Gå til innhold

Hvorfor er det noen som alltid lett blir gravide?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når du leser og hører om prøving, så er det noen som alltid blir gravid på første og andre forsøk, til og med om de er i 20-åra, 30-åra og noen til og med tidlig 40-åra.

Hva kommer dette av? Det kan jo ikke kun være flaks når man feks leser om noen som har fått fire barn, alle på første eller andre forsøk?

Har lest at eggstokkene velger ut tilfeldig  egg hver syklus, så noen ganger er det et godt egg og andre sykluser dårlige. Er det da sånn at noen kvinners eggstokker rett og slett klarer bedre å velge ut de gode eggene? Noe må det være, spesielt med de som blir lett gravide når de er langt opp i 30-åra eller til og med over 40, når de fleste eggene er dårlige.

Er der noen som vet hvorfor det er sånn? Igjen, det kan vel ikke være bare flaks??

Anonymkode: c54b4...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble gravid andre forsøk (29 år) og første forsøk (30 år). Jeg velger å tro at det er fordi jeg og mannen min er genetisk en veldig god match. «Vi blir gravide fort». Jeg har aldri prøvd å bli gravid tidligere, men i tidlig 20 årene da jeg var sammen med en en ex, var jeg superdårlig på å bruke prevensjon. Tok en p pille i hytt og pine, blødde hele tiden fordi kroppen var inn og ut av prevensjon. Ble aldri gravid og dette pågikk lenge. Jeg tror partner er en veldig viktig faktor til hvorfor noen blir gravide fort og andre ikke. Det er jo bevist at ved infertilitet hvor det ikke er noe galt med noen av personene, så er det en dårlig match genemessig.  

Anonymkode: 0a8ed...b7a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
Jeg ble gravid på første forsøk, og er 32 år. Sluttet på p-piller etter 13 år på dem i mai måned, siden vi bestemte oss for å starte med prøving.
I juni mnd var samboeren min på jobbreise, og i juli var vi på ferie. Da bodde vi tett med familie, og det ble lite ligging rundt eggløsning der. I august mnd prøvde vi på eggløsningsdagen, og da satt den på første forsøk. Det var ganske gøy, og nå er det bare å glede seg til mai 2023. 
Var veldig forberedt på at det kunne ta langt tid, og spesielt etter så mange år på p-pille, men jammen nei ☺️

Endret av Siri007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri007 skrev (34 minutter siden):

Hei! 
Jeg ble gravid på første forsøk, og er 32 år. Sluttet på p-piller etter 13 år på dem i mai måned, siden vi bestemte oss for å starte med prøving.
I juni mnd var samboeren min på jobbreise, og i juli var vi på ferie. Da bodde vi tett med familie, og det ble lite ligging rundt eggløsning der. I august mnd prøvde vi på eggløsningsdagen, og da satt den på første forsøk. Det var ganske gøy, og nå er det bare å glede seg til mai 2023. 
Var veldig forberedt på at det kunne ta langt tid, og spesielt etter så mange år på p-pille, men jammen nei ☺️

Med all respekt: denne kommentaren var helt unødvendig. Du svarer jo heller ikke på noe av det TS lurer på. Fint for deg at det gikk på første forsøk i det minste. 

Anonymkode: 0a8ed...b7a

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genetikk? De nærmeste kvinnene i min familie har fått mange barn og gjerne også i slutten av 30-årene og helt opp til midten av 40-årene, uten hjelp. Fascinerende (og urettferdig) at det er så forskjellig.

Har også ekstremt regelmessig menstruasjon, mulig det også er genetisk?

Føler veldig med de som sliter, har til tider dårlig samvittighet for at det som har vært så lett for meg er så utrolig vanskelig for andre. 

Anonymkode: 48595...e2f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har mye med flaks og tilfeldigheter å gjøre likevel. Det er jo ganske mange som blir uønsket gravide også, da kalles det uflaks.

Og dette med genetisk match som nevnt over.

Mulig miljøet i mors liv har noe å si også, at det fester seg lettere? Er nok en del egg som blir befruktet men som ikke fester seg. Kjemisk graviditet som de sier, man rekker kanskje ikke merke det før det er over og mensen er omtrent som vanlig. Også er det jo noen som lett blir gravide men ikke klarer å holde på det. Noen får påvist ugunstig bakterieflora, det kan sikkert spille inn men det vet vi altfor lite om, dvs. bakteriefloraens innvirkning på oss generelt, selv om tarmflora er det jo kommet en del forskning på nå.

Folk har ulik helse, ulik grad av inflammasjon i kroppen, hormonhelse(!), immunforsvar, sunn metabolisme, eggkvalitet (som du nevner) osv. Nå bare spekulerer jeg😊 Men helse er så mye mer enn det vi kan se utenpå, kroppsvekt er jo bare én av mange indikatorer på hvordan det står til med helsen. Kanskje det er et eller annet ved helsen til de som tar seg lett. Det er jo også mange som går på prevensjon i mange år, kanskje individuelle forskjeller i hvor godt man tåler det og hvor fort syklusen stabiliseres etter prevensjonsslutt.

Anonymkode: c0c82...0c0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe er flaks, og noe må være gener, tror jeg.

Jeg har alltid trodd at jeg ikke kan bli gravid, eller at jeg hvert fall må bruke lang tid. Moren min brukte veldig lang tid på å bli gravid begge gangene, og jeg har arvet hennes store livsplage: Menssmerter, som skulle vise seg å være endometriose. 

Gikk på p-piller fra jeg var 13 for å få bukt med smertene, men det hjalp ikke. Prøvde senere spiral, men det hadde ikke mye effekt på meg. Endte med piller, som jeg slurvet mye med, men ble aldri gravid uansett hvor mye jeg slurvet. Regnet med at dette var pga. mensplagene mine. Først etter 14 år med smerter får jeg en kikkhullsoperasjon som viser at jeg har endometriose, og de fjerner mye. Dessverre var det kortvarig glede, for smertene kom tilbake veldig fort.

Et år senere var jeg tilbake på sykehuset, og da anbefalte hun ikke en ny kikkhullsoperasjon, for de vil unngå for mange inngrep når det ikke var effektivt for meg i det hele tatt. Hun anbefalte meg heller å begynne med prøvingen hvis vi ønsket oss barn. Sluttet på pillene samme dag, og fire uker senere hadde jeg en positiv test. Fire uker etter dette ble jeg lagt inn med store smerter, for surprise; Egglederen min var tett av endometriosevev, og graviditeten satt fast der. Mistet eggstokken og alt håp. Å bli gravid med endometriose er én ting, men med bare én eggleder i tillegg så virket det usannsynlig.

Vi fikk beskjed om at vi kunne begynne å prøve igjen med en gang, og at hvis vi ikke ble gravide ila. 6 mnd så ville de sette i gang prosessen med å søke om prøverør. Til vår store overraskelse klaffet det en måned etter operasjonen, og denne gangen gikk alt fint. Etter at jeg hadde født så var vi forsiktige med syklusen de første 6 månedene, og etter det sluttet vi å unngå usikre dager i tilfelle det skulle ta lang tid denne gangen, men vi "prøvde" ikke. Jaggu satt den veldig fort igjen, og jeg har nå to barn med 16 måneders mellomrom.

Jeg føler i grunn at dette med å bli lett gravide er litt lotto. Min kropp har tilsynelatende ikke hatt de rette forutsetningene for at det skulle klaffe lett, men likevel har det gått så fint. Minus en graviditet utenfor livmoren selvsagt. Venninner hvor de ikke finner noe "feil", derimot, har brukt lang tid på å få det til. Søsteren min som ikke har endometriose ble gravid etter noen forsøk, men mistet 5 ganger før hun fikk sin sønn. Det har ikke klaffet siden, og han er 7 år nå.

Vet ikke om noe av dette svarer på spørsmålet ditt, for jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal konkludere med. Jeg tror jeg har hatt veldig flaks til tross for mine forutsetninger, og andre med bedre forutsetninger har vært veldig uheldige. 

Anonymkode: cad3a...7c3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noe er flaks, og noe må være gener, tror jeg.

Jeg har alltid trodd at jeg ikke kan bli gravid, eller at jeg hvert fall må bruke lang tid. Moren min brukte veldig lang tid på å bli gravid begge gangene, og jeg har arvet hennes store livsplage: Menssmerter, som skulle vise seg å være endometriose. 

Gikk på p-piller fra jeg var 13 for å få bukt med smertene, men det hjalp ikke. Prøvde senere spiral, men det hadde ikke mye effekt på meg. Endte med piller, som jeg slurvet mye med, men ble aldri gravid uansett hvor mye jeg slurvet. Regnet med at dette var pga. mensplagene mine. Først etter 14 år med smerter får jeg en kikkhullsoperasjon som viser at jeg har endometriose, og de fjerner mye. Dessverre var det kortvarig glede, for smertene kom tilbake veldig fort.

Et år senere var jeg tilbake på sykehuset, og da anbefalte hun ikke en ny kikkhullsoperasjon, for de vil unngå for mange inngrep når det ikke var effektivt for meg i det hele tatt. Hun anbefalte meg heller å begynne med prøvingen hvis vi ønsket oss barn. Sluttet på pillene samme dag, og fire uker senere hadde jeg en positiv test. Fire uker etter dette ble jeg lagt inn med store smerter, for surprise; Egglederen min var tett av endometriosevev, og graviditeten satt fast der. Mistet eggstokken og alt håp. Å bli gravid med endometriose er én ting, men med bare én eggleder i tillegg så virket det usannsynlig.

Vi fikk beskjed om at vi kunne begynne å prøve igjen med en gang, og at hvis vi ikke ble gravide ila. 6 mnd så ville de sette i gang prosessen med å søke om prøverør. Til vår store overraskelse klaffet det en måned etter operasjonen, og denne gangen gikk alt fint. Etter at jeg hadde født så var vi forsiktige med syklusen de første 6 månedene, og etter det sluttet vi å unngå usikre dager i tilfelle det skulle ta lang tid denne gangen, men vi "prøvde" ikke. Jaggu satt den veldig fort igjen, og jeg har nå to barn med 16 måneders mellomrom.

Jeg føler i grunn at dette med å bli lett gravide er litt lotto. Min kropp har tilsynelatende ikke hatt de rette forutsetningene for at det skulle klaffe lett, men likevel har det gått så fint. Minus en graviditet utenfor livmoren selvsagt. Venninner hvor de ikke finner noe "feil", derimot, har brukt lang tid på å få det til. Søsteren min som ikke har endometriose ble gravid etter noen forsøk, men mistet 5 ganger før hun fikk sin sønn. Det har ikke klaffet siden, og han er 7 år nå.

Vet ikke om noe av dette svarer på spørsmålet ditt, for jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal konkludere med. Jeg tror jeg har hatt veldig flaks til tross for mine forutsetninger, og andre med bedre forutsetninger har vært veldig uheldige. 

Anonymkode: cad3a...7c3

Akkurat! Det å bli lett gravid og det å bære frem helt til termin er to ulike ting. Så mye som må ligge til rette for at det skal gå og holde hele veien hjem. 

Anonymkode: c0c82...0c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gener

Kompatibilitet (god sædkvalitet hos mannen også).

Regelmessig syklus

Min søster ble gravid på første forsøk med begge sine barn godt uti 30-årene, uten å bruke EL-test eller lignende. Hun har alltid hatt en regelmessig syklus, så gikk kun utifra kalender. Mannen hennes er yngre enn henne og har antakeligvis god sædkvalitet.

Jeg har en litt mer ustabil syklus og de første månedene testet jeg ikke etter eggløsning. Brukte en test etter fem måneder, og da satt den på første forsøk. Kunne nok gått tidligere om jeg testet før, men mannen mente at slikt var stress og tok romantikken ut av det hele...

Anonymkode: 54126...715

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

livsstil, stress, om man har brukt prevensjon i mange år, om man har cyster for eksempel, eller pcos, om mannen har litt lave tall i svømmere. Alder, vekt, lange sykluser, kort periode fra eggløsning til ikm. Mye som kan ha betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biologi, gener, tilfeldigheter, flaks - som det meste annet i livet, særlig når det gjelder kropp og helse, er det mye som spiller inn uten at man nødvendigvis helt kan si hva, hvordan og hvorfor eller gjøre noe med det. Teori er en ting, praksis noe helt annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor fikk 12 barn, 10 av dem jenter. Alle av dem har blitt gravide på første-andre forsøk. Alle mine kusiner inkludert meg selv samt mine to søstre har samme opplevelse. Så i vårt tilfelle vil jeg påstå det er gener.

Har også som flere nevner her ekstremt regelmessig syklus og merker det godt på kroppen når jeg har eggløsning. 

Anonymkode: 3a058...80d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God genetisk match. Jeg har aldri brukt prevensjon. Har ligget rundt mye og hatt mye kjærester aldri blitt gravid med noen av dem. Ble gravid etter en mnd med nåværende mann og barnefar. 

Anonymkode: 81026...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gynekologen tok ultralyd og så på eggstokkene mine i slutten av tredveårene. Uttalte at her var det mye friske fine egg, bare å prøve. Og ble gravid fort med begge barna. 

Genetikk som gjør at man holder seg fertil? Min mor og mormor fikk begge barn i slutten av tredve/ begynnelse av førtiårene. 

Anonymkode: 59ae6...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genetikk, livsstil, match med partner og regelmessig syklus og eggløsning har nok betydning. Jeg har ikke slitt med noe av dette og tror det er hovedårsaken til at jeg har blitt gravid på første forsøk 4 ganger. Har aldri fått oppleve prøveperioden. Vet at jeg er heldig og har medfølelse med alle dem som strever 

Anonymkode: 9a6d0...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja…tilfeldigheter?

Mannen og jeg ble fort gravide med første i tyveåra. Så sa det stopp, regelmessig mens og ikke noe galt å finne med noen av oss. 
Fikk nr 2 vha IVF som 35. 
Har også hatt et par SA både før og etter IVF. 

Så ble jeg uventet gravid når jeg var 44, fikk et friskt barn! 😊

Min mor fikk også begge barna sine i 40-åra. Hun giftet seg sent, og hadde også problemer med en SA før hun fikk meg når hun var 41.

Anonymkode: 7c7d6...976

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja…tilfeldigheter?

Mannen og jeg ble fort gravide med første i tyveåra. Så sa det stopp, regelmessig mens og ikke noe galt å finne med noen av oss. 
Fikk nr 2 vha IVF som 35. 
Har også hatt et par SA både før og etter IVF. 

Så ble jeg uventet gravid når jeg var 44, fikk et friskt barn! 😊

Min mor fikk også begge barna sine i 40-åra. Hun giftet seg sent, og hadde også problemer med en SA før hun fikk meg når hun var 41.

Siterer meg selv her.: Det som er en biologisk fordel på en arena, kan være en ulempe på andre. 
I min familie er det nesten ingen som har fått kreft. Men som dere ser er det mye SA. Noen forskere antyder at det kan være en sammenheng mellom fenomenene, at slike som meg som lett spontanaborterer har en høyere beskyttelse mot kreft. Mekanismen skal være at immunsystemet er mer «aktivt» og at de samme prosessene som tar knekken på begynnende celleforandringer også kan gå til angrep på en begynnende graviditet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen ovenfor nevnte så tror jeg også at det er gener,kompatibelt og regelmessig syklus som kan være grunnen. Prevensjon som p-piller hvis en har brukt for lenge kan også spille en del mtp unnfangelse. Jeg har aldri brukt p-piller og har alltid hatt regelmessig syklus og blitt gravid ved første forsøk hver gang.

Anonymkode: be949...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det har med gener og regelmessig syklus å gjøre. Moren min ble lett gravid og har mange barn. Jeg ble gravid på første forsøk med alle mine tre barn. Har kunnet planlegge nøyaktig mnd de skal bli unnfanget på. Jeg har alltid hatt regelmessig syklus, blør mye under mens og har alltid hatt sterke mensensmerter (vet ikke om det har noe å si). Svigersøsteren min har ett barn som de strevde med. De har ikke klart å få flere selv om barnet er 17 år nå. Tanten hennes var helt lik, ett barn og så ble det ikke flere. Hun merker lite til mensen, blør lite og har ikke smerter. 

Anonymkode: 1a913...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Gynekologen tok ultralyd og så på eggstokkene mine i slutten av tredveårene. Uttalte at her var det mye friske fine egg, bare å prøve. Og ble gravid fort med begge barna. 

Genetikk som gjør at man holder seg fertil? Min mor og mormor fikk begge barn i slutten av tredve/ begynnelse av førtiårene. 

Anonymkode: 59ae6...938

En gynekolog kan jo ikke se om eggene er friske og fine. Kan bare se om det er egg der, antall og størrelse.

Anonymkode: c54b4...358

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...