Gå til innhold

Hvem tar man kontakt med hvis man er bekymret for barnets språkutvikling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt på 2,5 år har ikke mye språk og vi er bekymret. Vi har vært det en stund, men føler ikke at vi har blitt tatt på alvor av barnehagen og helsestasjonen de gangene vi har tatt det opp. Barnet «babler» fremdeles, sier mye som vi ikke forstår. Kan kombinere subjekt og verbal, men kan få ord. Han kan også forstå mye av det vi sier. Men jeg er likevel bekymret hører stadig unger på hans alder fortelle eventyr og lignende. 

Har også inntrykk av at barnehagen vårt barn går i er en såkalt dårlig barnehage, alle pedagoger sluttet i løpet av fjoråret. I år er det veldig få søkere til barnehagen, småbarnsavdelingen har tomme plasser. Dette er kjemperart i en kommune med høy sysselsetting og høye boligpriser. 

Anonymkode: d1a85...832

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmålet mitt er: hvem tar jeg kontakt med for å få undersøkt om barnet mitt er innenfor normalen når det gjelder språk? Vi har alt sjekket ørene hos fastlegen, det er ingenting i veien med hørselen hans. 

TS

Skrevet
Sirinna skrev (2 minutter siden):

Helsestasjon

Det har vi gjort. Det vil si at vi uttrykte vår bekymring på 2 årskontrollen og vi ble avfeid med at han var innenfor normalen. Det helt uten at de foretok seg noe, altså ingen undersøkelser etc. 

Skrevet

Ta kontakt med PPT, det er de som utreder. Når det er sagt, så bør dere sterkt vurdere å bytte barnehage. Selv om det for eksempel blir innvilget ekstra ressurser og spesped i barnehagen, så er ikke det mange timene i uka og hovedarbeidet gjøres i barnehagen av de som jobber der. Jeg har et barn som har en språkforstyrrelse som har hatt ekstra opplegg siden hen var tre og jeg er ekstremt takknemlig for all jobben barnehagen gjorde. Nå er hen skolebarn og uten det grunnlaget som barnehagen la er jeg usikker på hvordan ting hadde vært. 

Anonymkode: 84588...fc2

Skrevet

Du kan henvise selv til PPT. Ta kontakt med de for veiledning. 

Anonymkode: 74f31...6b9

Skrevet

Du kan selv ta kontakt med ppt, men jeg ville prøvd barnehagen en  gang til, det er jo de pot skal samarbeide med . De bør kunne ta en enkel kartlegging. Så kan du kartlegge forståelsen litt selv (det er forståelse man er mest opptatt av så tidlig). Prøv å si ting uten håndbevegelser eller blikk. «Kan du hente skoen?» «skal vi gå opp?» se hva barnet gjør. 

Anonymkode: e66fb...896

• Nyttig 1
Skrevet

Følte heller ikke vi ble tatt spesielt på alvor.  Men bhg koblet på PPT, hun fikk litt ekstra oppfølging i bhg. Ta det via helsestasjonen eller ring PPT selv. 

Anonymkode: f3f34...4df

Skrevet

Ville kontaktet ppt, fått barnehagen med på det (du kan kreve dette), kontaktet fastlegen og spurt om henvisning til BUP. 
som du sikkert får høre av mange så er det forståelsen som er viktigst. Forstår han når folk snakker til han, forstår han beskjeder osv. 

barnehagen var bekymret for min gutt på 2,5 for han heller ikke pratet noe særlig, men jeg var ikke fullt så bekymret fordi han forstod mye, ørene var sjekket og jeg så en viss utvikling. Da han fylte 3 år så pratet han som en foss i klare tydlige ord og setninger. Noen barn «samler» språk før de plutselig snakker helt rent. 

hilsen mamma og pedagog.

Anonymkode: 8d501...16f

• Liker 1
Skrevet

hvis ungen bare er litt over to år gammel (og helse-stasjonen overhodet ikke er bekymret) så er det sannsynligvis ingenting å være bekymret for. 

hva med å vente i ett år eller to, og se det litt ann?           

Anonymkode: 0649c...b1b

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk også beskjed av bhg å avvente med språkhjelp. Da barnet nærmet seg 3 år så sa jeg at jeg ønsket å få han vurdert av PPT. De var da enige og henviste videre. Barnet nærmer seg nå 4 år, og språket henger fortsatt langt etter. Fungerer dog bra sosialt og gjør seg forstått, men skulle ønske vi fikk hjelp tidligere. 

Det har også vært lang ventetid, så han var enda ikke kommet i gang. Anbefaler deg å pushe på. Om språket plutselig kommer, så er det ikke verre enn å "avbestille" pedagog.

Anonymkode: 61d83...398

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i alle verden lager du et problem ut av noe som helt åpenbart for fagfolk ikke er et problem hvor du også da har fått bekreftet at det ikke er et problem? 

Anonymkode: aa0bc...3cc

• Liker 1
Skrevet

Privat logoped eller krev henvisning til PPT av barnehagen. :) Høyst sannsynlig er det ingenting hvis barnet ellers oppleves som aldersadekvat utviklet, men greit å få det sjekket ut. 

Har du 2-3000 ville jeg ringt privat logoped og bedt om hjemmebesøk. Det kan du få omtrent på dagen. De vet hva de skal se etter, og kan gi deg trips og triks og legge en plan for oppfølging. Når barnet er 3 finnes det også rene kartleggingstester de kan gjøre. Men tror 2.5 er litt tidlig. 

Og du... "hører stadig unger på hans alder fortelle eventyr og lignende ". Det stemmer IKKE. En del 2.5-åringer kan snakke i lengre, gode setninger, og kanskje beskrive en situasjon som har skjedd men å fortelle hele historier og eventyr har jeg enda til gode å møte 2.5-åringer som kan... 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor i alle verden lager du et problem ut av noe som helt åpenbart for fagfolk ikke er et problem hvor du også da har fått bekreftet at det ikke er et problem? 

Anonymkode: aa0bc...3cc

Nå beskriver trådstarter at hun generelt er bekymra for kvaliteten i barnehagen. Så hun stoler ikke nødvendigvis på barnehagens fagfolk. Når det gjelder helsestasjon har ikke helsesykepleiere spisskompetanse på språk. Jeg, og en lang rekke folk jeg kjenner, har ytret bekymring for språk på 2-årskontroll, blitt avfeid, og så sier endelig barnehage og helsestasjon seg enige i at oida, her er det kanskje noe man bør ta tak i når ungen er 3.5-4 år. Kjenner selv barn med autisme, apraksi, og har barn med språklydvansker selv, som nå endelig får hjelp i en alder av 4.5 år. Han skulle hatt det når han var 3. Det er god grunn til å stole på seg selv som forelder også - man er såvidt innom helsestasjonen i en halvtimes tid. Som forelder ser og hører man eget barn, og det blir veldig merkbart når noe ikke stemmer. 

Anonymkode: 4cd9d...5e6

• Liker 1
Skrevet

Enig med brukeren over her få fastlegen til å sende henvisning til logoped i første omgang . Helsestasjonen har ikke greie på språk og språktrening . Barnehagen pleier å ha litt kunnskaper men dessverre ikke i dette tilfelle . Start hos logopeden å ta det derifra før dere kobler inn ppt . Å til enkelte av dere over her som tror at det er normalt at en 2 åring bare babler . Det synes jeg er skremmende til å med mitt barn med nedsatt hørsel . Hadde språk ved 2 års alderen men ikke adekvat med de på samme alder , Her var det også språk trening inni bilde. 

Skrevet

Hva sier barnehagen? Er vennepar fikk ekstra ressurser for språkutvikling på sitt barn fra 2.5 år etter at barnehagen presset kommunen til å bevilge timer. Utredning kunne ikke gjøres før etter fylte 3/3.5 år fikk de beskjed om, men det ble tildelt spes.ped.timer til barnet for å øve tegn, ord etc. Men det var barnehagen som toi initiativet selv om foreldrene også selvsagt var bekymret.

Anonymkode: 17c51...2b8

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...