Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom over et innlegg i en avis jeg tenker flere som er negativ til lærerne og den pågående streiken bør lese. Nå klages det voldsomt på at blant annet elevers psykiske helse lider, men hvem sitt ansvar er det og hvilke rolle bør læreren ha? 

https://www.itromso.no/meninger/i/gEWBmA/jeg-ble-ikke-orientert-om-dette-grenseloese-ansvaret-i-min-laererutdanning

Anonymkode: d8560...a36

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gidder ikke å lese linken din. Men grunn til at det snakkes om elevenes psykiske helse er ikke for at en lærer skal være psykolog. Men det å ha noe å stå opp til hver dag, få være sosial er viktig for barn og unges psyke. Det får de ikke nå. Det er mange unge uten noe særlig nettverk, som sitter mye hjemme utenom skoletid, så det eneste stedet å treffe og prate med andre er nettopp skolen. 

Anonymkode: 5dcd5...675

• Liker 2
Skrevet

Det er få som er negativ til lærerne.

Det er mer det at har du barn/ungdom som først var månedsvis hjemme grunnet Korona i flere perioder, og nå er ukesvis uten undervisning grunnet streiken, så er det som forelder viktigst at alle kommer tilbake på jobb. Jeg sympatiserer mer med lærerne enn KS, men det aller viktigste er at alle må kunne se at nå må ungdommene prioriteres høyest av alle parter. 

Skjønner poenget til leserinnlegget, jeg forventer ikke at skoleverket skal være psykologer, men at de skal være viktige voksenpersoner i mine barns liv. Tror de fleste tenåringsforeldre av erfaring vet at det er ting ungdommer ikke snakker med foreldre om, og som det derfor er viktig at de har andre voksenpersoner å prate med. 

Anonymkode: e8190...f40

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gidder ikke å lese linken din. Men grunn til at det snakkes om elevenes psykiske helse er ikke for at en lærer skal være psykolog. Men det å ha noe å stå opp til hver dag, få være sosial er viktig for barn og unges psyke. Det får de ikke nå. Det er mange unge uten noe særlig nettverk, som sitter mye hjemme utenom skoletid, så det eneste stedet å treffe og prate med andre er nettopp skolen. 

Fra innlegget:

Jeg forstår at vi snakker om de daglige rutinene, og behovet for å møtes på skolen. Det er ikke det jeg forsøker å problematisere. I dette tilfellet velger jeg hvert fall å tolke det slik, at det er mangelen på rutine og sosial omgang som kan føre til akuttinnleggelser. Men dersom man skal koke lærerens ansvarsområde ned, så er det ikke først og fremst en eller annen rutine læreren skal tilby – læreren er ansvarlig for å gi opplæring og et godt opplæringsmiljø. Lærerne er ikke en yrkesgruppe som skal bære vekten av barn og unges psykiske helse alene. Vi er da flere voksne i denne landsbyen; hvor er skolehelsetjenesten? Hvor er psykologene, familieterapeutene, barnehusene, politiet, legene, miljøarbeiderne?

... 

Slik denne kampen spilles, så skulle vi vært en hel gjeng på barnas lag – men det er kun et par kontaktlærere som stiller. Disse lærerne må forsøke å være både målvakt, forsvarsspillere, midtbanespillere og spisser samtidig. Lagets trener roper kommandoer fra sidelinja. Han har en ambisiøs strategi som krever full spillerstall med innbyttere. «Vi må gi mer! Aldri stopp!» skriker han fra sidelinja, og peker på alle andre enn seg selv. Alle forstår at under slike forutsetninger vinner man ikke kamper, det vet lærerne også. Men når treneren tusler arrogant gjennom pressesonen etter kampen, snakker han om at lærerlaget nok må «utvikle seg mer». Det er ikke egen strategi eller mangel på spillere han skylder på, nei, det er lærerne. Alene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Veldig rart å uttale seg når man ikke engang gidder å lese argumentene.

Anonymkode: bc58c...354

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det viktigste er at barn og unge skal ha en fornuftig hverdag. At skolen både er en arena for utdanning, men også en sosial plass å være. Fokuset bør ligge der. 

Anonymkode: ab4f4...341

• Liker 4
Skrevet

Lærernes mange oppgaver er viktige helt frem til lønns- og arbeidsvilkår er tema. Da blir det sørgelig stille fra politikerne. 

Tror vi skal være mest bekymret for hvem som blir igjen i jobben om 5-10 år. Denne utviklingen gagner ikke morgendagens elever.

Anonymkode: 97181...67e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er få som er negativ til lærerne.

Det er mer det at har du barn/ungdom som først var månedsvis hjemme grunnet Korona i flere perioder, og nå er ukesvis uten undervisning grunnet streiken, så er det som forelder viktigst at alle kommer tilbake på jobb. Jeg sympatiserer mer med lærerne enn KS, men det aller viktigste er at alle må kunne se at nå må ungdommene prioriteres høyest av alle parter. 

Skjønner poenget til leserinnlegget, jeg forventer ikke at skoleverket skal være psykologer, men at de skal være viktige voksenpersoner i mine barns liv. Tror de fleste tenåringsforeldre av erfaring vet at det er ting ungdommer ikke snakker med foreldre om, og som det derfor er viktig at de har andre voksenpersoner å prate med. 

Anonymkode: e8190...f40

Ja, og det skjønner jo lærerne og. Lærerne vil tilbake på jobb, for elevene. 

Slik det er nå fungerer lærere som psykologer, støttekontakter, veiledere og lærere. Dette er jo ting vi gjør, for det er klart at vi bryr oss om elevene og deres fysiske og mentale helse. Nå er det jo slik at vi ble utdannet for å drive formidling og legge til rette for læring. Vi mangler andre yrkesgrupper i skolen, dersom det oppstår noe, så må vi ta tak i det selv. Det forventes at jeg som lærer har støttesamtaler med en elev som sliter, uten at jeg har noen som helst kompetanse utover livets skole. Vi har fått ansvaret for elevenes psykososiale miljø, uten kompetanseheving eller flere ressurser. Vi skal ha inn folkehelse og livsmestring i skolen, men vi er en gjeng fagpersoner som skal det. Jeg er knakende god på matematikkdidaktikk og hvordan jeg skal gjøre matematikkundervisningen min tilpasset alle elevene jeg har ikke klasserommet, jeg er ikke psykolog som kan veilede elever trygt gjennom livskriser. Likevel er det det siste folk forventer mest av meg. 

Denne streiken viser jo viktigheten av at det finnes flere personer rundt ungdommene våre. Kommunene kunne ha ansatt flere miljøarbeidere for å hjelpe ungdommene, som nå kunne gitt tilbud om et sted å være mens lærerne kjemper for en bedre skole. 

Dersom det forventes av meg som lærer å gjøre alt jeg får beskjed om å gjøre, så forventer jeg også et tilbud om faglig påfyll og en lønn som står i stil med ansvaret mitt. 

Jeg, og mange som meg, som brenner for ungdommene våre og tar tak i det vi ser av problemer hos elevene brenner nå lyset i begge ender. Ikke får vi flere ressurser, mer kunnskap eller i det minste mer lønn som kunne ha sendt et signal om at noen ser den gode jobben vi gjør. Jeg er på vei ut av yrket. Til en jobb jeg kan jobbe med fra 8-16, der jeg har 5 uker ferie og kanskje mulighet for overtid, og jeg er ikke den eneste, mange kommer til å bytte beite og mange har allerede gjort det

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldig rart å uttale seg når man ikke engang gidder å lese argumentene.

Anonymkode: bc58c...354

Jeg leste hva det sto på linken. Å dannet meg et bildet av hva det gjaldt. Nå klikka jeg på linken, og jeg hadde helt tett. En lærer som mener hun er psykolog på jobben. Noe av det dummeste leserinnlegget jeg har lest. Hun har jo misforstått helt. Jaja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...