Gå til innhold

Hva gjør man når man rett og slett ikke har penger nok til å betale strømregningen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ufør alenemor her, med bolig kjøpt med startlån (kommune/husbank). 

Strømregningen for august ble på hele 9000 (!). Jeg skjønner det ikke, vi lå på 4500 i juli og juni.. Og har ikke varmet opp mer enda. Hjelper jo ikke dele opp, for neste blir vel enda verre. Mistet den ekstra strømstøtten som fulgte med bostøtten da grunnbeløpet gikk opp i juni. Kommer til å bli forferdelig fremover, for nå har vi jo skrudd på varme igjen i varmepumpa inne. 

Jeg har allerede avdragsfrihet. Skal jeg bare selge huset? Og leie? Men hvor? Har tre barn. Vurderer å ta minste ut av barnehage, men pga redusert foreldrebetaling betaler jeg jo ikke mer enn 1800,- der. Så det er ikke så mye penger å spare. De andre går skole. Allerede sagt opp SFO. Og jeg trenger penger NÅ, det hjelper jo ikke å selge og få oppgjør om flere måneder.. Hva skjer med strømmen da? 

Det er ingen vits i å søke sosialhjelp, har gjort det tidligere når det har vært trangt, og det er en helt forferdelig følelse der de går gjennom alt forbruk tre måneder tilbake, og kommenterer og kritiserer. Dessuten ruineres man økonomisk av det, fordi man må sette alt som kan vente på vent = inkasso -> betalingsanmerkninger osv... 

Har ikke ledig soverom her som kan leies ut, og har stengt av alt som kan stenges. Jeg trenger varme da jeg har MS. Har ikke orket styret med å søke grunnstønad pga mer utgifter til oppvarming, men kanskje jeg burde det nå? Hvordan dokumentere det i en tid der alle sliter? 

Anonymkode: 63b7e...3db

• Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flytt til et sted med vedovn, så hogger du ved ulovlig i skogen.

Ja, helt seriøst. Om mange nok gjør dette, så forstår regjeringen alvoret.

Anonymkode: fe137...601

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Flytt til et sted med vedovn, så hogger du ved ulovlig i skogen.

Ja, helt seriøst. Om mange nok gjør dette, så forstår regjeringen alvoret.

Anonymkode: fe137...601

Jeg har vedovn, men ikke råd til å kjøpe nok ved. Brukte 12.000 på ved i fjor vinter, og ved har blitt enda dyrere. Bor i eldre hus, 70-talls med 10cm isolasjon i veggene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi august var en veldig dyr strømmåned, vi hadde ganske like beløp på ren strøm. MEN det er uten strømstøtte - vi får nettleie på en egen faktura, og det er jo der man får strømstøtten. Det høres ut som du oppgir beløp uten at strømstøtten er trukket fra? Som om dere også har nettleie separat, men ikke har fått med dere hvordan strømstøtten blir utbetalt. Har dere fått fakturaer fra nettleverandøren på 0 kr de siste månedene? Har dere gått inn og åpnet fakturaen og sett om det står et minusbeløp nederst? Det er det man skal få utbetalt. 

For å få strømstøtten utbetalt med separat nettleie må man som regel inn på nettleverandøren sin hjemmeside, logge inn og registrere kontonummer. Så kommer de pengene på konto på forfallsdatoen for nettleien. 

Anonymkode: 2098a...4c7

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om disse strømregningene er etter fratrekk av strømstøtte fra staten bør du prøve å finne ut hva som trekker så mye strøm. 

Anonymkode: ef0a5...76e

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryp til korset å legg strømregningen din ut på spleis. Link gjerne så kan jeg gledelig bidra litt :) 

Anonymkode: bfcd9...545

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første bud er å kontakte strømselskapet og forklare situasjonen. 

Anonymkode: 7a7b7...0ca

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vedovn, men ikke råd til å kjøpe nok ved. Brukte 12.000 på ved i fjor vinter, og ved har blitt enda dyrere. Bor i eldre hus, 70-talls med 10cm isolasjon i veggene. 

12000?

Da må du nesten ha kjøpt på bensinstasjoner. Vi har et hus fra 79 med vedfyring i to etasjer og brukte fire storsekker i fjor. De kostet hver 1200 så total kostnad ble under 5000.

Hvordan klarer du egentlig å bruke så mye på strøm? Det må være før støtten. Vi har basseng også og kom på 4200 før støtte

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (Akkurat nå):

12000?

Da må du nesten ha kjøpt på bensinstasjoner. Vi har et hus fra 79 med vedfyring i to etasjer og brukte fire storsekker i fjor. De kostet hver 1200 så total kostnad ble under 5000.

Hvordan klarer du egentlig å bruke så mye på strøm? Det må være før støtten. Vi har basseng også og kom på 4200 før støtte

Jeg stusser også på beløpene ts. oppgir, skjønner nesten ikke at det er mulig med et litt edruelig forbruk...  

Anonymkode: 63580...b9d

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever strømregningen på nav? Jeg måtte gjøre det engang... er typ 10år siden eller noe nå da. Var mens vi fikk regning for 2mnder i gangen, og strømmen var sykt dyr en periode....

Anonymkode: ee100...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (4 minutter siden):

12000?

Akkurat dette stusser jeg på og. Hvordan klarer du å bruke så mye strøm at du kommer opp i 9000 kr? Det må jo være før støtte? Vi fikk strømregning (med nettleien) på ca 3000 før støtte, 1311 kr etter støtte. Vi har da ikke brukt varme (men det hadde vel ikke du heller forrige måned?), men vi har ikke barn. Hvordan klarte du å komme opp i 9000 kr? Prøv å ikke bruk for mange elektriske artikler på en gang slik at du ikke havner i kspasitetsgruppa for over 5kwh i snitt, og prøv å bruk strøm når den er billig. 

Og 12000 på ved, hvor kjøper du ved fra da?? Vi kjøpte to storsekker fra en bonde til 1250 kr sekken i fjor, og vi har fremdeles mer ved igjen. 12000 er jo helt syk sum, da skal du kjøpe passe dyr ved. 

Anonymkode: 00062...f7f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan rett og slett ikke fatte å begripe hvordan et menneske kan ha greid å bruke 9000! på strøm i august. Det har vært kjempevarmt! All medfølelse for at du er ufør, med ms og har 3 barn å forsørge med dette er SLØSING av strøm! Har du 30 grader i innetemperatur døgnet rundt eller hva er det du driver med? Det har vært så varmt i august at man har kunnet ha langt over 20 grader inne uten noen som helst oppvarming.

Anonymkode: 46820...469

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk strømregning på 8000,- så skjønner det veldig godt... Koblet til varmepumpa nå i september (hadde slått av varmen i gulvet i august..) og vi sløser ikke med strøm.. føler det er helt håpløst 😓

Anonymkode: e226d...8b6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat dette stusser jeg på og. Hvordan klarer du å bruke så mye strøm at du kommer opp i 9000 kr? Det må jo være før støtte? Vi fikk strømregning (med nettleien) på ca 3000 før støtte, 1311 kr etter støtte. Vi har da ikke brukt varme (men det hadde vel ikke du heller forrige måned?), men vi har ikke barn. Hvordan klarte du å komme opp i 9000 kr? Prøv å ikke bruk for mange elektriske artikler på en gang slik at du ikke havner i kspasitetsgruppa for over 5kwh i snitt, og prøv å bruk strøm når den er billig. 

Og 12000 på ved, hvor kjøper du ved fra da?? Vi kjøpte to storsekker fra en bonde til 1250 kr sekken i fjor, og vi har fremdeles mer ved igjen. 12000 er jo helt syk sum, da skal du kjøpe passe dyr ved. 

Anonymkode: 00062...f7f

Det er kjøpt i småsekker med hjemlevering. For jeg har dårlig helse, så jeg har ikke så mange valg på størrelse og å spare penger på å hente selv. Så jeg betaler noen for å komme og bære inn småsekk til meg daglig (de aller minste på 40 liter). Er ikke så mange som selger sånne. Så ja, dyr ved. Og så har jeg ikke særlig lagringsplass til veden, så for hver gang jeg bestilte tok de 1000,- for utkjøring også. Det var da ved som holdt fra oktober til og med mars. 

Husk at jeg er hjemme hele tiden da, så det kan vel ikke helt sammenlignes med noen som drar på jobb. Her må det fyres hele tiden om det skal være noe nyttig. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville krøpet til korset og bedt om sosialstønad til å dekke regningen. Det kan umulig være så ille? Bare la dem kommentere. Kan hende du møter en annen saksbehandler denne gangen, som ikke er så nysgjerrig.

Nei, ikke tenk på å selge boligen. Det er dyrere å leie uansett, og når du eier går pengene i egen lomme og du får verdiøkning. Folk som leier ut tar mer og mer betalt for å få dekket økte kostnader.

Anonymkode: 8e702...1e6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kan rett og slett ikke fatte å begripe hvordan et menneske kan ha greid å bruke 9000! på strøm i august. Det har vært kjempevarmt! All medfølelse for at du er ufør, med ms og har 3 barn å forsørge med dette er SLØSING av strøm! Har du 30 grader i innetemperatur døgnet rundt eller hva er det du driver med? Det har vært så varmt i august at man har kunnet ha langt over 20 grader inne uten noen som helst oppvarming.

Anonymkode: 46820...469

2100 kwh står det på strømregningen. Da er ikke nettleie tatt med. Men nå står det på Norgesenergi at noen av fakturaene viser feil, jeg aner ikke hva som er feil. 

Ligger på ca 28-30.000 kwh i året. Veldig dårlig isolert enebolig. Har ca 21-22 grader inne. Hadde 23-24 før da strømmen var billigere, så allerede har jeg problemer nå. 

Mange store vinduer, og vinduene er ikke byttet siden huset ble bygget på 70-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi fikk strømregning på 8000,- så skjønner det veldig godt... Koblet til varmepumpa nå i september (hadde slått av varmen i gulvet i august..) og vi sløser ikke med strøm.. føler det er helt håpløst 😓

Anonymkode: e226d...8b6

Har ingen av gulvvarme på her heller, men det må vi jo snart. Har også kjeller med vannrør osv. Jeg klarer ikke skjønne hvordan denne vinteren skal bli. Det går veldig mye klesvask her, det vil kanskje bli mindre nå mot vinteren når man bruker mer ullklær. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2100 kwh står det på strømregningen. Da er ikke nettleie tatt med. Men nå står det på Norgesenergi at noen av fakturaene viser feil, jeg aner ikke hva som er feil. 

Ligger på ca 28-30.000 kwh i året. Veldig dårlig isolert enebolig. Har ca 21-22 grader inne. Hadde 23-24 før da strømmen var billigere, så allerede har jeg problemer nå. 

Mange store vinduer, og vinduene er ikke byttet siden huset ble bygget på 70-tallet. 

Forslag fra meg, er å spørre husbanken/kommunen om du kan få selge eneboligen og kjøpe deg leilighet i stedet... Det høres ikke ut som du med din inntekt burde sitte med en dyr enebolig. Det er mye dyrere å bo i og varme opp en enebolig, sammenlignet med en leilighet.

Jeg bor i leilighet i blokk og min siste strømregning var på 1100,- kr for august. Har varmekabler på badet, som ikke har vært avslått i det hele tatt.

• Liker 21
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme strømforbruk i juni. Og litt mer i juli faktisk. Da var det under halve regningen. Men samme kwh. 

Prisen pr kwh i juni var 187,5. Og i juli 210. Nå for august står det ca 415. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forslag fra meg, er å spørre husbanken/kommunen om du kan få selge eneboligen og kjøpe deg leilighet i stedet... Det høres ikke ut som du med din inntekt burde sitte med en dyr enebolig. Det er mye dyrere å bo i og varme opp en enebolig, sammenlignet med en leilighet.

Jeg bor i leilighet i blokk og min siste strømregning var på 1100,- kr for august. Har varmekabler på badet, som ikke har vært avslått i det hele tatt.

Søkte om det for to år siden. Om jeg kunne få samme sum i lån/tilskudd nå, for å gå ned i størrelse, men mindre vedlikehold/alder. Fikk nei.. Prisene har steget også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...