AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #1 Skrevet 18. september 2022 Vurderer å studere på fagskole for å kunne jobbe innen regnskap. Eller bør jeg ta bachelor innen økonomi og adm.? Er dette en sikker utdanning for fremtiden? Anonymkode: 0822c...bf1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #2 Skrevet 18. september 2022 Vanskelig å si hva fremtiden vil bringe, men per nå skriker bransjen etter regnskapsførere. Fordelen med å ta bachelor i regnskap eller revisjon er at du blir kvalifisert til jobber innenfor det, men også de fleste jobber man får med en vanlig økonomi og adm bachelor. Anonymkode: 5e454...9d9
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #3 Skrevet 18. september 2022 Du kan ta bachelor innen øk/adm. Jobber du to år fulltid etter studiet (med regnskap da, vel å merke), kan du søke om autorisasjon. Da har du begge bein godt innafor en god og trygg jobb. Anbefaler å søke jobb i Regnskapsfirma underveis, og deretter ta studiene i saktere tempo. Det er høy etterspørsel i bransjen, og betalingsviljen for studiet ditt høyt. Å være autorisert, fjerner sikkert 30-40% av leders ansvar og tid. Anonymkode: d3460...3de 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #4 Skrevet 18. september 2022 Kan man regnskap er det enkelt å få jobb. Det er høy turnover i regnskapsbyråene, dog noe svakt lønnet. Kjipt med det fokus på at alle timer skal faktureres, men man lærer mye og det er et fint springbrett til en økonomiavdeling i et større bedrift for eksempel. Bli god på skybaserte system, integrasjoner etc og du for mange muligheter. Det er alt for mange bedrifter som fremdeles sitter med utdaterte system og bilag i permer. Anonymkode: d8a90...bb1 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #5 Skrevet 18. oktober 2022 Fremtiden er digitalisert hvertfall. Startet som regnskapskonsulent (aka regnskapsfører uten autorisasjon) nå i høst og, ja det er gøy og interessant, men jeg kom inn i det midt i overgangen til digitaliseringen. Jeg har en bachelor i økonomi og administrasjon og vurderte å autorisere meg, men nå er jeg derimot usikker mtp digitaliseringen. Ja, jeg høres gammeldags ut til å være 23 år... Jeg vet. Fremtiden blir at de aller fleste bilag går automatisk gjennom et regnskapsprogram (finnes mange, men nå snakker jeg for Duett), og legges inn på de ulike kontoene automatisk. Det eneste vi som regnskapsførere da skal gjøre er å "kontrollere". Altså bare se at det er gjort riktig. Blir mye trykking og titting, lite/eller ingen "punching". Hvis dette er noe som høres interessant ut for deg, så kjør på. Jeg var fullstendig ikke klar over dette og trives såpass godt med papirbilag og det systemet, at jeg vurderer å ta en master innen bærekraftig økonomi/landbruk istedet. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å trives ved å sitte ved en pult med bare 2 skjermer, et tastatur og en mus. Bransjen skriker etter regnskapsførere akkurat nå, men at etterspørselen kommer til å dale kraftig er jeg redd for med den automatiseringa som skjer. Ikke vet jeg, men det tror jeg i fremtiden. Anonymkode: ca2b5...a92
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #6 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fremtiden er digitalisert hvertfall. Startet som regnskapskonsulent (aka regnskapsfører uten autorisasjon) nå i høst og, ja det er gøy og interessant, men jeg kom inn i det midt i overgangen til digitaliseringen. Jeg har en bachelor i økonomi og administrasjon og vurderte å autorisere meg, men nå er jeg derimot usikker mtp digitaliseringen. Ja, jeg høres gammeldags ut til å være 23 år... Jeg vet. Fremtiden blir at de aller fleste bilag går automatisk gjennom et regnskapsprogram (finnes mange, men nå snakker jeg for Duett), og legges inn på de ulike kontoene automatisk. Det eneste vi som regnskapsførere da skal gjøre er å "kontrollere". Altså bare se at det er gjort riktig. Blir mye trykking og titting, lite/eller ingen "punching". Hvis dette er noe som høres interessant ut for deg, så kjør på. Jeg var fullstendig ikke klar over dette og trives såpass godt med papirbilag og det systemet, at jeg vurderer å ta en master innen bærekraftig økonomi/landbruk istedet. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å trives ved å sitte ved en pult med bare 2 skjermer, et tastatur og en mus. Bransjen skriker etter regnskapsførere akkurat nå, men at etterspørselen kommer til å dale kraftig er jeg redd for med den automatiseringa som skjer. Ikke vet jeg, men det tror jeg i fremtiden. Anonymkode: ca2b5...a92 Dette er grunnen til at jeg ønsket å gå en annen vei da jeg tok økonomi studie nylig. Begynte med tanke på regnskapsfører men ser at verden endrer seg og at det snart blir for mange innen yrket. Til TS, før så kunne man bli regnskapsfører ved å ha erfaring innen regnskap og evt fagskole. Det er det slutt på nå. Nå kreves det Bachelor og 2 års "praksis" før en kan søke om autorisasjon. Anonymkode: ef7b7...ba7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 13.12): Fremtiden er digitalisert hvertfall. Startet som regnskapskonsulent (aka regnskapsfører uten autorisasjon) nå i høst og, ja det er gøy og interessant, men jeg kom inn i det midt i overgangen til digitaliseringen. Synes egentlig det er litt skummelt med tanke på krig og dataangrep. Ser jo bare hvor mye phishing og slikt som skjer. Ja det har komme flerfaktorautentisering, men disse hackerne klarer vel å komme seg forbi dette en gang også... De må jo ha noe å gjøre i fremtiden😆 Men fra spøk til alvor. Det er skummelt. Vet ikke helt hva jeg synes om at alt skal bli digitalisert. Plutselig blir internett borte og hva gjør vi da? Anonymkode: ca2b5...a92
Snok1 Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 18.9.2022 den 19.41): Vurderer å studere på fagskole for å kunne jobbe innen regnskap. Eller bør jeg ta bachelor innen økonomi og adm.? Er dette en sikker utdanning for fremtiden? Anonymkode: 0822c...bf1 Dette er et yrke som er i ferd med å bli robotisert. Farlig yrkesvalg.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #9 Skrevet 20. oktober 2022 En av dere påstår at yrket er lavtlønnet.. så bare nysgjerrig på hva lønnen er, for en som f.eks har 5 år ansiennitet i Oslo? Anonymkode: 87422...9df
mitch92 Skrevet 20. oktober 2022 #10 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): En av dere påstår at yrket er lavtlønnet.. så bare nysgjerrig på hva lønnen er, for en som f.eks har 5 år ansiennitet i Oslo? Anonymkode: 87422...9df Vil ikke si det er lavtlønt.iFnner ikke for 5 års ansiennitet men Gjennomsnittlig tjener en autorisert regnskapsfører 758 171 kr i år, mot 716 033 kr i fjor.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #11 Skrevet 20. oktober 2022 Snok1 skrev (På 19.10.2022 den 15.22): Dette er et yrke som er i ferd med å bli robotisert. Farlig yrkesvalg. Outsourcing/nearshoring er en større trussel på kort sikt. Jeg jobber for et stort konsern. Stort sett alt av økonomioppgaver er nå flyttet til Øst-Europa. Det eneste som er igjen i Norge er skatt, årsregnskap, lønn og enkelte controlleroppgaver. For 8-9 år siden var alt i Norge. Anonymkode: 03a83...9dc 1
Snok1 Skrevet 20. oktober 2022 #12 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Outsourcing/nearshoring er en større trussel på kort sikt. Jeg jobber for et stort konsern. Stort sett alt av økonomioppgaver er nå flyttet til Øst-Europa. Det eneste som er igjen i Norge er skatt, årsregnskap, lønn og enkelte controlleroppgaver. For 8-9 år siden var alt i Norge. Anonymkode: 03a83...9dc Det som skjedde innen teknisk dokumentasjon for ti år siden skjer innen økonomi i dag, med andre ord.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #13 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Outsourcing/nearshoring er en større trussel på kort sikt. Jeg jobber for et stort konsern. Stort sett alt av økonomioppgaver er nå flyttet til Øst-Europa. Det eneste som er igjen i Norge er skatt, årsregnskap, lønn og enkelte controlleroppgaver. For 8-9 år siden var alt i Norge. Anonymkode: 03a83...9dc Neida, du tar helt feil. 3/10 firmaer har automatisert. Vi har fremdeles like mye jobb å gjøre. Du har rett i at det blir mer controller/analysejobb. Men det blir man opplært i under utdannelse, så det er et dårlig argument. Anonymkode: d3460...3de
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå