AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #1 Skrevet 18. september 2022 Hei! Jeg har en liten gutt på 18 mnd som er full av følelser utenpå. Jeg veit ikke om det er noe jeg bør gjøre ytterligere med enn jeg allerede gjør, men dette gjelder når han blir sint. Feks han vil ha is, går til frysa og sier is og peker. Jeg sier enten nei, vi skal spise mat først, eller nei og avledning med lek. Noen ganger kan han bli så sint at han tar det nærmeste han finner og dæljer det hardt ned i bakken. Et annet eksempel er at han vil ha en leke som tilhører ham, men storesøster leker med den. Hun vil ikke dele, og sier nei. Da kan lillebror finne på å bite eller slå storesøster. Ved første eksemplet løfter jeg ham bare og sier "ble du lei deg, jeg skjønner det, kom la oss gå å leke" og jeg trøster ham. Ved andre eksemplet flytter jeg ham selvsagt og sier "ikke bit, Marie får vondt" og jeg avleder med annen leke.. Hvis han fortsetter å være fysisk forteller jeg heller hva han bør gjøre ved å vise ham med hånden (stryke Marie). Altså jeg synes jeg takler det greit, men jeg lurer litt på dette med at han er så fysisk og slår, biter og kaster ting. Storesøster var ikke det så dette er ganske nytt for meg. Er det vanlig? Kan jeg bare fortsette å anerkjenne følelsene og tenke at disse "angrepene" går over? Han er jo så liten enda, men forstår hvis jeg sier kos og klem, stryke armen osv.. Men dette med "ikke bit" er lite effektivt.. Anonymkode: b00ed...a9a 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #2 Skrevet 18. september 2022 Har en jevngammel jente og her er det også myyye følelser om dagen. Hun kan bli så sint og lei seg for de rareste ting😅 Ikke så voldsom, men kan utagere litt mot hundene våre. Jeg prøver å håndtere det omtrent som du gjør. Anonymkode: 13d54...65d
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #3 Skrevet 20. september 2022 Dette er jo helt normalt. Min er helt lik, han går jo i oppløsning om han må drikke av sin drikkeflaske og ikke får putte hendene nedi mitt glass for å ta isbiter. Han kan kaste ting, også kan jeg si nei, det gjør vondt, kan mamma få en kos, så kommer han og gir meg en kos. ( om det passer han da) Tenker at dette er helt normalt, de er jo egne individer som skal lage sine egne meninger osv. Verste for oss nå er tannpuss. Det føles som et overgrep. Han må holdes fast og pusse. Ofte får jeg hjelp av mannen eller jeg hjelper han. Får han pusse selv så er alt bra, men dette trenger de jo hjel til og pusse tennene er IKKE valgfritt, så den kampen tar vi daglig. Anonymkode: 1800e...723
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå