Gå til innhold

Skaffe katt, gravid 29uker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er litt todelt på det evne her. Flere har sagt til meg at det ikke gjør noe å skaffe katt, selvom jeg er gravid, og flere sier at jeg ikke må gjøre det.

Jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med det? Og da tenker jeg å skaffe katt som gravid, og ikke ha katt fra før av. 

Jeg er jo alene, og må plukke opp etter katten selv. Vil også ha innekatt, og tenkte å teste katten for det viruset FØR jeg adopterer. 

Grunnen til at jeg helst vil ha katt før jeg føder er fordi jeg vil at katten skal slå seg til ro i hjemmet før jeg blir veldig opptatt av baby. (Selvfølgelig er det ikke slik at katten blir ignorert når baby kommer). Og det er veldig viktig for meg at baby vokser opp med dyr rundt seg (har ingen dyr ifra før nå, men selv hatt masse dyr tidligere og har god erfaring). 

Så om noen har noen erfaringer, eller bare tanker rundt det - helst da uten å være frekk (😉) så blir jeg glad😁 

Anonymkode: c965a...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge katten er innekatt og du bruker hansker f.eks når du tømmer kattedo så går det nok fint :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større sjans for toxo fra kjøtt og hagearbeid. Om du får en eldre katt som har vært inne en stund så er det ekstra trygt.

Anonymkode: 90bbd...75d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn, men har et lite tips i forhold til kattedoen:

Jeg har kjøpt en automatisk kattedo. Heter Petkit pura Max og den er gull verdt!

Da trenger du ikke å rense kattedoen hver dag, men du kan heller tømme posen i bunnen av kattedoen ca 1 gang i uka. Resten fikser doen av seg selv, så det er som å gå ut med søpla. Litt dyrt, men helt genialt og du er mye mindre i kontakt med kattesand og avføring ! :yvonne:

Anonymkode: 8e53c...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Større sjans for toxo fra kjøtt og hagearbeid. Om du får en eldre katt som har vært inne en stund så er det ekstra trygt.

Anonymkode: 90bbd...75d

Enig. Om du skaffer deg en Kattunge må du huske på at denne kan ha mye energi og det er bare noen mnd til du skal føde. Og du vil ha 2 små babyer. Siden du vil ha innekatt krever det mye lek og stimulering. Du kan få en katt som gjør fra seg flere steder selv om den har kasse.

Du skal nå ta vare på deg selv , ha våken netter, amming og du vil bli sliten. Og da skal du også ta vare på en kattunge i tillegg.

Om du må ha katt nå... adopter en innekatt.

Men jeg hadde ventet til barnet er 6 mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunge eller katt? Jeg ville tenkt meg veldig godt om hvis jeg skulle få en kattunge rett før baby. Spesielt med bare potensielt 10 uker igjen. De kan være noen monstre som holder deg oppe om natta og jakter på alt mulig. Du kommer til å få potensielt dobbelt opp med søvnmangel. Men det er bare mine tanker :) 

Anonymkode: e37da...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke bekymret meg så mye for toxo, bare bruk hansker og ha god hygiene rundt kattedo-skift. Har iallfall hatt katt i 12 år selv uten å få toxo. Eventuelt kan kanskje mannen skifte på kassen? 

Lurer og på om du tenker kattunge eller voksen? Jeg personlig ville ikke fått katt så nære baby da og iallfall ikke kattunge.. vi syntes det var vanskelig å følge opp de 2 kattene vi har fra før når baby kom.. Katter trenger jo også kos, lek, mat, skifting av doen, dyrlegebesøk osv osv. Spesielt den første tiden man har en katt, vi lente oss mye på at vi hadde 2 og at de var godt etablerte og klarte seg mye selv selv om det var dumt at de fikk mindre oppmerksomhet.

Men for all del det kan hende du får lettere baby enn vi fikk og kan hende mannen/far til baby er flinkere til å hjelpe med katten. Hva tenker han om å få katt?

Anonymkode: dd617...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kattunge for to år siden, og er gravid nå. Min erfaring tilsier at det er en ekstremt dårlig ide å skaffe en kattunge når en baby også er rett rundt hjørnet. En kattunge trenger MYE stimuli, og bøller når den kjeder seg - den vil helt sikkert gjøre ting du ikke vil like, og holde deg våken om natten. Og dette vil i større eller mindre grad pågå til den er gammel nok til å gå ut (10-12 mnd). Om du derimot tenker å adoptere en voksen katt kan det gå, en organisasjon kan helt sikkert hjelpe med å finne en som passer din situasjon. 

