AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #1 Skrevet 18. september 2022 Jeg sliter veldig med dårlig selvtillit og følelse av at jeg er ekstremt lite verdt. Har vært til psykolog for å forstå hvorfor jeg har vært så deprimert i mange år, og vi fant ut at dette er grunnen. Men hvordan gjør jeg noe med det? Jeg er så sliten av å føle meg så verdiløs. Objektivt sett har jeg tatt to lange utdannelser, har en god jobb og tjener godt, har en fin leilighet i byens beste strøk, en fin sønn og gode venner. Men mestringsfølelse rundt slike ting øker ikke min verdi. Jeg har vært 50 kilo tyngre, men det har ikke hjulpet å gå ned i vekt heller. Føler meg egentlig større enn noen gang. Har noen erfaringer eller tips og råd om hva man kan gjøre for å føle seg mer verdt? Anonymkode: 4d5c1...b5c 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #2 Skrevet 18. september 2022 Dette er bare et forslag og kan høres litt rart ut, men har du hørt om det indre barnet? Les litt om "inner child work", dvs. å jobbe med å ta vare på det indre barnet i seg. Kanskje var det noe som man ikke fikk med seg fra barndommen, et eller annet som manglet eller en måte man ble møtt på som ikke fungerte for deg. Så det går vel ut på å prøve å gi seg selv det i voksen alder. Ellers så har jeg hørt mye bra om ei bok som heter Selvkritisk. Jeg har kjøpt den men ikke fått jobbet med den ennå. Du høres veldig selvkritisk ut, du er god på å snakke deg selv ned. Anonymkode: 652a4...598
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #3 Skrevet 18. september 2022 Du er verdifull akkurat som du er♥️!!! Jeg har ingen svar på spørsmålet ditt, men Jeg fikk noen tanker om hva jeg tror kan forsterke følelsen av å være verd noe som menneske. Det å få høre fra andre at de setter pris på deg gir en god indre følelse. Å ha noen som sier fine ting om deg og at de er glad i deg gir trygghet og tilhørighet til andre. En følelse av å bety noe. For å oppnå dette tror jeg at man selv må gi slike tilbakemeldinger til andre. Gir vi av oss selv til andre tror jeg vi får mye tilbake. Gir man bekreftelse til andre på at de betyr noe for oss er vel sjansen større for å få slik bekreftelse selv. Prøv å bygge opp gode relasjoner til andre og gi av deg selv. Dette var bare noen tanker jeg fikk🥰 Uansett er du verdifull akkurat sånn som du er♥️ Ønsker deg alt godt♥️ Anonymkode: 03894...5a3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #4 Skrevet 18. september 2022 Jeg slet med det samme. Hadde en selvfølelse som var ikke-eksisterende. Jeg var så verdiløs at jeg ikke var et menneske nærmest en gang. Så jeg jobbet med å endre tankene mine. Affirmasjoner, å snu tankene osv. Men jeg trodde jo ikke på det. Det bedret seg da jeg prøvde å handle som om jeg var verdt noe. Behandle meg selv godt. Hvordan ville jeg snakket til meg selv om jeg mente jeg var verdifull og viktig. Hva ville jeg gjort. Lage meg en god kvelds. Snakke fint til meg selv inni meg. Sette grenser. Det jeg innså var at jeg tillot andre å behandle meg dårlig, og dermed forsterket jeg opplevelsen av at jeg ikke var noe verdt. Så handlinger. I senere tid har jeg også jobbet mye med å tillate meg å uttrykke følelsene mine, sorg og sinne særlig. De er følelser som gir uttrykk for at man skulle ønsket noe bedre for seg selv, og sinne gir uttrykk for at noen har gått over grensene dine. Å uttrykke disse, om så bare overfor meg selv, ga meg en tydelig tilbakemelding på at jeg betyr noe og er viktig. Lykke til ❤️ Anonymkode: c1845...395
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #5 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dette er bare et forslag og kan høres litt rart ut, men har du hørt om det indre barnet? Les litt om "inner child work", dvs. å jobbe med å ta vare på det indre barnet i seg. Kanskje var det noe som man ikke fikk med seg fra barndommen, et eller annet som manglet eller en måte man ble møtt på som ikke fungerte for deg. Så det går vel ut på å prøve å gi seg selv det i voksen alder. Ellers så har jeg hørt mye bra om ei bok som heter Selvkritisk. Jeg har kjøpt den men ikke fått jobbet med den ennå. Du høres veldig selvkritisk ut, du er god på å snakke deg selv ned. Anonymkode: 652a4...598 Takk for tips om boka, den tror jeg at jeg skal kjøpe Jeg vet ikke om noe som skjedde i barndommen min, ifølge mamma virker det som om jeg ble "født verdiløs", da jeg gikk og sa at jeg var stygg og fæl som liten. -TS Anonymkode: 4d5c1...b5c 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #6 Skrevet 19. september 2022 Aner ikke. Jeg er verdt mest av alle Anonymkode: ebcbc...0e5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #7 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du er verdifull akkurat som du er♥️!!! Jeg har ingen svar på spørsmålet ditt, men Jeg fikk noen tanker om hva jeg tror kan forsterke følelsen av å være verd noe som menneske. Det å få høre fra andre at de setter pris på deg gir en god indre følelse. Å ha noen som sier fine ting om deg og at de er glad i deg gir trygghet og tilhørighet til andre. En følelse av å bety noe. For å oppnå dette tror jeg at man selv må gi slike tilbakemeldinger til andre. Gir vi av oss selv til andre tror jeg vi får mye tilbake. Gir man bekreftelse til andre på at de betyr noe for oss er vel sjansen større for å få slik bekreftelse selv. Prøv å bygge opp gode relasjoner til andre og gi av deg selv. Dette var bare noen tanker jeg fikk🥰 Uansett er du verdifull akkurat sånn som du er♥️ Ønsker deg alt godt♥️ Anonymkode: 03894...5a3 Jeg har egentlig gode relasjoner til andre, og er flink til å skryte av andre. Folk sier også fine ting om meg, men det preller bare av. Det betyr liksom ingenting. Og jeg skjønner jo at jeg betyr minimalt for venner og familie, de hadde jo bare fortsatt livene sine uten meg uten problemer vil jeg tro. Men takk ❤️ -TS Anonymkode: 4d5c1...b5c
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #8 Skrevet 19. september 2022 Jeg sliter litt med det samme som deg, ts❤️ Det er ingen god følelse. Jeg syns det hjelper å føle meg viktig på jobb. Anonymkode: e6c3b...634
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #9 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg slet med det samme. Hadde en selvfølelse som var ikke-eksisterende. Jeg var så verdiløs at jeg ikke var et menneske nærmest en gang. Så jeg jobbet med å endre tankene mine. Affirmasjoner, å snu tankene osv. Men jeg trodde jo ikke på det. Det bedret seg da jeg prøvde å handle som om jeg var verdt noe. Behandle meg selv godt. Hvordan ville jeg snakket til meg selv om jeg mente jeg var verdifull og viktig. Hva ville jeg gjort. Lage meg en god kvelds. Snakke fint til meg selv inni meg. Sette grenser. Det jeg innså var at jeg tillot andre å behandle meg dårlig, og dermed forsterket jeg opplevelsen av at jeg ikke var noe verdt. Så handlinger. I senere tid har jeg også jobbet mye med å tillate meg å uttrykke følelsene mine, sorg og sinne særlig. De er følelser som gir uttrykk for at man skulle ønsket noe bedre for seg selv, og sinne gir uttrykk for at noen har gått over grensene dine. Å uttrykke disse, om så bare overfor meg selv, ga meg en tydelig tilbakemelding på at jeg betyr noe og er viktig. Lykke til ❤️ Anonymkode: c1845...395 Du har et poeng, jeg fant også ut i terapi at jeg har latt kjærester behandle meg som dritt og aldri satte grenser for meg selv. Men nå er jeg ikke i noe forhold, og har dermed ikke noen mulighet til å jobbe med det heller føler jeg. Familie og venner har jeg ingen behov for grensesetting for, fordi jeg har fine folk rundt meg som ikke utnytter meg eller behandler meg dårlig. Så jeg får aldri øvd på å sette grenser. Jeg klarer ikke å snakke pent om meg selv, med én gang jeg ser meg selv i speilet så faller liksom de små gode følelsene bort. Jeg ser hvor stygg og ekkel jeg er, og da kommer bare de følelsene om at jeg selvsagt ikke er verdt noe som helst. Jeg er helt umulig å overbevise 🙈 Jeg er snart 40, jeg har hatt disse følelsene om verdiløshet siden jeg ble født omtrent, å snu det virker nesten som en umulig oppgave. Jeg føler ikke at jeg betyr noe for noen. Men det er fine poeng du har altså, jeg skulle ønske det hjalp Jeg er mye sint og trist, men mest fordi jeg er så håpløs og fæl. -TS Anonymkode: 4d5c1...b5c 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #10 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sliter litt med det samme som deg, ts❤️ Det er ingen god følelse. Jeg syns det hjelper å føle meg viktig på jobb. Anonymkode: e6c3b...634 Ja, jeg skulle ønske det hjalp. Jeg føler meg egentlig bare dum i forhold til alle andre og venter bare på å bli avslørt og få sparken. Jeg har liksom ingen områder i livet jeg har gode følelser rundt. Føler bare at jeg ikke får til noe som helst. -TS Anonymkode: 4d5c1...b5c
Epictetus Skrevet 19. september 2022 #11 Skrevet 19. september 2022 Jeg tenker at "verdi" er et abstrakt begrep. Personlig er det ikke noe jeg bruker om meg selv eller andre mennesker. Mennesker gjør ting. Handlingene har verdi (eller ikke). Jeg prøver å gjøre ting som gagner meg selv eller de jeg bryr meg om. I hvert fall for meg selv er svaret: Jeg forholder meg ikke til egen verdi. Det er ikke et tema i tankene mine. Fordi det er så vagt.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #12 Skrevet 19. september 2022 Epictetus skrev (25 minutter siden): Jeg tenker at "verdi" er et abstrakt begrep. Personlig er det ikke noe jeg bruker om meg selv eller andre mennesker. Mennesker gjør ting. Handlingene har verdi (eller ikke). Jeg prøver å gjøre ting som gagner meg selv eller de jeg bryr meg om. I hvert fall for meg selv er svaret: Jeg forholder meg ikke til egen verdi. Det er ikke et tema i tankene mine. Fordi det er så vagt. Jeg skjønner hva du mener, men tankene mine er jo ikke "jeg er lite verdt", de består av at jeg er fæl, stygg, ikke fortjener å bli behandlet bra, egentlig ikke fortjener at andre har noe med meg å gjøre, at jeg er en plage for alle rundt meg, osv. Det er jo abstrakte tanker det og, men de negative tankene om meg selv fører til at jeg behandler meg selv dårlig og blir deprimert av det. -TS Anonymkode: 4d5c1...b5c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå