AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #1 Skrevet 18. september 2022 Jeg er en 38 år gammel frisk kvinne. Jeg har ikke født barn, jeg har ikke vært mye plaget med hard mage, og de siste årene har jeg brukt krakk på toalettet (etter jeg leste boken sjarmen med tarmen). De siste årene har det i periode kommet blod når jeg har tørket meg etter avføring. Noen ganger når jeg skal trene har jeg følt at noe "er i veien" eller ubehag i rumpehullet. Dette har kommet og gått. Det er ikke blitt verre. Jeg har forsøkt å kjenne med en finger, det kan kjennes ut som det jeg har lest er hemorioder. Jeg har lest meg litt opp, noen steder står det gå til lege, andre steder står det at det er normalt og at det vanligvis ikke skal gjøres noe med som operasjon. Bør jeg gå til lege? Dersom jeg går til fastlegen er det noe jeg bør forberede bortsett fra å forsøke å ha avføring og ta en dusj først? Hva komer fastlegen til å gjøre? Jeg ser ikke for meg at jeg vil klare å slappe nok av til en undersøkelse uten å bli medisinert. Har noen lignende erfaringer med plager eller med legeundersøkelse som de kan dele? Anonymkode: ca8f9...9d0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #2 Skrevet 18. september 2022 Sjekk avføringen, Google opp bilder av normal avføring...ellers er det vel ikke unormalt å bli litt av hemoroider....prøv å spise en god del fiber og sunn mat. ..ellers andre symptomer? Hoste? Hoste over 3 mnd. bør man gå til lege med. Anonymkode: 68f6a...5ee
Tone83 Skrevet 18. september 2022 #3 Skrevet 18. september 2022 Gå til legen, du trenger ikke klare så slappe av så mye, det er bare en finger han undersøker med. Bruker hanske og glidemiddel. Tar ca to sek. Kan være greit å utelukke mer alvorlige ting.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #4 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sjekk avføringen, Google opp bilder av normal avføring...ellers er det vel ikke unormalt å bli litt av hemoroider....prøv å spise en god del fiber og sunn mat. ..ellers andre symptomer? Hoste? Hoste over 3 mnd. bør man gå til lege med. Anonymkode: 68f6a...5ee Jeg har ikke noe hoste. Tror avføringen min stort sett er innenfor det som er normalt. Det er noen varisjoner med løs/fast, men det kommer jo an på hva jeg spiser, om jeg er syk osv. Vansligvis ikke så store variasjoner. Anonymkode: ca8f9...9d0
Blåjojo Skrevet 18. september 2022 #5 Skrevet 18. september 2022 Om du har friskt blod på papiret så er det sannsynligvis hemorider. Dersom du går til legen med det så vil hen bare titte på det og som beskrevet over her gjøre en enkel undersøkelse med en finger.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #6 Skrevet 18. september 2022 Blåjojo skrev (1 minutt siden): Om du har friskt blod på papiret så er det sannsynligvis hemorider. Dersom du går til legen med det så vil hen bare titte på det og som beskrevet over her gjøre en enkel undersøkelse med en finger. Kommer legen til gjøre noe mer etter det, eller følge med utviklingen med ny kontroll? Kan jeg få henvising til koloskopi for å være sikker på at det ikke er noe galt lengre oppe i tillegg? Anonymkode: ca8f9...9d0
Blåjojo Skrevet 18. september 2022 #7 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kommer legen til gjøre noe mer etter det, eller følge med utviklingen med ny kontroll? Kan jeg få henvising til koloskopi for å være sikker på at det ikke er noe galt lengre oppe i tillegg? Anonymkode: ca8f9...9d0 Det kommer ann på hvor alvorlig hen mener det er. Hemorider er ikke farlig, bare ubehagelig. Det vil være en fordel å passe på kosten slik at du ikke får for hard avføring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå