Gå til innhold

Forstår ikke hvorfor samboer ikke vil gifte seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært sammen i 10+ år, og ble sammen da vi var veldig ung begge to. Da var vi henholdsvis 16 år gammel, og ville gifte oss begge to. 

Etter at vi ble litt eldre ombestemte han seg og det kom veldig brått på for min del, etter at vi i flere år har snakket om bryllupet og livet vi en dag skulle ha. Jeg slo meg egentlig «midlertidig» til ro med det og tanken på at et forhold kan være vel så bra som samboere, og at vi jo tross alt har det veldig bra sammen og er glade i hverandre, selv om han vet jeg gjerne vil gifte meg. 

Jeg er akkurat nå under utdanning og vil være ferdig om et par år, da er altså tanken at vi skal kjøpe oss bolig og stifte familie osv.

Men etter å ha satt meg litt inn i det, frustrerer det meg veldig at samboer ikke vil gifte seg, og da tenker jeg kun på den juridiske/økonomiske biten av det hele, jeg ser ikke personlig det symbolske og romantiske med ekteskap den dag idag.

Slik jeg forstår det, er et ekteskap et slags sikkerhetsnett som vi begge vil «nyte» av, spesielt om vi kjøper bolig og får barn sammen? hans eneste forklaring på hvorfor er at han ikke ser poenget med å gifte seg, og at han ikke skjønner hva det innebærer osv. Han vil forøvrig ikke sette seg inn i det heller, når jeg prøver å forklare det for ham.

Han vil heller ha en samboeravtale og et testamente, men jeg føler ikke dette gir oss rettigheten og tryggheten vi kunne fått - samtidig vil jeg ikke presse han til noe han ikke vil selv.

Jeg leser blant annet økonomieksperter sier at de ikke hadde turt å få barn med noen uten å gifte seg. Er dette bare sprøyt eller har de et poeng? 

Anonymkode: 0d5fa...020

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han ikke orker maset?

Kan du overtale han ved å foreslå at dere bare går på rådhuset og gifter dere enkelt og så kanskje bare spise en middag med de helt nærmeste etterpå?

Anonymkode: 7faeb...048

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Du har et poeng. Lovverket gir gifte et bedre sikkerhetsnett enn samboende. 

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet

Han er vel ikke kristen da og ser sikkert ikke vitsen tolker dette ut fra siden dere har vært sammen i 10 år alt :) 

• Nyttig 1
Skrevet

Takker for svar :) 

Han vet at jeg ikke ber om et storslått bryllup, og at vi for min del kunne giftet oss på rådhuset bare oss to. Poenget mitt er egentlig bare at jeg vil ha papirene og alt i orden, spesielt når vi får barn og skal kjøpe bolig sammen osv.

Annet enn tryggheten det gir juridisk, ser ikke jeg vitsen med å gifte seg heller, så er delvis enig med han. Men samtidig synes jeg vi bør få de «godene» vi kan få, vi blir jo å være sammen uansett :) 

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor giftet dere dere ikke før?

De som gifter seg etter mange år er jo ofte de som går fra hverandre raskt etterpå.

Anonymkode: f2947...1c3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De som gifter seg etter mange år er jo ofte de som går fra hverandre raskt etterpå.

Tja, si det du. Vi var veldig ung og gikk på skoler da vi møttes, så vi synes ikke det var aktuelt før vi var «voksen og ferdig utdannet». Jeg var vel kanskje rundt 19 år da han sa han ikke ville gifte seg likevel. 

Ja det kan du godt si, en av grunnene til å ikke gifte seg er jo nettopp statistikken :) 

Skrevet

Statistikken for samlivsbrudd er mye høyere for samboere enn for gifte!

• Liker 11
Skrevet
Juniper skrev (2 timer siden):

Statistikken for samlivsbrudd er mye høyere for samboere enn for gifte!

Det er bare tragisk når statistikken viser at over 40% av ekteskap ender i skillsmisse.

Anonymkode: d79ac...1d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har vært sammen i 10+ år, og ble sammen da vi var veldig ung begge to. Da var vi henholdsvis 16 år gammel, og ville gifte oss begge to. 

