Gå til innhold

Jeg har søkt om AAP og gruer meg til fremtiden under stønaden. Kan noen som har/er på stønaden fortelle litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gruer meg til usikkerheten og til å ha NAV som "jobb" Føler jeg mister meg selv og at de tar kontroll over meg. For ikke å snakke om det økonomiske. Det har blitt så ekte nå som søknaden til NAV ligger inne og det føles uvirkelig.

Vet ikke hvorfor jeg gruer meg, men kjenner på masse angst nå.

Kan noen som har vært på AAP eller er på det nå fortelle litt om perioden fra søknad, til godkjennelse og starten? Krever NAV mye av deg? Må du dokumentee noe? Blir man sendt hit og dit og stilles masse krav til?

Er en grunn til at jeg ikke kan jobbe nå og føles som om dette blir en jobb hvis de krever for mye. Er redd jeg ikke klarer det nå.

Skal henvises til psykiatrisk sykehus hvis det ikke blir noe mer fremgang på DPS, men vet jo ikke når og hvor lang tid det vil ta.

Nå føler jeg meg litt som høsten: Forfallen og et mørke som bare blir mørkere og mørkere for hver dag.

Anonymkode: bcf77...d78

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det var krevende spør du meg. Jeg var i full jobb da jeg plutselig kollapset en dag - og kom meg aldri tilbake i jobb pga ekstrem mangel på energi/krefter, mye smerter og plager (fikk diagnosen ME etter noen år). NAV lot meg få hvile/ro i perioder, mens andre perioder var det mye jeg måtte gjennom. Og da nyttet det ikke å si at man ikke hadde krefter, man må dra og heller kollapse når man er der, enn å få lov å slippe. Hvis det var ulike utredninger kunne jeg utsette hos legen/sykehuset om jeg ikke var i form, men jeg kunne ikke utsette møter hos fastlege, nav, arbeidstiltak, rehabilitering osv. Så alt i alt krevende, selv om jeg hadde perioder med hvile (jeg hadde hvile som en aktivitet i planen min). Må også huske å sende meldekort hver 14.dag.. og plutselig stopper nav pengene dine (de stoppet mine i 2 perioder av 3 mnd).. Noen år siden jeg var på AAP, men er vel mye av det samme, men litt strengere krav nå tror jeg. Lykke til ❤️

Anonymkode: 8ff1c...c28

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg søkte AAP etter videregående. Legen min måtte skrive legeerklæring, og etter en måned fikk jeg penger inn på konto. Ganske rask og enkel prosess for meg

Anonymkode: b584a...413

• Liker 3
Skrevet

For min del det beste som har skjedd. Men det kommer veldig an på innstillingen din. Om du går inn med en «uff jeg orker ikke at de skal fortelle meg hva jeg skal gjøre» innstilling så vil årene fremover bli krevende. Hele poenget er at du skal ta nødvendig behandling og prøve ut muligheter som kan få deg tilbake i jobb, det betyr også å prøve ut ting du kanskje allerede vet ikke vil fungere, men det må dokumenteres.

Jeg har tatt to operasjoner og samtidig tatt voksenopplæring og en bachelor (hadde utdanning som tiltak). De har ikke krevd at jeg skal være med på noe særlig mer siden jeg er ganske selvkjørende og viser at jeg jobber for å komme meg tilbake i en jobb jeg kan stå i. Har hatt AAP siden 2015 og nå i desember er jeg ferdig.

De stopper ikke plutselig pengene med mindre du gir dem en god grunn til det, ikke gidder å gjøre det de ber deg om feks, særlig om unnskyldningen er «det hjelper ikke uansett». Har hatt utbetaling hver 14. dag uten at det har vært noe snakk om å stoppe de. 

Anonymkode: 10b57...c93

• Liker 1
Skrevet

Er på 2. året på AAP nå. Selve søkerprossessen gikk greit og jeg fikk vedtak på innvilget AAP på den tidsfristen som ble satt. Nav veilederen min var veldig behjelpelig, og hun opplyste bl.a at jeg måtte søke om uføretrygd hos KLP i tillegg. Fikk også innvilget uføretrygd fra KLP uten problem. 

Jeg har møte med fastlege, Nav og jobbspesialist 1-2 ganger i året. Har blitt skrivd ut av tiltak 3 ganger nå av helsemessige årsaker der lege bestemmer det, og Nav godtar. Veileder sørger for å fornye AAP perioden hvert år, så jeg trenger ikke å tenke på det. På siste møte så snakket lege om at hun mener at neste steg nå er ufør hvis det viser seg at jeg ikke kan få mer helsehjelp. Dette var veileder enig i.

Jeg tror nok at jeg har vært heldig da jeg har en fantastisk lege som ser meg, samt at jeg har hatt samme veileder i Nav hele tiden.

Klart det er slitsomt å være på AAP, og det som tapper meg mest er når jeg er i et opplegg med jobbspesialist. Men det er et opplegg jeg bare må følge, og de veilederne jeg har hatt der har etter en tid vurdert det dithen at det ikke er forsvarlig og fortsette pga at jeg blir merkbart dårligere. Mine aktiviteter er også behandling. 

Anonymkode: 21328...b1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

De stopper ikke plutselig pengene med mindre du gir dem en god grunn til det, ikke gidder å gjøre det de ber deg om feks, særlig om unnskyldningen er «det hjelper ikke uansett». Har hatt utbetaling hver 14. dag uten at det har vært noe snakk om å stoppe de. 

Dette stemmer ikke. For meg stoppet de utbetalingene to ganger fordi legen på nav, som aldri hadde møtt meg, mente jeg var frisk, når både fastlege, spesialister og saksbehandleren min på NAV mente jeg var så syk at jeg måtte få fortsette på AAP. Jeg gjorde alltid det jeg fikk beskjed om, selvom jeg var svært syk, så jeg ga dem ingen grunn til å stolpe utbetalingene. Skal sies at dette var før reformen, så mulig det er anmeldes nå (håper det, helt vilt at de bare sperrer for å sende meldekort ut av det blå!) Begge gangene hjalp saksbehandleren meg å klage på vedtaket (om avslag på AAP) og begge gangene fikk jeg medhold og etterbetalt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

*Anmeldes = annerledes 

Skrevet

Her vil du åpenbart få mange triste svar. At mange har hatt problemer med nav og aap er ingen hemmelighet, så det vet du allerede. Nå er det ikke sånn at alle opplever det samme. Jeg synes ikke du skal fokusere så mye på innlegg her, men møte opp mest mulig positivt. Kanskje du får en god avklaringsperiode og kommer raskt videre. Lykke til . 

Anonymkode: 5c32b...0bf

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har bare positive opplevelser med aap og prosessen rundt det. 
Går helt fint å huske å sende meldekort om man bare følger litt med på hvilken dato det er. 
Evt. tiltak du skal ut i er for å avgjøre om du er egnet til jobb eller ikke. Da stiller du de dagene du klarer, og er der så lenge du klarer. Poenget er ikke å presse seg selv. 
Du må ha en aktivitetsplan. Men der la jeg inn timer på sykehus, hos fysio og andre behandlere. I tillegg la jeg inn egentrening. 
Tar litt lang tid å få kontakt med saksbehandler om du ikke får tlf.nr direkte til saksbehandler, og det er ikke alle som gir ut dette. Men det klarer man fint å leve med. 

Anonymkode: b44f4...b31

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har bare positive opplevelser med aap og prosessen rundt det. 
Går helt fint å huske å sende meldekort om man bare følger litt med på hvilken dato det er. 
Evt. tiltak du skal ut i er for å avgjøre om du er egnet til jobb eller ikke. Da stiller du de dagene du klarer, og er der så lenge du klarer. Poenget er ikke å presse seg selv. 
Du må ha en aktivitetsplan. Men der la jeg inn timer på sykehus, hos fysio og andre behandlere. I tillegg la jeg inn egentrening. 
Tar litt lang tid å få kontakt med saksbehandler om du ikke får tlf.nr direkte til saksbehandler, og det er ikke alle som gir ut dette. Men det klarer man fint å leve med. 

Anonymkode: b44f4...b31

Jeg har også bare positive opplevelser med Nav, så man skal ikke tro at det bare er negativt å være avhengig av de. Men det er vel sånn at det er de negarive historiene man hører om. Jeg husker at jeg var livredd når jeg måtte over på AAP siden jeg hadde lest så mange negative historier om folk som blei kasta ut i karens, folk som fikk avslag på ufør, folk som jar jatt mange forskjellige veiledere og folk som hadde vært på AAP i 10-15 år. 

Det er alltid veilederen min som har lagt inn aktiviteter i aktivitetsplanen.

Ts, har di dialog med veileder på "Ditt Nav"? Hvis jeg lurer på noe så sender jeg bare en mld til veileder, også får jeg oftest svar i løpet av noen timer. Tror aldri jeg har måtte vente til neste dag før jeg har fått svar. 

Skrevet

Jeg har utrolig nok fått forståelse for min sykdom, i alle fall fra nav lokalt. Som er veldig bra. Jeg har medisinsk oppfølgning, ikke aktiviteter som jobbutprøving, pga sykdommens omfang. Jeg er litt spent på det neste året da, blir mitt tredje år og jeg er for syk til mye av det de helst skal ha meg gjennom. 

Anonymkode: 5e837...d85

• Liker 1
Skrevet

AAP har vært helt kurrant for meg. NAV har vært veldig forståelsesfull og hjulpet meg gjennom prosessen, og det går rundt helt greit hos meg. Du kan også i tillegg søke om bostøtte fra Husbanken i noen tilfeller og få litt ekstra! AAP pleier som regel ikke å vare mer enn 4 år på det meste har jeg hørt, så etter det blir det antakeligvis jobb eller ufør basert på formen.

Anonymkode: 56a96...81d

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gruer meg til usikkerheten og til å ha NAV som "jobb" Føler jeg mister meg selv og at de tar kontroll over meg. For ikke å snakke om det økonomiske. Det har blitt så ekte nå som søknaden til NAV ligger inne og det føles uvirkelig.

Anonymkode: bcf77...d78

Jeg vil anbefale deg å "eie" saken din, og ikke være passiv AAP mottaker som plutselig opplever at AAP perioden snart går ut og du vet ikke hva som skjer videre. Sørg for å ha kontakt med Nav veileder og lege, gjerne et møte i året med begge disse. Legens ord teller ganske mye i forhold til Nav, og sier legen at du ikke har helse til jobb eller aktivitet nå, så er det lettere at Nav forholder seg til det enn hvis du sier det. 

• Liker 1
Skrevet

Aldri hatt det så bra som da jeg hadde AAP. Fikk til og med forlenget den utover 4 år.

Dessverre fikk jeg meg jobb.

Ikke gjør det! Gå for uføretrygd.

Anonymkode: a24cc...998

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

AAP har vært helt kurrant for meg. NAV har vært veldig forståelsesfull og hjulpet meg gjennom prosessen, og det går rundt helt greit hos meg. Du kan også i tillegg søke om bostøtte fra Husbanken i noen tilfeller og få litt ekstra! AAP pleier som regel ikke å vare mer enn 4 år på det meste har jeg hørt, så etter det blir det antakeligvis jobb eller ufør basert på formen.

Anonymkode: 56a96...81d

Det tar stort sett mer enn 4 år å bli utredet for uføretrygd

• Liker 2
Skrevet

Det varierer nok veldig. 

Jeg var/er fortsatt såpass syk at jeg har sluppet absolutt alt.

MEN, jeg tror covid var noe av grunnen.

En annen grunn var nok at saksbehandler har hatt samme sykdom som meg, men i en veldig kort periode og langt mildere variant. Så når hun leste mine beskrivelser av helsetilstanden var hun nok mest satt ut. Hun sa ingenting om det før vi søkte ufør.

En annen ting var at jeg var i full jobb uten langtidsfravær før jeg ble syk - og trivdes i yrket - kanskje det spilte inn. Jeg svarte aldri type «trenger annen jobb», jeg ønsket bare å komme tilbake.

En viktig del var at jeg nok fremstod å være høymotivert på behandling som den eneste aktiviteten jeg klarte følge opp.

Ektefellen min tok seg fri fra jobb for å omtrent bære meg inn, og jeg initierte all utredning selv raskt. Og jeg prøvde alt spesialisthelsetjenesten hadde å tilby - helt fra egen lomme da det ikke finnes offentlig behandling. Har brukt sikkert 200.000 kr til nå.

Så: jeg slapp alt, selv meldekortene ble levert på vegne av meg. Lenge stod mannen min for all kontakt med leger/NAV. 

Hadde jeg hatt mildere forløp måtte jeg nok prøvd noen runder i jobb tidlig i forløpet vil jeg tro. 

Anonymkode: dc720...e68

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det tar stort sett mer enn 4 år å bli utredet for uføretrygd

I snitt 7,5 :) 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I snitt 7,5 :) 

Stemmer at det tar i snitt 7,5 år. Derfor er jeg så overrasket at lege og Nav snakker om ufør allerede nå. Jobbspesialist vil også anbefale ufør nå på sluttrapporten hen skal skrive. Er på mitt 2. år på AAP. 

Skrevet

Jeg syns ikke det har vært stress å ha nav som arbeidsgiver. De setter opp en aktivitetsplan basert på din hverdag. Deretter lever du livet ditt uten særlig innblanding fra nav, annet enn at du må sende meldekort hver 14.dag. Jeg har foreløpig hatt kun hatt én oppfølgingssamtale etter at jeg startet på AAP i februar. Telefonsamtale som varte i 5 min. Det ble en kjapp oppdatering av aktivitetsplanen da jeg skulle starte med ny behandling. 

Anonymkode: 7bb36...e36

Skrevet

Er på 3.året med aap nå, og har bare hatt ett møte med nav.

For min del har det ikke vært noe stress med nav, men jeg har vært veldig tydelig på at jeg skal tilbake i jobb. Og har hele veien jobbet 40-60%, jobb er det eneste som står i min aktivitetsplan.

Må være helt frisk til mai-23, og akkurat den delen stresser meg litt. Selv om jeg egentlig tror det vil være realistisk å få det til.

Ellers er jeg veldig takknemlig for at vi har dette sikkerhetsnettet i Norge.

Anonymkode: a0a87...6a5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...