksisterende. Husker det vr ei i klassen på barneskolen som hadde skabb, og hun blei erta for det og kalt urenslig :( 

Anonymkode: 92b87...5c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Har dere forsøkt den medisinen mot skabb som faktisk virker?

https://www.funkygine.com/2020/10/18/jeg-er-sa-glad-for-at-vi-delte-vart-mote-med-skabb/

Anonymkode: 6c0f1...f0d

Dette! Hadde også noen i familien som slet skikkelig med å bli kvitt det. Behandlet babyen sin så lenge og mye, uten virkning. Til slutt fant de endelig noe som funka! det tok flere måneder uten hell på de medisinene de fikk først.. 

og til dere som spør om skabb er vanlig nå idag, ja. Det har blitt mer av dette de siste årene.

Anonymkode: 1e924...e67

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...