Anonymkode: ccd63...11b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig hadde jeg ventet med å skaffe kattunge. Syns jeg kjenner følelsen av at man akkurat har sovnet etter en stund med babyskrik, for så å bli vekket av en kattunge som trenger mer utløp for energi. De kan være mye jobb. Å selv om du vil at babyen skal vokse opp med dyr så trenger ikke dyret ligge i fanget på babyen så fort den er ute. Hvis du absolutt skal ha katt så hadde jeg gått for en voksen katt som bare har behov for noen uker inne før den kan gå ut. 

Anonymkode: 2acd3...d24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gravid, og vi har lyst på katt. Men jeg tenker vi venter. Jeg er godt vant med katt, men vi vil vente bare sånn i tilfelle. Får vi kattunge, er det noe styr. Da har man to småunger hvor den ene løper rundt og raser ned ting 😅. En eldre katt er jo roligere. Men man vet aldri.. jeg vet jo ikke om ungen kommer til å være mye dårlig eller ikke. Jeg vet ikke hvordan formen min blir etter fødselen heller. Går ting skeis og alt er slitsomt blir det bare trist for katten. 

Så vi venter heller ev til ungen er litt større. Familien min skaffet seg kattunge da jeg var 7-8 år gammel. Jeg er godt vant med katter i dag, veldig trygge på dem. Så man må ikke ha katt fra før man er født for å bli vant med dyr. 

Anonymkode: 33ff0...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ventet til ungen var litt større og da skaffet meg en kattunge som kunne vokse opp med små barn og bli trygg på det. Vi har en voksen katt og han synes ikke det var noe gøy at vi plutselig kom hjem med en baby en dag. Trakk seg unna og ble usosial. Veldig sårt (ekstra sårt pga hormoner også ) da han egentlig er en skikkelig kosegutt. Har gått seg litt til nå, men fortsatt ikke veldig fan av baby.
Venninnen min fikk seg kattunge når hennes unger var små og de har et helt magisk bånd. Kan bæres rundt på, bli plassert i dukkevogn osv . Så hvis grunnen din for å skaffe seg katt er at du vil at barnet skal vokse opp med dyr så hadde jeg ventet til de kan vokse opp sammen 😊 

Anonymkode: 910c9...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ventet. Hva om katten ikke takler baby? Eller baby blir allergisk? Veldig kjipt å måtte kvitte seg med katten da. 

Jeg hadde heller vurdert katt når den travleste barseltiden er over. Helst ventet til barnet var 1år. Også kanskje prøve å passe katt bare for å se at ikke baby blir allergisk. Og gjerne ha en prøveperiode med katten om mulig, så du kan levere tilbake om katten ikke takler baby.

Anonymkode: 75468...53e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en dårlig og lite gjennomtenkt ide å skaffe katt nå. En kattunge er vilter, og skal du da ha den sammen med en baby, så må du følge med hele tiden. 

Har du f,eks tenkt på hvem som skal ta seg av katten når du er på sykehuset og føder? Hva om du og baby må være lenger på sykehuset enn vanlig? 

Anonymkode: c0eba...c87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet med å skaffe katt til baby var større. Har selv venner som måtte omplassere katten når de fikk baby (katten hoppet opp i vognen/sengen og ville ligge inntil, la seg typ over hodet til baby, og det var ikke mulig å holde de fysisk adskilt hele tiden slik boligen var). Om du er alene i tillegg som du skriver, så tror jeg det blir mer enn nok med en baby i begynnelsen. Du har mange år på å skaffe og la barnet vokse opp med dyr! 

Anonymkode: d9fef...819

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omtrent kun kattunger som har toxo. Du må også virkelig være uheldig eller veldig uhygenisk for å bli smittet. Ikke bekymre deg for det i alle fall. MEN, jeg hadde anbefalt å få katten når ungen er noen år. Fordi barn kan være helt forferdelig mot dyr(uten å mene noe vondt med det). Og fordi katten vil komme i annen rekke når barnet kommer. Da er det fint å heller få katten når barnet er stort nok til å ikke være totalt avhengig av deg. 

Anonymkode: 9ce13...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde to katter og fikk den tredje mens jeg var gravid (måtte ha en lekekamerat til den andre pelsbabyen 😅). Og helt ærlig ville jeg ventet til baby var blitt litt større med å skaffe katt. Nå hadde jo jeg tre når babyen min kom men jeg ble altså så overveldet av dette nye menneske at kattene ble nedprioritert til de grader. Det er også veldig stress i starten mtp å aldri la baby være alene med katten mtp kveldningsfaren en katt faktisk utgjør. Det er null problem å heller få en kattunge eller katt når babyen er blitt litt større, så får også barnet være en del av kattunge perioden som jo egentlig er hyggelig, når man har overskudd til det 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...