Gå til innhold

Kan man reise med gammelt pass etter man har søkt nytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har passtime til uka, da passet mitt går ut i juni neste når. Nå er jo leveringstidene på pass på 4-5 uker, og jeg skal reise til utlandet 2 uker etter passtimen.

På politiet sine nettsider så står det:  «Alle som søker om nytt pass eller nasjonalt ID-kort  ha med det gamle passet, selv om det er utløpt. Når du søker om nytt pass, skal det gamle makuleres.» 

Betyr det at jeg ikke kan bruke det gamle passet i påvente av det nye? Noen som nylig har bestilt pass og vet om det er sånn? 

Anonymkode: 1aa9a...7af

Skrevet

Du kan bruke ditt gamle hvis du velger at det nye sendes til politistasjonen og du henter det der. Da får du med deg det gamle passet hjem igjen, og så må da ha det med når du henter det nye og da makuleres det. Velger du å motta det nye passet i posten må det gamle makuleres med en gang. 

Anonymkode: 4656b...aa9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde søkt om nødpass om jeg var deg.

Anonymkode: 22db4...1a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hadde søkt om nødpass om jeg var deg.

Anonymkode: 22db4...1a8

Hun trenger jo ikke det, hun ber om å få hente nytt pass på politistasjonen, da får hun med seg gammelt pass hjem igjen. 

Anonymkode: 4656b...aa9

• Liker 5
Skrevet

Jeg gjorde dette hos politiet for et par dager siden - ba om å få slippe å levere inn mitt gamle, i tilfelle det nye ikke kommer før etter høstferien, når jeg skal reise. Det var greit, må bare møte opp og ta med gamle pass når nye hentes, som blir sagt over her.

Anonymkode: aa342...2be

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei dette må leveres inn når du søker om nytt evt klipper de bort halve passet ditt så får du med andre halvparten tante oppdaget ikke dette før hun kom hjem hva klippet hun av passet mitt sa hun skikkelig skråkutt 

Skrevet
Maskinfører skrev (19 minutter siden):

Nei dette må leveres inn når du søker om nytt evt klipper de bort halve passet ditt så får du med andre halvparten tante oppdaget ikke dette før hun kom hjem hva klippet hun av passet mitt sa hun skikkelig skråkutt 

Hvorfor sier du noe som ikke stemmer?

Det flere over har sagt er helt riktig. Har gjort det samme i sommer. Hadde passtime 3 timer unna hjemkommune. De sendte passet til min lokale politistasjon og den ble makulert da jeg hentet den etter ferien. Skal gjøre det samme med passet til sønnen min nå.

Anonymkode: 42010...628

• Liker 1
Skrevet

Har ikke Politistasjon for pass men Publikumssenter her må passene innleveres samtidig som nytt bestilles 

Skrevet
  • Alle som søker om nytt pass eller nasjonalt ID-kort  ha med det gamle passet, selv om det er utløpt. Når du søker om nytt pass, skal det gamle makuleres. Når du søker om nasjonalt ID-kort, beholder du passet ditt så lenge det fortsatt er gyldig. Hvis du har søkt om nasjonalt ID-kort tidligere og det gamle passet ditt er makulert fordi det var utløpt, må du ha med det nasjonale ID-kortet når du søker om nytt pass. 
  • Hvis du ikke har hatt pass før, eller det gamle passet ditt er meldt tapt, må du ha med annen gyldig legitimasjon med fødselsnummer og bilde. 
Skrevet

Byttet i vår.

Beholdt selvfølgelig det gamle frem til det øyeblikket jeg fikk det nye i handen. Og man kan selvfølgelig reise i hele perioden. 

Anonymkode: cb680...0f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...