AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #1 Skrevet 18. september 2022 Eldste sønnen for eksempel går på ungdomsskolen i et strøk der mange er pengesterke og det er mye press om merkeklær. Sønnen min vil kun bruke merkeklær nå og har en garderobe nå på verdi rundt ca 35.000 kroner. Sko er utenom som også utgjør litt. Datter har frem til nå ikke hatt så mye press, men nå som hun er større så kommer forespørsel om dyrere klær og ting på rekke og rad. Jeg har vært litt streng med telefoner og mener at de ikke trenger de nyeste mobiler som barn, eldste godtar det, mens yngste mener at alle har det. Jeg ser jo at det ikke er så langt ifra sannheten på tilstelninger på skolen og sånt. Jeg er så lei dette presset og synes det går over ende nå. Vi bor i en by hvor penger flyter tydeligvis. Andre som opplever dette, og klarer dere stå i mot presset? Redd konsekvensene av å nekte å være med på kjøpekarusellen også, redd barna skal falle utenfor. Anonymkode: fce5d...059
Embla Othea Skrevet 18. september 2022 #2 Skrevet 18. september 2022 Lær barna dine verdien av penger når de etterspør dyre klær. 4
Toyah Skrevet 18. september 2022 #3 Skrevet 18. september 2022 Hvis alle skal være redde for å stå imot presset, så stopper det aldri. Jeg er av de som sier "nei". Ikke fordi vi ikke har råd. Men fordi det ikke er nødvendig. Ingen Iphone på mine barn. Det må de spare til selv. Ingen dyre merkeklær heller. Vi kjøper det de trenger og skal de ha noe ut over det, blir det av egne sparepenger. Verdien av et menneske måles ikke i hvor dyr genseren din er, men hvordan du er mot andre. 4 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #4 Skrevet 18. september 2022 Her bruker noen dyre merkeklær, men min gutt og kompisene ler og kaller de faffa gutter. Min bruker også merkeklær men det er nike Anonymkode: a16bc...ca9
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #5 Skrevet 18. september 2022 Hadde aldri kjøpt noen så dyre klær. Kjøper på tilbud enkelt å greit, skal dem ha merkeklær og dyre klær får dem spare opp selv. Anonymkode: ba0be...0e4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #6 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her bruker noen dyre merkeklær, men min gutt og kompisene ler og kaller de faffa gutter. Min bruker også merkeklær men det er nike Anonymkode: a16bc...ca9 Vel hadde mitt barn kalt andre det, så hadde han fått høre det! Anonymkode: b1474...480 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #7 Skrevet 18. september 2022 Garderobe til 35 000,- .. Jeg er litt nysgjerrig på hva den inneholder? Det er endel merker her også, men det er mer sportsmerker, Adidas, Nike, champion, Jordan .. Hadde aldri i verden latt ungen min på ungdomsskolen har merkeklær for 35 000,- utenom sko!? Igjen, hva inneholder garderoben? 🫣 Anonymkode: aa1dd...1cf 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #8 Skrevet 18. september 2022 Har også barn i et velbemidlet område, men har faktisk opplevd lite merkepress. Sønnen (8.trinn) liker hettegensre med logo, men Nike duger fint. Datteren (6.trinn) er mest opptatt av hva hun synes er fint, og da kan det like gjerne være brukt. Selv om mange har mye penger, er det alltid mange som ikke har det også. Man blir neppe mobbeoffer utelukkende fordi man ikke har de riktige klærne/mobilene. Om jeg hadde hatt barn som var utsatt for mobbing hadde jeg nok strukket meg langt for å i hvertfall ikke gjøre klær og utstyr til en faktor. Ellers får de klare seg med «fornuftig» prisede klær. Anonymkode: d0f85...e99
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #9 Skrevet 18. september 2022 Jeg kjøper dyre merkeklær til barna, og meg selv. En velger selv hva en prioriterer å bruke pengene på. Anonymkode: 7b6e2...1d0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #10 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Garderobe til 35 000,- .. Jeg er litt nysgjerrig på hva den inneholder? Det er endel merker her også, men det er mer sportsmerker, Adidas, Nike, champion, Jordan .. Hadde aldri i verden latt ungen min på ungdomsskolen har merkeklær for 35 000,- utenom sko!? Igjen, hva inneholder garderoben? 🫣 Anonymkode: aa1dd...1cf Jeg bor i velbemidlet område. 35000kr for en tenårings garderobe er ikke mye dessverre. Bare vinterjakken koster 10k. Også er det vårjakke i samme merke er pittelitt billigere. Også har man sko, veske, utstyr osv… Anonymkode: 727c8...854
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #11 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg bor i velbemidlet område. 35000kr for en tenårings garderobe er ikke mye dessverre. Bare vinterjakken koster 10k. Også er det vårjakke i samme merke er pittelitt billigere. Også har man sko, veske, utstyr osv… Anonymkode: 727c8...854 Ja jeg tenkte ikke på det. Min eldste har parajumpers-jakke. Jeg har egentlig ikke regnet ut garderoben, men kanskje jeg burde. Men føler det er rimelige merker det går i her i huset 🫣 Kanskje ikke likevel, jeg har ikke tenkt over det. Anonymkode: aa1dd...1cf
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #12 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja jeg tenkte ikke på det. Min eldste har parajumpers-jakke. Jeg har egentlig ikke regnet ut garderoben, men kanskje jeg burde. Men føler det er rimelige merker det går i her i huset 🫣 Kanskje ikke likevel, jeg har ikke tenkt over det. Anonymkode: aa1dd...1cf Er parajumper in fortsatt? Det er lenge siden jeg har sett det merket. Anonymkode: 727c8...854
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #13 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er parajumper in fortsatt? Det er lenge siden jeg har sett det merket. Anonymkode: 727c8...854 Nja tror ikke det er det som er mest på topp, hun fikk den for et par år siden, men for 10k så får hun værsågod å bruke den mer enn 7 minutter. I fjor brukte flere av venninnene frederico (?) .. Aner ikke, noe sånt, men vilt å skulle kjøpe så dyre jakker til hver sesong 😄 Men syntes de holder godt på varmen da Anonymkode: aa1dd...1cf
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #14 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Garderobe til 35 000,- .. Jeg er litt nysgjerrig på hva den inneholder? Det er endel merker her også, men det er mer sportsmerker, Adidas, Nike, champion, Jordan .. Hadde aldri i verden latt ungen min på ungdomsskolen har merkeklær for 35 000,- utenom sko!? Igjen, hva inneholder garderoben? 🫣 Anonymkode: aa1dd...1cf Høstjakken han har nå er fra Colmar og kostet 5000 kroner. Han trenger ny vinterjakke i år, så den er ikke med i summen dessverre. Ellers er de siste ca 30.000 fordelt på en haug med klær fra Gant, Tommy Hilfiger, Jean Paul, Calvin Klein, Peak performance, Lacoste, Polo Ralph Lauren og noe litt rimeligere som Lyle and Scott og Scotch and soda. Tilogmed med boksere skal være merke nå, og han har alt for mye klær. Skolesekk fra DB. I min egen garderobe har jeg noen få merker, men nesten alt er fra typiske kjedebutikker. Jeg handler etter hva jeg synes er fint, ikke merke. Men jeg synes det er vanskelig å si nei til kjøpepresset blandt ungdommen, selvom jeg synes det er hårreisende at det har blitt sånn. Det har jo alltid vært litt motepress, men nå tar det helt av synes jeg. Anonymkode: fce5d...059 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #15 Skrevet 18. september 2022 Fy fader, så glad jeg er som ikke bor slik til. Anonymkode: 3fc7c...c7e 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #16 Skrevet 18. september 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Eldste sønnen for eksempel går på ungdomsskolen Anonymkode: fce5d...059 Da jeg begynte på ungdomskolen måtte jeg jobbe slik jeg kunne få tingene jeg ønsket meg, men som ikke var nødvendig. Kanskje på tide at sønnen din begynner å jobbe slik at han kan ta deler av regningen for livsstilten han ønsker. I tillegg har man godt av å jobbe litt og kjenne på verdien av penger. Nå er det kanskje ikke så lett å få jobb når man er i den alderen, så kan jo være dere bør hjelpe han med å finne mulig deltidsjobber og sommerjobber. Anonymkode: 4fdde...e0e 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #17 Skrevet 18. september 2022 Dere som sier det er vanskelig å si nei, hva handler det om? Hva er dere redd for? Anonymkode: 65f31...8da 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #18 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eldste sønnen for eksempel går på ungdomsskolen i et strøk der mange er pengesterke og det er mye press om merkeklær. Sønnen min vil kun bruke merkeklær nå og har en garderobe nå på verdi rundt ca 35.000 kroner. Sko er utenom som også utgjør litt. Datter har frem til nå ikke hatt så mye press, men nå som hun er større så kommer forespørsel om dyrere klær og ting på rekke og rad. Jeg har vært litt streng med telefoner og mener at de ikke trenger de nyeste mobiler som barn, eldste godtar det, mens yngste mener at alle har det. Jeg ser jo at det ikke er så langt ifra sannheten på tilstelninger på skolen og sånt. Jeg er så lei dette presset og synes det går over ende nå. Vi bor i en by hvor penger flyter tydeligvis. Andre som opplever dette, og klarer dere stå i mot presset? Redd konsekvensene av å nekte å være med på kjøpekarusellen også, redd barna skal falle utenfor. Anonymkode: fce5d...059 Kanskje på tide at han lærer verdien av en krone og hvor mange timer det tar å tjene nok til å kjøpe en genser til f.eks 2.000kr, da? Det er enkelt å bruke mamma og pappas penger. Når ungene skjønner hvor mye jobb som ligger bak 2.000kr og de har jobbet for disse pengene selv, så hender det ikke rett sjelden at den genseren de bare «må» ha, ikke var verdt det likevel. Ellers kunne de innført skoleuniformer først som sist, så hadde ikke dette vært et like stort problem i skolen som det er. Anonymkode: 808d5...378 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #19 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere som sier det er vanskelig å si nei, hva handler det om? Hva er dere redd for? Anonymkode: 65f31...8da Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg er redd at barna skal føle seg utenfor. Sønnen min har venner som kommer fra familier med meget god råd og de klær seg og lever deretter. Jeg er nok redd at sønnen min skal føle seg utenfor i vennegjengen sin. Generelt er det mye press på hele skolen, mye "fintfolk" der. Anonymkode: fce5d...059 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #20 Skrevet 18. september 2022 Er det slik at du har kjøpt mange dyre klær til sønnen din, men når datteren også begynner å etterspørre dyre klær/ting da vil du ikke mer? Blir ikke det urettferdig om hun aldri får noe som koster ekstra, fordi broren hennes får tyne budsjettet? Anonymkode: b45b0...6ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå