Gå til innhold

Forslag til tekst -søke bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skriver dere når dere selv skriver en søknad for å leie bolig? I dette tilfelle forsøker jeg meg på boliger som egentlig ligger til salgs, da jeg ønsker å bo på landet, og  nå overtenker plutselig en hel del pga. det tror jeg.

"Hei, mitt navn er.."

"Hei, jeg er en kvinne på 35 som.."

Hvor mye forteller man om seg selv? Hva tenker utleiere om søknadene de får, -liker de fleste å vite minst mulig eller mest mulig? Hvordan finne balansen? Har ikke skrevet en slik typen søknad på lenge.

Noen som har lyst til å hjelpe med noen tips?

Anonymkode: b6bef...e9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kunne tenkt seg å vise frem sin skrivestil?

Skrevet

Dette er hva jeg skrev. Bor der nå :) Ser i ettertid at det ikke var spesielt formelt. 

Hei! Jeg så annonsen din angående leilighet i «by». Er den fortsatt ledig? Jeg har fått jobb i «by», og ser etter et sted å bo. Jeg ankommer «byen» «dato». Er det noen møbler inkludert, eller kun hvitevarer? Jeg er 34 år fra Xxx, rolig, ryddig og røyker ikke. 

Hilsen Xxx

Anonymkode: e48d4...0a7

Skrevet

Hva får deg til å tro at de som vil selge heller vil leie ut?

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet

Blir det ikke litt feil å kontakte de som har lagt ut boligen for salg når du ønsker å leie? De vil nok mest sannsynlig ikke leie ut.

Jeg har ikke skrevet noe spesielt sånn egentlig, men har aldri kontaktet folk som skal selge i den tro at de kommer til å ønske å leie ut istedet. Jeg har bare skrevet hvor gammel jeg er, hva jeg driver med, eventuelle spørsmål jeg har, at jeg har kjæledyr osv. Jeg har holdt det kort og greit, og ville ikke kalt det for en søknad, men å vise interesse. Så svarer de og så spør jeg om jeg eventuelt kan komme på visning.

Skrevet

Rimelog spesielt å skrive sånt til folk som skal selge boliger? 

Anonymkode: 89d17...832

• Liker 4
Skrevet

Det er få som leier ut på landet, og det er mulig jeg kan bli en som kjøper om et års tid, så jeg tenker å spørre om å få leie frem til jeg kan kjøpe. :)

Ja, tenker kort og greit jeg og -ingen huseiere her som kan svare på hva de har fått av søknader og hvilke de satte mer pris på enn andre da?

Gjest AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er få som leier ut på landet, og det er mulig jeg kan bli en som kjøper om et års tid, så jeg tenker å spørre om å få leie frem til jeg kan kjøpe. :)

Ja, tenker kort og greit jeg og -ingen huseiere her som kan svare på hva de har fått av søknader og hvilke de satte mer pris på enn andre da?

Kanskje du bør spørre først om de kunne være interessert i å leie ut istedenfor å selge?

Skrevet
AprilRyan skrev (23 minutter siden):

Kanskje du bør spørre først om de kunne være interessert i å leie ut istedenfor å selge?

Ja... altså det er jo derfor jeg spør om skriveråd..!

Men forstår at det ikke er mye å hente her, jeg spør heller en venn tror jeg.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er tydeligvis ingen her som har erfaring med å skrive sånt. Jeg har aldri noensinne hørt om noen som sender skriftlig søknad på en bolig…

• Liker 3
Skrevet

De fleste selger jo fordi de må ha kapital til å kjøpe nytt, så det må være sjeldent at noen fint kan leie ut i stedet. 

Anonymkode: 59b37...ee9

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg mente å bare spørre om det før du eventuelt sender informasjon om hvem du er. Altså, bare et enkelt spørsmål først.

Jeg tror dette er såpass uvanlig å gjøre at man ikke finner særlig mange som har råd om hvordan de har gjort det. Jeg hadde i hvert fall begynt å lure om jeg plutselig fikk en søknad om at noen ville leie ut en bolig jeg hadde til salgs.

Dette er ikke vondt ment og ikke ment som at du ikke skal prøve, men sikkert greit å bare spørre om de er interessert i det først.

Skrevet

Du ringer til vedkommende først. Og forhører deg om de har interesse av å leie ut. 

Har de det? Da må du formidle noe om deg selv. Hvilken utdannelse du har, yrket ditt, hobbyer, interesser, familie og planer for den umiddelbare fremtid er av interesse. Det samme er vaner rundt rusbruk (narko, nikotin og alkohol). Det samme er 2-4 referanser. Uten referanser ville jeg aldri ha leid ut til noen som helst. Jeg ville heller aldri leid ut til noen uten høyere utdannelse. For mye statistikk viser at det fører med unødig mye bråk med mennesker uten utdannelse.

Sannsynliggjør at du er velutdannet, har siviliserte venner, ikke er godtroende, aldri har vært en del av sosiale miljøer det fører bråk med og at du har koll på økonomi og tar vare på egen helse. Og du er en kandidat.

