Gå til innhold

Hvor mye tenker du er greit å bruke på en lampe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nyutdannet og har frem til nå levd et billig studentliv. Har spart penger og kjøpt leilighet (med en god del lån selvsagt). Jeg har lyst på en vegglampe som koster rundt 4500 kr, men er usikker på om jeg kan kjøpe den med god samvittighet 😅 Og jeg vet det er er meningsløst å spørre andre fremmede om hva de tenker om saken ettersom økonomi er individuelt. Lurer likevel på hva dere tenker er makspris på en vegglampe? Jeg sparer rundt 10-15 000 kr i måneden og har sånn sett råd til det, men sparer også til å kjøpe større bolig og egen bil innen noen få år og trenger all fremtidig egenkapital jeg kan skrape sammen. 

Anonymkode: 7e684...6a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville brukt max 300- 400 kr på en lampe.

Anonymkode: eb61c...04e

• Liker 2
Skrevet

Du har råd, og du har lyst på den. Hvorfor skal du ha dårlig samvittighet? Så får du vurdere hva som veier tyngst, fremtidig egenkapital, eller interiør som du ønsker deg nå. For min egen del så er det en uaktuell problemstilling, jeg har ikke råd til å bruke så mye på en lampe. Men jeg ville heller ikke gjort det da jeg hadde råd. Det meste jeg eier er kjøpt brukt selv i perioden hvor jeg hadde veldig god råd. Både fordi jeg tenker at gjenbruk er bærekraftig og godt for miljøet, men aller mest fordi jeg liker best trendene fra noen tiår tilbake. 

• Liker 3
Skrevet

Spørs på lampa?

Om det er designerklassiker: gå for den.

Om det er type noe trendy så la være, da går du lei og får heller ikke solgt den. 

Jeg har lamper til den prisen og mer, men det er klassikere/lamper som ikke er i et trendbilde. 

• Liker 4
Skrevet

Hadde aldri prioritert å bruke så mye penger på en lampe, men det er jo opp til deg å bestemme. Min samboer lurte på å kjøpe en taklampe til 3500, men så fant jeg heller en brukt.. Donerte de pengene vi "sparte" til landsforreningen LEVE.

Anonymkode: a570a...098

Skrevet

Belysning er viktig. En stygg lampe kan «ødelegge» hele stua. Kjøp lampa du har lyst på. En kvalitetslampe varer i flere tiår. En billig en vil du bytte ut raskt.

• Liker 2
Skrevet

Spørs. Jeg ville ikke ha brukt mer enn 2000 kr.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ville brukt max 300- 400 kr på en lampe.

Anonymkode: eb61c...04e

Man får ingen skikkelige lamper for den prisen 🙄

Anonymkode: aff1e...ac9

• Liker 6
Skrevet

En klassiker? Kjør på. En døgnflue? Nei...

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes lampene på Ikea varer greit jeg? Aldri ødelagt en iallefall 🤷‍♀️ Er ikke noe bedre rent teknisk enn designlampene.  

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte lampe på rusta til 50 kroner. Fungerer som en vanlig lampe den.

Skrevet
DundreMilfin skrev (1 minutt siden):

Jeg synes lampene på Ikea varer greit jeg? Aldri ødelagt en iallefall 🤷‍♀️ Er ikke noe bedre rent teknisk enn designlampene.  

Jeg kjøpte lampe på rusta til 50 kroner. Fungerer som en vanlig lampe den.

Er det skikkelige lamper? Nei. Det er billig jalla-produkter. 

• Liker 1
Skrevet

Den forrige lampa jeg kjøpte kosta 1200,- og jeg synes det var i overkant. Ikke fordi jeg ikke har råd til det, men... det er en lampe liksom.

Anonymkode: ea2cd...b72

Skrevet

Har lamper fra 299-1999 i huset mitt.... du må jo kjøpe det du liker?

Skrevet

Grensa mi går på 10.000. Så 4.500 synes jeg er innafor. 

Anonymkode: ed2cc...80f

Skrevet

Kjøper man en designlampe man liker, har man glede av den veldig lenge og den trekker opp inntrykket av innredningen. Vi er lite merkebevisste men har likevel valgt å ha noe annet enn IKEA på hovedlampene våre. Synes det er vel anvendte penger!  

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er det skikkelige lamper? Nei. Det er billig jalla-produkter. 

Ok.

Jeg merker ikke forskjell på det tekniske på mine lamper som rangerer fra 200 kr til 8tusen. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde gjort det i dag. Voksen, gjeldfri, neste bolig skal være mindre. Jeg hadde ikke gjort det i din situasjon.

Anonymkode: 3f994...c53

Skrevet

Den lampen jeg ønsker meg nå for tiden, koster nesten 9000 kr.... Det er en gulvlampe i messing fra designmerket Gubi. Jeg har ikke tatt meg råd til den ennå, men du skal ikke se bort fra at jeg sparer opp til den og kjøper den en vakker dag!

Så en lampe til 4500 er for meg innafor. Det var "billig", hvis det er et kvalitetsmerke.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...