Gå til innhold

Hvorfor er det noen som alltid lett blir gravide?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Siterer meg selv her.: Det som er en biologisk fordel på en arena, kan være en ulempe på andre. 
I min familie er det nesten ingen som har fått kreft. Men som dere ser er det mye SA. Noen forskere antyder at det kan være en sammenheng mellom fenomenene, at slike som meg som lett spontanaborterer har en høyere beskyttelse mot kreft. Mekanismen skal være at immunsystemet er mer «aktivt» og at de samme prosessene som tar knekken på begynnende celleforandringer også kan gå til angrep på en begynnende graviditet. 

Anonymkode: 7c7d6...976

Tror du er inne på noe her. Bare spekulering fra min side så klart, men med mine 8 år som prøver (ble to barn ut av det), er dette noe jeg har tenkt MYE på. 
Jeg brukte 5 år på å bli (naturlig) gravid med førstemann. 3 år på andremann (med ivf). 
Alle prøver er fine på både meg og mannen. 
Når man er i en sånn situasjon prøver man desperat å finne svar og min teori ble til slutt at kroppen min er dårlig på å bli gravid. Immunforsvaret mitt stritter i mot alle type forandringer i kroppen. Dette har jeg også eksempler på fra andre ting som ikke har med svangerskap å gjøre. 
Så tenker litt det samme som deg at noen blir bare lett gravide, men spontanaborterer kanskje lett. Noen blir lett gravide og beholder, men de samme mekanismene som er i spill kan være til ulempe på andre ting i løpet av livet. Mye ting vi ikke vet om kroppene våre og det med unnfangelsen er fortsatt det stort spørsmålstegn på mange områder.

Anonymkode: 4b52b...327

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok gener. Min bestemor fikk 11 barn, siste i 40 årene. Jeg har blitt gravid på p-pillen 2 ganger, selv om den er brukt nøye. Dette med 2 forskjellige menn, den ene mannen så og si steril. Og han ble jeg gravid med 8 ganger, men hadde tidlig SA, 6 ganger. Men vi fikk 2 barn sammen. Gynekologen vi gikk til mente det var et mirakel, og jeg måtte være superfruktbar. Hvorfor jeg mistet flere ganger, fant de ikke ut av. Alt var veldig fint med meg. Mens mannen sin sperm var så elendig, at de mente vi ikke ville klare å få barn på egenhånd.

Anonymkode: 1156d...e5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

God genetisk match. Jeg har aldri brukt prevensjon. Har ligget rundt mye og hatt mye kjærester aldri blitt gravid med noen av dem. Ble gravid etter en mnd med nåværende mann og barnefar. 

Anonymkode: 81026...80f

Samme her. Og jeg var i 40-åra da jeg ble gravid med mannen min. Før det ble jeg til tross for sløvhet med prevensjon ikke gravid med 4 andre partnere.

Anonymkode: 6fd5a...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble gravid andre forsøk (29 år) og første forsøk (30 år). Jeg velger å tro at det er fordi jeg og mannen min er genetisk en veldig god match. «Vi blir gravide fort». Jeg har aldri prøvd å bli gravid tidligere, men i tidlig 20 årene da jeg var sammen med en en ex, var jeg superdårlig på å bruke prevensjon. Tok en p pille i hytt og pine, blødde hele tiden fordi kroppen var inn og ut av prevensjon. Ble aldri gravid og dette pågikk lenge. Jeg tror partner er en veldig viktig faktor til hvorfor noen blir gravide fort og andre ikke. Det er jo bevist at ved infertilitet hvor det ikke er noe galt med noen av personene, så er det en dårlig match genemessig.  

Anonymkode: 0a8ed...b7a

Jeg er enig i denne og har ganske lik erfaring som deg. 

Hadde (dessverre) mye ubeskyttet sex tidlig i 20-årne med tidligere kjæreste og jeg ble aldri gravid tross at vi hadde mye sex. Begynte faktisk å tro at ikke kunne bli gravid av en eller annen grunn. 

Med min mann som jeg nå er gift med ble jeg gravid på første forsøk begge gangene 😵💫 Jeg synes selvfølgelig at det er en veldig fin tanke at vi rett og slett er en god match ❤️ (Men selvfølgelig andre faktorer som også har noe å si).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid på første forsøk med mannen min når vi prøvde på barn nr 1. Tenkte at det kom til å gå like kjapt med barn nr 2, men der tok vi feil! ble gravid etter 1,5 år, men mistet. Nå er jeg gravid igjen i uke 20, men det tok 2 år tilsammen. 

Jeg tror det handler mye om flaks og tilfeldigheter, men også hormoner. Noen perioder er livet litt i ubalanse, med mye stress og utfordringer. Alt påvirker hormonbalansen i kroppen. Om du ikke har andre store utfordringer så klart:) 

Anonymkode: 46dec...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En gynekolog kan jo ikke se om eggene er friske og fine. Kan bare se om det er egg der, antall og størrelse.

Anonymkode: c54b4...358

Jeg husker ikke akkurat hva hun sa, men ordlyden var noe i de baner. 

Anonymkode: 59ae6...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

genetikk og arv.🤷‍♀️

Jeg kunne bare "bestemme" hvilken mnd jeg ønsket barn , så ble det sånn.

Var over 30 da jeg ble mor første gang og hadde gått på p-piller non.stop i over 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Når du leser og hører om prøving, så er det noen som alltid blir gravid på første og andre forsøk, til og med om de er i 20-åra, 30-åra og noen til og med tidlig 40-åra.

Hva kommer dette av? Det kan jo ikke kun være flaks når man feks leser om noen som har fått fire barn, alle på første eller andre forsøk?

Har lest at eggstokkene velger ut tilfeldig  egg hver syklus, så noen ganger er det et godt egg og andre sykluser dårlige. Er det da sånn at noen kvinners eggstokker rett og slett klarer bedre å velge ut de gode eggene? Noe må det være, spesielt med de som blir lett gravide når de er langt opp i 30-åra eller til og med over 40, når de fleste eggene er dårlige.

Er der noen som vet hvorfor det er sånn? Igjen, det kan vel ikke være bare flaks??

Det har også mye med mannen å gjøre. 

Anonymkode: 50b7d...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det har også mye med mannen å gjøre. 

Anonymkode: 50b7d...77f

Absolutt! Og dette med å være en «god match» genmessig som jeg ser mange skriver her kan vel så være at mannen man er sammen med har gode svømmere kontra de menn man har vært med før. Og derav klaffer det raskt. 

Anonymkode: 4b52b...327

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er en kombinasjon av gener, flaks/uflaks og livsstil. Og så er fertilitet og fertilitetsproblemer komplekst, det er mye vi ikke vet sikkert eller klarer å måle godt. Det er veldig vanskelig å fastslå hvor mye livsstil spiller inn, og antagelig sjelden at det handler om det alene. 

Legen vi var hos da vi gikk til utredning for infertilitet mente at "dårlig match" i de fleste tilfeller betyr at det er noe litt galt med fertiliteten hos begge to. Ingen av partene er helt sterile, men har noen vanskeligheter. Og til sammen blir det ekstra vanskelig. 

Min anekdote er at vi først fikk et barn ved hjelp av IVF etter flere år og flere forsøk, i det vi var i ferd med å gi opp. Og så ble jeg gravid to ganger uten problemer etterpå, en gang med det samme syklusen kom tilbake etter fødselen (trodde ikke vi trengte prevensjon), og det endte med SA. Og så igjen på første forsøk da vi bestemte oss for å prøve på nr. to, og da gikk det bra. Det kan ha vært snakk om flaks og tilfeldigheter eller at et eller annet rettet seg etter første svangerskap. Legene fant ikke noe galt med oss, annet enn at mannes svømmere var litt, men ikke betydelig, trege. 

Men flere tilstander som fører til nedsatt fertilitet kan være arvelige, f.eks. endometriose eller PCOS. Og så er det sikkert mye mer som kan være arvelig, som regelmessighet i syklus og eggløsning, sædkvalitet, eggkvalitet sett opp mot alder, hvor raskt en kommer i overgangsalderen, kanskje hormonballansen i kroppen, immunsynstemet som flere nevner.

Anonymkode: f86d5...306

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo om at alle de tingene som må til for en vellykket graviditet er til stede. Gode egg (mye vi ikke vet om egg), god sæd (mye vi ikke vet her også, handler ikke bare om sædcellens form og mobilitet), god sædvæske, riktige forhold i skjede, alt på stell med indre organer som eggstokker og livmor, alt på stell med hormoner (hos både kvinne og mann), infeksjoner, innvendige arr og skader (feks etter gjennomgått kjønnssykdom), riktig kroppstemperatur på begge, riktig temperatur og gjennomstrømning i pungen, riktig stoffskifte, riktig tykkelse på slimhinne, riktig progesteronproduksjon, godt blod osv. 

Anonymkode: b5429...c01

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av de med syke menssmerter, og ekstremt ustabil syklus. Forventet at jeg var de uheldige som kanskje aldri kunne bli gravid, eller vi brukte lang tid. Eller kanskje vi trengte hjelp. Aldri blitt gravid på noen prevensjonsmidler. Men jeg har blitt gravid 3 ganger, og alle 3 gangene på 2 og 3 måneder fra jeg slutta med prevensjon. Og jeg har båret frem 2 av dem til termin (er gravid med 3.)

Tenker genetikk, og flaks har mye å si. Men også at jeg og min partner klaffer godt på det området. Noen er heldige, andre ikke. Desverre.

Anonymkode: 11c98...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det er en blanding av genetikk, alder og match. Noen blir fortere gravid enn andre pga hormoner eller flere egg rett og slett. Og statistisk sett så er det jo enklere i 20-årene enn 40-årene. Jeg tror i alle fall veldig på mental helse og god match mellom partnere. Kropp og sinn henger mer sammen enn man tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 7.14):

Når du leser og hører om prøving, så er det noen som alltid blir gravid på første og andre forsøk, til og med om de er i 20-åra, 30-åra og noen til og med tidlig 40-åra.

Hva kommer dette av? Det kan jo ikke kun være flaks når man feks leser om noen som har fått fire barn, alle på første eller andre forsøk?

Har lest at eggstokkene velger ut tilfeldig  egg hver syklus, så noen ganger er det et godt egg og andre sykluser dårlige. Er det da sånn at noen kvinners eggstokker rett og slett klarer bedre å velge ut de gode eggene? Noe må det være, spesielt med de som blir lett gravide når de er langt opp i 30-åra eller til og med over 40, når de fleste eggene er dårlige.

Er der noen som vet hvorfor det er sånn? Igjen, det kan vel ikke være bare flaks??

Jeg har blitt veldig lett gravid i høy alder. Både som 39-åring,40,41 og 42-åring. Har brukt maks 3 prøveperioder hver gang.

Jeg har en teori om at dette skyldes arv. Min mor ble også veldig lett gravid i sin tid. Det samme har alle hennes søstre blitt og deres mor (min bestemor). Kvinnene på min far side av familien likeså. I tillegg har jeg en tro på at det at jeg aldri har brukt hormonell prevensjon kan ha noe å si. Min syklus har alltid vært regelmessig og jeg har aldri forstyrret den med p-piller eller lignende. En gynekolog sa til meg en gang at det var en sammenheng mellom langvarig p-pillebruk og pcos. Og mange med pcos sliter jo med å bli gravide. Så kanskje hormonell prevensjon påvirker fertiliteten mer enn man tror. Livsstil har sikkert også endel å si. Jeg har alltid vært slank og spiser sunt. Aldri røykt og drikker sjelden alkohol. 

Anonymkode: 467ba...d96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært seksuelt aktiv i 20 år, og hatt flere partnere i både korte og lengre relasjoner, og mange av disse mennene vet jeg har gjort andre kvinner gravide uten problem. P-piller har jeg brukt av og på i noen få år, men i mesteparten av disse 20 årene har jeg ikke brukt noe form for prevensjon. 

Har opplevd å bli gravid to ganger så vidt jeg vet, de endte ganske kjapt i SA og jeg blødde fra start begge gangene. Alle nære kvinnelige slektninger på både mor-og farsside, har fått ett eller flere barn uten problemer. Jeg har alltid hatt regelmessig mens, selv om syklusene riktignok kan variere litt i lengde. Gynekolog har heller ikke funnet noe veldig avvikende ved ultralyd undersøkelse. Vel, noen cyster har jeg jo (det har også flere kvinner på morssiden hatt, uten at det bidro til vansker med å bli gravid), men i følge gynekolog er det ikke snakk om verken pco eller pcos.

Jeg synes det er veldig merkelig, men for en eller annen grunn så fungerer ikke kroppen min som den burde. 🤷‍♀️

Anonymkode: f78a0...68d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har blitt veldig lett gravid i høy alder. Både som 39-åring,40,41 og 42-åring. Har brukt maks 3 prøveperioder hver gang.

Jeg har en teori om at dette skyldes arv. Min mor ble også veldig lett gravid i sin tid. Det samme har alle hennes søstre blitt og deres mor (min bestemor). Kvinnene på min far side av familien likeså. I tillegg har jeg en tro på at det at jeg aldri har brukt hormonell prevensjon kan ha noe å si. Min syklus har alltid vært regelmessig og jeg har aldri forstyrret den med p-piller eller lignende. En gynekolog sa til meg en gang at det var en sammenheng mellom langvarig p-pillebruk og pcos. Og mange med pcos sliter jo med å bli gravide. Så kanskje hormonell prevensjon påvirker fertiliteten mer enn man tror. Livsstil har sikkert også endel å si. Jeg har alltid vært slank og spiser sunt. Aldri røykt og drikker sjelden alkohol. 

Anonymkode: 467ba...d96

Du ble lett gravid, ble det også friske barn ut av det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen min ble gravide på prøveperiode 1 med første barn, andre barn var ett samleie på 2 mnd og siste var prøveperiode 1. Min mor og far ble også gravide på første prøveperiode med sine 3 barn, og min bestemor ble også relativt fort gravid. Så lurer på om det kan være genetikk, og at jeg og mannen er en god match fertilitetsmessig. 

Anonymkode: 40172...2ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja… pcos og en eggleder.. ble gravid på første ivf da. Mannen har veldig god sperm. Foreldrene mine ble fort gravide uten å prøve

Anonymkode: eaf62...609

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo bero på hvor «aktive» svømmere mannen har også.. jeg ble fort gravid med x mann ( på første og andre forsøk), han hadde også 2 barn fra før som kom «fort» med sin ex.. med nåværende mann er det kun en tidlig SA som resultat etter 1 års prøving 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...