AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #1 Skrevet 18. september 2022 Jeg har de siste fem årene vært svært alvorlig psykisk syk. Jeg har også svært alvorlig fedme. Når jeg har snakket med legen om slankeoperasjon har hun sagt at det er helt uaktuelt på grunn av psyken min. Nå er jeg blitt mye bedre og er på vei til å redusere medisinene mine. Er det noen som har psykisk syke som likevel har fått slankeoperasjon innvilget? Anonymkode: 673b2...6f4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #3 Skrevet 25. april 2023 Jeg søkte ikke om å få det dekket men var på konsultasjon privat. Det ga meg en øyeåpner til å gjøre innsats på å gå ned i vekt selv og når jeg nådde normal vekt så syns jeg det var forkastelig og uetisk av kirurgen som sa ja til å fettsuge meg når det var åpenbart at jeg slet psykisk Anonymkode: d6196...276
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #4 Skrevet 25. april 2023 Jeg er slankeoperert og sier bare,operasjonen er psykisk tøff. Mange får forverring etter en slik operasjon. Tar man GBP, er det stor sjanse for at kroppen ikke tar opp all virkestoffene. Og man ikke får ordentlig virkning. Viktig at du har psyken på stell. Og at det er utredet skikkelig om hvorfor du har blitt stor. Høres drit kjedelig ut for en som vil være tynn i går. Jeg fikk behandling for de fleste angstlidelsene, med fokus på sosial angst, men sluttet på tbl på forhånd. Kunne skrevet en bok om emnet tror jeg, så gir meg her... Men altså... Hadde ikke tatt operasjon før psyken er i orden. Man blir ikke automatisk lykkeligere av å bli tynn/tynnere. Anonymkode: 74bc5...55b 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #5 Skrevet 25. april 2023 Min ex fikk diagnosen bipolar og begynte på medisiner. Et par år senere tok hun slankeoperasjon og det gikk fint mtp psyken og kroppen. Anonymkode: 06f2a...002
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #6 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (På 18.9.2022 den 22.26): Jeg har de siste fem årene vært svært alvorlig psykisk syk. Jeg har også svært alvorlig fedme. Når jeg har snakket med legen om slankeoperasjon har hun sagt at det er helt uaktuelt på grunn av psyken min. Nå er jeg blitt mye bedre og er på vei til å redusere medisinene mine. Er det noen som har psykisk syke som likevel har fått slankeoperasjon innvilget? Anonymkode: 673b2...6f4 Dette gjelder også for de som sliter psykisk når det gjelder plastisk kirurgi.De blir nektet operasjon pga etiske retningslinjer osv. Hvis man er nødt til å f.eks fjerne silikon, hva gjør man da hvis ikke klinikkene tar imot også de som har en psykisk lidelse. Man trenger jo ikke være i ubalanse. Anonymkode: 3b578...3b1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #7 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette gjelder også for de som sliter psykisk når det gjelder plastisk kirurgi.De blir nektet operasjon pga etiske retningslinjer osv. Hvis man er nødt til å f.eks fjerne silikon, hva gjør man da hvis ikke klinikkene tar imot også de som har en psykisk lidelse. Man trenger jo ikke være i ubalanse. Anonymkode: 3b578...3b1 Psykiske helseplager kan være så mangt. Men en bør jo være med sine fulle fem før en tar et drastisk valg med å endre på utseende. Regner med de vil ha papir fra fastlegen om pasienten er rustet til å tåle et slikt inngrep sånn mentalt sett. Det er noe helt annet å fjerne silikon enn å slankeopereres. De fleste som tar slankeoperasjon har jo slitt med overspising og depresjon. Det handler vel mer om alvorlige diagnoser som bipolar, psykoselidelser o.l skjønner godt en kirurg ikke vil operere en pasient som er manisk og høyt oppe, og kanskje ikke vet helt hva de gjør. Mange som er syke får plutselige ideer om slike ting Anonymkode: fecb6...5d2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #8 Skrevet 26. april 2023 Det er mange med alvorlige psykiske lidelser som fungerer bra i hverdagen og som også kanskje er i jobb, og de slår vel alle med slike diagnoser under en og samme kam. Ikke lett og si. det trengs nok uansett dokumentasjon fra lege i forkant for vurdering vil jeg tro uansett hvilken operasjon det dreier seg om som nevnt. Er operasjonen nødvendig så går det nok igjennom får man jo håpe. Anonymkode: 3b578...3b1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #9 Skrevet 26. april 2023 Altså masse lykke til og jeg håper alt ordner seg for deg, men jeg har ikke koll lenger på hvor mange jeg kjenner/vet om som har tatt slankeoperasjon og alle har gått tilbake til å legge på seg altfor mye igjen, så vær så snill å ta det seriøst om du først skal gå den veien, det er ingen quick fix og du sitter fortsatt med veldig mye ansvar selv om å opprettholde den nye livstilen du får. Operasjonen er et fint hjelpemiddel, men det er ikke et mirakel og om mye ligger i psyken med overspising e.l som det ofte kan gjøre så må man behandle det helst før, men også være i behandling under endringen også tenker jeg for best resultat. Anonymkode: 55c30...c32
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #10 Skrevet 26. april 2023 Ja. Bytt lege og prøv igjen. Påpek at frisk luft er bra for psyken og at det er lettere å være ute å gå når man har bedre drahjelp på vektnedgang og det øker motivasjonen. Anonymkode: 5919a...ea2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #11 Skrevet 26. april 2023 Jeg tok ikke slankeoperasjon, men en annen (plastisk) operasjon. Og jeg var så langt nede akkurat da, kroppen hadde overhodet ikke overskudd til å håndtere det. Jeg fikk to infeksjoner, måtte inn og opereres på nytt, osv. Det er absolutt å anbefale å ha psyken på stell uansett operasjon (om det er livstruende/kritisk må man jo bare såklart). Det var også utrolig tøft psykisk å håndtere situasjonen. Det kan jo hende det går bra, men det er så kjedelig å oppleve det jeg gjorde. Anonymkode: 14959...c49
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #12 Skrevet 26. april 2023 Synd å høre at det ikke gikk helt som forventet for deg. Andre har kanskje opplevd det motsatte hvor alt har gått bra men man bør nok ikke ta operasjon når man ikke er klar for det. Derfor viktig at lege vurderer dette i forkant av evt operasjon og kan dokumentere at vedkommende evt kan ta operasjonen før kirurgene avgjør vil jeg tro. Anonymkode: 3b578...3b1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #13 Skrevet 26. april 2023 Ved diverse psykiske lidelser får de medisiner som gjør at man går opp i vekt og det blir derfor vanskelig å gå ned når de er i behandling.Det er ikke sikkert slankeoperasjon er riktig valg med det første. Kanskje det er lurt å gå via fastlege og få slankemedikamenter samt gå til ernæringsfysiolog hvis man har mulighet til det først hvis ikke det allerede er prøvd. Anonymkode: 3b578...3b1
Marye Skrevet 26. april 2023 #14 Skrevet 26. april 2023 Jeg ble nektet slankeoperasjon pga schizoaffektiv lidelse fikk heldigvis hjelp av fastlegen med resept på Saxenda og så wegovy bare 6 kg til så er jeg normalvektig
Topsi Skrevet 26. april 2023 #15 Skrevet 26. april 2023 Marye skrev (1 time siden): Jeg ble nektet slankeoperasjon pga schizoaffektiv lidelse fikk heldigvis hjelp av fastlegen med resept på Saxenda og så wegovy bare 6 kg til så er jeg normalvektig Dette! Jeg tror medisiner er mye bedre enn operasjon. Bruker selv ozempic og har fått et langt mer normalt forhold til mat 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå