AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #1 Skrevet 18. september 2022 Hei. Jeg er 29 år gammel og har akkurat fått uføretrygd. Skal snart søke startlån men jeg har litt over 200k i oppsparte midler. Kan jeg fortsatt få innvilget startlån? Hvor mye EK hadde du? Hvor mye fikk du totalt? Anonymkode: 56487...6c0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #2 Skrevet 18. september 2022 Ja, du får lån selv med egenkapital, men de forventer at du bruker nærmest hver eneste krone. Vi opplyste om EK på 300 000kr, men pga aksjer og bufferkonto beregnet de at vi måtte bruke 500 000kr i EK. Vel, aksjene har sunket og buffer må vi ha, så jeg er litt fortvilet over den lave summen vi fikk. Er ingenting ute til den prisen, selv oppussingsobjektene er for dyre og skal vi kjøpe det må vi i alle fall sitte igjen med noe. Det hjelper nok å ha barn da, hører de får mer. Vi fikk 3,5x inntekt. Anonymkode: 1e27d...c27
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #3 Skrevet 18. september 2022 Det er ingen krav til egenkapital og du blir heller ikke "straffet" for å ha det. Altså ved å få totalt avslag kun fordi du har noe EK. Men det vil påvirke lånet og du vil måtte bruke det du har. Eneste gangene du får avslag på grunn av EK, er når du har så mye at du kan få lån i vanlig bank. Men banken ser på mye mer enn bare EK, så det er en samlet grunnlag for om du får avslag på grunn av at du kan få lån i vanlig bank, du kan spare opp over litt lengre tid også få i bank etc. Anonymkode: 6ebb4...e51
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #4 Skrevet 18. september 2022 Jeg hadde også litt over 200 000kr i EK da jeg fikk lån. Fikk beskjed om at dem så det som positivt at jeg viste evne til å spare. Fikk både startlån og støtte til egenkapital. Tror jeg kunne få opp Max 1,8 + egenkapital og støtte til egenkapital. De krever at du bruker sparepengene, men du får beholde 50 000kr. Mulig den summen har økt siden det er 6 år siden jeg kjøpte leiligheten min. Anonymkode: a309e...bd5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #5 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg hadde også litt over 200 000kr i EK da jeg fikk lån. Fikk beskjed om at dem så det som positivt at jeg viste evne til å spare. Fikk både startlån og støtte til egenkapital. Tror jeg kunne få opp Max 1,8 + egenkapital og støtte til egenkapital. De krever at du bruker sparepengene, men du får beholde 50 000kr. Mulig den summen har økt siden det er 6 år siden jeg kjøpte leiligheten min. Anonymkode: a309e...bd5 Støtte til EK på startlån? Trodde ikke en måtte ha EK når det kom til startlån?, så forstod ikke den helt. Anonymkode: 43928...4db
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #6 Skrevet 18. september 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: Støtte til EK på startlån? Trodde ikke en måtte ha EK når det kom til startlån?, så forstod ikke den helt. Anonymkode: 43928...4db Tror hun mener tilskudd. Altså ekstra "gratis" penger som kommer i tillegg til beløpet hun får innvilget i lån. Anonymkode: 56487...6c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå