Gå til innhold

Har du tips til topping til langpannepizza?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helgas langpanne var
Tomatsaus på boks
Litt provancekrydder
Småretts-skinke
Revet hvitost, og litt revet mozerella/cheddar (hadde litt rester fra tidligere pizza)
Sopp
Paprika
Rødløk
Bacon 
Chorizo  (bruker noen ganger salami eller pepperoni, alt etter hva jeg har eller hva som er billigst på butikk) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ps/ husk å ha masse ost i skorpen rundt kanten da :P det er digg.. 

Anonymkode: d0ded...cb0

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er altfor fancy for 80-tallspizza/klassisk langpannepizza. :fnise: 

Klassisk langpanne skal vel ha kjøttdeig en masse, stekt sammen med gul løk og kanskje hvitløk, tomatpure og litt hermetisk tomat, kanskje litt ketchup og masse, masse pizzakrydder (oregano, timian, basilikum). Sausen kan tilsettes litt helmelk eller fløte. Toppes med mye ost, vanlig gulost. Noen hadde skiver av salami eller skinke over kjøttdeigen, før osten. Noen la også skiver av tomat på (ikke godt).

Jeg lagde det igjen for noen år siden og det var godt, men ikke så  godt som jeg husket. Smaksløkene har nok utviklet seg og blitt mer glad i italienske pizzaer med toppinger du beskriver, blant annet. 

Anonymkode: 41e13...4aa

Nja, klassisk langpannepizza forbinder jeg med Toro pizzafyll😂

Anonymkode: cc6f2...0b6

Skrevet

Steker 400g kjøttdeig sammen med riiiikelig salt, pepper og gastromat. Tilsetter 2-3 ts tomatpure og 2 ss ketchup. Lar det surre litt før jeg hiver oppi en pose Toro pizzafyll tomat og løk og koker den under lokk etter anvisning på pakken, bare at jeg koker i ca 45 min. 
River norvegia og har på toppen. 

Forsteker bunnen ca 6-7 min for å «løfte» den før jeg legger på fyll og ost, steker videre til den er gylden. Da blir den tykk, luftig og sprø, og ikke «lepjet», les; rå som lett kan skje med tykk bynn+masse fyll+masse ost.

Anonymkode: b49ca...e85

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når kom den egentlig? da jeg var barn og ungdom på 70- og 80-tallet tror jeg ikke den fantes, men mulig jeg husker helt feil, vi lagde selv. Dvs mødrene lagde selv, etter fattig evne. :fnise: 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når kom den egentlig? da jeg var barn og ungdom på 70- og 80-tallet tror jeg ikke den fantes, men mulig jeg husker helt feil, vi lagde selv. Dvs mødrene lagde selv, etter fattig evne. :fnise: 

Jeg har minner av ganske spesiell/vond pizza på 80-tallet der tomatpuré ble gnidd utover en deig. Gjerne med finstrimlet bogskinke oppå. Kanskje paprika, og ost. Ingen høydare, men vi unga spiste jo. 

Takk og lov for Toro pizzafyll tomat og løk på pose, med anvisning bakpå. Kjøttdeigpizza! Jeg bruker den posen ennå jeg, tilsetter bare litt mer grønnsaker og bruker ost med god smak. Meksikansk er også god, med ekstra mais. 

• Liker 1
Skrevet

Jo, også måtte man ha en stor boks med tørket oregano på ethvert kjøkken, for pizza uten et raust dryss av dette magiske krydderet var ikke bra nok!! 

Skrevet
Meadow skrev (4 minutter siden):

Jeg har minner av ganske spesiell/vond pizza på 80-tallet der tomatpuré ble gnidd utover en deig. Gjerne med finstrimlet bogskinke oppå. Kanskje paprika, og ost. Ingen høydare, men vi unga spiste jo. 

Takk og lov for Toro pizzafyll tomat og løk på pose, med anvisning bakpå. Kjøttdeigpizza! Jeg bruker den posen ennå jeg, tilsetter bare litt mer grønnsaker og bruker ost med god smak. Meksikansk er også god, med ekstra mais. 

ja, vi lagde da altså kjøttdeigfyllet selv. Som beskrevet over. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet at jeg brukte den tidlig på 90-tallet, men akkurat når den kom vet jeg ikke. 

Skrevet

Min favoritt er pizzasaus, Jarlsberg ost, tomat, rødløk, cashewnøtter og sopp, etter den er stekt tar jeg på stekte biffterninger og bearnaise.

Anonymkode: 84ca4...26e

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min mor lager fortsatt sin pizza slik hun har gjort siden 80 tallet, det er revet ost i skorpen kun til spesielle anledninger fordi ost er dyrt og ellers er det stekt kjøttdeig som hun har mikset inn ett egg, salt, pepper, noen ganger også oregano og  paprikapulver,  litt potetmel og en finhakket løk, dette stekes gyllent, så har hun i hvalvannen stor spiseskje tomatpure og lar det putre litt mens hun kjevler ut deigen i formen. Noen ganger "til fest" var det skinke på i tillegg, og ettersom hun ble riktig så fancy ble det også annanas og tomat noen ganger, men som regel bare ost oppå, og ikke revet ost - nei skiver slik at det ikke ble for mye for ost var som sagt dyrt.. Toro var den gang og er fortsatt i hennes kjøkken kun nødproviant.. 

Anonymkode: d0ded...cb0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 13.14):

Ja! Godt var det og! 😋 

Anonymkode: 890eb...cb4

Skrevet

Jeg lager 80-tallspizzaer hele tiden. To brett av gangen, ikke langpanne.  Som fyll bruker jeg alltid kjøttdeig med løk, hvitløk og chili, en 400-grams pakke på hver. Tomatsausen lager jeg av tomatboks, tomatpuré og oregano, eller kjøper et glass med saus.  Så blander jeg sammen saus og stekt kjøttdeig.  Vi laget det på samme måte hjemme på 80-tallet, men hadde ikke chili og hvitløk da. Vi hadde heller ikke hermetiske tomater, så noen ganger laget vi sausen på tomatpure, mel og vann, eller hjemmedyrkede tomater i.

Jeg liker godt paprika på toppen, og de ser slik ut før jeg steker dem:

24EB9295-8686-45E0-8DB0-C7CDF0BFE80A.jpeg

Skrevet

Som barn likte jeg hvit pizza med hamburgerrygg, mais, rødløk og ost

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...