Etter at vi ble litt eldre ombestemte han seg og det kom veldig brått på for min del, etter at vi i flere år har snakket om bryllupet og livet vi en dag skulle ha. Jeg slo meg egentlig «midlertidig» til ro med det og tanken på at et forhold kan være vel så bra som samboere, og at vi jo tross alt har det veldig bra sammen og er glade i hverandre, selv om han vet jeg gjerne vil gifte meg. 

Jeg er akkurat nå under utdanning og vil være ferdig om et par år, da er altså tanken at vi skal kjøpe oss bolig og stifte familie osv.

Men etter å ha satt meg litt inn i det, frustrerer det meg veldig at samboer ikke vil gifte seg, og da tenker jeg kun på den juridiske/økonomiske biten av det hele, jeg ser ikke personlig det symbolske og romantiske med ekteskap den dag idag.

Slik jeg forstår det, er et ekteskap et slags sikkerhetsnett som vi begge vil «nyte» av, spesielt om vi kjøper bolig og får barn sammen? hans eneste forklaring på hvorfor er at han ikke ser poenget med å gifte seg, og at han ikke skjønner hva det innebærer osv. Han vil forøvrig ikke sette seg inn i det heller, når jeg prøver å forklare det for ham.

Han vil heller ha en samboeravtale og et testamente, men jeg føler ikke dette gir oss rettigheten og tryggheten vi kunne fått - samtidig vil jeg ikke presse han til noe han ikke vil selv.

Jeg leser blant annet økonomieksperter sier at de ikke hadde turt å få barn med noen uten å gifte seg. Er dette bare sprøyt eller har de et poeng? 

mye mindre oll med ekteskapskontrakt enn å styre med samboeravtale og greier. Dere må jo ikke ha bryllup heller, dere trenger bare å trappe opp på rådhuset. Skjønner ikke innvendingene hans. Er han klar for hus, bil og barn og bikkje, så kan han likesågodt gifte seg mener nå jeg. Barn er en større forpliktelse enn ekteskap uansett

• Liker 7
Skrevet
Maskinfører skrev (3 timer siden):

Han er vel ikke kristen da og ser sikkert ikke vitsen tolker dette ut fra siden dere har vært sammen i 10 år alt :) 

ekteskap har ingenting med kristendom å gjøre

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja, si det du. Vi var veldig ung og gikk på skoler da vi møttes, så vi synes ikke det var aktuelt før vi var «voksen og ferdig utdannet». Jeg var vel kanskje rundt 19 år da han sa han ikke ville gifte seg likevel. 

Ja det kan du godt si, en av grunnene til å ikke gifte seg er jo nettopp statistikken :) 

langt flere samboerskap enn ekteskap tar slutt

• Liker 5
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

ekteskap har ingenting med kristendom å gjøre

Ekteskap først sa presten 

Skrevet
Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Ekteskap først sa presten 

vikingene giftet seg og... 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skjønner godt at han ikke vil gifte seg med deg om dette er grunnen til at du vil gifte deg. 

Eneste grunnen til at man bør gifte seg er jo nettopp kjærlighet og romantikk. Og da følger  automatisk de andre praktiske tingene med. 

Anonymkode: b7f58...297

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner godt at han ikke vil gifte seg med deg om dette er grunnen til at du vil gifte deg. 

Eneste grunnen til at man bør gifte seg er jo nettopp kjærlighet og romantikk. Og da følger  automatisk de andre praktiske tingene med. 

Anonymkode: b7f58...297

det er grunnen til at man blir kjærester det

• Liker 10
Skrevet

På en måte så er dere allerede gift.

Noen forhold går i stykker når kvinnen vil gifte seg, men ikke mannen.

Vær fornøyd med det forholdet du har. Et papir som sier dere er gift kan skremme mannen din.

Skrevet

Har vært samboer i snart 30 år og har voksne unger. Null problem.

Anonymkode: abf4d...f74

• Liker 1
Skrevet
bilstripe skrev (3 minutter siden):

På en måte så er dere allerede gift.

Noen forhold går i stykker når kvinnen vil gifte seg, men ikke mannen.

Vær fornøyd med det forholdet du har. Et papir som sier dere er gift kan skremme mannen din.

hvorfor skulle det skremme han? Han er jo allerede så forpliktet som det går an å bli, hva er det igjen å skremme han med?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei. Vi giftet oss 8 år etter og fortsatt gift 14 år etter det igjen.

Anonymkode: a48e9...d80

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...