Gå til innhold

Hva gjør man når man rett og slett ikke har penger nok til å betale strømregningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg trenger varme da jeg har MS. Har ikke orket styret med å søke grunnstønad pga mer utgifter til oppvarming, men kanskje jeg burde det nå? Hvordan dokumentere det i en tid der alle sliter

Anonymkode: 63b7e...3db

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har legeerklæring på nødvendig varme for å ikke bli varig verre (fra den gang jeg leide og fikk sosialhjelp). Dette er ikke ting jeg finner på. 

Du har jo svaret ditt her?

Anonymkode: 43e86...4b6

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

200m2 bolig, men ikke plass til å lagre ved?

Blir bare enda mer sikker på at dette er et troll!

Anonymkode: 80271...cce

Det er ikke akkurat anbefalt å lagre store mengder ved inne.

Anonymkode: 7a556...2c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke akkurat anbefalt å lagre store mengder ved inne.

Hvorfor? 

Anonymkode: 7a512...21b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor? 

Fukt, muggsopp og råte i veden, skadedyr som kommer frem, dårlig inneklima, blant annet. Jeg har aldri mer enn en halv sekk stående inne, og da i en veldig god ventilert gang. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du kan velge et trekkfullt gammelt hus med MS, helt uavhengig av strømprisene. Men det kan jo ha sine grunner, som barndomshjem el l.

Det må uansett være bedre i en leilighet? Ville ha solgt, det må jo kunne gå uten å ta opp mere lån? Særlig hvis du går ned i str. Tenk så deilig med en tett og varm leilighet der du ikke har ansvaret for hage, snørydding, om nordveggen eller taket må byttes.

Håper uansett du får hjelp med regningen, dette er jo veldig vanskelig for så mange, skjønner ikke hvordan det skal gå.

• Liker 6
Skrevet

Hvordan betale strømregning til 9.000 kr? Man tar opp lån hos Lånekassen. Har du ikke mer enn 300.000 kr brutto i uføretrygd (for deg selv), så kan det til og med vanke noe stipend på deg om du består noen jalla-fag som du kan melde deg opp i. Det gjelder ved lån for et semester per kalenderår. 

Det holder med karakter E for å bestå.  Lånekassen sender allerede penger ut i august, og det er sikkert litt for sent nå å registrere seg for høstsemesteret 2022. Men du har jo januar 2023, så det kan være en ide. Betale semesteravgift i desember 2022, så har du cash på kontoen allerede i løpet av den første uka i januar 2023.

Så fikser du karakter E i noen jalla-fag som det holdes eksamen i mai - juni 2023.

Anonymkode: b56fb...ded

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

2100 kwh står det på strømregningen. Da er ikke nettleie tatt med. Men nå står det på Norgesenergi at noen av fakturaene viser feil, jeg aner ikke hva som er feil. 

Ligger på ca 28-30.000 kwh i året. Veldig dårlig isolert enebolig. Har ca 21-22 grader inne. Hadde 23-24 før da strømmen var billigere, så allerede har jeg problemer nå. 

Mange store vinduer, og vinduene er ikke byttet siden huset ble bygget på 70-tallet. 

Hvis ikke nettleie er tatt med, så er heller ikke strømstøtten tatt med. Med andre ord får du igjen omtrent halve summen på nettleia, og strømregningen din er rundt 4000-5000 for august. 

Anonymkode: 2098a...4c7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har kjøpt en bolig som trengte renovering, så hvorfor kjøpte du det når du ikke har råd til den? Måtte være bedre kjøp med en mindre bolig som ikke trengte så mye til etterisolering og nye vinduer. 

Du har ikke orket å søke om grunnstønad, det er ingen andre enn deg selv som kan fikse dette.

Anonymkode: d28ba...94e

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har kjøpt en bolig som trengte renovering, så hvorfor kjøpte du det når du ikke har råd til den? Måtte være bedre kjøp med en mindre bolig som ikke trengte så mye til etterisolering og nye vinduer. 

Du har ikke orket å søke om grunnstønad, det er ingen andre enn deg selv som kan fikse dette.

Anonymkode: d28ba...94e

jeg vil jo si at i dette tilfellet har kommunen driti på draget. for at jeg skulle kunne legge inn bud på min leilighet, måtte kommunen se over papirer og eiendom før de sa ja til at jeg kunne by. 

om denne boligen var så jævlig hvorfor lot de henne kjøpe den???

• Liker 3
Skrevet
Ænema skrev (Akkurat nå):

jeg vil jo si at i dette tilfellet har kommunen driti på draget. for at jeg skulle kunne legge inn bud på min leilighet, måtte kommunen se over papirer og eiendom før de sa ja til at jeg kunne by. 

om denne boligen var så jævlig hvorfor lot de henne kjøpe den???

Stemmer, med støtte fra kommunen så må huset/leiligheten oppfylle en del krav, det kan ikke være det første krypinn man finner med alskens mangler  

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stemmer, med støtte fra kommunen så må huset/leiligheten oppfylle en del krav, det kan ikke være det første krypinn man finner med alskens mangler  

jeg regner med at de ikke så for seg at stømmen skullke bli så dyr noengang. er dumt å være etterpåklok. 

men at hun ikke har søkt grunnstønad, det er for useriøst.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis den første er bra nok så. Men, ts klarer seg med langt mindre enn 200kvm og kommunen hadde sagt ja. Har selv 3 barn startlån og 95kvm.

Anonymkode: 470a4...06c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan rett og slett ikke fatte å begripe hvordan et menneske kan ha greid å bruke 9000! på strøm i august. Det har vært kjempevarmt! All medfølelse for at du er ufør, med ms og har 3 barn å forsørge med dette er SLØSING av strøm! Har du 30 grader i innetemperatur døgnet rundt eller hva er det du driver med? Det har vært så varmt i august at man har kunnet ha langt over 20 grader inne uten noen som helst oppvarming.

Anonymkode: 46820...469

Bare fordi det har vært kjempe varmt der DU bor , så er jo ikke det dermed sagt at det gjelder hele landet… her har vi hatt minusgrader om natten lenge, og vært avhenging av å fyre i flere uker nå.. lenge siden sommeren her var over, venter bare på snøen. Går mye strøm nå med å varme opp huset… 

Anonymkode: 83b1d...c00

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Ufør alenemor her, med bolig kjøpt med startlån (kommune/husbank). 

Strømregningen for august ble på hele 9000 (!). Jeg skjønner det ikke, vi lå på 4500 i juli og juni.. Og har ikke varmet opp mer enda. Hjelper jo ikke dele opp, for neste blir vel enda verre. Mistet den ekstra strømstøtten som fulgte med bostøtten da grunnbeløpet gikk opp i juni. Kommer til å bli forferdelig fremover, for nå har vi jo skrudd på varme igjen i varmepumpa inne. 

Jeg har allerede avdragsfrihet. Skal jeg bare selge huset? Og leie? Men hvor? Har tre barn. Vurderer å ta minste ut av barnehage, men pga redusert foreldrebetaling betaler jeg jo ikke mer enn 1800,- der. Så det er ikke så mye penger å spare. De andre går skole. Allerede sagt opp SFO. Og jeg trenger penger NÅ, det hjelper jo ikke å selge og få oppgjør om flere måneder.. Hva skjer med strømmen da? 

Det er ingen vits i å søke sosialhjelp, har gjort det tidligere når det har vært trangt, og det er en helt forferdelig følelse der de går gjennom alt forbruk tre måneder tilbake, og kommenterer og kritiserer. Dessuten ruineres man økonomisk av det, fordi man må sette alt som kan vente på vent = inkasso -> betalingsanmerkninger osv... 

Har ikke ledig soverom her som kan leies ut, og har stengt av alt som kan stenges. Jeg trenger varme da jeg har MS. Har ikke orket styret med å søke grunnstønad pga mer utgifter til oppvarming, men kanskje jeg burde det nå? Hvordan dokumentere det i en tid der alle sliter? 

varmepumpe og litt ved-fyring

Skrevet

Ts kan også søke NAV om lån. 

Så - be om avdrag fra strømselskapet, søk om supplerende sosialhjelp, hvis avslag på dette, høre om lån. Hvis strømregningen går til inkasso og senere stenging blir det enda dyrere. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare fordi det har vært kjempe varmt der DU bor , så er jo ikke det dermed sagt at det gjelder hele landet… her har vi hatt minusgrader om natten lenge, og vært avhenging av å fyre i flere uker nå.. lenge siden sommeren her var over, venter bare på snøen. Går mye strøm nå med å varme opp huset… 

I de dyre strømsonene har det vært veldig varmt i august. 

Anonymkode: 46820...469

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Du ber om råd, men skriver at du ikke orker styret med å søke grunnstønad? Hva slags råd er det du egentlig vil ha? Har du mulighet til å få grunnstønad, bør du jo gripe sjansen med begge hender, helst nå. Legeerklæring har du jo allerede.

Anonymkode: 3fff7...345

• Liker 12
Skrevet (endret)

sikkert en hets de uføre bortskjemte alenemødrene- tråd

Endret av Ænema
  • Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo i de dyre strøm regionene som har hatt knallvær og varmt i august? 

Anonymkode: 43e86...4b6

• Liker 4
Skrevet

Flytt til et sted med vedovn, så hogger du ved ulovlig i skogen.

Ja, helt seriøst. Om mange nok gjør dette, så forstår regjeringen alvoret.

Anonymkode: fe137...601

Du tenker lite på den som eier skogen da? 

Anonymkode: f4fad...247

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...