AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #1 Skrevet 18. september 2022 Har lenge hatt lyst å sy min egen bunad, en som er helt ulik den jeg har fra før. Valget falt til slutt på hardangerbunad (den vanlige, ikke vinterbunaden), som er den fineste bunaden jeg vet om. Har gamle familierøtter i Hardanger fra en eldgammel gård som fortsatt finnes den dag i dag. Er veldig interessert i slektshistorie, og er ganske fascinert av den linken familien har til Hardanger. Det er jo så langt bak i slekta at jeg ikke kan claime tilhørighet på den måten, men det synes jeg ikke er så nøye, i hvert fall ikke når jeg har en bunad med riktig tilhørighet fra før. Vil gjerne ha tips til fine detaljer til bunaden. For eksempel farge/materiale på livet (haller mot rødt), farger i bringeduk og perlebelte, eller fine, spesielle kantbånd. Håper her finnes noen bunadentusiaster! 😄 Anonymkode: 35937...24a 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #2 Skrevet 18. september 2022 Veit du kor i Hardanger du har familierøtter? Kva bygd eller område? Hardanger er stort og bunadsdetaljane her kan variera stort frå nord til sør. Anonymkode: cd605...853 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #3 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veit du kor i Hardanger du har familierøtter? Kva bygd eller område? Hardanger er stort og bunadsdetaljane her kan variera stort frå nord til sør. Anonymkode: cd605...853 Fra Aga 😊 Anonymkode: 35937...24a
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #4 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fra Aga 😊 Anonymkode: 35937...24a Aga, ja! Då kan eg ikkje hjelpe (har sjølv slekt frå Norheimsund/Øystese, så det blir litt for langt unna) så mykje. Eg vil absolutt tipse deg om å kontakta Hardanger Folkemuseum sin filial på Utne (ikkje langt frå Aga), som er dei absolutte spesialistane på hardangerbunadar. Dei kan heilt sikkert gje deg informasjon om særtrekk for bunadane frå Aga. Museet har også mange svært interessante utstillingar, så viss du har høve til å reisa dit før du byrjar på bunaden din, så vil det sikkert vere vel verdt tida. (Kan jo kombinerast med ein tur til Agatunet, dersom du ikkje har vore der!) Eg ser også at dei har jamnleg kurs i å laga feks bringeduk og hardangersaum. Fleire bekjente har deltatt på desse, utan at eg veit heilt kva kurs dei tok. Eg låner eit bilete frå museet sine heimesider for å vise deg litt av den enorme variasjonen i liv og kantband. Vakkert! Anonymkode: cd605...853
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #5 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Aga, ja! Då kan eg ikkje hjelpe (har sjølv slekt frå Norheimsund/Øystese, så det blir litt for langt unna) så mykje. Eg vil absolutt tipse deg om å kontakta Hardanger Folkemuseum sin filial på Utne (ikkje langt frå Aga), som er dei absolutte spesialistane på hardangerbunadar. Dei kan heilt sikkert gje deg informasjon om særtrekk for bunadane frå Aga. Museet har også mange svært interessante utstillingar, så viss du har høve til å reisa dit før du byrjar på bunaden din, så vil det sikkert vere vel verdt tida. (Kan jo kombinerast med ein tur til Agatunet, dersom du ikkje har vore der!) Eg ser også at dei har jamnleg kurs i å laga feks bringeduk og hardangersaum. Fleire bekjente har deltatt på desse, utan at eg veit heilt kva kurs dei tok. Eg låner eit bilete frå museet sine heimesider for å vise deg litt av den enorme variasjonen i liv og kantband. Vakkert! Anonymkode: cd605...853 Tusen takk for gode tips, håper å få til noe sånt, ja! Skulle gjerne deltatt på kursene også, men tenker jeg får prøve å lære litt fra Youtube og diverse bøker i første omgang. Litt langt å reise for å dra på kurs når man har baby hjemme 😅 Utrolig vakre bunadliv, der ingen ser helt like ut. Vil gjerne ha litt sånn særpreg på min bunad også, så den ikke drukner i alle de alminnelige røde livene med samme kantbånd som alle andre (selv om de er minst like fine!!) Liker spesielt godt nr. 4 ovenfra og nr. 2 nedenfra på bildet, ser ut som det er fløyel? Og litt dypere farge enn det som kanskje er vanlig på nyere bunader. Skikkelig fint! Anonymkode: 35937...24a 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #6 Skrevet 19. september 2022 Hardangerbunaden går i ubrutt tradisjon, så du har mange valgmuligheter. Om du bestemmer deg for rødt liv, behøver du ikke velge det røde ullstoffet som "alle" har. Du kan velge silke eller brokade eller damask av ull eller silke, eller fløyel. Og du kan velge en nyanse som lener mot rosa eller lilla, for eksempel. Eller du kan velge andre farger, sist jeg var på Hardanger folkemuseum var et liv i stripete stoff utstilt i den faste utstillingen. Det finnes mange bevarte bringeduker. I stedet for den som er så vanlig med perlebroderi med åttebladroser, så kan du gå for hjertebringeduk, eller kanskje en med smøygbroderi eller kosstingsbroderi, eller applikerte metallbånd. Eller du kan prøve å få rekonstruert en duk som tilskrives Holmajomfruene. Forutsatt at jeg husker denne historien riktig, de var døtre av en dansk embedsmann som flyttet til Hardanger. Det fantes ingen i Hardanger som var i samme sosiale sjikt som dem, så de giftet seg aldri. For å få en inntekt sydde de blant annet bringeduker på bestilling. Dette er en sånn duk: https://digitaltmuseum.no/011022800975/bringklut Du kan også selv søke etter bringeduker eller andre draktdeler i Hardanger og Voss museum sin database på Digitalt Museum: https://digitaltmuseum.no/owners/HVM Finner du noe du liker så er det mulig å kontakte museet og høre om de har mer informasjon. Det er mulig det finnes gjenstander man vet kommer fra for eksempel Agatunet, men det er ikke sikkert det kommer frem av det som står på nett, det kan du i så fall også spørre om. Anonymkode: 2ec33...0aa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå