Gå til innhold

Hva gjør man når man rett og slett ikke har penger nok til å betale strømregningen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg stusser også på beløpene ts. oppgir, skjønner nesten ikke at det er mulig med et litt edruelig forbruk...  

Anonymkode: 63580...b9d

Vår strømregning var også på ca 9000 kr. Vi bor i Vestfold og har hatt ganske dyr strøm i august.

Mens familie lengre nord fikk regning på 3500 kr.

Huset vårt er fra 80-tallet på 140 kvadrat. 

Anonymkode: 67631...713

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vår strømregning var også på ca 9000 kr. Vi bor i Vestfold og har hatt ganske dyr strøm i august.

Etter strømstøtte?

Anonymkode: 0ecb5...d65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres helt søkt ut. Hvor mye varme har dere på inne om sommeren? Varmekabler i oppkjørselen, badekar hver dag, tørketrommel, elbil og bitcoins eller?

Vi hadde klart oss på mye mindre ja. Men jeg får ikke lov av kommunen. Da må vi flytte til annen kommune, som ikke har så stor prisvekst. For om jeg selger her har jeg ikke råd til å kjøpe noe nytt igjen. De vil ikke gi meg lån, jeg har spurt. 

Jeg kan godt ha skapseng på stua, er ikke kravstor. Og barna deler allerede rom (flyttet de på samme rom for å spare strøm og kunne stenge av de andre).

Men jeg må ha oppvarmet bolig, jeg kan ikke spare på oppvarming slik alle tror her. 

Vi har nå bolig på 200 kvadrat. Vi bruker under halve. Har stengt av stue, to soverom, kjeller (men må ha varme til vannrør) osv. Stengt av kjøkkenet og bruker ikke oppvarming der, for der varmes det av komfyr. 

Anonymkode: 63b7e...3db

Du må jo uansett selge, og kjøpe eller leie en liten, godt isolert leilighet. 

Ænema skrev (1 time siden):

herregud. dama må jo kunne ta seg av barna sine. vet du hvor j det er å bo kaldt når man har alvorlig fibromyalgi? man blir invalidisert

Men hun kan ikke bo i denne enorme eneboligen, for det har hun tydeligvis ikke råd til.

Kjøp ullbukser og ullgensere og ha treningsbukse og genser utenpå der igjen.

Anonymkode: bee10...ead

Det hjelper ikke når man har kroniske ´sykdommer som gjør at man må ha høyere innetemperatur. Men det er nesten ikke mulig å få 9000 etter strømstøtte på en sommermåned selv om man har hatt 30 grader innendørs.

Anonymkode: bcf79...bd0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur du etterlater mye informasjon her.

Jeg tror nok du vet hva du bruker mye av strøm men du vil faktisk bare ikke gjøre noe med det.

Anonymkode: 520d0...c02

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres helt søkt ut. Hvor mye varme har dere på inne om sommeren? Varmekabler i oppkjørselen, badekar hver dag, tørketrommel, elbil og bitcoins eller?

Du må jo uansett selge, og kjøpe eller leie en liten, godt isolert leilighet. 

Men hun kan ikke bo i denne enorme eneboligen, for det har hun tydeligvis ikke råd til.

Det hjelper ikke når man har kroniske ´sykdommer som gjør at man må ha høyere innetemperatur. Men det er nesten ikke mulig å få 9000 etter strømstøtte på en sommermåned selv om man har hatt 30 grader innendørs.

Anonymkode: bcf79...bd0

Da får hun flytte lengre nord der det er billigere strøm........

Hjelper ikke å klage på at hun ikke har råd og fortsett å bo der det er dyrt å betale strøm.

Anonymkode: 520d0...c02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi fikk strømregning på 8000,- så skjønner det veldig godt... Koblet til varmepumpa nå i september (hadde slått av varmen i gulvet i august..) og vi sløser ikke med strøm.. føler det er helt håpløst 😓

Anonymkode: e226d...8b6

8 000,-  ved bruk av varmepumpe ? 🙄 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Maskinfører said:

Hen skriver 8000 i august og at varmepumpe ble skrudd på i september

Anonymkode: 43e86...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

I de dyre strømsonene har det vært veldig varmt i august. 

Anonymkode: 46820...469

Vet ikke hva dere betegner som « de dyre strømsonene» men her er strømmen oppe i 400 - 500 øre /kWh  

Anonymkode: 83b1d...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (24 minutter siden):

Uten varmepumpe… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De varmepumpene må være fullstendig ulønnsomme å spare strøm med  noe som bruker strøm høres rart ut for meg blir vedfyring til vinter.n varmepumpe ser fint ut på klimaregnskapet men på privat regnskapet nei  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uten varmepumpe… 

Uten varmepumpe ja da er det bare å tenke seg åssen med blir 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (Akkurat nå):

De varmepumpene må være fullstendig ulønnsomme å spare strøm med  noe som bruker strøm høres rart ut for meg blir vedfyring til vinter.n varmepumpe ser fint ut på klimaregnskapet men på privat regnskapet nei  

Er da veldig lønnsomt i private regnskap også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Uten varmepumpe ja da er det bare å tenke seg åssen med blir 

Orker ikke tenke på det. I tidligere år har vi hatt hottub  på terrassen også, den er skrudd av nå for så si det sånn!! Har også skrudd av varmen i gulvet på flere rom! Dette er INSANE!!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke hva dere betegner som « de dyre strømsonene» men her er strømmen oppe i 400 - 500 øre /kWh  

Anonymkode: 83b1d...c00

Norge har bare 5 strømsoner, der vest, sør og øst er de dyre. 

Anonymkode: 46820...469

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (1 minutt siden):

Er da veldig lønnsomt i private regnskap også. 

Dessverre så er det ikke det merker forskjellen på regninga når den er i bruk og ikke på sommer,n ligger jeg på 340 Kwt på vinter,n 1 600 Kwt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

2100 kwh står det på strømregningen. Da er ikke nettleie tatt med. Men nå står det på Norgesenergi at noen av fakturaene viser feil, jeg aner ikke hva som er feil. 

Ligger på ca 28-30.000 kwh i året. Veldig dårlig isolert enebolig. Har ca 21-22 grader inne. Hadde 23-24 før da strømmen var billigere, så allerede har jeg problemer nå. 

Mange store vinduer, og vinduene er ikke byttet siden huset ble bygget på 70-tallet. 

Vi har samme type gammelt hus, er to personer og har varmepumpa på 24/7. Brukte 800 kWt i august og strømregningen etter strømstøtte er fratrukket kom på 1900. 

Nettleien må være tatt med for at strømstøtten skal være tatt med. 

Så jeg tror fakturaen din er feil. 

Anonymkode: 57a36...892

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Dessverre så er det ikke det merker forskjellen på regninga når den er i bruk og ikke på sommer,n ligger jeg på 340 Kwt på vinter,n 1 600 Kwt 

Jeg merker stor forskjell i alle fall. 

Har 22 grader inne nå i september og nesten ikke brukt strøm

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ufør alenemor her, med bolig kjøpt med startlån (kommune/husbank). 

Strømregningen for august ble på hele 9000 (!). Jeg skjønner det ikke, vi lå på 4500 i juli og juni.. Og har ikke varmet opp mer enda. Hjelper jo ikke dele opp, for neste blir vel enda verre. Mistet den ekstra strømstøtten som fulgte med bostøtten da grunnbeløpet gikk opp i juni. Kommer til å bli forferdelig fremover, for nå har vi jo skrudd på varme igjen i varmepumpa inne. 

Jeg har allerede avdragsfrihet. Skal jeg bare selge huset? Og leie? Men hvor? Har tre barn. Vurderer å ta minste ut av barnehage, men pga redusert foreldrebetaling betaler jeg jo ikke mer enn 1800,- der. Så det er ikke så mye penger å spare. De andre går skole. Allerede sagt opp SFO. Og jeg trenger penger NÅ, det hjelper jo ikke å selge og få oppgjør om flere måneder.. Hva skjer med strømmen da? 

Det er ingen vits i å søke sosialhjelp, har gjort det tidligere når det har vært trangt, og det er en helt forferdelig følelse der de går gjennom alt forbruk tre måneder tilbake, og kommenterer og kritiserer. Dessuten ruineres man økonomisk av det, fordi man må sette alt som kan vente på vent = inkasso -> betalingsanmerkninger osv... 

Har ikke ledig soverom her som kan leies ut, og har stengt av alt som kan stenges. Jeg trenger varme da jeg har MS. Har ikke orket styret med å søke grunnstønad pga mer utgifter til oppvarming, men kanskje jeg burde det nå? Hvordan dokumentere det i en tid der alle sliter? 

4500 i juli? Hva i all verden er det du bruker strøm på? 

Anonymkode: 003f2...5c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Orker ikke tenke på det. I tidligere år har vi hatt hottub  på terrassen også, den er skrudd av nå for så si det sånn!! Har også skrudd av varmen i gulvet på flere rom! Dette er INSANE!!

Nei skjønner at du ikke orker å tenke på det forferdelige tider lurer på om de parti valgte er klar over hva de har gjort nei varme er en menneskerett en del av velferd ikke en markeds vare 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har samme type gammelt hus, er to personer og har varmepumpa på 24/7. Brukte 800 kWt i august og strømregningen etter strømstøtte er fratrukket kom på 1900. 

Nettleien må være tatt med for at strømstøtten skal være tatt med. 

Så jeg tror fakturaen din er feil. 

Anonymkode: 57a36...892

ja jeg tror dette bare er tulletråd. høres ikke logisk ut. og garantert at en ekte alenemor ville spart på strømmen lenge før denne tid. dessuten tror jeg neppe en ufør alenemor hadde fått lån av kommunen til å kjøpe et 200 kvm hus. høres veldig urealistisk ut

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...