Gå til innhold

Too Old to Rock 'n' Roll, Too Young to Die

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en mann som er litt over midtveis i livet, har nettopp blitt singel etter et forhold som varte i mer enn 10 år. Vi har et barn sammen som betyr alt for meg. I seriemonogamiets tidsalder er jo dette helt vanlig, men jeg føler meg fremmed for seriemonogamiets filosofi. Jeg har vanskelig for å engasjere meg i et forhold som ikke er ment å vare livet ut, og slik har jeg alltid tenkt selv om jeg har vokst opp i en tid der jeg tidlig lærte at forhold normalt bare varer en del av livet og så går man videre hver for seg. De livslange forhold var begynt å bli uvanlige allerede i min ungdomstid, og det er altså noen år siden.

Det er ikke vanskelig å tenne seksuelt, men for å inngå et kjæresteforhold bør det jo være sterke følelser og helst en forelskelse. Og det er her jeg har et problem jeg gjerne vil lufte på Kvinneguiden. Har aldri postet anonymt før, men denne gang gjør jeg et unntak. Er takknemlig for alle innspill, spesielt fra kvinner. 

Problemet er at jeg har vanskelig for å forstå hvordan mennesker på min alder kan være nyforelskede. For å presisere: Det er ikke vanskelig å elske og fortsatt ha deler av forelskelsen intakt i forhold til en kvinne man ble sammen med i en annen fase av livet, det som er vanskelig er å mobilisere disse følelsene fra scratch i dag. Når jeg ser folk på min alder inngå forhold og fremstå som nyforelskede, blir jeg slått av undring, det er tydelig at disse har beholdt evnen til den hodeløse forelskelsen som jeg lå under for gjennom så mange år tidlig i livet, men som nå er borte. 

Så er det jo ikke sikkert denne tapte evnen til å forelske seg må være et problem, men den kan være det. Den er et problem hvis jeg er unormal og kvinner midt i livet stort sett forventer et forhold basert på den samme intense forelskelse som kom lett tidlig ungdommen og første del av voksenlivet. På den ene side ønsker jeg ikke å gå den siste halvdelen av livet alene, på den annen er jeg ikke spesielt tiltalt av tanken på å spille et slags kurtisespill der jeg må fake forelskelse for å opprettholde vår moderne kulturs idealer om at ungdommen i en eller annen form varer nesten hele livet. 

Anonymkode: 9e45d...920

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mistet meg allerede ved overskriften. 

Anonymkode: 04ef8...beb

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du mistet meg allerede ved overskriften. 

Anonymkode: 04ef8...beb

Helt greit. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er kvinne på 39 år. Opplever å være veldig forelsket. Det som er noe nedtonet nå sammenlignet med da jeg var 24 feks, er spenningen. Men slik er det også på flere andre områder, gå ut på byen, begynne i ny jobb osv.. ting er ikke fult så spennende lengre, men det bringer også noen gode sider ved seg.
Jeg tror du kan bli forelsket, men at det kan ta litt tid. Fordøye bruddet og siden treffe nye damer. Etterhvert, er jeg sikker på du møter ei som du kan oppleve forelskelse med

Anonymkode: 3b75b...ae4

• Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt greit. 

Innlegget ditt var helt greit; ikke bry deg om KG-brukernes reaksjoner - etter alle penisstørrelse-trådene å dømme, er enkelte brukere enkle sjeler som har vanskeligheter med å lese et helt avsnitt.

Når det gjelder det du skriver, har jeg inntrykk av at noe av kvinners oppførsel i den alderen (lever singellivet som om de fortsatt var 18 etc.) kan skyldes at de rett og slett nekter å ta til seg at de ikke lenger er like unge som de en gang var, og kanskje de som skriver om den ville forelskelsen ikke er klar over at dette kan være et utslag av "evig ung"-tankegangen.

For å si det slik - da man var 15 og stormforelsket, var alt nytt; tenåringskroppen, kjærligheten og lengselen etter sex. I en slik sammenheng kan man forstå at alt blir rosenrødt og får voldsomme dimensjoner.

Men 30 eller 40 år senere er ikke dette like spennende lenger, og de voksne menneskene jeg kjenner, kan godt være glade i og elske en annen, men dette vises på en mer behersket og voksen måte; man kan elske hverandre som 50- eller 80-åringer, men man trenger ikke å oppføre seg som en hormonell tenåring av den grunn.

Anonymkode: 04c3e...f20

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er kvinne på 39 år. Opplever å være veldig forelsket. Det som er noe nedtonet nå sammenlignet med da jeg var 24 feks, er spenningen. Men slik er det også på flere andre områder, gå ut på byen, begynne i ny jobb osv.. ting er ikke fult så spennende lengre, men det bringer også noen gode sider ved seg.
Jeg tror du kan bli forelsket, men at det kan ta litt tid. Fordøye bruddet og siden treffe nye damer. Etterhvert, er jeg sikker på du møter ei som du kan oppleve forelskelse med

Skjønner hva du sier, men hva om det ikke skjer? Det er over ti år siden jeg sist var nyforelsket, og jeg har aldri noensinne forelsket meg i noen som er i nærheten av den alderen jeg er i nå. Hun jeg sist forelsket meg i (min eks) var ti år yngre enn meg, og det er ti år siden jeg forelsket meg i henne. 

Skrevet

Hvor gammel er du da, 80? 

For man er never too old to rock,  har sett folk med rullator på iron Maiden konserter. 

Anonymkode: 5d46b...603

• Liker 4
Skrevet

Har du prøvd?  Du skriver komplisert, og har trolig en ditto tankegang?  Jeg har tenkt noe av det samme, men foreløpig er konklusjonen at jeg bruker mer tid på å komme dit at jeg føler forelskelse og tilknytning. Samtidig er håpet at det varer lengre også.  

Anonymkode: 8af7a...5c9

• Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skjønner hva du sier, men hva om det ikke skjer? Det er over ti år siden jeg sist var nyforelsket, og jeg har aldri noensinne forelsket meg i noen som er i nærheten av den alderen jeg er i nå. Hun jeg sist forelsket meg i (min eks) var ti år yngre enn meg, og det er ti år siden jeg forelsket meg i henne. 

Det er jo ikke så rart at det er ti år siden sist du var forelsket, du har jo vært i forhold med kvinnen i ti år. Gud vet hvor mange ganger du ville vært forelsket om du hadde vært singel. 
Om du ikke blir forelsket igjen, så gjør du ikke det, men du kan ha et fint liv for det. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor gammel er du da, 80? 

For man er never too old to rock,  har sett folk med rullator på iron Maiden konserter. 

Det var ikke bokstavelig ment, jeg brukte denne frasen som et bilde på at det er noe man har vokst litt fra. Ikke en spesiell type musikk, ikke sex, men muligens den hodeløse forelskelsen som kommer lett tidlig i livet.  

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke så rart at det er ti år siden sist du var forelsket, du har jo vært i forhold med kvinnen i ti år. Gud vet hvor mange ganger du ville vært forelsket om du hadde vært singel. 
Om du ikke blir forelsket igjen, så gjør du ikke det, men du kan ha et fint liv for det. 

Saken er at jeg hadde fått mye vanskeligere for å forelske meg allerede da jeg traff henne, så allerede den gang hadde det blitt mye lenger mellom forelskelsene. Derfor tviler jeg på at jeg hadde forelsket meg i så mange på siste ti år om jeg ikke var i et forhold. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var ikke bokstavelig ment, jeg brukte denne frasen som et bilde på at det er noe man har vokst litt fra. Ikke en spesiell type musikk, ikke sex, men muligens den hodeløse forelskelsen som kommer lett tidlig i livet.  

Ja, skjønner. Men den hodeløse forelskelsen er gjerne nettopp fordi man tidligere kanskje ER litt hodeløs. Så blir en eldre, modnere, og får kontakt på andre måter. Eller så går du ut på gata og ser i øynene på en kvinne hvor du bare drukner og kjenner sommerfuglene angripe hverandre dypt der i magen. Hvem vet. 

• Nyttig 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Innlegget ditt var helt greit; ikke bry deg om KG-brukernes reaksjoner - etter alle penisstørrelse-trådene å dømme, er enkelte brukere enkle sjeler som har vanskeligheter med å lese et helt avsnitt.

Når det gjelder det du skriver, har jeg inntrykk av at noe av kvinners oppførsel i den alderen (lever singellivet som om de fortsatt var 18 etc.) kan skyldes at de rett og slett nekter å ta til seg at de ikke lenger er like unge som de en gang var, og kanskje de som skriver om den ville forelskelsen ikke er klar over at dette kan være et utslag av "evig ung"-tankegangen.

For å si det slik - da man var 15 og stormforelsket, var alt nytt; tenåringskroppen, kjærligheten og lengselen etter sex. I en slik sammenheng kan man forstå at alt blir rosenrødt og får voldsomme dimensjoner.

Men 30 eller 40 år senere er ikke dette like spennende lenger, og de voksne menneskene jeg kjenner, kan godt være glade i og elske en annen, men dette vises på en mer behersket og voksen måte; man kan elske hverandre som 50- eller 80-åringer, men man trenger ikke å oppføre seg som en hormonell tenåring av den grunn.

Anonymkode: 04c3e...f20

Jeg håper du har rett. Men av de voksne menneskene du kjenner er det vel en god del som har holdt sammen en stund? At man da elsker hverandre på en mer behersket og voksen måte er naturlig og godtatt, det jeg lurer på er om vår kultur tillater at man allerede i de innledende faser av et helt nytt forhold kan være mindre ungdommelig hodestups forelsket - og slippe å spille et spill for å fremstå som interessert nok. 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du prøvd?  Du skriver komplisert, og har trolig en ditto tankegang?  Jeg har tenkt noe av det samme, men foreløpig er konklusjonen at jeg bruker mer tid på å komme dit at jeg føler forelskelse og tilknytning. Samtidig er håpet at det varer lengre også.  

Jeg har ikke prøvd å bli forelsket, jeg er jo ganske nysingel. Men å prøve å bli forelsket har jeg heller ikke så stor tro på, forelskelse er noe som det ikke er så lett å styre med viljen. Jeg derimot åpen, men har allerede i tiden før mitt siste forhold opplevd at det ble mye mye lenger mellom forelskelsene, så dette er jo ikke tanker jeg tar ut av løse luften, det baserer seg på erfaring fra tidligere i livet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke prøvd å bli forelsket, jeg er jo ganske nysingel. Men å prøve å bli forelsket har jeg heller ikke så stor tro på, forelskelse er noe som det ikke er så lett å styre med viljen. Jeg derimot åpen, men har allerede i tiden før mitt siste forhold opplevd at det ble mye mye lenger mellom forelskelsene, så dette er jo ikke tanker jeg tar ut av løse luften, det baserer seg på erfaring fra tidligere i livet. 

Jeg mener ikke prøve å bli forelsket, men prøve å date noen lenge nok til at følelser kan dannes.  Du er nysingel, og overtenker noe som kanskje ikke blir et problem. En voksen kvinne vil se røde flagg, hvis du hodestups forelsker deg med det samme.  Det er rett og slett ikke normen, etter en viss alder. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener ikke prøve å bli forelsket, men prøve å date noen lenge nok til at følelser kan dannes.  Du er nysingel, og overtenker noe som kanskje ikke blir et problem. En voksen kvinne vil se røde flagg, hvis du hodestups forelsker deg med det samme.  Det er rett og slett ikke normen, etter en viss alder. 

Ok, men problemet er som sagt at jeg hadde begynt å få vanskeligere for å forelske meg lenge før jeg traff min eks. Så allerede for over ti år siden var dette blitt en aktuell problemstilling. Nå har tiden gått, jeg har blitt eldre, og den siste jeg var nyforelsket i (min eks) var mer enn 20 år yngre enn jeg er i dag. 

Men fint at du sier det ikke er normen at man forventer hodstups forelskelse i nye forhold midt i livet, det er jo dette jeg er litt interessert i å høre om. Jeg har hatt en følelse av at kvinner bare blir mer kresne med alderen, og at man forventer mer og mer, kanskje det også gjelder oss menn. Da blir det bare vanskeligere og vanskeligere å finne noen, og hvis man samtidig forventer at følelsene skal være like intense og forelskelsen like tilgjengelig som tidlig i livet blir det veldig mye styr - nesten litt avtennende. Jeg har som sagt ikke noe ønske om å gå gjennom siste halvdel av livet alene, men det betyr ikke at jeg er villig til å fake forelskelse eller på annen måte spille et kurtisespill basert på idealene fra evig-ung-kulturen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg klikket meg bare inn fordi Jethro Tull er mitt favorittband.

Carry on.

Anonymkode: c813a...251

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Håper du møter noen som overrasker deg 😄 

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg klikket meg bare inn fordi Jethro Tull er mitt favorittband.

Carry on.

Anonymkode: c813a...251

Jeg også trodde det var Tull-relatert. Hadde jo vært et fint avbrekk!

• Liker 3
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg håper du har rett. Men av de voksne menneskene du kjenner er det vel en god del som har holdt sammen en stund? At man da elsker hverandre på en mer behersket og voksen måte er naturlig og godtatt, det jeg lurer på er om vår kultur tillater at man allerede i de innledende faser av et helt nytt forhold kan være mindre ungdommelig hodestups forelsket - og slippe å spille et spill for å fremstå som interessert nok. 

Ja, jeg vil si at vår kultur tillater at man i beynnelsen av et nytt forhold er "mindre ungdommelig hodestups forelsket". Jeg vil si at vår kultur ikke bare tillater, men heller forventer at man oppfører seg med mer ro enn det man gjør som ungdom når hormonene koker. Bare spør de godt voksne som plutselig, i en alder av noen-og-femti eller enda eldre, finner ut at de er blitt stupforelsket: mange synes faktisk dét er flaut, fordi de forbinder de stormende følelsene med å være "ung og dum". Men folk kan bli forelsket uansett alder, selv om det kan oppleves forskjellig livet igjennom. Så du er ikke "for gammel til å bli forelsket"!

Du forteller at du nylig har blitt singel etter et lengre forhold, og da har du nok en hel del følelser å bearbeide, bli kjent med deg selv som singel mann. Jeg er enig med den som skriver at du muligens overtenker noe du ikke trenger å overtenke; så bruk tiden til å finne deg til rette i din nye tilværelse.

Anonymkode: c779d...7cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...