AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #1 Skrevet 19. september 2022 For noen år siden gikk en kollega igjennom en livskrise. Jeg var relativt ny på arbeidsplassen og kjente henne ikke godt, men det ble til at hun valgte meg til å tømme seg til. I begynnelsen følte jeg meg nok litt beæret, men det ble fort veldig intenst. Hun fulgte etter meg på arbeidsplassen, sperret meg indirekte inne på ulike rom (sperret døråpningen mens hun pratet og ikke enset at jeg prøvde å avslutte samtalen/gå), sendte meg mye meldinger, ringte meg på privaten, og ville komme hjem til meg/finne på noe. Ved ett tilfelle fant vi på noe privat. Dette er nå flere år siden, og hun er fortsatt av oppfatning at vi er "bestevenner". Jeg har sluttet å svare henne på meldinger for lengst, trekker meg unna henne på jobb, svarer kort/spør ikke noe tilbake osv. En periode gikk jeg igjennom litt selv, så jeg sa at jeg hadde nok med meg selv. Ved ett tilfelle for ikke så lenge siden hadde vi en relativt hyggelig samtale, og etter dette har ting tatt seg opp ekstremt igjen. Sender meg meldinger flere ganger, og skriker ut i lunsjen ting som "nå må du vel ha tid til å finne på noe snart! Si fra hvilken dag du kan da!" foran andre kolleger. Hun gjør ofte dette foran andre, slik at jeg føler meg skyldig for å si nei. Jeg holder på å bli gal, og blir direkte kvalm når jeg ser vi jobber sammen. Hun oppsøker meg ofte på arbeidsplassen og begynner å prate hurtig og usammenhengende, mens hun viser meg bilder på mobilen sin, forteller masse private ting, og ofte legger armene rundt meg bakfra (f.eks hvis jeg sitter på en stol) og holder tett mens hun prater/later som hun masserer meg etc. Hun har sagt at hun har gått mye til psykolog igjennom livet og blant annet blir veldig "hektet" på noen, og hun har sagt at hun er det på meg, og at hun synes det er veldig vanskelig at jeg avviser henne. Sier hun føler seg som en valp som bare ønsker anerkjennelse. Jeg føler meg helt rådvill, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Hjelp? Anonymkode: 85be0...517
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #2 Skrevet 19. september 2022 Men så bra hun har pratet om den psykiske delen. Da er hun mulig mottakelig iht løsninger. Ta det opp at hun snakket om hekt og henge seg mye på noen. Si at du kan hjelpe henne med DDT. Lag et kodeord, som du sier når hun tramper over normale grenser.bare ikke misbruk det da. I det du foreslår det , så si du forstår at hun sliter med venner ol når det blir så intenst. Og at hun er for mye for deg også Anonymkode: 3cb27...54c 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #3 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men så bra hun har pratet om den psykiske delen. Da er hun mulig mottakelig iht løsninger. Ta det opp at hun snakket om hekt og henge seg mye på noen. Si at du kan hjelpe henne med DDT. Lag et kodeord, som du sier når hun tramper over normale grenser.bare ikke misbruk det da. I det du foreslår det , så si du forstår at hun sliter med venner ol når det blir så intenst. Og at hun er for mye for deg også Anonymkode: 3cb27...54c Jeg har sagt direkte til henne at jeg opplever henne som veldig intens og at jeg synes dette er vanskelig. Hennes intensjon med å fortelle meg dette fremstod mer i retning av at jeg skulle få dårlig samvittighet for å avvise henne, og ta henne inn i varmen igjen. Jeg ønsker ikke å ha en relasjon med henne utover "perifer kollega". Jeg har fått mer enn nok, og får vondt i magen bare jeg ser henne. Kjenner meg rasende sint hver gang hun tar på meg, får lyst til å slå henne for å få henne bort. Anonymkode: 85be0...517
Embla Othea Skrevet 19. september 2022 #4 Skrevet 19. september 2022 Ta en profesjonell avstand. Ikke involver deg mer enn du må.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #5 Skrevet 19. september 2022 Her bør du nok finne deg en annen jobb, eller håpe hun slutter. Men du må skylde deg selv litt også, aldri innvolver deg privat med en kollega. Anonymkode: 7bf66...1be
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #6 Skrevet 19. september 2022 Dette hadde jeg tatt opp med leder eller HR. Det går jo ut over jobben. Anonymkode: 5a69b...8a5 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #7 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har sagt direkte til henne at jeg opplever henne som veldig intens og at jeg synes dette er vanskelig. Hennes intensjon med å fortelle meg dette fremstod mer i retning av at jeg skulle få dårlig samvittighet for å avvise henne, og ta henne inn i varmen igjen. Jeg ønsker ikke å ha en relasjon med henne utover "perifer kollega". Jeg har fått mer enn nok, og får vondt i magen bare jeg ser henne. Kjenner meg rasende sint hver gang hun tar på meg, får lyst til å slå henne for å få henne bort. Anonymkode: 85be0...517 Da får du være mer direkte. Og følge det opp. Da sier du ifra at du har sagt fra at dette blir for mye for deg og at du har behov for å ha noen grenser her. Ikke ring meg på fritiden og ikke ta sånn på meg, fordi det liket jeg ikke, eller steng meg inne på rom for å snakke. Neste gang hun stenger døra, så sier du høyt nei, brøyter deg forbi og går ut. Neste gang hun tar på deg , så dier du dette har jeg sagt fra at du skal slutte med osv. Anonymkode: 3cb27...54c
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #8 Skrevet 19. september 2022 Prat med sjefen din eller HR om dere har det, du kan ikke ha det sånn på jobb. Anonymkode: a79ed...e2b 3
Carrot Skrevet 19. september 2022 #9 Skrevet 19. september 2022 Har du direkte sagt at dette hektet ditt er ubehagelig for meg så jeg trenger at du holder litt avstand og jobber med det for egen del?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #10 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kjenner meg rasende sint hver gang hun tar på meg, får lyst til å slå henne for å få henne bort. Anonymkode: 85be0...517 Så gjør det. Anonymkode: 6ad55...31f
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #11 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Prat med sjefen din eller HR om dere har det, du kan ikke ha det sånn på jobb. Anonymkode: a79ed...e2b Et krisemøte her ja, men da må hun være med også. Viktig å konfrontere direkte. Anonymkode: 7bf66...1be
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #12 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så gjør det. Anonymkode: 6ad55...31f Støtter faktisk denne. Ikke bygg opp irritasjonen inni deg, slå i fra deg bokstavelig talt. Jeg har opplevd noe lignende. En kollega som ble veldig intens, hun og innrømmet at hun hadde store psykiske problemer og hadde vært i behandling. Jeg og følte meg nok litt smigret av oppmerksomheten og tilliten hun viste meg. Hun var ikke så ille som den du snakker om, men jeg følte meg sugd inn i hennes negativitet og jeg følte hun prøvde å eie meg og holde meg borte fra de andre kollegaene. Jeg tok avstand på en helt enkel måte, avslo hennes forespørsel om at meg og hun skulle dele kontor alene. Og dagen etter var hun iskald mot meg. Hilset aldri mer, så ikke på meg, var rett og slett dødelig fornærmet. Men mot de andre var hun smørblid og overhyggelig, de som hun hadde snakket så mye dritt om og som hun hatet. Det var veldig ubehagelig, men jeg lærte en lekse av det. Jeg sluttet der for lenge siden, men har hørt at hun i ettertid har hatt lange sykemeldinger, blitt omplassert x flere osv. Anonymkode: d053e...86a
Carrot Skrevet 19. september 2022 #13 Skrevet 19. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (48 minutter siden): ...jeg føler meg skyldig for å si nei. ...Jeg holder på å bli gal, og blir direkte kvalm når jeg ser vi jobber sammen. ... ofte legger armene rundt meg bakfra (f.eks hvis jeg sitter på en stol) og holder tett mens hun prater/later som hun masserer meg etc. Jeg føler meg helt rådvill, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Hjelp? Anonymkode: 85be0...517 Kom også til å tenke at om du ikke har sagt fra må du si i fra direkte og uten tvil, ikke unvike - altså når hun sier "vi må finne på noe snart" så sier du at "dette har vi snakket om Gunda, vi henger ikke på privaten sant?" mens du smiler og er høflig men styrer samtalen med andre videre.. Det er en tydelig beskjed, det t du føler deg skyldig og lar deg påvirke er ditt ansvar, det må du gjøre noe med. At du føler deg syk når dere er satt på på jobb sammen kan du evt ta med sjefen din om du har behov for å ikke arbeide med denne personen, det er helt greit. Når noen tar på deg er det helt greit å si "dette var ubehagelig, kan du la være?" - det virker som om du kanskje har utfordringer med å si fra på en åpen og likevel direkte måte - kanskje det kan være en ide å starte med det for egen del, å si fra tydelig og å sette klare grenser? Som for eksempel om hun stenger døren, gå bestemt mot henne og si "jeg har noe annet som jeg skal nå" og ikke vik tilbake - gå. Du må være tydelig, ikke unvikende, ikke prøve fase ut liksom, si fra. Endret 19. september 2022 av Carrot
Juniper Skrevet 19. september 2022 #14 Skrevet 19. september 2022 Altså, om en mann hadde gått etter deg på samme måten, hva hadde du gjort? Du skal ikke finne deg i å bli sperret inne med vedkommende, holdt rundt, forfulgt og pepret med kommentarer og meldinger, bare fordi det er en kvinne. Ta det med sjef eller HR. Si at du begynner å bli bekymret for din egen del, denne forfølgelsen har begynt å gi stresseeaksjoner i deg og har negativ effekt på din evne til å arbeide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå