AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #1 Skrevet 18. september 2022 Hvor lenge gjør dere det og hvorfor? Anonymkode: 08ed5...0f7
Pinkee Skrevet 18. september 2022 #2 Skrevet 18. september 2022 Jeg forlenger nattfasten hver dag. Spiser middag engang mellom 18-20, og frokost tidligst kl 12. Gjør det for bedre helse, og mindre stress med mat. Lever også lavkarbo. Da jeg levde høykarbo, var de et evindelige stress med å ha tid til å spise ofte nok, for blodsukkeret ble lavt, og jeg sjelven. Jeg har bla fibromyalgi, og tenker at å gi kroppen pause fra jobben med fordøyelse, kan gi den tid til å fikse diverse feil i kroppen. Har ikke prøvd meg på faste i lengre tidsrom, men antar det kommer etterhvert. 4
-lykke- Skrevet 18. september 2022 #3 Skrevet 18. september 2022 Jeg har gjort det i mange, mange år. Også før det ble «en ting». Har prøvd å spise oftere og da litt mindre porsjoner, men opplevde å bli utrolig fysen av det. Tenkte på mat hele tiden og fikk lyst på noe søtt hele tiden, gikk opp i vekt av det. Jeg prøvde å spise oftere fordi det var anbefalt, frokost var liksom så viktig. Jeg spiser stort sett to måltider i løpet av dagen, noen ganger tre. Mitt første måltid er en stor lunsj, og så spiser jeg en stor middag. Spiser som regel middag i 17-tiden, men kan bli så sent som kl. 20 noen ganger. Så spiser jeg ikke noe før lunsj igjen ca 11.30. Hvis lunsjen ikke er så veldig stor, spiser jeg noe lite mellom lunsj og middag. Men stort sett trives jeg best med å spise med ordentlig mett til de to måltidene jeg spiser. Trener mye, og dette spisemønsteret funker bra for meg. Kan også trene på tom mage uten problemer, selv om jeg stort sett trener på kveldstid. Men i helgene hender det jeg tar en økt før første måltid. Går helt fint. 4
smilo Skrevet 18. september 2022 #4 Skrevet 18. september 2022 -lykke- skrev (4 timer siden): Jeg har gjort det i mange, mange år. Også før det ble «en ting». Har prøvd å spise oftere og da litt mindre porsjoner, men opplevde å bli utrolig fysen av det. Tenkte på mat hele tiden og fikk lyst på noe søtt hele tiden, gikk opp i vekt av det. Jeg prøvde å spise oftere fordi det var anbefalt, frokost var liksom så viktig. Jeg spiser stort sett to måltider i løpet av dagen, noen ganger tre. Mitt første måltid er en stor lunsj, og så spiser jeg en stor middag. Spiser som regel middag i 17-tiden, men kan bli så sent som kl. 20 noen ganger. Så spiser jeg ikke noe før lunsj igjen ca 11.30. Hvis lunsjen ikke er så veldig stor, spiser jeg noe lite mellom lunsj og middag. Men stort sett trives jeg best med å spise med ordentlig mett til de to måltidene jeg spiser. Trener mye, og dette spisemønsteret funker bra for meg. Kan også trene på tom mage uten problemer, selv om jeg stort sett trener på kveldstid. Men i helgene hender det jeg tar en økt før første måltid. Går helt fint. Samme erfaring her. Alt etter hva jeg spiser til middag så klarer jeg meg med to måltider daglig. Men har jeg spist noe som ikke metterl ike lenge ( fisk f.eks) så kan det være at jeg må ha noe på kvelden. Da går det i knekkebrød e.l. Jeg trener som oftest før jobb ( 0630-0730) Og har ingen problemer med dette. Det er for meg verre å trene etter jobb, for da er jeg som oftest dritsulten. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #5 Skrevet 18. september 2022 Spiser også 2 måltider. Lunsj rundt kl. 12.00 og middag mellom kl. 16-18. Er da aldri sulten på kvelden, men kan bli ganske sulten rundt kl. 11.00. Er i utgangspunktet ingen frokostmenneske, har egentlig aldri spist frokost gjennom oppveksten, men prøvd å skjerpe meg de senere årene siden frokost liksom var så viktig for å sette i gang forbrenningen. I helgene følger jeg ikke dette slavisk fordi det er mye hygge rundt måltider med familien, spiser derfor middag senere på fredag. Frokost med familien på lørdag og kan også spise noe kos til kvelds på lørdager. Søndag er det full rulle igjen, da spiser vi ofte sen frokost rundt kl. 11-12 sammen og middag senest kl. 18.00. Følger heller ikke dette når jeg er invitert bort eller på jenteturer osv. Kan også ta meg en fest og da blir det selvfølgelig ikke fasting. Jeg ser også at det går fint å trene på tom mage, men helst da på morningen. Jobber turnus så har mulighet til å trene en del på dagtid og kommer jeg meg ikke ut før i 11-tiden så kjenner jeg at jeg er svakere når jeg trener tungstyrke så velger da å spise før trening for å kunne ta en skikkelig økt. Da blir det heller 3 måltider, men får allikvell til en lang nattefaste da jeg spiser middag forholdsvis tidlig i ukedagene. Anonymkode: 833e1...b90 3
Wilmus Skrevet 18. september 2022 #6 Skrevet 18. september 2022 Jeg har gått ned ca ti kg i løpet av sommeren ved å spise en gang om dagen + noen lengre faster. Nå har vekten vært stabil på 56-57 kg ( er 165 cm) i ca 3 uker. Lyst til å prøve ned til 53 kg ish. Vurderer noen litt lengre faster igjen. (48 t- 100 t) så blir det å vedlikeholde etterhvert, ser for meg uker der jeg har noen dager med ett, og noen dager med to måltider- kanskje en og annen dag uten. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #7 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvor lenge gjør dere det og hvorfor? Anonymkode: 08ed5...0f7 Har gjort det siden juni. Faster mellom 19 og 12. spise klokka 12 og 18. mye protein og grønnsaker. Har gått ned 14 kg så det funker❤️ Anonymkode: d0fd0...9cc 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #8 Skrevet 18. september 2022 Ja i ca 39 dager hvert år under ramadan. Anonymkode: aab5f...6ad 3
Tarzani Skrevet 19. september 2022 #9 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvor lenge gjør dere det og hvorfor? Anonymkode: 08ed5...0f7 Kan kun snakke for meg selv, men jeg gjør det fordi jeg er sykt svak etter godis på kveldene. Har alltid hatt et ekstremt søtsug! Når jeg faster så går muligheten for å kose seg med noe godt ut, pg da er problemet løst for min del. Jeg går ned i vekt når jeg holder meg unna snop/chips/kaker. Jeg spiser lunsj kl 11.30 og middag kl17.30. Blir jeg liggende våken om kvelden fordi jeg er sulten så tar jeg meg selvsagt noe å spise, gjerne et knekkebrød med magert pålegg, en gulrot eller noe i den dur.. Men 9 av 10 dager så trenger jeg ikke det. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #10 Skrevet 19. september 2022 Jeg vil ikke kalle det faste, men middag ca. 17.30 er dagens siste måltid for meg. Dette har jeg praktisert siden april, og det har gjort at jeg har fått bukt med fysing og småspising utover kvelden og gått ned et par kilo. Når jeg har hjemmekontor, pleier jeg også å utsette frokost til 10, men orker ikke det når jeg er ute. Anonymkode: 44b13...9b3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #11 Skrevet 19. september 2022 Det som funker for meg er å spise 3 måltider om dagen, det siste ikke etter 19. og INGENTING mellom måltidene. Spiser meg god og mett til hvert måltid, er ikke lenger fysen på sjokolade og søtsaker. Har klart dette i 2 mnd. Jeg var altså skikkelig sukkeravhengig....anbefales Anonymkode: 395d5...df8 1
jabx Skrevet 19. september 2022 #12 Skrevet 19. september 2022 Dere som faster bør være bevisste på at det er påvist at det å spre inntak av proteiner utover dagen gir bedre kår for musklene, og muskler bidrar til å øke forbrenningen. Ved å kun spise et par ganger om dagen, så risikerer man å få i seg for lite proteiner til at kroppen kan nyttigjøre seg det på en optimal måte.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #13 Skrevet 19. september 2022 jabx skrev (19 minutter siden): Dere som faster bør være bevisste på at det er påvist at det å spre inntak av proteiner utover dagen gir bedre kår for musklene, og muskler bidrar til å øke forbrenningen. Ved å kun spise et par ganger om dagen, så risikerer man å få i seg for lite proteiner til at kroppen kan nyttigjøre seg det på en optimal måte. Kilde? Høres ut som interessant lesning. Anonymkode: 56d23...240 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #14 Skrevet 20. september 2022 I ukedagene forlenger jeg nattfasten. Jeg spiser frokost klokken 11 (lunsj på jobb) og middag hjemme en gang i 17-18 tiden. Iblant må jeg ta meg noe sånn i 15 tiden. Kroppen trives og jeg er ikke fysen. Jeg er ofte redd for å gå sulten og gå tom, men prøver å jobbe med den holdningen. Anonymkode: ec649...42c
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #15 Skrevet 20. september 2022 Spiser 2 måltider om dagen. Har så godt som kurert IBSen min. Hender jeg dropper lunsj eller middag noen dager og. Planlegger ikke for det, tar det på sparket hvis jeg ikke er sulten. Anonymkode: b5ef3...937 1
jabx Skrevet 20. september 2022 #16 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kilde? Høres ut som interessant lesning. Anonymkode: 56d23...240 Det er nok mest aktuelt for kroppsbyggere, men det kan være noe å tenke på, siden et høyt inntak av proteiner fører til mindre tap av muskler. Det er en viss grense for hvor mye protein som kan tas opp på en gang. I praksis er nok effekten forholdsvis liten for vanlige folk. Men kan være noe å tenke på. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #17 Skrevet 20. september 2022 Jeg forlenger nattfasten, har gjort det siden etter sommeren nå. Har også gjort det i perioder tidligere, men med ny kunnskap nå og en annen tilnærming til mat så fungerer det bra. Jeg jobber med vektnedgang og økt styrke, så tar det litt periodevis hva som er hovedfokuset. Spiser ca 3 måltider om dagen, lunsj kl. 11/11.30, middag 16.30/17.30 og kvelds 20.30/22.00 et sted. Spiser sent de dagene jeg trener på kvelden, men må fylle på med proteiner etter styrkeøktene for å få mest mulig ut av de. I tillegg er jeg sulten etter trening og kan ikke legge meg uten å ha spist. Anonymkode: e0aee...497
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #18 Skrevet 20. september 2022 Jeg spiser kun middag. Anonymkode: 7e7f6...a9b
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #19 Skrevet 20. september 2022 Kan noen forklare meg hvordan det er med kaloritelling og periodisk fasting når en del av målet er vektnedgang? Har lest at i spisevinduet kan man spise (nesten) det man vil. Men det er vel likevel slik at man må ligge på et kaloriunderskudd for å gå ned? Anonymkode: 0b673...1e8
Unika Skrevet 20. september 2022 #20 Skrevet 20. september 2022 Spiser lunsj klokken 12 og middag klokken 17/18. Ingenting annet. Gått ned i vekt, og mye mindre stress. Mye jevnere blodsukker. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå