AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #1 Skrevet 18. september 2022 Har fått en kattunge, hun springer rundt overalt og er ekstremt aktiv. Hun biter, noe jeg tydelig sier nei til. Om jeg løfter henne opp biter hun og klorer. Slik som i ste, jeg hadde henne ut fordi hun kunne springe fra seg der å roe seg ned, når jeg kom inn igjen (skulle ut å kaste søppel) nekter hun å være ute (var ute i 10 min). Jeg orket ikke ha henne inne da barnet på 2 år skal sove, da hun bare bråker og springer frem om tilbake. Jeg sa tydelig at hun kunne få være ute, hun nermest sprang mellom bena, jeg stoppet henne, hun SKULLE inn. Vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 4df33...1dd
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #2 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har fått en kattunge, hun springer rundt overalt og er ekstremt aktiv. Hun biter, noe jeg tydelig sier nei til. Om jeg løfter henne opp biter hun og klorer. Slik som i ste, jeg hadde henne ut fordi hun kunne springe fra seg der å roe seg ned, når jeg kom inn igjen (skulle ut å kaste søppel) nekter hun å være ute (var ute i 10 min). Jeg orket ikke ha henne inne da barnet på 2 år skal sove, da hun bare bråker og springer frem om tilbake. Jeg sa tydelig at hun kunne få være ute, hun nermest sprang mellom bena, jeg stoppet henne, hun SKULLE inn. Vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 4df33...1dd Må også sitere at jeg nermest med makt måtte ha henne inn. Hun har vært inne i hele dag da jeg har vært på jobb. Forferdelig slitsomt. I tillegg sutter hun.. hun ble hentet i uke 12 Anonymkode: 4df33...1dd
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #3 Skrevet 18. september 2022 Hva er egentlig problemet? Er du overrasket over at en kattunge er aktiv? Den har tidligere hatt sine søsken å leke med hele dagen, nå har den ingen. Ikke noe sted å få ut energien. Har du i det hele tatt forsøkt å leke med den, aktivisere den så den får ut litt energi? De fleste katteeiere jeg kjenner har to katter, for at de skal ha en kompis å leke med når behovet melder seg. Det fungerer som regel fint. Anonymkode: c2638...20b 3 8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #4 Skrevet 18. september 2022 Ute ute? Hvor gammel er hun? De skal ikke være ute før de er 8mnd-1år. Hvis hun biter når du løfter henne så vil jeg anbefale å ikke gjøre det. Da forbinder hun det å bli løftet med noe dårlig og kommer aldri til å like det. Viktig hvis man løfter at man løfter slik at de er godt støttet under kroppen og at man slipper de ned forsiktig med en gang de vil ned, da lærer du de at det er trygt og at de har bestemmelse over egen kropp. Tvang fungerer aldri på katter. Hvis du trenger at hun skal slutte med noe eller gå et annet sted kan du bruke en fjærstang til å lede hun. Kattunger har MYE energi og de krever mye. De er ikke så enkle og selvstendige som mange tror. Det er helt naturlig at en kattunge springer rundt og har «zoomies» som det kalles, og at de finner på litt sprell, men du kan gjøre det lettere for deg selv med å aktivisere katten. Ville anbefalt å få en kattunge til, da kan de ta ut energien sin på hverandre og har selskap i hverandre, da blir det mindre jobbing på deg, men bør selvsagt fortsatt leke med de. Du virker litt uviten på det å ha katt (no offence) så jeg anbefaler å sette deg litt inn i det, les litt artikler, meld deg inn i et par grupper på facebook(anbefaler kattens atferd og helse), følg et par kattekontoer (anbefaler thinklikeacat på instagram), se et par klipp på youtube(anbefaler absolutt jackson galaxy), eller se katteserie/dokumentarer (anbefaler denne: https://www.discoveryplus.com/no/show/my-cat-from-hell ) Hvorfor to kattunger er bedre enn en: Hvordan man «oppdrar» katter på best og verst måte: Hvordan man holder en «innekatt» aktivisert: Litt om energi: Han har mange flere klipp som kan relatere til din «problemstilling».. Så ta deg en titt der. Biteproblematikken: Hvorfor katten sutter: Anonymkode: 2018d...c0c 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #5 Skrevet 18. september 2022 Du må leke med katten, ofte nok til at den faktisk får brukt energien sin. Den blir jo bare frustrert om den ikke får lov å leke, stakkars. Katter er VELDIG sosiale dyr, og elsker flokken sin (eieren sin). Katter går fint an å oppdra som alle andre dyr, men du må kanskje være litt mer tålmodig enn du forventer? Og i tillegg er det fremdeles en kattunge, ikke vær streng eller slem med den, det går aldri bra og løser ingenting Anonymkode: d1b94...285 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #6 Skrevet 18. september 2022 Dessuten hjelper det ikke å si «nei». Du må rose positiv atferd, ikke straffe uønsket.. Anonymkode: d1b94...285 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #7 Skrevet 18. september 2022 Katten din er forresten ikke ekstremt rampete, den er en helt vanlig kattunge som ikke får utløp for energien sin. Hvorfor du ikke bør slippe kattungen ut: Hva er stedssans og hvordan fungerer det? Stedsansen er en en slags ferdighet/evne som katter ikke blir født med. Den kommer i 8-12 måneders alder. Man kan ikke trene opp stedsansen før den er tilstedet i kroppen. Man kan ikke trene på noe som ikke finnes. Det blir som å si at man skal lære noen uten bein å gå. Stedsansen må trenes opp, men ikke før den er oppstått. Stedsansen er et ekstra verktøy som hjelper katten å finne frem, spesielt hvis katten går seg vill. Det er bevist at katter ikke får stedssans før de er nærmere 8-12 mnd, det varierer fra katt til katt når de får det, det finnes ingen måte å sjekke det på så derfor anbefaler mange å vente til 12 mnd istedenfor 8, for da kan man være ganske sikker på at katten faktisk har utviklet den. Hvorfor bør ikke katter slippes ut helt alene før de er 1 år? - Stedssansen. - De er ikke mentalt utviklet nok til å klare seg ute på best mulig måte og har heller ikke ferdig utviklet ferdigheter til det. - De er mindre enn mange rovdyr/andre katter. - De er ikke sterke nok til å forsvare seg mot rovdyr/eldre katter. - Mentalt er de på et helt annet sted enn eldre katter og har mye større sjanse for å bli skremt, gå seg bort, bli påkjørt og havne i dårlige situasjoner. Hvorfor bør ikke katter slippes ut uten vaksine, id chip og ukastrert? Vaksiner beskytter mot sykdommer og uten vaksiner er kattungene mye dårlige beskyttet mot sykdommer, både pga sin unge alder men også pga manglende vaksine. Ukastrerte katter har mye høyere sjanse for å bli borte, sloss og i tillegg så risikerer man at katten gjør andre katter drektig eller at katten selv blir drektig, det er selvfølgelig ikke greit med tanke på at man allerede har 100.000 hjemløse katter i Norge som sårt trenger hjelp. Id chip bør allitd være på plass først slik at det er større sjanse for at du får katten din tilbake hvis noe skulle skje. Anonymkode: 2018d...c0c 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #8 Skrevet 18. september 2022 1. Kattunger skal ikke være ute alene 2. Jeg vil ikke anbefale å få kattunge samtidig som man har små barn som også krever oppmerksomhet, man vet aldri hvilket aktivitetsnivå det er på dem. Anonymkode: 7231e...d1b 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #9 Skrevet 18. september 2022 Her høres det ut som om du har påtatt deg et ansvar du var langt fra klar for. Hun høres ut som en helt normal kattunge, de krever masse stimulering i form av lek - får de ikke det, bøller de. Helt naturlig for småbarn som kjeder seg, både mennesker og dyr. Og som mange allerede har nevnt, å la henne «løpe fra seg» ute kan være svært risikabelt. Om hun kommer bort fra kjente omgivelser er det ikke sikkert hun finner veien hjem igjen. Anonymkode: 71b45...90c 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #11 Skrevet 4. oktober 2022 Dette kommer til å ende opp som en av kattene som gis bort på finn «grunnet allergi» 🙄 Anonymkode: 225bc...ae0 1
tøydokka Skrevet 4. oktober 2022 #12 Skrevet 4. oktober 2022 Hjelpe meg, dette jo bare helt normal kattungeoppførsel. Men du må jo ikke sleppe ut en sånn liten på egenhånd. Det er jo helt uansvarlig, den kan rote seg opp i alt mulig farlige greier. Man lar jo heller ikke 2-årige barn gå ut alene uten oppsyn. Du har fått en ny baby i hus, og de er litt krevende en stund. Dumt du ikke satt deg inn i det før du fikk kattungen. Når de klorer og biter kan du hyle au litt høyt som en katt som får vondt og dra hånden til deg og ikke gi mer oppmerksomhet. Virke litt skuffet og avstengt en kort stund etter at det gjorde vondt, det skjønner de raskt.
Rastebenk Skrevet 4. oktober 2022 #13 Skrevet 4. oktober 2022 (endret) Skaff deg en kattunge til. Fortrinnsvis fra samme kullet, og håp at de gjenkjenner hverandre slik at du slipper ukevis med tidkrevende introduksjoner og tilpasninger. Vi kjøpte 2 kattunger fra samme kull og de får ut enormt mye energi på hverandre. Og med mindre du er 100 % sikker på at kattungen din ikke klarer å stikke av fra tomta, så holder du den inne til den er 1) kastrert 2) chippet 3) minimum 10 mnd gammel. Endret 4. oktober 2022 av Rastebenk 1
fjellglad Skrevet 4. oktober 2022 #14 Skrevet 4. oktober 2022 Dette må da være tull? Du skjønner selvsagt selv at dette er normalt oppførsel for en kattunge, at den ikke skal være ute (!), at den ikke er en hund, og at du må aktivisere den? 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #15 Skrevet 4. oktober 2022 Folk som skaffer seg kattunger uten å ha kunnskap om dem 🙄 Anonymkode: bac7c...a41 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #16 Skrevet 4. oktober 2022 Lurer på hvor det ble av TS? Anonymkode: 2018d...c0c
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #17 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Lurer på hvor det ble av TS? Anonymkode: 2018d...c0c Ikke rart ts forsvinner fra denne tråden. Kjipt å få det svart på hvitt at man burde tenke seg om litt før man skaffer seg kattunge (eller andre dyr). Anonymkode: bac7c...a41 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå