Gå til innhold

Offentlig ansatte og jobbsikkerhet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig folk argumentere med qt offentlig ansatte må godta lavere lønn fordi vi har jobbsikkerhet. Jobbsikkerhet utfra hva? Er det det at vi er samfunnskritiske og derfor alltid vil ha jobb? Eller mener noen at vi ikke kan få sparken på samme måte som i privat sektor hvis du gjør en dårlig jobb? Eller at arbeidsplassen vår ikke kan gå konkurs?

For hvis det det siktes til er qt vi ikke kan få sparken hvis vi gjør en dårlig jobb, så må vel det gjøres noe med. Arbeidsgiver, enten det er privat eller offentlig, må vel kunne forvente at ansatte både er kompetente og faktisk gjør jobben sin

Anonymkode: 0d146...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Budsjettene til kommunene er omtrent de samme år etter år så ingen fare for at kommunen går konkurs. I det private kan de finne på å flytte fabrikker, legge ned avdelinger eller de rett og slett går konkurs. Dessuten er det mye høyere krav til å være produktiv i det private da de har insentiver for å være produktive. Det handler om konkurranse og overlevelse. Kommunen har ingen slike mekanismer. Der handler det mer om å lære av feil og utvikle tjenestene sine. Det skal veldig mye til for å miste en jobb i det offentlige. Privat så kan alt skje.

Du kan selv velge om du vil jobbe i det private eller offentlige.

Endret av artigmedsex
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jobbsikkerheten er falsk trygghet.

Overtallinghet kan man hevde minst 1 gang i året omtrent ved forslag budsjettkutt. 

Og overtallighet trumfer det meste, da er det tilsynelatende ikke usaklig oppsigelse (i virkeligheten er det avogtil det). 

Der jeg jobbet en gang skjedde overtallighet fra tid til annen uten at det var personlig - det var store budsjettkutt.

Så begynte ny ledelse, og for meg fremstod de aktuelle til overtallighet IKKE tilfeldig. Det var ansatte som disse lederne ikke likte (de leverte gode resultater og enkelte av dem på høyt nivå). 

Anonymkode: bdd4f...d67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder statsansatte, så hadde de tidligere en noe sikrere stilling enn i det private.  Det er stort sett borte etter ny lov i 2017. Tvert i mot er det enkelte grupper statsansatte, f.eks. forskere som må søker finansiering av sin egen stilling. Dermed er ikke uvanlig at ca 20% av de ansatte på universitetene er midlertidig ansatte. 

Anonymkode: 124a7...69e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Når det gjelder statsansatte, så hadde de tidligere en noe sikrere stilling enn i det private.  Det er stort sett borte etter ny lov i 2017. Tvert i mot er det enkelte grupper statsansatte, f.eks. forskere som må søker finansiering av sin egen stilling. Dermed er ikke uvanlig at ca 20% av de ansatte på universitetene er midlertidig ansatte. 

Anonymkode: 124a7...69e

Hurra for Høyre, altså.

Anonymkode: 15095...8a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/18/2022 at 5:00 PM, artigmedsex said:

Budsjettene til kommunene er omtrent de samme år etter år så ingen fare for at kommunen går konkurs. I det private kan de finne på å flytte fabrikker, legge ned avdelinger eller de rett og slett går konkurs. Dessuten er det mye høyere krav til å være produktiv i det private da de har insentiver for å være produktive. Det handler om konkurranse og overlevelse. Kommunen har ingen slike mekanismer. Der handler det mer om å lære av feil og utvikle tjenestene sine. Det skal veldig mye til for å miste en jobb i det offentlige. Privat så kan alt skje.

Du kan selv velge om du vil jobbe i det private eller offentlige.

Syns det er interessant at alle tror at dette stemmer.

Byttet akkurat jobb fra staten til et privat selskap, og her i ny jobb har folk mye mer kaffepauser og arbeidsprosessene er innmari ineffektive i forhold til der jeg kom fra.

Anonymkode: 87ae7...893

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Byttet akkurat jobb fra staten til et privat selskap, og her i ny jobb har folk mye mer kaffepauser og arbeidsprosessene er innmari ineffektive i forhold til der jeg kom fra.

Aldri jobbet privat, men i kommunen følte jeg at det var chill med kaffepauser og ineffektivitet. I staten derimot er det noe helt annet, vi har høye krav. Og dårlig lønn, så det er ikke så motiverende.

Anonymkode: bbe5f...940

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i staten. Ostehøvelkutt, ikke minst i administrative stillinger, gjør at alle får det mer travelt. De kvitter seg med folk som tjener 300k mindre enn meg, og så må jeg gjøre deres arbeidsoppgaver for å få til å gjøre min egen jobb. Jeg tjener mye mer enn dem, og gjør sikkert også en dårligere jobb på det administrative enn det de gjør. Hurra for «effektivisering» og «administrative kutt». 
Jeg kan også legge til at det er altfor vanskelig å bli kvitt folk som ikke fungerer i jobben på noen måte. Vi har en kollega som bare skaper problemer i alle retninger og som ikke gjør jobben sin. Men hen får en sykmelding, og så er det umulig å si opp vedkommende, samme hva for sprell hen finner på… 

Anonymkode: 46769...e82

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Aldri jobbet privat, men i kommunen følte jeg at det var chill med kaffepauser og ineffektivitet. I staten derimot er det noe helt annet, vi har høye krav. Og dårlig lønn, så det er ikke så motiverende.

Dette varierer enormt fra organisasjoner til organisasjon, kommune til kommune.

Har du jobbet i en kommune så har du bare jobbet i EN kommune. Kultur og økonomi varierer enormt. 

Jeg har jobbet med mange kommuner og jobber nå i en kommune. Vi har ikke kaffepauser og tempoet er veldig høyt (jeg savner kaffepauser!!). 

Jeg har jobbet i flere ulike statlige organisasjoner. Ene stedet var bare en eneste laaang kaffepause. En annen plass var tempoet også høyt (men ikke i nærheten av kommunehøyt). Det varierer altså! Veldig! Husk at stat er alt fra Politi og Finansdepartementet til Helfo og Lånekassen. 

Jeg har også mistet jobben i det statlige på grunn av omorganisering. Omorganiseringsspøkelset henger over en hele tiden, og ulempen med stat vs kommune er at det ofte innebærer mer sentralisering, dvs du mister i praksis jobben hvis du ikke vil flytte til andre siden av landet. 

Så det ble nevnt over, og nei, ikke alle kommuner har det samme budsjettet år etter år, mange kommuner omstiller kraftig år etter år... 

Og kommuner kan ikke gå konkurs. :)

Anonymkode: 7355d...80c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber i staten. Ostehøvelkutt, ikke minst i administrative stillinger, gjør at alle får det mer travelt. De kvitter seg med folk som tjener 300k mindre enn meg, og så må jeg gjøre deres arbeidsoppgaver for å få til å gjøre min egen jobb. Jeg tjener mye mer enn dem, og gjør sikkert også en dårligere jobb på det administrative enn det de gjør. Hurra for «effektivisering» og «administrative kutt». 
Jeg kan også legge til at det er altfor vanskelig å bli kvitt folk som ikke fungerer i jobben på noen måte. Vi har en kollega som bare skaper problemer i alle retninger og som ikke gjør jobben sin. Men hen får en sykmelding, og så er det umulig å si opp vedkommende, samme hva for sprell hen finner på… 

Det er like ille i privat sektor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Akkurat som når folk hevder at privat er så godt betalt. Det finnes selvsagt mange som jobber i det private som tjener bra, med de aller fleste dårlig betalte jobbene er også i det private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/18/2022 at 4:56 PM, AnonymBruker said:

For hvis det det siktes til er qt vi ikke kan få sparken hvis vi gjør en dårlig jobb, så må vel det gjøres noe med. Arbeidsgiver, enten det er privat eller offentlig, må vel kunne forvente at ansatte både er kompetente og faktisk gjør jobben sin

Anonymkode: 0d146...102

Det er ikke umulig å sparke udugelig ansatte, det er kun svært vanskelig juridisk. Ansatte har enormt godt stillingsvern i Norge. Det er vel også derfor mange sjefer lover udugelige ansatte gode refereanser om de slutter frivillig. 

Anonymkode: d1f96...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke umulig å sparke udugelig ansatte, det er kun svært vanskelig juridisk. Ansatte har enormt godt stillingsvern i Norge. Det er vel også derfor mange sjefer lover udugelige ansatte gode refereanser om de slutter frivillig. 

Stillingsvern er viktig, men det må være en grense. Jeg hadde for eksempel en kollega som kom rusa på jobben flere ganger, og truet med å voldta meg, jeg følte meg truet på livet. Han fikk utrolig nok ikke sparken, selv om han innrømmet hele greia, det var altså ikke noe «ord mot ord». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (26 minutter siden):

Det er like ille i privat sektor.

Tviler ikke på at det er samme problemet der. Men i staten er det en offisiell strategi. 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er relativt trygg med lang ansiennitet. Men helt sikker er jeg ikke

Vi lærere på vgs jobber mye med rekrutering. Får vi ikke nok søkere, legges klassen ned og vi får overtallige. Kan få tilbud om å bli flyttet over til en nærliggende skole, om det er plass og man har rett kompetanse. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette varierer enormt fra organisasjoner til organisasjon, kommune til kommune.

Har du jobbet i en kommune så har du bare jobbet i EN kommune. Kultur og økonomi varierer enormt. 

Jeg har jobbet med mange kommuner og jobber nå i en kommune. Vi har ikke kaffepauser og tempoet er veldig høyt (jeg savner kaffepauser!!). 

Jeg har jobbet i flere ulike statlige organisasjoner. Ene stedet var bare en eneste laaang kaffepause. En annen plass var tempoet også høyt (men ikke i nærheten av kommunehøyt). Det varierer altså! Veldig! Husk at stat er alt fra Politi og Finansdepartementet til Helfo og Lånekassen. 

Jeg har også mistet jobben i det statlige på grunn av omorganisering. Omorganiseringsspøkelset henger over en hele tiden, og ulempen med stat vs kommune er at det ofte innebærer mer sentralisering, dvs du mister i praksis jobben hvis du ikke vil flytte til andre siden av landet. 

Så det ble nevnt over, og nei, ikke alle kommuner har det samme budsjettet år etter år, mange kommuner omstiller kraftig år etter år... 

Og kommuner kan ikke gå konkurs. :)

Anonymkode: 7355d...80c

Såklart, jeg delte bare mine erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 9/19/2022 at 7:52 PM, AnonymBruker said:

Ingen regler uten untak. Det finnes offentlige virksomheter som fungerer veldig bra også.

Endret av artigmedsex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen av å jobbe i kommunal virksomhet.

Etter en rask overlapp på morningen og oppdatering av journal, er jeg ute å flyr hele dagen. Lunsj inntas i bilen på vei mellom oppdrag. Har minimum 10 000 skritt i løpet av en arbeidsdag.

Anonymkode: c105d...82a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 23.39):

Men det er jo fryktelig dårlig gjort ift ny arbeidsgiver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...