Gå til innhold

Han vil skrive testamente ut i fra hvordan han tror det blir om 30 år?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er 9 år eldre enn meg, han er 51 år og mye sprekere enn meg. Nå som vi skal ordne med testament sier han at han vil skeive over noe mer på særkullsbarna hans, fordi han er redd jeg vil skaffe meg ny mann etter hans død. Jeg spør, mener du om ca 30+ år? Ja, det mener han. Jeg forstår ikke helt tankegangen. Med mindre dette handler om at han har planer om å dø ung. Alle hans besteforeldre levde til de var over 84, og bestefedrene var 90 og 93. Noen som kan forstå hvorfor han sier det slik?

Anonymkode: acb24...d31

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mannen min er 9 år eldre enn meg, han er 51 år og mye sprekere enn meg. Nå som vi skal ordne med testament sier han at han vil skeive over noe mer på særkullsbarna hans, fordi han er redd jeg vil skaffe meg ny mann etter hans død. Jeg spør, mener du om ca 30+ år? Ja, det mener han. Jeg forstår ikke helt tankegangen. Med mindre dette handler om at han har planer om å dø ung. Alle hans besteforeldre levde til de var over 84, og bestefedrene var 90 og 93. Noen som kan forstå hvorfor han sier det slik?

Ingen av oss vet hvor gamle vi blir, det er derfor lurt å skrive testament selv om en er relativt ung og sprek. 

Men arven vil jo måtte bli gjort opp ved hans død. Siden han har særkullsbarn, så vil ikke du kunne sitte i uskiftet bo. Så det er merkelig å trekke inn en eventuelt ny mann. Hans særkullsbarn arv vil dermed ikke bli påvirket av at du får en ny mann, da vil arven alt være fordelt, med mindre dere skriver i testamentet at hans barn skal arve deg også. 

Jeg syns også at det er dårlig gjort å ikke unne deg en ny mann etter hans død. Det er vel mer vanlig å ønske at sin partner skal få et godt liv, ikke at vedkommende skal gå og sørge resten av sitt liv.

• Liker 5
Skrevet
Hulderen skrev (53 minutter siden):

Ingen av oss vet hvor gamle vi blir, det er derfor lurt å skrive testament selv om en er relativt ung og sprek. 

Men arven vil jo måtte bli gjort opp ved hans død. Siden han har særkullsbarn, så vil ikke du kunne sitte i uskiftet bo. Så det er merkelig å trekke inn en eventuelt ny mann. Hans særkullsbarn arv vil dermed ikke bli påvirket av at du får en ny mann, da vil arven alt være fordelt, med mindre dere skriver i testamentet at hans barn skal arve deg også. 

Jeg syns også at det er dårlig gjort å ikke unne deg en ny mann etter hans død. Det er vel mer vanlig å ønske at sin partner skal få et godt liv, ikke at vedkommende skal gå og sørge resten av sitt liv.

Skrive over på vil vel skje i dag, ikke under et arveoppgjør.

Anonymkode: 013f1...dcb

Skrevet

Altså, hva skal du med en ny mann når du er 70år? Virker som han prøver å oppgi en annen grunn til at han prioriterer barna sine. Misforstå meg rett, jeg synes det er veldig flott at barna blir prioritert når det kommer til arv, men trist at du ikke godtar den enkle grunnen og at han må finne på en begrunnelse.

Anonymkode: 57463...c58

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Spiller det noen rolle? Han ønsker å skrive testament og det er lurt. Man vet aldri hvor gammel man blir, og det er lurt å ha i bakhånd. Jeg har selv skrevet et, er i 30-årene. Handler jo om pengene og livet. :) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Altså, hva skal du med en ny mann når du er 70år? Virker som han prøver å oppgi en annen grunn til at han prioriterer barna sine. Misforstå meg rett, jeg synes det er veldig flott at barna blir prioritert når det kommer til arv, men trist at du ikke godtar den enkle grunnen og at han må finne på en begrunnelse.

Hva du skal med en mann når du er 70 år?? 😂

Anonymkode: c594e...521

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det samme som når man er 30 vel. Bortsett fra barn.

Anonymkode: 92590...9a7

• Nyttig 1
Skrevet

Hæ?

Om han dør først og du finner deg en ny mann har da ingen påvirkning på hans særkullsbarn arv?

Er han eiesyk ovenfor deg sånn ellers?

For dette handler om noe annet. Sjalusi mot en tenkt framtid der du får nyte livets solnedgang - og hans penger/verdier - sammen med en annen mann…?

Og om det er hva som gnager, spør deg selv hvorfor mannen som angivelig elsker deg ikke ønsker det beste for deg og er bekymret for om du vil bli ensom om han før først? 

Anonymkode: 797bd...bcf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår han godt angående det å ønske å sørge for at særkullsbarna hans kommer bedre ut av det, det respekterer jeg og synes det er veldig riktig at han ønsker å skrive testament nå! En ny eventuell mann har ingenting med saken å gjøre, så det behøver dere ikke snakke om engang. Dere skal vel ta skifte med det samme for å sikre særkullsbarna mest mulig uansett? Det ville jeg ha ønsket for mine barn, uten tvil. 

Anonymkode: 2a105...96b

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hæ?

Om han dør først og du finner deg en ny mann har da ingen påvirkning på hans særkullsbarn arv?

Er han eiesyk ovenfor deg sånn ellers?

For dette handler om noe annet. Sjalusi mot en tenkt framtid der du får nyte livets solnedgang - og hans penger/verdier - sammen med en annen mann…?

Og om det er hva som gnager, spør deg selv hvorfor mannen som angivelig elsker deg ikke ønsker det beste for deg og er bekymret for om du vil bli ensom om han før først? 

Anonymkode: 797bd...bcf

Nei, men han vil altså enten gi særkullsbarna forskudd på arv eller gi dem mer enn pliktarv, blant annet fordi han regner med at hun ikke må klare seg økonomisk som enslig etter han dør. 

• Liker 1
Skrevet

Synes det er forståelig, man vil jo beskytte barna sine. Spesielt velstående menn har gjerne både ektepakt og testamente av den grunnen.

Han har vel ikke planlagt å dø nå - men nå vet hverken du eller han når han skal dø, da? 

Mange menn får litt midtlivskrise og blir mer dødelige i den alderen, når man er 51 så begynner man å tenke at det stikket i brystet kan være hjerteinfarkt i stedet for bare litt vondt i en muskel.

Anonymkode: c92ca...6d3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han er sjalu på noe som kanskje kan skje etter hans død?  (Jeg tenker på at du sier at han er redd du vil skafe deg en ny mann etter hans død)

Du får si til ham at du ikke har planer om å finne deg en ny mann, men at ingen kan spå fremtiden, og at du ikke kan garantere at du ikke vil finne deg en ny når du kommer på sykehjemmet.  (Det er mange blomstrende romanser på slike steder :hjerter_rundt:)

Praktisk sett kan dette løses greit ved å legge inn en klausul, at hvis du har en ny mann ved fullbyrdelse av testamentet vil arven avkortes til pliktandelen på 25% og opptil X kroner.

Anonymkode: c86f3...24a

Skrevet

Men har dere barn sammen? Har du egne særkullsbarn? Har du råd til å bli boende i boligen dere bor i nå dersom han skulle falle fra? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han er sjalu på noe som kanskje kan skje etter hans død?  (Jeg tenker på at du sier at han er redd du vil skafe deg en ny mann etter hans død)

Du får si til ham at du ikke har planer om å finne deg en ny mann, men at ingen kan spå fremtiden, og at du ikke kan garantere at du ikke vil finne deg en ny når du kommer på sykehjemmet.  (Det er mange blomstrende romanser på slike steder :hjerter_rundt:)
Praktisk sett kan dette løses greit ved å legge inn en klausul, at hvis du har en ny mann ved fullbyrdelse av testamentet vil arven avkortes til pliktandelen på 25% og opptil X kroner.

Det skal vel godt gjøres å finne en ny mann så fort? Testamentet fyllbyrdes vel kort tid etter begravelsen?

Skrevet

Testament er ikke noe man skriver for fremtiden, det er noe man skriver for nåtiden. Man kan tross alt dø i morgen. Dersom man ikke dør og så blir eldre, så kan man endre dette. 

Anonymkode: d545e...80f

Skrevet

Uheldigvis er det mange konflikter rundt penger til folk som dør, og også noen som klarer å lage konflikter innen folk dør.

TS, jeg syns mannen din er rar.

Du skrev ikke noe om du har med særkullsbarn. Men la oss si at du ikke har det. I så fall vil mannen din ha rett å sitte i uskiftet bo etter din død. Men når han har særkullsbarn så har ikke du den retten, da dem kan kreve umiddelbart skifte. Da de fleste familier har hoveddelen av sitt egenkapital i bolig, så vil det bety at i mange fall vil etterlevende ektefelle, selge å flytte for å kunne betale arven til særkullsbarn.

Det går fint ann for særkullsbarn å lage enn avtale om vilkår for uskiftet bo, som for eksempel kan være at det skal gjøres skifte hvis den tidligere steforeldren gifter seg på nytt.

Nei, jeg er en enkel sjel. Har aldri engasjert meg i å få penger fra døde mennesker. Men jeg er engasjert i at min kone skal få det godt etter at jeg dør. Mine barn etter dem er voksne trenger ikke grattis penger fra meg, hverken innen døden eller etter døden, de to som er voksne er oppegående friske unge mennesker og vil klare seg fint uten en slik gavesjekk. Hen som er barn, fortjener å slippe å flytte for at det skal betales penger til søskene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det skal vel godt gjøres å finne en ny mann så fort? Testamentet fyllbyrdes vel kort tid etter begravelsen?

Det tar vel som oftest opptil en måned etter begravelsen å fullbyrde testamentet, men ja, det var nettopp dette som var poenget.

Det er idioti av mannen å ta slike forbehold når han skriver testamentet, men hvis han absolutt vil gjøre det er eneste mulighet at han legger inn en klausul som er gyldig frem til testamentet blir fullbyrdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...