Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er bruttoinntekten din pr mnd?

Hvorfor ble du lærer? 

Anonymkode: cdd11...df5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er bruttoinntekten din pr mnd? 50 291, 66 kr (inkl. kontaktlærertillegg). 

Hvorfor ble du lærer? Fordi det er mitt kall i livet. Jeg visste at jeg skulle bli lærer da jeg var 6 år. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor ble du lærer? 

48.800 inkl. kontaktlærertillegg.

Har alltid hatt ønske om å undervise, så lenge jeg kan huske. Men nå kommer jeg til å slutte. Er møkk lei av å lese om hvor dårlige lærere vi er (forrige regjering), lei av alt for lite ressurser i skolen (i skrivende stund har elevene mine 5 fag uten lærebøker, samt at jeg alltid er alene i klasserommet), lei av å bli sett ned på av hele samfunnet og av å få ansvaret for ALT tredd nedover hodet.

Lønna betyr egentlig ikke så mye, men det er utrolig kjipt å se hvor lite verdsatt vi er samtidig som samfunnet tydeligvis ikke klarer seg uten. 

Anonymkode: c53b9...607

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

47 416,- (lektor med 8 års ans.), grunnlønn 559 000 i året, 10 000 ,- i tillegg. 

Anonymkode: 21266...bdd

Skrevet

Så mange lærere her inne som står på sitt ang streiken og hvor lite lønn de har. Å klager over hvor fælt de har det på jobb. Men tydeligvis ikke mange som vil innrømme hvor godt de tjener, eller tenke over hvorfor de valgte læreryrke. For her var det ikke mange svar

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så mange lærere her inne som står på sitt ang streiken og hvor lite lønn de har. Å klager over hvor fælt de har det på jobb. Men tydeligvis ikke mange som vil innrømme hvor godt de tjener, eller tenke over hvorfor de valgte læreryrke. For her var det ikke mange svar

Det er ikke noe å "innrømme", lønnstabellene til lærerne ligger ute i full offentlighet.

Men, man må huske på at en lektor med opprykk, slik som meg, tjener vesentlig bedre enn en adjunkt. Det er disse som spesielt trenger et lønnsløft. 

Selv har jeg høyere utdanning enn en lege, og synes det er helt fair at jeg tjener det jeg gjør. Men adjunktene som tjener vesentlig mindre fortjener virkelig et løft.

Endret av SPOCA
  • Liker 7
Skrevet

Ca 49.000 før skatt.

Skrevet

47213 i grunnlønn

1416 kr i kontaktlærertillegg. 

Jeg valgte læreryrket fordi jeg elsker å formidle, forske og oppdage sammen med elevene. 

Å være sammen med ungdommer, få følge dem i deres vei til å finne sin egen vei og identitet syns jeg er veldig givende. 

Arbeidsoppgavene i klasserommet gir meg energi og det er alltid hyggelig å være i klassen sammen med barna. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ca 47.250 kr brutto. 

Lærer er ikke et kall for meg, det er en profesjon. Jeg er flink til å håndtere større grupper med barn, klarer å forklare på ulike måter og ser på det som meningsfullt og viktig at alle barn skal få et godt opplæringstilbud. Det sto mellom lærer, sosionom og barnevern, jeg bestemte meg i siste sekund. 

Jeg har studert 4 år for å bli adjunkt, deretter videreutdannet meg med tilsammen 120 stp innen skolerelaterte fag. Nå gidder jeg ikke mer, og omskolerer meg innen økonomi og administrasjon. 

Det er enten de tafatte, de som opplever yrket som et kall (selvutslettende?) eller de som ikke får andre jobber som blir igjen etter dette sjøslaget. Aldri følt meg så lite verdsatt av en arbeidsgiver noensinne (både KS og kommunen jeg jobber i). 

Anonymkode: 54ce1...a4b

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 9.14):

Hvorfor ble du lærer? 

Alle lønnstabeller er lett tilgjengelig offentlig informasjon. 

Jeg ble lærer - rettere sagt lektor med tillegg - fordi jeg hadde studert masse fag på universitetet ut i fra interesse og oppdaget at jeg ikke var kvalifisert for noe som helst. Utenom å ta ped og bli lærer. 

Anonymkode: 2035b...5c2

• Liker 2
Skrevet

Og kall - nei, skulle jeg valgt ut i fra kall hadde jeg vært en fattig kunstner!

• Hjerte 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
SPOCA skrev (På 19.9.2022 den 15.08):

Hva er bruttoinntekten din pr mnd? 50 291, 66 kr (inkl. kontaktlærertillegg). 

Hvorfor ble du lærer? Fordi det er mitt kall i livet. Jeg visste at jeg skulle bli lærer da jeg var 6 år. :) 

Blir kontaktlærertillegget delt opp og utbetalt hver måned sammen med grunnlønna? Jeg trodde det var en engangsutbetaling en gang i året. Fint å vite :)

Anonymkode: 7a08a...438

Skrevet

Hadde jeg jobbet 100% hadde jeg hatt 46075,- brutto pr måned. Jeg er utdannet faglærer (bachelorgrad + et ekstra år med relevante fag) og lønnes som adjunkt. Jeg jobber for tiden bare 40% og har annen jobb innen privat sektor i tillegg.

Jeg ble lærer fordi jeg ønsket å jobbe med kunstneriske fag samtidig som jeg var garantert jobb etter studiene, enten som faglærer innen mitt fag eller som lærer i andre fag i grunnskolen. Læreryrket er ikke et kall for meg, bare en trygg jobb som gir meg muligheten til å holde på med noe som interesserer meg og få betalt for det.

Jeg vurderer å skifte jobb. Ikke fordi jeg får for liten lønn, men fordi jeg ikke er fornøyd med arbeidsmiljøet og kjenner at jeg egentlig hadde trivdes bedre i en jobb med litt mindre ansvar for mennesker.

Anonymkode: 8c3ff...0f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 18.25):

Og kall - nei, skulle jeg valgt ut i fra kall hadde jeg vært en fattig kunstner!

Samme her! :)

Anonymkode: 8c3ff...0f2

• Hjerte 1
Skrevet

54 833 brutto i mnd, inkludert kontaktlærertillegget. Adjunkt med tilleggsutdanning. 25 år bak meg i skolen. 

Anonymkode: 34887...a57

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir kontaktlærertillegget delt opp og utbetalt hver måned sammen med grunnlønna? Jeg trodde det var en engangsutbetaling en gang i året. Fint å vite :)

Anonymkode: 7a08a...438

Ja, det stemmer. Ihvertfall i Oslo kommune. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...