Gå til innhold

Gravid - burde jeg utsette studier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er i en liten knipe og kunne trengt noen gode råd. ☺️

Jeg er fulltidsstudent som går siste året av bachelorgraden min nå. Skal etter planen ut i 3 mnd praksis denne høsten og skrive bacheloroppgave til våren. Jeg har en 50% stilling ved siden av studiene, men jobber ekstra så ofte jeg kan. Har tjent tilsvarende en fulltidsstilling i år. Nå er jeg også gravid med termin i februar.

I en perfekt verden ser jeg for meg at jeg fullfører praksisen denne høsten og skriver ferdig bacheloroppgave med baby. Problemet er at grunnlaget for foreldrepengene blir regnet ut mens jeg er i praksis, og jeg kommer naturligvis til å jobbe mye mindre enn vanlig i disse månedene. Jeg har hørt at nav i slike tilfeller kan regne gjennomsnittet av de siste 10 mnd, men tiden jeg er i praksis kommer jo til å trekke ned summen ganske mye likevel. 

Nå lurer jeg på om det kanskje er like greit å permittere meg fra studiene? Da får jeg mulighet til å jobbe mye og "sikre" meg en god sum foreldrepenger, og jeg kan ta igjen skoleåret til høsten. En annen fordel er at det vil være enklere å kombinere baby og studier enn det vil være å kombinere baby og fulltidsjobb når den tid kommer. Ulempen er så klart at studiene blir satt på vent, samt at jeg kan miste retten til foreldrestipend når jeg permitterer meg tidligere enn 3 uker før termin. Hvordan ville dere løst dette? 

Anonymkode: 7b98a...acc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har studentsamskipnaden sosionom du kan snakke med?

• Liker 1
Skrevet

Foreldrepenger får du uansett, men hvis summen er veldig viktig for deg - så utsetter du studiene. Ser for meg at det hadde vært deilig å bare bli ferdig, nå som du først er i gang? Men igjen, de siste 5 månedene av svangerskapet kan jo også bli hardt og du ønsker kanskje å fokusere mer på 1 ting. Stress er det siste man burde påføre seg i en graviditet - da det smitter veldig over på fosteret. Så dette må du bare kjenne på selv, hva som føles riktig for deg :) 

Anonymkode: 07200...bab

Skrevet

Du kommer til å være gravid 2-3 ganger i livet. Å ha tiden og overskudd til babyen er så verdt å ta permisjon fra studiene for. Å skrive Bachleor med en nyfødt baby hadde ikke jeg satset på. Du kan ha veldig flaks og ha en baby som sover mye, men så kan babyen være som babyer flest, mye våken om netter og du kommer til å være utslitt.

Du kan evt undersøke om du kan gjøre ferdig dette semesteret og bare ha det siste igjen. Da kommer babyen til å være nesten et år når du da starter igjen.

Anonymkode: 89c21...b5f

Skrevet

Altså noen får en superenkel sovebaby og har god tid til å gjøre skolearbeid, andre får ikke det og rekker knapt spise eller gå på do. Det er umulig å forutsi :) Jeg klarte fint å ta 30stp med nyfødt baby men det var veldig enkle fag og jeg jobbet minimalt med det😅 Fikk 2×C og var superfornøyd gitt den lave innsatsen.

Anonymkode: 8e295...792

Skrevet

Jeg rakk knapt å spise med baby fordi han aldri sov og bare skulle bæres mens jeg gikk rundt i stua, men du kan jo være heldig. Ikke sikkert jeg ville ha satset på å være heldig 😄 

Anonymkode: c4a5c...c4f

Skrevet

Du kan få foreldrestipend fra lånekassen. Tilsvarer ca lik utbetaling som lån.

Dette kan du få i tillegg til foreldrepenger. Det er kjempelønnsomt å være gravid student 

Anonymkode: 58aeb...3f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...