Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noe å si når vi bruker strømmen vår? Med tanke på priser.. jeg bruker den kun når det er billig, imens mann og mine foreldre mener det ikke har noe å si da regningen blir målt utifra snitt fra døgn til døgn. Dvs varierer prisene fra 5-10 kr så blir prisen 7,50 det døgnet.... jeg er ikke enig

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tar feil, du har rett. 

det lages et snitt av DITT forbruk, ikke av de generelle prisene døgn til døgn…

Anonymkode: d1149...84f

• Liker 2
Skrevet
Nassenøff skrev (47 minutter siden):

Har det noe å si når vi bruker strømmen vår? Med tanke på priser.. jeg bruker den kun når det er billig, imens mann og mine foreldre mener det ikke har noe å si da regningen blir målt utifra snitt fra døgn til døgn. Dvs varierer prisene fra 5-10 kr så blir prisen 7,50 det døgnet.... jeg er ikke enig

Du har helt rett.

Hvis du bruker mest strøm under de dyreste periodene på døgnet blir ditt gjennomsnitt på forbruket langt høyere enn snittprisen hvis du bruker mest strøm under de billigste periodene på døgnet.

Strømstøtten tar ikke hensyn til forbruk, kun pris, og du får mindre strømstøtte pr kWh hvis strømprisen for forbruket ditt er høyere enn gjennomsnittsprisen gjennom døgnet.

Anonymkode: a2529...331

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De tar feil, du har rett. 

det lages et snitt av DITT forbruk, ikke av de generelle prisene døgn til døgn…

Men da vil det svare seg og bruke når strømmen er dyr? For og sikre seg høy gjennomsnittspris? Er jo ugunstig og ha et lavt gjennomsnitt dersom prisen er vedvarende høy i en periode? Trodde gjennomsnittsprisen ble regnet utifra den spotprisen fra strømselskapene

Anonymkode: 48eec...c32

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da vil det svare seg og bruke når strømmen er dyr? For og sikre seg høy gjennomsnittspris? Er jo ugunstig og ha et lavt gjennomsnitt dersom prisen er vedvarende høy i en periode? Trodde gjennomsnittsprisen ble regnet utifra den spotprisen fra strømselskapene

Strømregningen blir regnet ut i fra pris, forbruk, og tidspunkt for forbruk, mens strømstøtten blir regnet ut i fra gjennomsnittlig strømpris gjennom døgnet.

Derfor lønner det seg aldri å bruke mye strøm når strømmen er dyr (når man har spotpris vel og merke, andre "regler" gjelder for fastpris)

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

hæ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Strømregningen blir regnet ut i fra pris, forbruk, og tidspunkt for forbruk, mens strømstøtten blir regnet ut i fra gjennomsnittlig strømpris gjennom døgnet.

Derfor lønner det seg aldri å bruke mye strøm når strømmen er dyr (når man har spotpris vel og merke, andre "regler" gjelder for fastpris)

Jeg siterer meg selv for å utdype.

La oss for enkelhets skyld si at strømprisen er på 2 kr mellom midnatt og kl 6.

Mellom kl 6 og kl 10 er strømprisen 5 kr kWh
Mellom kl 10 og kl 14 er strømprisen 4 kr kWh
Mellom kl 14 og kl 18 er strømprisen 6 kr kWh
Mellom kl 18 og kl 24 er strømprisen 4 kr kWh

Gjennomsnittspris gjennom døgnet er 4 kr kWh, og det er dette tallet strømstøtten tar utgangspunkt i.

-------------------------------------------------------------

Så, igjen for enkelhets skyld, sier vi at døgnforbruket er 110 kWh. 

For høyest bruk i de dyreste timene:

Mellom midnatt og kl 6 brukes 10 kWh (10*2= 20 kr)

Mellom kl 6 og 10 brukes 40 kWh (40*4=160 kr)
Mellom kl 10 og 14 brukes 10 kWh (10*4= 40 kr)
Mellom kl 14 og 18 brukes 40 kWh (400*6=240 kr)
Mellom kl 18 og 24 brukes 10 kWh (10*4= 40 kr)

Gjennomsnittspris på forbruk blir 5 kr kWh, en krone mer pr kWh enn hva strømstøtten blir beregnet ut i fra.

------------------------------------------------------------------------------------------------

For høyest bruk i billigste timene:

Mellom midnatt og kl 6 brukes 10 kWh (10*2= 20 kr)

Mellom kl 6 og 10 brukes 10 kWh (10*4=40 kr)
Mellom kl 10 og 14 brukes 40 kWh (40*4= 160 kr)
Mellom kl 14 og 18 brukes 10 kWh (10*6=60 kr)
Mellom kl 18 og 24 brukes 40 kWh (40*4= 160 kr)

Gjennomsnittsforbruk på forbruk blir 4 kr, det samme som gjennomsnittet strømstøtten blir beregnet ut i fra.

TS: her ser du helt klart at det lønner seg å bruke mest strøm i de billigste timene når du har spotpris!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare pass på å ikke kjøre alt som bruker strøm samtidig når det er på det billigste, da går nettleien opp. 

Anonymkode: 41138...492

Gjest Strømfyren
Skrevet
1 hour ago, Nassenøff said:

Dersom du har installert ny strømmåler så måler den forbruket per time og da har det betydning: En time kan være betydelig billigere enn den forrige eller den neste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare pass på å ikke kjøre alt som bruker strøm samtidig når det er på det billigste, da går nettleien opp. 

Anonymkode: 41138...492

Men ikke i nærheten av så høyt som å fordele forbruket jevnt over og ende opp med høy snittpris. 

Skrevet

Det er snart ingen som skjønner noe av strømprisnee. Ekspertene har talt når det  vart gjordt vedtak om flere utenlandkabler, og  markedspriser på strøm. Nå har økonomene vert rådgivere for politikerne i mange år, og på tide det det skjer ei  "omdreining " her   

Anonymkode: 42161...de0

Skrevet

Du har rett.

De blander kanskje sammen med nettleien som bruker et form for gjennomsnitt av forbruket for å beregne nettleien. 

Alle sparetips sier vi bør bruke strøm når den er billigst

Anonymkode: 3c244...6cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er snart ingen som skjønner noe av strømprisnee. Ekspertene har talt når det  vart gjordt vedtak om flere utenlandkabler, og  markedspriser på strøm. Nå har økonomene vert rådgivere for politikerne i mange år, og på tide det det skjer ei  "omdreining " her   

Alle som har bestått matematikk på grunnskolenivå burde klare å skjønne dette.

Anonymkode: 5a765...dc1

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Alle som har bestått matematikk på grunnskolenivå burde klare å skjønne dette.

Anonymkode: 5a765...dc1

OK ! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...