Anonymkode: 33d16...005

• Liker 1
Skrevet
AprilRyan skrev (2 timer siden):

Jeg mente å bare spørre om det før du eventuelt sender informasjon om hvem du er. Altså, bare et enkelt spørsmål først.

Jeg tror dette er såpass uvanlig å gjøre at man ikke finner særlig mange som har råd om hvordan de har gjort det. Jeg hadde i hvert fall begynt å lure om jeg plutselig fikk en søknad om at noen ville leie ut en bolig jeg hadde til salgs.

Dette er ikke vondt ment og ikke ment som at du ikke skal prøve, men sikkert greit å bare spørre om de er interessert i det først.

Jeg har vært på tråden med noen eiendomsmeglere -og de sier at det skjer støtt og stadig. Har også to som er i tenkeboksen, men hvor det kan ta noen måneder, så jeg fortsetter med flere. Ringerunde er kanskje det beste ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du ringer til vedkommende først. Og forhører deg om de har interesse av å leie ut. 

Har de det? Da må du formidle noe om deg selv. Hvilken utdannelse du har, yrket ditt, hobbyer, interesser, familie og planer for den umiddelbare fremtid er av interesse. Det samme er vaner rundt rusbruk (narko, nikotin og alkohol). Det samme er 2-4 referanser. Uten referanser ville jeg aldri ha leid ut til noen som helst. Jeg ville heller aldri leid ut til noen uten høyere utdannelse. For mye statistikk viser at det fører med unødig mye bråk med mennesker uten utdannelse.

Sannsynliggjør at du er velutdannet, har siviliserte venner, ikke er godtroende, aldri har vært en del av sosiale miljøer det fører bråk med og at du har koll på økonomi og tar vare på egen helse. Og du er en kandidat.

Anonymkode: 33d16...005

Selvsagt er det viktig med stabil, grei økonomi -og det å være et menneske som tar vare på hus/omgivelsene sine, men ellers høres det ut som om du diskriminerer veldig mange grupper mennesker. Noen har helseproblemer, noen er yrkesfaglig utdannet, noen har ikke familie, noen har ikke mange venner. Selv har jeg høyere utdannelse, og ønsker å bo landlig akkurat for å kunne gå rett ut i naturen for å få bedre helse, så føler meg ikke truffet -men jeg synes du har en litt usmakelig holdning til folk må jeg si! Ute på bygdene er det en overvekt av yrkesfaglig utdannede - de er bønder, fiskere, snekkere, rørleggere, lærere, butikkansatte ++++ Mener du virkelig at ser ned på alle disse yrkesgruppene, også de som setter mat på bordet ditt?

Skrevet

De fleste selger jo fordi de må ha kapital til å kjøpe nytt, så det må være sjeldent at noen fint kan leie ut i stedet. 

Anonymkode: 59b37...ee9

Jeg ser at flere selger dødsbo, og også hus som har vært brukt som fritidsbolig.

Flere kommuner har gjort vedtak på at det nå skal være enklere å omregulere fra fritidsbolig, en sum på litt under 10.000 som jeg er villig til å betale. Har allerede forhørt meg i den ene kommunen som har gjort et slikt tiltak, og fikk ganske positiv respons, det handler mest om at fritidsboligen oppfyller enkle krav som vann/avløp, strøm og vei.

Tenker at det er litt som med prosessen å sende inn manuset på en bok til et forlag, eller som å gå på jobbintervju -det kan bli mange nei før man får en får ja. Men skal man la være å prøve selv om?

Skrevet

Det er tydeligvis ingen her som har erfaring med å skrive sånt. Jeg har aldri noensinne hørt om noen som sender skriftlig søknad på en bolig…

Nei, kanskje ikke -jeg holdt på å legge inn en annonse på finn.no for å si at jeg søker bolig, men så tenkte jeg at jeg ville ta kontakt direkte med de jeg så istedenfor. Mest fordi jeg faktisk har tenkt å kjøpe om liott, så det hadde vært herlig å få leid et hus jeg vil gå inn for kjøpe senere.

Men AB..005 her nede har kanskje rett på en ting, og det er at det kan være smart å fortsette å ringe istedet. Har jo faktisk hatt to nesten-ja på den måten tidligere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, kanskje ikke -jeg holdt på å legge inn en annonse på finn.no for å si at jeg søker bolig, men så tenkte jeg at jeg ville ta kontakt direkte med de jeg så istedenfor. Mest fordi jeg faktisk har tenkt å kjøpe om liott, så det hadde vært herlig å få leid et hus jeg vil gå inn for kjøpe senere.

Men AB..005 her nede har kanskje rett på en ting, og det er at det kan være smart å fortsette å ringe istedet. Har jo faktisk hatt to nesten-ja på den måten tidligere.

Sidan du skriv at det er på bygda du ønsker å leige, så vit at det er få der som les "Finn-ønsker leie"-annonser. Rett og slett fordi dei fleste utleie-hus (eller leiligheter) blir formidla muntlig eller på Facebook-grupper.

Sjekk ut om det finst bustad-grupper for plassen du vil flytte til, viss ikkje kan du legge ut annonse på FB-gruppa for bygda. Lykke til :)

Anonymkode: ca23e...714

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...