Gå til innhold

Tjenester fra kommunen og de tar over livet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe jeg må godta? Jeg har tjenester for noen grunner jeg ikke trenger å utdype her. Men føler at de blir mer sjefete over meg. De bestemmer hva jeg skal gjøre og når jeg skal gjøre ting, de må plutselig hjelpe meg med husarbeid som jeg alltid har gjort selv, bli med meg på butikken, når jeg skal spise middag, legge meg osv… Jeg skjønner ikke hvorfor når de heller ikle svarer når jeg spør. De sier bare at de er bekymret for meg og jeg skjønner ikke grunnen til det da jeg faktisk både spiser og steller meg hver dag. Jeg er naturlig slank og de tror jeg ikke spiser på grunn av at jeg er slank, derfor sier de at de kanskje må være hos meg når jeg spiser så de ser at jeg spiser. Jeg har aldri hatt problemer med mat så jeg skjønner ikke dette. De tror meg ikke når jeg sier at jeg ikke har problemer med mat. Jeg syns de har blitt veldig påtrengende. De kommer noen ganger uanmeldt og hvis jeg da er på vei ut så sier de at jeg må utsette det til senere, og de vil helst ikke at jeg drar hjem noen ganger på besøk hos foreldrene mine, antar det er fordi da mister de kontrollen over meg. Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: f809d...626

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få deg et besøk hos fastlegen og la han avgjøre helsetilstanden din. 
Er du undervektig så vet du at du må spise mer. 
Vektnedgang kan godt være et tegn på en depresjon som ødelegger helsa di. 
Det er veldig lett for de som er rundt deg å se når du blir altfor tynn. 
Nytter ikke å lyve for seg sjøl når en allerede er under helsevesenets pleie. 
De er der for en grunn 

Anonymkode: 5b883...3af

• Liker 8
Skrevet

Hvem er de ?  Hbor gammel er du? Hvorfor har du vedtak ?Er det snakk om ambulerende team eller hjemmesykepleie? Nå er det ikke slik, med mindre du er utskrevet på tvang kan de ikke  bestemme over livet ditt. Antar at de gjør det fordi de mener du har liten selvinnsikt/egenomsorg og vil deg vel men forstår det kan oppleves som kvelende.

Anonymkode: 1214b...df2

• Liker 4
Skrevet

Er du på tvang uten døgn, evt annen paragraf/på dom?

Anonymkode: 64ddb...8bd

Skrevet

Dette er jo umulig for oss å si noe om uten å vite noe om helsetilstanden din, grunnen til hvorfor du får hjelp og hva du har vedtak på. 

Anonymkode: 4cb3b...b5b

• Liker 16
Skrevet

Helt umulig å gi råd når en ikke vet noe om ditt vedtak. 

Men det har vel du innsikt i?

Anonymkode: d9994...291

• Liker 3
Skrevet

Har du BTA?

Anonymkode: 0653d...4c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De er der for en grunn 

Jeg lyver jo ikke for meg selv. Er ikke deprimert heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er du på tvang uten døgn, evt annen paragraf/på dom?

Nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du BTA?

Anonymkode: 0653d...4c3

Nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt umulig å gi råd når en ikke vet noe om ditt vedtak. 

Men det har vel du innsikt i?

Anonymkode: d9994...291

Jeg har vedtak på at de kan komme innom når jeg ber om det. Så ingen tvang, men nå føler jeg det blir tvang likevel.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er jo umulig for oss å si noe om uten å vite noe om helsetilstanden din, grunnen til hvorfor du får hjelp og hva du har vedtak på. 

Anonymkode: 4cb3b...b5b

Jeg har Asperger og bor i kommunal bolig. Jeg klarer mye selv og klarer å ta vare på meg selv. Det er bare det at de ikke tror på meg.

Skrevet

Jeg syns du skal samarbeide med dem jeg. Så heldig du er, at noen er så opptatt av ditt "ve og vel" 

Du kan jo be om et møte, hvor du sier at "omsorgen" oppleves kveldende. Kanskje dere kan komme frem til løsninger som passer deg og "dem" 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvem er de ?  Hbor gammel er du? Hvorfor har du vedtak ?Er det snakk om ambulerende team eller hjemmesykepleie? Nå er det ikke slik, med mindre du er utskrevet på tvang kan de ikke  bestemme over livet ditt. Antar at de gjør det fordi de mener du har liten selvinnsikt/egenomsorg og vil deg vel men forstår det kan oppleves som kvelende.

Anonymkode: 1214b...df2

Jeg er 26 år. Ambulerende team. Avtalen var at de skulle komme innom når jeg selv ville det, men siden jeg nesten ikke tok kontakt da jeg ikke følte det var så mye behov for det så begynte det med å ta over mer og mer. Jeg har selvinnsikt. Jeg forstår at jeg må spise hver dag, dusje og ha på meg rene klær osv…

Skrevet
Toyah skrev (2 minutter siden):

Jeg syns du skal samarbeide med dem jeg. Så heldig du er, at noen er så opptatt av ditt "ve og vel" 

Du kan jo be om et møte, hvor du sier at "omsorgen" oppleves kveldende. Kanskje dere kan komme frem til løsninger som passer deg og "dem" 

Vanskelig når jeg føler at de blander seg og ikke har grunn til å bekymre seg for meg. Ikke noe gøy heller når jeg foreksempel skal på kino og når jeg er på vei ut døra så kommer en av dem og jeg kan ikke dra likevel for personen sier at da får jeg gjøre det senere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei.

Da kan du bare si nei takk, det passer ikke nå. Kommer de når du har andre planer så gjør du det du har planlagt, de har ikke lov å nekte deg så lenge du er på frivillig paragraf.

Antar du er under fact team eller lignende? 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

De er der for en grunn 

Har vært hos legen. Og han sa jeg er normalt slank, ikke mager. Og jeg er ikke deprimert. Jeg er hos legen en gang i måneden på samtale. Og jeg velger heller å prate med han en med dem. De spurte om jeg kunne samtykke til at legen kunne fortelle ting til dem, men det sa jeg blankt nei til. De ville også veldig gjerne vite hva jeg hadde skrevet i meldinger til han på Helse-Norge da jeg var glapp ut av meg at jeg av og til sender meldinger der inne. Men det sa jeg nei til, de trenger ikke å vite alt. De prøvde å overtale meg til å si det. Men der var jeg bestemt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har vært hos legen. Og han sa jeg er normalt slank, ikke mager. Og jeg er ikke deprimert. Jeg er hos legen en gang i måneden på samtale. Og jeg velger heller å prate med han en med dem. De spurte om jeg kunne samtykke til at legen kunne fortelle ting til dem, men det sa jeg blankt nei til. De ville også veldig gjerne vite hva jeg hadde skrevet i meldinger til han på Helse-Norge da jeg var glapp ut av meg at jeg av og til sender meldinger der inne. Men det sa jeg nei til, de trenger ikke å vite alt. De prøvde å overtale meg til å si det. Men der var jeg bestemt.

Jeg støtter deg i at du må få lov å beholde selvbestemmelsesretten din. 
De som har Asberger har en tendens til å bli misforstått fordi det varierer veldig fra person til person på hvordan utfordringene utarter seg. 
Pleiere har lest om autisme og så tar er utgangspunkt i at en autist i omsorgsbolig er fullstendig pleietrengende. 
Kanskje du kan ta en prat med legen din neste gang du er til kontroll ? 
Hvis ikke du kan vente så kan du ne om en timeavtale ? 
Har du noe nær familie som kan hjelpe deg litt ? 

Hilsen en mor som har sønner med Asberger 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Er dette noe autismeforbundet eller Norges handicapforbund kunne hjulpet til med?

Kanskje du kunne ringt dem?

Anonymkode: c5fe0...837

• Liker 1
Skrevet

Av erfaring, så kan jeg si meg enig i at tjenester fra kommunen fort kan bli for intense. Som da Nav tvang meg med til legen, tilbød meg en slags verge, tok meg med på tjenester som absolutt ikke var i min målgruppe. Å ta den kampen med nav når man i tillegg faktisk er syk (men ikke SÅ syk) er ganske kjipt!!

Og har du fått anoreksi eller noe slikt, så skjønner jeg også at det er jævlig irriterende om de skal sitte og se på at du har i deg ei brødskive med nugatti liksom. Uansett hva de gjør, jeg forstår deg godt - det føles invaderende.

Tror du at du klarer deg helt på egen hånd? Jeg kuttet de ut og skaffet meg jobb osv selv, i tillegg til å være alvorlig deprimert. Maktet bare ikke mer av nav.

Anonymkode: 2cd5b...16c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...