Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har, så lenge jeg kan huske, slitt med lave øyebryn/tunge øyelokk. Husker det ble snakket om allerede på barneskolen. Nå er jeg 30, og dritt lei. Jeg går konstant og hever brynene for å se våken og imøtekommende ut blant folk, noe som er veldig slitsomt, og gir en del spenningshodepine. Jeg er klar for å gjøre noe med det. Er det noen som har slitt med lignende og kan dele noen erfaringer eller tips til hvordan jeg kan fikse det?

Jeg har prøvd Botox, men det hjalp ikke. Hun som satte den mente jeg hadde for dyptsittende øyne. Plastisk kirurgi er et alternativ, men det koster fra 30 000, og det er penger jeg ikke har per nå. Jeg har vært hos fastlegen, som henviste meg videre, men jeg fikk inntrykk av at problemet mitt ikke var stort nok. Jeg har også løftet brynene så mye jeg kan ved styling.

Anonymkode: 27c3a...2c1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter med det samme og har vært til vurdering for øyelokk operasjon. Der sa de at det ikke er øyelokkene men brynene og at jeg burde vente til jeg er nærmere 45 med å ta kirurgisk øyebrynsløft eller kan man måtte risikere å måtte gjøre det to ganger. Jeg ventet noen år, prøvde som deg botoxløft i mellomtiden som ikke hjalp og gikk til ny kirurg for vurdering av kirurgisk brynsløft. Jeg er 34 nå og de sa det ikke var vanlig å gjøre det så ung men at brynene mine var sånne bryn de utførte det på så det var opp til meg om jeg ville gjøre det nå eller vente. 

Det koster over 60.000 kr så det er kjipt å måtte gjøre det to ganger i livet..  Legen på akademi klinikken som har lengst erfaring med dette i Norge sa også at man kan oppleve hårtap der arrene blir og at han har opplevd både lammelser i panna og en som hadde blitt lam på den ene siden av panna sånn at det ble ujevnt. Han hadde fått tilbake følelsen etter et år visstnok... 

Jeg ble litt nølende av det hele og selvom jeg er veldig plaget og får rynker over bryna fordi jeg må løfte dem hele tida så har jeg besluttet meg for å vente noen år til. Det beste er hvis jeg lærer meg å leve med det men sannsynligheten er stor for at jeg om 5-10 år reiser til utlandet for å gjøre operasjonen. 

Det er desverre ingenting annet enn kirurgisk panneløft/brynsløft som hjelper langvarig men kirurgen som vurderte meg sa at man kan få 2-3mm løft med trådløft men at dette synker fort ned igjen innen 6-12 mnd og at trådene syntes gjennom huden på mange , og at det sånn sett er bedre å spare pengene til operasjon for å få en mer permanent løsning som ser naturligere ut. 

Dette er infoen jeg har fått hvertfall 

Anonymkode: e5565...903

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Kjedelig at det høres ut som så lite muligheter. Og 60 000? Så dyrt. Jeg har bare kikka på nettsidene, der stod det fra 30 000 hos de fleste. Jeg har også hørt såvidt om trådløft (hun jeg tok Botox hos nevnte det, men hun visste ikke så mye om det). Men det høres jo ikke ut som noe godt alternativ det heller 😕 kanskje utlandet er veien å gå. Orker ikke gå sånn her i femten år til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar! Kjedelig at det høres ut som så lite muligheter. Og 60 000? Så dyrt. Jeg har bare kikka på nettsidene, der stod det fra 30 000 hos de fleste. Jeg har også hørt såvidt om trådløft (hun jeg tok Botox hos nevnte det, men hun visste ikke så mye om det). Men det høres jo ikke ut som noe godt alternativ det heller 😕 kanskje utlandet er veien å gå. Orker ikke gå sånn her i femten år til. 

Ja det er det panneløft brynsløft koster, den type som blir gjort endiskopisk med fire eller fler løftepunkter med arr på 0,5-2cm i hårlinjen på hodet.

De type brynsløft som ligger til 30-40.000 er den varianten som heter tinningsløft hvor man kun får løftet ytterste del av brynet og det blir ett arr på hver side ved hårlinjen i tinningen, ikke løft på midten og innerste del jevnt over brynet og pannen. Og den varianten som heter direkte øyenbrynsløft hvor de rett og slett skjærer arret der øyebrynet er og fjerner en hudstripe og syr igjen. Det blir veldig synlig og stygt men er en gammeldags metode som ble brukt på eldre menn med bushy øyebryn. 

Angående utenlandsk klinikk må du gjøre nøye research og ikke bare tro på bildene fra dems egen instagram. Se pasienters review og erfaringer i usponset innlegg på YouTube og realself.com

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.9.2022 den 22.22):

Jeg sliter med det samme og har vært til vurdering for øyelokk operasjon. Der sa de at det ikke er øyelokkene men brynene og at jeg burde vente til jeg er nærmere 45 med å ta kirurgisk øyebrynsløft eller kan man måtte risikere å måtte gjøre det to ganger. Jeg ventet noen år, prøvde som deg botoxløft i mellomtiden som ikke hjalp og gikk til ny kirurg for vurdering av kirurgisk brynsløft. Jeg er 34 nå og de sa det ikke var vanlig å gjøre det så ung men at brynene mine var sånne bryn de utførte det på så det var opp til meg om jeg ville gjøre det nå eller vente. 

Det koster over 60.000 kr så det er kjipt å måtte gjøre det to ganger i livet..  Legen på akademi klinikken som har lengst erfaring med dette i Norge sa også at man kan oppleve hårtap der arrene blir og at han har opplevd både lammelser i panna og en som hadde blitt lam på den ene siden av panna sånn at det ble ujevnt. Han hadde fått tilbake følelsen etter et år visstnok... 

Jeg ble litt nølende av det hele og selvom jeg er veldig plaget og får rynker over bryna fordi jeg må løfte dem hele tida så har jeg besluttet meg for å vente noen år til. Det beste er hvis jeg lærer meg å leve med det men sannsynligheten er stor for at jeg om 5-10 år reiser til utlandet for å gjøre operasjonen. 

Det er desverre ingenting annet enn kirurgisk panneløft/brynsløft som hjelper langvarig men kirurgen som vurderte meg sa at man kan få 2-3mm løft med trådløft men at dette synker fort ned igjen innen 6-12 mnd og at trådene syntes gjennom huden på mange , og at det sånn sett er bedre å spare pengene til operasjon for å få en mer permanent løsning som ser naturligere ut. 

Ville sjekka med cosmo i nydalen. For guds skyld ikke ta tråløft

Anonymkode: 00e1f...f01

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 18.01):

Jeg har tatt øyelokkoperasjon med svært godt resultat. Betalte kun egenandel på 750,- resten ble dekt av det offentlige. 

Gikk først til fastlegen min og ba om henvisning,  men det ville han ikke gi meg! 

Gikk så til optiker, og sa at jeg hadde dårlig sidesyn. Han henviste meg til en klinikk og der tok jeg synstest, og så fikk jeg det dekt. 

Var sykemeldt i en uke etterpå, og etter det så jeg ganske fin ut. Er så glad jeg gjorde det.

• Liker 1
Skrevet

Trådløft vil jeg virkelig ikke anbefale!! Styr unna, og det er ikke verdt risikoen. Jeg har selv tatt øyenbrynsløft, såkalt panneløft. Gjorde det da jeg var 32. Er veldig fornøyd, ingen ujevnheter. Betalte 40 000, men vet prisen har gått opp nå. Og ja, må helt sikkert gjøre det en gang til ved en senere anledning. Har noe nedsatt følelse på den ene siden av pannen, men det kunne visst komme tilbake med tiden. Er ikke sånn at jeg er plaget av det. 

Anonymkode: 2e5cd...3fa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ville sjekka med cosmo i nydalen. For guds skyld ikke ta tråløft

Anonymkode: 00e1f...f01

Ja, det var der jeg tok. Hos Hilde. Meget fornøyd. Men prisen har gått opp pga avgiftene som ble satt i gang for all kirurgisk inngrep for et par år siden eller når det var 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trådløft vil jeg virkelig ikke anbefale!! Styr unna, og det er ikke verdt risikoen. Jeg har selv tatt øyenbrynsløft, såkalt panneløft. Gjorde det da jeg var 32. Er veldig fornøyd, ingen ujevnheter. Betalte 40 000, men vet prisen har gått opp nå. Og ja, må helt sikkert gjøre det en gang til ved en senere anledning. Har noe nedsatt følelse på den ene siden av pannen, men det kunne visst komme tilbake med tiden. Er ikke sånn at jeg er plaget av det. 

Trodde ikke panneløft of øyenbrynsløft var helt det samme?🧐

Anonymkode: 2aff0...591

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Trodde ikke panneløft of øyenbrynsløft var helt det samme?🧐

Anonymkode: 2aff0...591

Panneløft er øyebrynsløft. Da løftes brynene via kikkhull øverst over pannen og man får samtidig et lite løft av rynker i pannen. Panneløft er den vanligste operasjonsmåten for øyebrynsløft. 

Andre typer øyebrynsløft er som jeg har beskrevet i tråden tidligere, en operasjonsmåte som kalles tinningsløft hvor kun ytre del av brynet blir løftet mot tinningen, og en operasjonsmåte som heter direkte øyebrynsløft hvor arret legges på overkant av selve øyebrynet ved å skjære vekk en stripe med hud der og sy igjen. 

Skrevet
tirben skrev (15 timer siden):

Jeg har tatt øyelokkoperasjon med svært godt resultat. Betalte kun egenandel på 750,- resten ble dekt av det offentlige. 

Ja ble selv henvist av fastlege til spesialist for offentlig øyelokksløft, men den kirurgen sa at for mitt vedkommende var det brynet som lå for lavt og son førte til overflødig hud på øyelokk, så det var brynsløft jeg trengte og ikke øyelokksoperasjon. Fikk second opinion av annen kirurg som sa det samme, så ikke alle med øyelokksproblematikk kan løse det med øyelokkskirurgi. Desverre dekker ikke det offentlige øyebrynsløft

Skrevet

Jeg gjorde det privat. 

Anonymkode: 990e2...cc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har selv tatt øyenbrynsløft, såkalt panneløft. Gjorde det da jeg var 32. Har noe nedsatt følelse på den ene siden av pannen, men det kunne visst komme tilbake med tiden. Er ikke sånn at jeg er plaget av det. 

Er det sånn at det gir deg problemer med bevegelse og uttrykk? Kirurgen på akademiklinikken nevnte at lammelse og nedsatt følsomhet i pannen var en ikke uvanlig risiko, så det var det og prisen som satt meg litt på bakbena og gjorde at jeg valgte å legge ideen om operasjon på is.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja ble selv henvist av fastlege til spesialist for offentlig øyelokksløft, men den kirurgen sa at for mitt vedkommende var det brynet som lå for lavt og son førte til overflødig hud på øyelokk, så det var brynsløft jeg trengte og ikke øyelokksoperasjon. Fikk second opinion av annen kirurg som sa det samme, så ikke alle med øyelokksproblematikk kan løse det med øyelokkskirurgi. Desverre dekker ikke det offentlige øyebrynsløft

Ikke hvis det ligger så lavt at det påvirker synet heller? Jeg trodde det skulle bli dekket så lenge operasjonen ikke ble gjort pga. "forfengelighet" liksom.

Anonymkode: d2ff3...116

Skrevet

Både oldefar, mormor og mamma har hatt operasjon som ble dekket pga funksjon eller noe. Mamma fikk det litt før hun måtte fordi hun argumenterte med sin familie. Jeg må sikkert også etter hvert, men ikke enda. Jeg tror mamma var nesten 60. Jeg er nå 40. Jeg vet ikke om det var øyelokk eller øyebryn, men husker arrene under øyebryna.

Anonymkode: 3228d...478

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ikke hvis det ligger så lavt at det påvirker synet heller? Jeg trodde det skulle bli dekket så lenge operasjonen ikke ble gjort pga. "forfengelighet" liksom.

Anonymkode: d2ff3...116

Nei. Øyebrynløft dekkes ikke av staten. Det påvirker syn og hodepine på meg ikke bare morskt utseende.

Skrevet

De har rett. Jeg tok løft da jeg var 25, hadde så tunge øyenlokk at øynene forsvant. Jeg gjorde det privat mens resten av familien (generasjonen over meg) fikk det dekket.

Nå, i en alder av nøyaktig 45, er jeg tilbake til utgangspunktet. Orker virkelig ikke en operasjon til

Anonymkode: 2d5d8...749

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...