Gå til innhold

er det forstyrrende for deg å være referanse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det forstyrrende for deg å være referanse når noen søker arbeid?

Krever det mye av deg?

Hvilke spørsmål stiller dem som ringer deg for å sjekke ut en jobb-kandidat søker?

Kunne referanse grunnlaget blitt gjort annerledes etter din mening?

Bør referanse være kun ferske arbeidsforhold der arbeidstaker er tilknyttet bedrift nå?

Anonymkode: 9be96...714

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har stilt opp som referanse. Er ikke avdelingsleder, men en kollega som har jobba tett med den som søker seg et annet sted. Det er ikke ofte jeg blir spurt, men de gangene det har skjedd, så har jeg tatt det som et kompliment og stilt opp. Syns det bare er hyggelig å fremme folk som har gjort en god jobb og ønsker seg videre. 

det krever ikke mer enn en telefonsamtale og litt tid til overs. Spørsmålene har variert, men alt fra kunnskap, til innsats, samarbeidsevner osv osv 

Skrevet

Etter min mening er det ikke relevant med referanse fra en jobb flere år tilbake i tid, men heller fra aktuell arbeidsplass hvor man har jobba et sted, eller arbeidsplassen før der igjen. Tror ikke det er en regel på det, men ser at de fleste ønske «ferske» referanser

Skrevet

Jeg vil helst ikke bli spurt. Synes det er irriterende, men har stilt opp noen ganger.

Anonymkode: 6a835...a0b

• Liker 1
Skrevet

Har vært referanse. Syns det var ok. Helt basic spørsmål. 

Men jeg er litt imot det med referanse. Det er ikke vanskelig å lyge. Tenker også at folk endrer seg og man kan oppfattes ulikt av ulike arbeidsgivere. Så jeg tror intervju er det som bør veie tyngst. 

Anonymkode: 13a77...5e4

Skrevet
Gakkepus skrev (4 timer siden):

Etter min mening er det ikke relevant med referanse fra en jobb flere år tilbake i tid, men heller fra aktuell arbeidsplass hvor man har jobba et sted, eller arbeidsplassen før der igjen. Tror ikke det er en regel på det, men ser at de fleste ønske «ferske» referanser

takk, det er som du siterer akkurat det jeg har tenkt. 

ferske referanser, siste kollegaer, og ikke ta kontakt flere år tilbake i tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vil helst ikke bli spurt. Synes det er irriterende, men har stilt opp noen ganger.

Anonymkode: 6a835...a0b

er det fordi du må "vente" på en telefon?

engang bemanningsselskap etterspurte referanse, så hastet jeg å spørre etter referanse. Det visste seg at vedkommende ikke ringte personen samme dag som jeg ga referanse, men flere uker etterpå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

takk, det er som du siterer akkurat det jeg har tenkt. 

ferske referanser, siste kollegaer, og ikke ta kontakt flere år tilbake i tid. 

Men det er «tryggere» å spørre referanser fra forrige arbeidsplass siden en ikke alltid har lyst at det skal komme ut at en søker ny jobb.

Anonymkode: de14c...56d

Skrevet

Og for å svare på HI; har stilt opp som referanse noen ganger. Synest det er greit og stiller gjerne opp for gode kollegaer.  
Jeg går ikke å venter på telefon, har uansett en hektisk arbeidshverdag, så en ekstra telefon er ikke noe problem. 

Anonymkode: de14c...56d

Skrevet

Det kan jo være veldig stress, særlig om det tar tid å få en jobb. Ene kameraten min har vært på 2-3 intervjuer i uka siste halvåret, alle disse skal ringe den gamle sjefen hans, som begynner å bli møkklei av å bruke av sin tid på å snakke i telefon om et menneske han ikke lenger har noe med å gjøre. Så på siste gang nå hadde han faktisk gitt en dårlig referanse...

Anonymkode: 2d462...c0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan jo være veldig stress, særlig om det tar tid å få en jobb. Ene kameraten min har vært på 2-3 intervjuer i uka siste halvåret, alle disse skal ringe den gamle sjefen hans, som begynner å bli møkklei av å bruke av sin tid på å snakke i telefon om et menneske han ikke lenger har noe med å gjøre. Så på siste gang nå hadde han faktisk gitt en dårlig referanse...

Anonymkode: 2d462...c0f

det er dette jeg vil frem til, for det handler ikke om en jobbintervju, men det kan ende med flere...

Samt å kontakte noen man ikke har noe med å gjøre. 

Jeg synes det er rart at det ikke holder med nedskrevet referanse(attest)som man får etter jobbforhold

Derfor vil jeg tro dem man har vært nylig tettest innpå er de beste jobbreferansene. Har man vært arbeidsledig i ett år, da mener jeg nesten kontakt personen i nav kan være din referanse. 

Skrevet

Jeg syns det er smigrende når en kollega spør om jeg vil være referanse. Det bekrefter at hen syns vi samarbeider godt og mest sannsynlig også liker å jobbe med meg. Føler derfor ikke jeg kan si nei. Men innerst inne hater jeg det😅 Det ikke alle kollegene mine vet er at jeg har telefonangst og angster for å svare klønete eller feil på noe. Som regel går det godt, men overtenker mye i ettertid på hvordan jeg fremstilte kollegaen min og føler meg medansvarlig for om hen fikk jobben eller ei😌

Dermed er jeg jo forståelig nok også stresset den tiden mellom kollega oppgis meg som referansemateriale jeg blir oppringt (ofte minst beleilig med skrikende barn osv😅)

Så ja, alt i alt må jeg vel svare ja på om jeg opplever det ‘forstyrrende’ å være referanse.

Anonymkode: 3c39c...147

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...