Gå til innhold

Bananfluer!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt med bananfluer på kjøkkenet et par uker nå. Skjønner ikke hvor de kommer fra.  Har fjernet frukt osv som har stått ute, og hatt både Mudin, klor og kokende vann i slukene. Allikevel svever det et par rundt hele tiden. Det virker ikke som om det øker i antall heller, hvilket jeg hadde forventet...

Vi setter ut skåler med eddik og Zalo, og det varierer hvor effektivt dette er. Noen dager fanger vi kanskje 10 stk i løpet av en dag - andre dager er det ikke en eneste flue som har lyst på eddik. 🤪

Er det noe med årstiden som gjør at det er flere bananfluer nå?

Det virket som om problemet kom omtrent da vi byttet oppvaskmaskin,  men det kan jo ha vært tilfeldig.  Uansett skulle jeg trodd at Mudin og klor tok knekken på det som evt var i sluker og vannlås. 🤷‍♀️

Andre tips og råd? 🙏

Skrevet

Ta et glass og ha lyst øl oppi. Så to dråper zalo. Dette vil tiltrekke seg fluer, såpen gjør at overflaten brytes slik at de synker under. Innen en time eller to, er alle bananfluer vekke.

• Liker 2
Skrevet

Kjenner til plagene. Jeg har brukt rosévin, annen vin kan også brukes t.o.m sangria, som jeg også har brukt, en god skvett med eddik, to dråper oppvaskmiddel. Plastfolie over, prikker noen små hull slik at fluene kommer ned, men ikke opp igjen. Funker fjell! 

Anonymkode: 6e159...231

• Liker 2
Skrevet

Hmm...jeg dreper aldri bananfluer, og har dermed en hel del av dem til tider, da komposten min inneholder mengder med frukt og står åpent på benken. Men selv hos meg forsvinner fluene umiddelbart når jeg passer på å hive ut komposten en gang til dagen. Så der må det jo være noe feil, et eller annet sted kommer de fra.

Anonymkode: b508d...7db

• Liker 1
Skrevet

Hvitvinseddik med ei dråpe Zalo funker bedre enn vanlig hvit eddik 😊

• Liker 2
Skrevet

Vi bruker eplecidereddik og Zalo. Da drukner de ganske kjapt. 

Anonymkode: 6901f...bc2

• Liker 1
Skrevet

Vi har laget en felle. Vi har tatt et litt høyt glass og puttet oppi banan skall evt rester av frukt. Så var vi tatt et ark og rullet det til en typ sil eller sjakt og satt det oppi glasset. Bananfluene finner selvsagt veien inn til frukten, men ikke ut igjen 😊

Anonymkode: cf33e...881

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for mange fine svar! 💐

Ser mange nevner eddik + Zalo. Vi har prøvd det.  Både eplecidereddik, bringebæreddik, hvitvinseddik og til og med en proseccoeddik vi hadde stående. 🙊 Som sagt har det vært varierende resultat. Eddik som er populær den ene dagen, fanger ingen fluer den neste. 🤪 Vi har dog ikke prøvd med plastfolie over.  🤔

Vin/øl og fruktrester er også uprøvd - foreløpig. Drikker lite alkohol. 🤭

Skrevet

Bare fortsett som du gjør, og vær påpasselig med at fluene ikke har noen matkilder noen sted. De foretrekker frukt, men kan leve av mye annet også - har du tomme vinflasker stående? Annen glass- eller metallsøppel det kan være rester i? Matsøl bak benken eller noen fuktige områder? 

Bli kvitt alle matkilder og fortsett å ha feller på benken, så blir du kvitt dem til slutt :) 

Anonymkode: 9418a...7a1

• Liker 2
Skrevet

Har du planter på kjøkkenet?

Anonymkode: dd9a3...7f6

• Liker 2
Skrevet

Sikker på at det er bananfluer? De er brune. Jeg slet med sorte småfluer i fjor, kom fra jorda i en blomsterpotte. Salmiakkvann i jorda og uttørring gjorde susen.

Anonymkode: 91b20...54e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Sikker på at det er bananfluer? De er brune. Jeg slet med sorte småfluer i fjor, kom fra jorda i en blomsterpotte. Salmiakkvann i jorda og uttørring gjorde susen.

Anonymkode: 91b20...54e

Skulle akkurat til å spørre om det samme.

Er du sikker på det er bananfluer (brune litt lubne med røde øyner) eller er det hærmygg (ofte svarte). Bananfluene formerer seg i frukt/fuktig søppel eller annen mat mens hærmyggene ofte i potteplantene. Jevnlig uttørking av plantene er mest effektiv mot hærmygg. 

Anonymkode: db4a0...fa6

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker en liten skvett rødvin, og zalo. Det tar det meste. 
Men det er etter jeg har funnet og eliminert kilden. 
Om det er en plante som er årsaken, så kastes den, om det er en tom ølboks eller vinflaske, så tas det ut. 
Om det er en skitten gjenglemt klut, matrester under benk, skitten avfallsbeholder etc... 

Og det er det jeg tenker her. Du sier problemet kom etter bytte av oppvaskmaskin. Ble det vasket godt i området der ny maskin står? Er du sikker på at det ikke er noe fukt, matrester eller annet møkk bak/under maskinen? 
Og har du sjekket rundt/under komfyr? 

Anonymkode: c8d36...4d0

• Liker 1
Skrevet

CLas ohlson selger «feller» til slike småfluer. Funker kjempebra. 

Anonymkode: f812a...843

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...