AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #1 Skrevet 18. september 2022 4 åringen har en god stund nå slitt med å sovne. Før så gikk dette veldig greit, hun legger seg mellom 19 og 20 og sovnet ganske fort og uproblematisk. Men siden i sommer har dette blitt så vanskelig. Hun kan holde det gående i timesvis, og er ikke trøtt. Hun pleier å få se litt på ipad (det gjorde hun også i tida før, da hun sovna lett). Men denne henter vi etter en stund. Og da kan hun for eks sitte å leke på rommet lenge eller ligge og synge og underholde seg selv! Også går hun mellom stua og rommet uendelig mange ganger, og/eller roper på oss enda oftere. Hver kveld har blitt en "kamp" og jeg gruer meg til det hver dag. Jeg ender opp med å bli sur og grinete og sitter igjen med dårlig samvittighet. Hun holder det gående til alt fra 21.30 til 23.30 HVER KVELD! Jeg vekker henne mellom 06.30-07.00 og må holde på lenge for å få henne opp, for hun er jo så klart kjempetrøtt og veldig veldig gretten. Jeg kommer alltid for sent til jobb fordi det alltid tar så lang tid. Hun er ekstremt sta og trasser på absolutt alt i tillegg, som blir enda verre når hun er gretten. Og neste kveld så er det samme visa igjen. Jeg forstår det ikke!! Ca en til to ganger i uka sovner hun i normal tid, rett og slett fordi da har det vært flere sene kvelder og tidlige morgener og hun er helt utslitt av for lite søvn. Det er blitt en vond sirkel...sene kvelder, tidlig morgener, sure miner og dårlig samvittighet. Det er jo ikke sunt for hverken søvnen sin del eller at det blir så sur stemning hver kveld pga det! Jeg er sengeklar lenge før hun sovner og får også for lite søvn pga det, for ikke å snakke om lite og ingen egentid fordi hun kommer inn i stua eller roper HELE tiden!!! Jeg holder på å bli gal! Jeg er sååå møkklei😫 Nå er klokka 22.45, jeg er stuptrøtt. Og 4 åringen sitter og leker på rommet og går frem og tilbake til stua innimellom etterfulgt av at jeg sier gang på gang at hun må gå tilbake og legge seg. Hun virker ikke litt trøtt heller. Gruer meg til i morgen tidlig☹️ Kan noen fortelle meg at det bare er en fase eller gi noen gode tips? Anonymkode: 052e6...e79
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #2 Skrevet 18. september 2022 Ingen skjerm et par timer før leggetid er i alle fall et sted å starte. Les bok i stedet for eksempel. Anonymkode: 39e63...a9e 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #3 Skrevet 18. september 2022 Prøve kveldsmat og litt varmet melk ganske tett på legging? Og mye kos og prat om dagen dere har hatt en god time før hun skal sove, for å kjenne seg skikkelig varm, trygg og rolig? Hjalp på hun her hjemme iallefall 😊 Anonymkode: 66ca4...735
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #4 Skrevet 18. september 2022 Skjermtitting vil holde henne våken. Hvorfor underholde barnet med en skjerm når det bør sove? Innfør lesing fra bok og kanskje litt eventyrlesing. Lån bøker sammen på biblioteket. Gjør det samme hver kveld og lag en hyggelig stund. Barnet vil sovne lettere og bedre etter kort tid. Anonymkode: 8c3ee...635 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #5 Skrevet 18. september 2022 Pass på at det dere gjør før leggetid er ritualer som gjøres hver kveld. Ikke dra fram en ipad til en fireåring... La barnet leke med ordentlige leker på ettermiddagen. Anonymkode: 8c3ee...635 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #6 Skrevet 19. september 2022 Har du prøvd lydbok? Lydbok fungerer veldig greit for oss i perioder, da ligger barnet i det minste rolig i sengen. Vil også anbefale å ha regler og faste rutiner ved leggetid. For eksempel, hvis hun får lov å leke på rommet så må hun holde seg der. Hvis hun klarer det i en uke for eksempel så kan hun få premie/klistermerker eller noe sånt. Beroligende musikk kan også funke, vi har en spilleliste med nattasanger men spiller den kun hvis barnet ligger rolig i sengen. Ellers har jeg ikke så mange tips, men jeg føler veldig med deg. Legging av barn er slitsomt. Anonymkode: 676ba...7af
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #7 Skrevet 19. september 2022 Kutt ut ipad. Les bok, evt lydbok om du ikke gidder lese. Sørg for mat og kos timen før legging. Ville og stoppet det med leking etter legging, hun skal jo sove. Til nøds får du vurdere å sitte der en liten stund, med bok/lydbok, for ungen er ikke klar til å ha ansvaret for å legge seg selv. Anonymkode: 64a46...273
Kaisada Skrevet 19. september 2022 #8 Skrevet 19. september 2022 prøv å legg tidligere. Hun er overstimulert og overtrøtt. Manglende søvn i barneår kan få svært store konsekvenser senere livet. En 4-åring trenger MYE søvn. Gjerne fra 18.30 om hun står opp kl. 7.00.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #9 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): 4 åringen har en god stund nå slitt med å sovne. Før så gikk dette veldig greit, hun legger seg mellom 19 og 20 og sovnet ganske fort og uproblematisk. Men siden i sommer har dette blitt så vanskelig. Hun kan holde det gående i timesvis, og er ikke trøtt. Hun pleier å få se litt på ipad (det gjorde hun også i tida før, da hun sovna lett). Men denne henter vi etter en stund. Og da kan hun for eks sitte å leke på rommet lenge eller ligge og synge og underholde seg selv! Også går hun mellom stua og rommet uendelig mange ganger, og/eller roper på oss enda oftere. Hver kveld har blitt en "kamp" og jeg gruer meg til det hver dag. Jeg ender opp med å bli sur og grinete og sitter igjen med dårlig samvittighet. Hun holder det gående til alt fra 21.30 til 23.30 HVER KVELD! Jeg vekker henne mellom 06.30-07.00 og må holde på lenge for å få henne opp, for hun er jo så klart kjempetrøtt og veldig veldig gretten. Jeg kommer alltid for sent til jobb fordi det alltid tar så lang tid. Hun er ekstremt sta og trasser på absolutt alt i tillegg, som blir enda verre når hun er gretten. Og neste kveld så er det samme visa igjen. Jeg forstår det ikke!! Ca en til to ganger i uka sovner hun i normal tid, rett og slett fordi da har det vært flere sene kvelder og tidlige morgener og hun er helt utslitt av for lite søvn. Det er blitt en vond sirkel...sene kvelder, tidlig morgener, sure miner og dårlig samvittighet. Det er jo ikke sunt for hverken søvnen sin del eller at det blir så sur stemning hver kveld pga det! Jeg er sengeklar lenge før hun sovner og får også for lite søvn pga det, for ikke å snakke om lite og ingen egentid fordi hun kommer inn i stua eller roper HELE tiden!!! Jeg holder på å bli gal! Jeg er sååå møkklei😫 Nå er klokka 22.45, jeg er stuptrøtt. Og 4 åringen sitter og leker på rommet og går frem og tilbake til stua innimellom etterfulgt av at jeg sier gang på gang at hun må gå tilbake og legge seg. Hun virker ikke litt trøtt heller. Gruer meg til i morgen tidlig☹️ Kan noen fortelle meg at det bare er en fase eller gi noen gode tips? Anonymkode: 052e6...e79 Hun er jo overtrøtt da... innen 22:45. Hvordan legger du henne da? Ipad for å legge er en innmari dårlig ide. For det første blir man lys våken av lyset fra skjerm, rådene til alle er jo å unngå skjerm minst to timer før leggetid. Selv om det funker greit på utslitte babyer og småbarn så forandrer effekten seg dramatisk når de blir større - som du jo ser. Og for det andre kan man ikke forvente å si natta til en 4 åring, skru av lyset og gå. Og regne med at ungen legger seg. 4-åringene er proppfulle av energi, i tillegg til kraftig utvikling mentalt, så er dagene deres aldri lange nok. De kan i praksis døgne for å få lekt alt de vil leke. Som du nå opplever fordi du ikke tar noe ansvar for å få lagt henne. At du sitter i stua og venter hjelper absolutt ikke. Hvordan legger vi våre på 4,5 og 6 år? Vi leser bok mellom sengene deres, til klokka er sånn 19:30 ca. Så skrur vi av lyset, setter på rolig musikk på spotify og holder hver deres hånd til de sover. Pleier sovne på ca 15 min begge to. Våkner da av seg selv ca 6:30 klare for dagen og opplagte som få. Trenger en 10,5-11 timer nattesøvn. Legger begge samtidig. Begge har godt av såpass med søvn. Men å skulle be to gira, veldig stimulerte energibunter om å bare gå å legge seg, det ville blitt kaos. Og søvn er så viktig at det ansvaret er mitt. Ikke deres. Så den måten å legge på, særlig det med å holde hånda, noe begge elsker, gjør at de ligger stille i sengene sine. Og når de først ligger stille i mørket og har musikken å fokusere på, da kan de slappe av og sovne. Men husker vi måtte skyve leggetiden til eldste nesten en time frem da hun var 4 år. Var en periode der med litt mindre søvnbehov. Sovna da ikke før 20:30. Men det gikk faktisk over igjen, og det har vært ca 20 nå frem til hun begynte på skolen og hun er megasliten og sovner 19:30/45. Men apropos utslitt... sliter dere henne ut da? Hva gjør hun etter bhg? Vitkig for barna i denne alderen å være i aktivitet. Spise middag og så herje fra seg ute på sykkel, trampoline, lekeplass osv. Kan ikke sitte hjemme foran tv i ro, da klikker de til leggetid pga mangel på lek og bevegelse. Så selvsagt kjempeviktig å faktisk slite dem ut da. På en annen måte enn å trenge to dager søvnmangel for å bli sliten nok. Tror mange foreldre skikkelig undervurderer hvor mye energi barna har i alderen 4 år og oppover. Anonymkode: 1da42...f87
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #10 Skrevet 19. september 2022 Kaisada skrev (1 time siden): prøv å legg tidligere. Hun er overstimulert og overtrøtt. Manglende søvn i barneår kan få svært store konsekvenser senere livet. En 4-åring trenger MYE søvn. Gjerne fra 18.30 om hun står opp kl. 7.00. Hva mener du? Kom gjerne med eksempler på Hva lite søvn kan gjøre senere i livet Anonymkode: 273f3...a85
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #11 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hun er jo overtrøtt da... innen 22:45. Hvordan legger du henne da? Ipad for å legge er en innmari dårlig ide. For det første blir man lys våken av lyset fra skjerm, rådene til alle er jo å unngå skjerm minst to timer før leggetid. Selv om det funker greit på utslitte babyer og småbarn så forandrer effekten seg dramatisk når de blir større - som du jo ser. Og for det andre kan man ikke forvente å si natta til en 4 åring, skru av lyset og gå. Og regne med at ungen legger seg. 4-åringene er proppfulle av energi, i tillegg til kraftig utvikling mentalt, så er dagene deres aldri lange nok. De kan i praksis døgne for å få lekt alt de vil leke. Som du nå opplever fordi du ikke tar noe ansvar for å få lagt henne. At du sitter i stua og venter hjelper absolutt ikke. Hvordan legger vi våre på 4,5 og 6 år? Vi leser bok mellom sengene deres, til klokka er sånn 19:30 ca. Så skrur vi av lyset, setter på rolig musikk på spotify og holder hver deres hånd til de sover. Pleier sovne på ca 15 min begge to. Våkner da av seg selv ca 6:30 klare for dagen og opplagte som få. Trenger en 10,5-11 timer nattesøvn. Legger begge samtidig. Begge har godt av såpass med søvn. Men å skulle be to gira, veldig stimulerte energibunter om å bare gå å legge seg, det ville blitt kaos. Og søvn er så viktig at det ansvaret er mitt. Ikke deres. Så den måten å legge på, særlig det med å holde hånda, noe begge elsker, gjør at de ligger stille i sengene sine. Og når de først ligger stille i mørket og har musikken å fokusere på, da kan de slappe av og sovne. Men husker vi måtte skyve leggetiden til eldste nesten en time frem da hun var 4 år. Var en periode der med litt mindre søvnbehov. Sovna da ikke før 20:30. Men det gikk faktisk over igjen, og det har vært ca 20 nå frem til hun begynte på skolen og hun er megasliten og sovner 19:30/45. Men apropos utslitt... sliter dere henne ut da? Hva gjør hun etter bhg? Vitkig for barna i denne alderen å være i aktivitet. Spise middag og så herje fra seg ute på sykkel, trampoline, lekeplass osv. Kan ikke sitte hjemme foran tv i ro, da klikker de til leggetid pga mangel på lek og bevegelse. Så selvsagt kjempeviktig å faktisk slite dem ut da. På en annen måte enn å trenge to dager søvnmangel for å bli sliten nok. Tror mange foreldre skikkelig undervurderer hvor mye energi barna har i alderen 4 år og oppover. Anonymkode: 1da42...f87 Vår 4 åring sover fra ca 18:30 , da er han faktisk veldig trøtt.. og til 06:00 på morgenen. Har få eller ingen oppvåkninger på natt så sant det ikke er sykdom. Vi pleier ikke å ut å herje etter bhg. Han har såpass lange dager at vi har fokusert på å lage/spise middag, frilek inne eller ute og aktiviteter som perling og lesing. Vi har tenkt at en hel dag i bhg med såpass mye inntrykk og folk rundt seg konstant gjør en 4 åring sliten nok. Dersom man atpåtil skal ha fullt-kjør-aktiviteter når de kommer hjem er jeg redd de risikerer å bli for slitne/overtrøtte slik at de igjen sliter med å finne roen. Anonymkode: 273f3...a85 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #12 Skrevet 19. september 2022 Jeg ville også kuttet ut ipaden, selv om det har gått bra med den før. Så vidt jeg vet er det vist at skjermtid tett på legging kan gjøre det vanskelig å sovne, selv om det kan gå helt fint for en del. Vi leser bok sammen først, og så hører fireåringen på lydbok mens jeg legger søskenet. Vår sovner ikke til lydboken, jeg vet andre gjør det, men vi må altså passe på at den er ferdig i rimelig tid eller skru av. Det er likevel en måte å roe ned og bli liggende i senge på. Etter lydboken setter vi på rolig musikk hvis hun vil, og da sovner hun som regel ganske raskt. Her har antall timer søvn mye å si, så om hun stod opp senere enn 7, tar det lang tid å sovne. Men jeg ser at dere allerede vekker. Det kan være verdt forsøket å prøve å legge tidligere, om ikke annet, kan det hende hun sovner tidligere selv om det tar like lang tid. Jeg har hørt det fungerer hos andre, selv om det aldri har virket noe særlig her i huset. Anonymkode: ea45f...be5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #13 Skrevet 19. september 2022 Barn trenger mindre søvn ettersom de blir eldre. Hvis man holder på samme leggetid og legger dem før de blir trøtte kan det ende med at de blir oppkavet og lei fordi de blir liggende lenge uten å sovne. Dermed sovner de senere enn de hadde gjort om dere regulerte leggetiden. Anonymkode: 342aa...530
Kaisada Skrevet 19. september 2022 #14 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hva mener du? Kom gjerne med eksempler på Hva lite søvn kan gjøre senere i livet Anonymkode: 273f3...a85 Hvis det er lite kjent kan jeg si at hjernen trenger søvn for å «renses», og bearbeide alle inntrykk, informasjon, læring mm den har vært igjennom i løpet av en dag. Les f.eks: https://tidsskriftet.no/sites/default/files/pdf2003--26-9.pdf Et kort utdrag; "Søvn har med immunfunksjon, hormonbalanse, metabolisme og hjerte- og karsystem å gjøre. Totalt kortisolnivå i plasma og fritt kortisol i spytt øker på ettermiddagen og tidlig på kvelden både ved akutt total, partiell og kronisk søvnmangel (6). Det tyder på at mangel på søvn kan medføre risiko for utvikling av insulinresistens, fedme og høyt blodtrykk"
Kaisada Skrevet 19. september 2022 #15 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Vår 4 åring sover fra ca 18:30 , da er han faktisk veldig trøtt.. og til 06:00 på morgenen. Har få eller ingen oppvåkninger på natt så sant det ikke er sykdom. Vi pleier ikke å ut å herje etter bhg. Han har såpass lange dager at vi har fokusert på å lage/spise middag, frilek inne eller ute og aktiviteter som perling og lesing. Vi har tenkt at en hel dag i bhg med såpass mye inntrykk og folk rundt seg konstant gjør en 4 åring sliten nok. Dersom man atpåtil skal ha fullt-kjør-aktiviteter når de kommer hjem er jeg redd de risikerer å bli for slitne/overtrøtte slik at de igjen sliter med å finne roen. Anonymkode: 273f3...a85 🙌 Jaa!
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #16 Skrevet 19. september 2022 Jeg har en toåring og en fireåring som deler en dobbeltseng. Ca. 18:30 pleier jeg å legge meg sammen med dem, i midten, og så forteller jeg eventyr og synger godtatt-sanger til de sovner. Holder de i hendene, stryker de over håret osv. I en travel hverdag er denne tiden noe vi alle trenger og veldig koselig. Tar aldri mer enn 30 min før de sover. Fireåringen som ikke lengre sover på dagtid, sovner etter kun 10 min. Jeg ville endret litt tankegang hvis jeg var deg, og satt av en times tid hver kveld til nattakos. Jeg har i tillegg en nyfødt som ligger sammen med oss på brystet mitt ❤️🌸 Anonymkode: 262d0...938
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå