AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #1 Del Skrevet 19. september 2022 Ja, virker kanskje litt gal nå? Men tingen er at jeg mister veldig lyst og appetitt på mat jeg leser noe "skummelt" om. Har jo fått med meg at hvis disse tingene ikke skylles/kokes godt og lenge nok så kan man bli forgiftet og alt mulig. Vet også at det ikke gjelder alle, men håpet noen her inne kunne forklare ordentlig for meg? Har egentlig veldig lyst til å begynne å lage gryter og supper med linser og bønner i, og bruker gjerne hermetisk. Er det slik at jeg ikke behøver å være redd for det hermetiske? Hva er det enkleste jeg kan gjøre, som er garantert trygt? Anonymkode: d25db...d0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 19. september 2022 #2 Del Skrevet 19. september 2022 Du må ha litt risiko vurdering evne, det der høres ut som Facebook hysteri. Bønner linser kommer som hermetiske (dvs de er kokt i boksen) eller tørre og bakterier trenger vann for å overleve/formere. Det er nok mer historier om folk som oppbevarer tilberedte bønner/linser dårlig enn det faktisk har noe med maten generelt å gjøre. Eneste jeg har opplevd er litt ekstra gass etter bønner, veldig ufarlig om enn litt kjipt for de i samme rom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 19. september 2022 #3 Del Skrevet 19. september 2022 https://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/gronnsaker_frukt_og_bar/eksotiske_raavarer_som_krever_koking Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #4 Del Skrevet 19. september 2022 Hermetiske bønner er helt trygge. De er kokt og behandlet. Lurt å skylle vekk laken de ligger i, da. Men koketider står tydelig på nett, så det er ikke farlig så lenge du følger anvisninger. Anonymkode: ed826...89d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #5 Del Skrevet 19. september 2022 Hva med å prøve å lese seg opp litt, når du har så spesiell frykt? Ikke på kvinneguiden, men på gode kilder. Uvitenhet avler frykt. Gjelder forøvrig alle deler av livet. Anonymkode: 36ca6...297 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #6 Del Skrevet 19. september 2022 Så bra du har lyst til å spise mer bønner, linser og kikerter. Veldig billig i innkjøp, særlig tørkede, og variasjonene er uendelige. Jeg pleier å legge bønner/kikerter i vann over natten for så å koke dem og fryse ned i mindre porsjoner for å slippe mye planlegging. Bruker ikke hermetiske, men det er selvsagt fint og lettvint. Dette er helt trygg mat, ikke la deg påvirke av tulleting, da kan du snart ikke spise noe. Anonymkode: 28b4e...883 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #7 Del Skrevet 19. september 2022 Hermetiske er helt trygt 😊 Jeg koker også selv, men da vannes de ut minst 12 timer og kokes i trykkoker. Følg ansvisninger om koketid og sjekk at de ikke er harde når de er ferdig kokt. Linser (splittede) tar utrolig kort tid, så det er null problem å sørge for at disse er godt kokt. Anonymkode: 8a863...8a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 19. september 2022 #8 Del Skrevet 19. september 2022 Ryddet for brukerdebatt. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #9 Del Skrevet 19. september 2022 Du blir da ikke forgiftet av bønner, linser og kikerter? Da hadde jeg vel vært død for lenge siden. Kjøp, tilbered, spis, bli mett og glad. Anonymkode: 1896f...eef 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #10 Del Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, virker kanskje litt gal nå? Men tingen er at jeg mister veldig lyst og appetitt på mat jeg leser noe "skummelt" om. Har jo fått med meg at hvis disse tingene ikke skylles/kokes godt og lenge nok så kan man bli forgiftet og alt mulig. Vet også at det ikke gjelder alle, men håpet noen her inne kunne forklare ordentlig for meg? Har egentlig veldig lyst til å begynne å lage gryter og supper med linser og bønner i, og bruker gjerne hermetisk. Er det slik at jeg ikke behøver å være redd for det hermetiske? Hva er det enkleste jeg kan gjøre, som er garantert trygt? Anonymkode: d25db...d0d Linser eller kikerter (fra boks, skylles i dørslag før bruk) er utrolig digg i taco! Jeg tilbereder det på samme måte som tacokjøtt og krydrer godt. Veldig digg! Og billig Anonymkode: 00d46...c81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Khloe Skrevet 20. september 2022 #11 Del Skrevet 20. september 2022 Kjøp hermetisk i lake, som flere skriver, hvis du er bekymret. Det er helt trygt og trenger ikke å kokes/bløtlegges😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #12 Del Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 10.09): Ja, virker kanskje litt gal nå? Men tingen er at jeg mister veldig lyst og appetitt på mat jeg leser noe "skummelt" om. Har jo fått med meg at hvis disse tingene ikke skylles/kokes godt og lenge nok så kan man bli forgiftet og alt mulig. Vet også at det ikke gjelder alle, men håpet noen her inne kunne forklare ordentlig for meg? Har egentlig veldig lyst til å begynne å lage gryter og supper med linser og bønner i, og bruker gjerne hermetisk. Er det slik at jeg ikke behøver å være redd for det hermetiske? Hva er det enkleste jeg kan gjøre, som er garantert trygt? Anonymkode: d25db...d0d Her har du en grei oversikt https://optimaltkosthold.no/sunt-plantebasert-kosthold/bonner-erter-og-kikerter-koketips/?amp=1 Anonymkode: 44760...dd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #13 Del Skrevet 20. september 2022 Mye bedre og billigere å koke sjæl. Sunt og godt, nesten hovedingrediensen i vår vegetariske livsstil. Anonymkode: 1f58d...4fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #14 Del Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du blir da ikke forgiftet av bønner, linser og kikerter? Da hadde jeg vel vært død for lenge siden. Kjøp, tilbered, spis, bli mett og glad. Anonymkode: 1896f...eef Du kan bli matforgifta av å spise bønner som ikke er godt nok kokt. De har lektin, som kan være giftig, så det er ikke sååå dumt. Jeg kokte ei stor gryte, frøys ned i posjoner, og ble kjempedårlig hver gang jeg prøvde å spise av dem. Jeg la dem i vann først og kokte lenge, men har vel ikke hatt høy nok varme? Jeg døde ikke da, men ble veldig dårlig og kasta opp hele natta. Jeg har holdt meg til hermetiske siden. Linser er så små, så de har jeg null problemer med å koke selv, men med de store hvite og kidneybønner o.l. tar jeg ikke sjansen. Men de er vel ikke farligere enn andre typer matvarer som blir dårlig ved feil oppbevaring/tilbereding. Anonymkode: 9859f...3b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #15 Del Skrevet 20. september 2022 Men du drikker sikkert melk fra juret til en ku? Og spiser egg (kommer ut av rumpa på høna, kalles «kloakken»), spiser sikkert også kjøtt. Alle disse tingene er ekstremt mye eklere enn en boks med bønner. Salmonella kan man jo få fra både egg og kjøtt. Og melken vi drikker sendes gjennom noen heftige rensekurer for å skjule all dritten. Og det er LUS i mange matvarer. Det heter karmin e120 og helt seriøst knuste små lus som gir feks godteri og syltetøy farge. Anonymkode: 6c154...496 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #16 Del Skrevet 20. september 2022 Du virker nesten som meg Jeg kan også lese ting om mat og bli engstelig. Personlig tør jeg ikke vanne ut linser og bønner selv, nettopp fordi jeg er redd for matforgiftning, så jeg kjøper hermetisk, gjerne de i firkantede bokser. Veldig godt og sunt! Anonymkode: ae43e...d8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #17 Del Skrevet 20. september 2022 Spiser masse bønner og linser. Eneste du må passe på er at du skyller de GODT. Helt til det ikke skummer mer. Har skjedd meg en gang at jeg ikke fikk skylt de skikkelig og fikk da diare, men det gikk over etter 1-2 dobesøk Anonymkode: b2103...a34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #18 Del Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du kan bli matforgifta av å spise bønner som ikke er godt nok kokt. De har lektin, som kan være giftig, så det er ikke sååå dumt. Jeg kokte ei stor gryte, frøys ned i posjoner, og ble kjempedårlig hver gang jeg prøvde å spise av dem. Jeg la dem i vann først og kokte lenge, men har vel ikke hatt høy nok varme? Jeg døde ikke da, men ble veldig dårlig og kasta opp hele natta. Jeg har holdt meg til hermetiske siden. Linser er så små, så de har jeg null problemer med å koke selv, men med de store hvite og kidneybønner o.l. tar jeg ikke sjansen. Men de er vel ikke farligere enn andre typer matvarer som blir dårlig ved feil oppbevaring/tilbereding. Anonymkode: 9859f...3b8 De kan også bli dårlige om man legger dem i vann for lenge. Om de er kokt så de er myke, er de nok kokt. Anonymkode: fdc56...1bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #19 Del Skrevet 20. september 2022 49 minutter siden, AnonymBruker said: Spiser masse bønner og linser. Eneste du må passe på er at du skyller de GODT. Helt til det ikke skummer mer. Har skjedd meg en gang at jeg ikke fikk skylt de skikkelig og fikk da diare, men det gikk over etter 1-2 dobesøk Anonymkode: b2103...a34 Laken de ligger i hermetisk skal da ikke være farlig? Anonymkode: ae43e...d8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #20 Del Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): De kan også bli dårlige om man legger dem i vann for lenge. Om de er kokt så de er myke, er de nok kokt. Anonymkode: fdc56...1bf De blir myke på for lav temperatur også, hvis man koker lenge nok. https://www.foodsafetynews.com/2021/05/how-to-avoid-poisoning-from-red-beans/ Several outbreaks have been associated with beans cooked in slow cookers or in casseroles that had not reached an internal temperature high enough to destroy the Lectin. Anonymkode: 9859f...3b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå