Shaloow Skrevet 18. september 2022 #1 Skrevet 18. september 2022 Jeg er kvinne og 23 år, som har røyka 2 år i strekk nå, året før der igjen så røyka jeg av og på i måneder. Jeg har nå gått fra siggaretter til rulletobakk, ettersom det er mye billigere. Jeg har j*vlig lyst til å slutte helt, men sliter ettersom jeg har hatt angst hele livet. Har prøvd snus sammen med sigg en gang før, og da spøy jeg i 10 min etterpå (men så glemte jeg den i kjeften i en halvtime nesten da). Noen tips? Hva kan jeg gå over til som "erstatter"? Pastiller, el sigg, snus, plaster? Setter pris på svar, det er en disgusting uvane og jeg vil bare slutte..virkelig dritt lei. Sliter med at jeg alltid føler meg dårlig med hjertebank om morgenen, og vil seriøst bare føle meg bra igjen. Mye av motivasjonen til å slutte nå er at jeg ønsker å begynne å trene igjen!
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #2 Skrevet 18. september 2022 Bare slutt. Kast det du har nå og gå cold turkey. Det gjorde jeg. +10 år med daglig sigg, fikk faen meg nok nå. Knakk resten av røyken og bare sto i det. Gå tur, gjør rent, distraher. Det er faktisk ikke så jævlig vanskelig, du lager bare det forferdelig formdeg selv. Anonymkode: 112a9...b4b 2 1
Shaloow Skrevet 18. september 2022 Forfatter #3 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare slutt. Kast det du har nå og gå cold turkey. Det gjorde jeg. +10 år med daglig sigg, fikk faen meg nok nå. Knakk resten av røyken og bare sto i det. Gå tur, gjør rent, distraher. Det er faktisk ikke så jævlig vanskelig, du lager bare det forferdelig formdeg selv. Anonymkode: 112a9...b4b Ja det er hovedsaklig vanen jeg sliter med. Det å sitte ute på verandaen i flere timer å lese eller se serier, det gjør at jeg røyker. Spesielt det å ta sigg på kjøretur også. Nikotinen i seg selv skal jeg klare å stå imot. Men det er den "kosen" som er vanskelig å vende. Men du har nok rett i det du sier, mulig det bare er best å virkelig stå i det. Takk for svar! 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #4 Skrevet 18. september 2022 Bare innse hvor ekkelt du lukter for andre. Ha det som en motivasjon. Anonymkode: c9574...a87 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #5 Skrevet 19. september 2022 Shaloow skrev (13 timer siden): Ja det er hovedsaklig vanen jeg sliter med. Det å sitte ute på verandaen i flere timer å lese eller se serier, det gjør at jeg røyker. Spesielt det å ta sigg på kjøretur også. Nikotinen i seg selv skal jeg klare å stå imot. Men det er den "kosen" som er vanskelig å vende. Men du har nok rett i det du sier, mulig det bare er best å virkelig stå i det. Takk for svar! Legg en plan for hvordan du skal håndtere røyksuget. Det går over på veldig kort tid når det inntreffer, men er intenst, og hjernen vil finne på en million gode unnskyldninger for hvorfor det ikke passer å slutte akkurat nå. Du kommer i mange år framover til å føle du savner røyken, men det blir sjeldnere og sjeldnere etterhvert som årene går, men jeg er enda overrasket etter 5 år som røykfri over hvor intenst det kan komme tilbake, men det varer bare i sekunder. Utover det har jeg ikke savnet røyken, og har funnet ut at den kosen jeg følte var falsk, det er avhengigheten som snakket - røyken følte egentlig mest til stress over å måtte lage settinger til å ha den "kosen". Anonymkode: 882e6...fff 1
Shaloow Skrevet 19. september 2022 Forfatter #6 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Bare innse hvor ekkelt du lukter for andre. Ha det som en motivasjon. Anonymkode: c9574...a87 Problemet er at jeg lukter ikke vondt, jeg vasker alltid jakker og klær jeg bruker, og det lukter ikke røyk hjemme hos oss eller av klær. Så det hjelper lite på motivasjon. Hva andre jeg ikke kjenner lukter av meg bryr jeg meg ikke om.. Må ha en annen motivasjon enn det. Jeg skjulte røyken i 2 år for foreldrene mine når jeg bodde hjemme å, jeg er ekstremt renslig av meg. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #7 Skrevet 19. september 2022 E-sigarett! funker som bare det, smaker mye bedre og er billigere. Anonymkode: cbe48...1bc 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #8 Skrevet 19. september 2022 Shaloow skrev (12 timer siden): Problemet er at jeg lukter ikke vondt, jeg vasker alltid jakker og klær jeg bruker, og det lukter ikke røyk hjemme hos oss eller av klær. Så det hjelper lite på motivasjon. Hva andre jeg ikke kjenner lukter av meg bryr jeg meg ikke om.. Må ha en annen motivasjon enn det. Jeg skjulte røyken i 2 år for foreldrene mine når jeg bodde hjemme å, jeg er ekstremt renslig av meg. Hvordan klarte du å skjule det for foreldrene dine så lenge? Hvor gammel var du da? Hvordan ble du avslørt? For meg høres det ut som du liker kosen å sitte på terrassen å ta en røyk. Du kan jo f eks bestemme deg for at du kan kun kose eeg meg røyk på terrassen på fredager og/eller lørdager i første omgang:) Anonymkode: 16a09...cb0 1
Shaloow Skrevet 20. september 2022 Forfatter #9 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvordan klarte du å skjule det for foreldrene dine så lenge? Hvor gammel var du da? Hvordan ble du avslørt? For meg høres det ut som du liker kosen å sitte på terrassen å ta en røyk. Du kan jo f eks bestemme deg for at du kan kun kose eeg meg røyk på terrassen på fredager og/eller lørdager i første omgang:) Anonymkode: 16a09...cb0 Parfyme, dusjet hver dag, gjerne morgen og kveld. Det lukter ikke røyk hos oss nå heller, enda alle her røyker. Har hatt enkelte på besøk som vanligvis lukter slikt. Fra jeg var 20-22år så skjulte jeg det, og det er først nå siste 1,5 året at foreldrene mine har fått vite om det😅 Jeg har ingen anelse om hvordan jeg har klart det, men parfymerte alltid ytterjakka mi.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #10 Skrevet 22. september 2022 Shaloow skrev (På 20.9.2022 den 17.31): Parfyme, dusjet hver dag, gjerne morgen og kveld. Det lukter ikke røyk hos oss nå heller, enda alle her røyker. Har hatt enkelte på besøk som vanligvis lukter slikt. Fra jeg var 20-22år så skjulte jeg det, og det er først nå siste 1,5 året at foreldrene mine har fått vite om det😅 Jeg har ingen anelse om hvordan jeg har klart det, men parfymerte alltid ytterjakka mi. Røyker dere inne?? Lukter vel ikke røyk hos dere hvis du ikke røyker inne liksom😅 Det er vel også fullt mulig å røyke uten at røyken kommer i jakka på en måte, bare å stå strategisk. Da ble de vel skuffet over deg, og det vil sikkert glede de om du klarer slutte? Motivasjon? Anonymkode: 16a09...cb0 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #11 Skrevet 22. september 2022 Jeg byttet det ut med pastiller. Tok en sterk pastill hver gang jeg hadde lyst på røyk. At du har angst er jo bare enda en grunn til å slutte. Nikotin gjør jo ikke angst noe bedre, heller tvert i mot. Anonymkode: a946c...335 1
Shaloow Skrevet 25. september 2022 Forfatter #12 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 12.45): Røyker dere inne?? Lukter vel ikke røyk hos dere hvis du ikke røyker inne liksom😅 Det er vel også fullt mulig å røyke uten at røyken kommer i jakka på en måte, bare å stå strategisk. Da ble de vel skuffet over deg, og det vil sikkert glede de om du klarer slutte? Motivasjon? Anonymkode: 16a09...cb0 Ja motivasjonen min før har vært pappa, for han har selv vært igjennom hjerteopperasjon med medfødt hjertefeil. Han er det snilleste og fineste mennesket jeg har rundt meg, og jeg blir sint på meg selv over at jeg kan risikere sykdommer og helsa mi når faren min har vært så syk. Pappa har aldri tatt et trekk i sitt liv, har heller aldri drukket alkohol.. mamma derimot røyka i mange år, men slutta når hu fant pappa og ble gravid med meg. Jeg har jo 2 eldre brødre og 1 søster som røyker å, så har ikke vært så lett å slutte. Nei vi røyker ikke inne.. usjj... men har merket det lukter røyk hos mange alikevel. Jeg vet på en side at røyking forverrer angst.. MEN nikotinen stresser meg ned.. noe som gjør at angsten ikke trigges like fort. Altså for all del.. jeg har hatt angst siden jeg var 4-5 år gammel, ocd fikk jeg via bup som 13 åring.. og dissosiasjon/derealisasjon som 15 åring. Første gang jeg fikk ordentlig hjelp var i 2020 via dps, men han ga opp for det er ikke hjelp å få for angsten. Jeg er oppvokst med den, så den har blitt en del av personligheten min. Men alikevel føler jeg at røykinga nå bare ikke har no effekt psykisk lenger, og at det derfor er på tide å slutte. Motivasjonen min i hodet atm er at jeg har lyst til å begynne å trene!
Shaloow Skrevet 25. september 2022 Forfatter #13 Skrevet 25. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 14.48): Jeg byttet det ut med pastiller. Tok en sterk pastill hver gang jeg hadde lyst på røyk. At du har angst er jo bare enda en grunn til å slutte. Nikotin gjør jo ikke angst noe bedre, heller tvert i mot. Anonymkode: a946c...335 Men nikotin roer jo ned hjerneaktiviteten din, eller? Det er derfor det hjalp for meg. Nå siste året føler jeg det ikke hjelper lenger, og som du sier muligens blir verre. Man blir vel vant med det antar jeg. Endret 25. september 2022 av Shaloow
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #14 Skrevet 25. september 2022 Jeg trengte ikke noe erstatning. Røyka i 15 år. Bare ble bevisst på rynker, gule tenner, kreft osv og kom frem til at jeg ikke ville ende opp stygg og syk pga røyking Anonymkode: 863bc...35e
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #15 Skrevet 25. september 2022 14 hours ago, Shaloow said: Men nikotin roer jo ned hjerneaktiviteten din, eller? Det er derfor det hjalp for meg. Nå siste året føler jeg det ikke hjelper lenger, og som du sier muligens blir verre. Man blir vel vant med det antar jeg. Du opplever glede når du tar den røyken, nikotinet trigger belønningssenteret i hjernen. Det er slik det er å være avhengig. Det er ikke positivt for kroppen eller psyken i den forstand. Kan sammenliknes med å gå rundt med alt for trange sko, da vil det føles deilig å ta dem av innimellom. Anonymkode: a946c...335
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #16 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 9.35): E-sigarett! funker som bare det, smaker mye bedre og er billigere. Anonymkode: cbe48...1bc Signerer den. Begynte med el sigg da jeg sliter mye psykisk og slutte med nikotin ble for tøft - mye selvmordstanker og depresjon. I tillegg, man merker stor forskjell på helsa. Jeg trener mye og ingen problem når jeg damper. Jeg har funnet ut at jeg godtar at jeg damper og ingen planer om å slutte. Jeg lukter ikke vondt. Ikke dårligere kondis. Minimalt med abstinenser (kun noen dager man må komme over kneika). Man kan gå ut å ta seg en damp og avslutte uten å "røyket" opp alt. Masse gode smaker. Folk klager ikke på lukten og er ikke sjenerende (bortsett fra mengden damp som kommer ut). Kan ta et trekk og legge den vekk. Damper i bilen uten at det lukter. Lettere å spise sunt. Etc. Beste er så klart å slutte med nikotin helt, men jeg anser damp som et godt alternativ. Anonymkode: a98f7...cb2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #17 Skrevet 25. september 2022 Begynte å røyke da jeg var 14 år. Så begynte jeg på snus men sprakk etter 6 mndr, så røykte jeg et år igjen. Men da korona kom i 2020 klarte jeg å slutte mars, og har holdt meg siden men jeg snuser i stedenfor. prøv noen andre ting så håper jeg det funker for deg. Viktig å vite at hvis du sprekker så må du ikke gi opp, de aller fleste sprekker. men fortsett til du klarer det. Anonymkode: dc151...552 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #18 Skrevet 25. september 2022 Røykte 20 om dagen og hadde røykt i 15 år. Begynte på champix. Sluttet uten problemer. Har ikke røkt siden. Det er 7 år siden. Var kjempeenkelt. Anonymkode: f242e...b38
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #19 Skrevet 25. september 2022 Hypnose! Anonymkode: 9e95d...a36
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #20 Skrevet 26. september 2022 Shaloow skrev (På 19.9.2022 den 9.22): Problemet er at jeg lukter ikke vondt, jeg vasker alltid jakker og klær jeg bruker, og det lukter ikke røyk hjemme hos oss eller av klær. Så det hjelper lite på motivasjon. Hva andre jeg ikke kjenner lukter av meg bryr jeg meg ikke om.. Må ha en annen motivasjon enn det. Jeg skjulte røyken i 2 år for foreldrene mine når jeg bodde hjemme å, jeg er ekstremt renslig av meg. Hahaha... der lurer du deg selv. Vi som ikke røyker kjenner at det stinker fra røykere. Ubehagelig lukt. Anonymkode: 97133...4ae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå