AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #1 Skrevet 18. september 2022 Hei! Jeg har bodd alene med barnet mitt på 1 år de siste mnd, pga et nært forestående samlivsbrudd. Jeg og barnets pappa snakket om at vi måtte flytte til en 3-roms når barnet ble 2 år, men nå som vi ikke bor sammen har jeg veldig lyst til å fortsette å bo i 2-romsen, bare jeg og barnet. Akkurat nå samsover vi på en madrass på gulvet, jeg og barnet. Barnet legges på madrassen når hun skal sove. Dobbeltsenga står der fortsatt og jeg legger meg der når jeg skal sove, men flytter meg på gulvet så snart barnet våkner. Det fungerer bra, unntatt at jeg får litt vondt i ryggen pga billig madrass. Men samsovinga i seg selv funker veldig bra, barnet sover stort sett ganske bra gjennom natta. Unntatt når jeg ligger i dobbeltsenga og ikke inntil henne. Da våkner hun veldig lett. Jeg tenker vi kan fortsette å samsove en stund til. Men hvor lenge kan man gjøre det? Når dobbeltsenga er borte, tenker jeg at vi bør kjøpe en bedre madrass til gulvet. Men da er det kanskje også på tide at barnet får en egen seng. Og om hun skal ligge i egen seng, bør jeg kanskje ligge i stua. Da må vi evt ha en sovesofa der. Nå kom jeg over sånn japansk madrass på gulvet, som man kan rulle sammen når den ikke er i bruk. Den funker kanskje bra for samsoving? Noen som har prøvd sånn? Noen som har noen tips til gode løsninger? Anonymkode: 247d0...47f
Ænema Skrevet 18. september 2022 #2 Skrevet 18. september 2022 (endret) du flytter inn på stuen og barnet får rommet. man trenger ikke samsove i flere år. har du plass, så kjøp en seng og ha sofa i tillegg. sovesofa er stress. barnet får egen seng på rommet når dobbeltsengen fjernes. mine søsken er oppvokst med mamma på stuen, og de på egne soverom. ingen problemer dette Endret 18. september 2022 av Ænema
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #3 Skrevet 18. september 2022 Som over her skriver. Når barnet er stort nok til å ha eget rom så flytter du ut på stua. Enten har du sovesofa, loftseng eller lager en alkove. Alt kommer ann på hvor stor plass du har. Og en annen ting? Hvorfor sover dere på en madrass på gulvet??? Kan ikke barnet bare sove i dobbeltsenga sammen med deg?? Anonymkode: 3cc53...2f1 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #4 Skrevet 18. september 2022 Altså, min datter på 7 sover fortsatt hos meg og rommet hennes brukes kun til oppbevaring av leker. Flytt dobbeltsengen inntil veggen så barnet ikke kan falle ut, så ligger du ytterst. Når barnet sover alene i sengen, legger du puter ved siden av så det ikke ruller ut. Du kan fint bo slik minst til skolestart. Anonymkode: 15d00...798 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #5 Skrevet 18. september 2022 Kan du ikke sette en barneseng inn på soverommet ved siden av din seng? Du kan samsove i din seng en stund til, men før eller siden blir det på tide at barnet har behov for egen seng. Madrassen kan du jo bare kvitte deg med, høres merkelig ut at dere driver og sover på gulvet. Når barnet blir ca 4 er det vanlig å ha med venner hjem fra barnehagen, arrangere barnebursdag osv. Da er det på tide at barnet har eget rom. Da får du sove på stuen. Kjøp sovesofa og ekstra overmadrass til den så sover du godt. Anonymkode: 10365...513 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #6 Skrevet 18. september 2022 Jeg har bodd i en to-roms gjennom hele oppveksten til sønnen min (fra han var 5). Han hadde soverom og jeg lå på stua, null stress 😊 Etterhvert hadde jeg egentlig kunne tatt meg råd til noe større, men har alltid trivdes så godt i denne leiligheten. Nå har jeg fått den alene også, junior har flyttet for seg selv 😁👍 Anonymkode: 15158...738 3
snurk Skrevet 18. september 2022 #7 Skrevet 18. september 2022 Du kan samsove med barnet så lenge dere begge ønsker det. Det er naturlig at barn vil sove sammen med sine omsorgspersoner 🥰 Jeg har ei på 5 år som fortsatt sover sammen med oss. Hun har eget rom men bruker det knapt. Hvis jeg var deg ville jeg bare gått for en stor dobbelseng og ikke noe mer. Har man ikke flere soverom er det naturligvis ingenting galt med å sove sammen (og det er forsåvidt ikke uannsett da). 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #8 Skrevet 18. september 2022 jeg sov med min mor til jeg var 7 år og fikk søsken. det gikk ikke bra å få meg over på eget rom da. er også sykt knyttet til min mor som voksen. slik at det er usunt. samsoving burde kuttes ut når barnet kan gå og snakke. Anonymkode: 446cf...cb7 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #9 Skrevet 18. september 2022 Skjønte egentlig ikke helt problemet. Kan ikke barnet etter hvert få en sprinkelseng på rommet, så sover dere sammen? Vi bodde også i en liten 2-roms til barnet vårt var tre, hadde aldri falt oss inn å flytte på stua for at en 2-åring skal ha eget rom. Anonymkode: 78bf1...382 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #10 Skrevet 18. september 2022 Takk for svar til de som lurer på madrassen på gulvet, så er det fordi hun er en svæært aktiv 1-åring som klatrer og krabber veldig mye. Hun ville helt garantert falt ut av dobbeltsenga. Hver gang hun våkner så krabber hun ut fra madrassen nå, selv om hun har på nattpose og det ligger et lass med puter og dyner i fotenden. Plutselig er hun i halvsøvne i døråpninga inn til stua😂 Jeg har forøvrig vurdert å kjøpe sånn sengehester til dobbeltsenga. Det blir enten det, eller å kjøpe en ny og bedre madrass til gulvet. Så kan vi sove der framtil hun kan sove i juniorseng, tenker jeg. Da kan jeg finne en soveløsning på stua Hilsen ts Anonymkode: 247d0...47f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå