Gå til innhold

Familie på 4, ikke lenger realistisk å klare seg med 2000 kr i uka på mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi må virkelig spare nå.. gode tips? 🙏

Hva bruker dere med to på 11 og 14?

Anonymkode: 9d6a8...bdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp first price. Kjøp linser og bønner.

Anonymkode: 20e02...141

Skrevet

3000 i uken er budsjettet.2 voksne og barn på 12 og 14 (jenter).

Anonymkode: f3b10...b32

Skrevet

Vi er to voksne som klarer oss på 1000 i uka. Ukeshandler og sjekker tilbudsaviser

Anonymkode: 9fee0...e5e

Skrevet

Hvordan bruker dere så mye på mat i uka?

Skrevet

To voksne og to små barn her. Vi kan til nød klare oss på 2000 i uka om vi er nøye. Men vi ligger nærmere 3000. Og vi har yngre barn enn dere.. 

Anonymkode: 5cae1...652

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kjøp first price. Kjøp linser og bønner.

Anonymkode: 20e02...141

Syns prima til rema er bedre, spesielt kjøtt og fisk. 

Anonymkode: 08c3c...a5f

Skrevet
Snusleppe skrev (30 minutter siden):

2000 er ikke spesielt mye når man er 4 i familien 

Anonymkode: 6d833...5da

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Budsjettet mitt er 2500 i uka, ligger nå mellom 1800 og 2200. Vi er en voksen og tre tenåringer. 

Anonymkode: 6d2bb...eeb

Skrevet
36 minutter siden, Snusleppe said:

Det var ikke meg du spurte, men vi bruker 3000 på 2 personer, og det gjør vi ved å lage all mat fra bunnen av med gode råvarer. Spiser mye friske bær, mye frukt og grønt, mye fisk og skalldyr.

Anonymkode: 80bc2...256

Skrevet

Vi ligger på ca 1500,- i uka, to voksne + barn på 9 og 13. Dette inkl ikke M&D kort til eldste, skolemelk til yngste og hudprodukter til meg, ellers er alt av mat og husholdningsartikler inkl. Jeg følger med i tilbudsaviser, og passer på å handle kun det vi faktisk bruker på tilbud (Findus 40%, sekkesalg på dopapir på Obs osv. Dette er tilbud som går igjen gjennom året). Brød handles på Coop. De har ikke lenger 3 for 2, men har nå tre utvalgte brød til kr 20 pr stk. Utover det bestiller jeg på Oda en gang i uka, og lager i forkant meny. Har egen liste over innhold i fryser. Føler vi spiser godt, og kaster lite.

Anonymkode: 90f96...950

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Budsjettet mitt er 2500 i uka, ligger nå mellom 1800 og 2200. Vi er en voksen og tre tenåringer. 

Anonymkode: 6d2bb...eeb

Hva slags middager spiser dere? Og er tenåringene jenter eller gutter?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi ligger på ca 1500,- i uka, to voksne + barn på 9 og 13. Dette inkl ikke M&D kort til eldste, skolemelk til yngste og hudprodukter til meg, ellers er alt av mat og husholdningsartikler inkl. Jeg følger med i tilbudsaviser, og passer på å handle kun det vi faktisk bruker på tilbud (Findus 40%, sekkesalg på dopapir på Obs osv. Dette er tilbud som går igjen gjennom året). Brød handles på Coop. De har ikke lenger 3 for 2, men har nå tre utvalgte brød til kr 20 pr stk. Utover det bestiller jeg på Oda en gang i uka, og lager i forkant meny. Har egen liste over innhold i fryser. Føler vi spiser godt, og kaster lite.

Anonymkode: 90f96...950

Men spiser dere sunt da? Altså mye pålegg og lite brød? Skal man spise sunt bør det jo være mer kjøtt/fisk/grønnsaker enn brød og "luftmat". 

Vi har begynt å bake, for brød som er sunne koster jo fort 30-40 kr brødet.. Kneip er bare luft, ingen vits i å spise. 

Tar svært gjerne i mot alle tips (ikke min tråd, men jeg sliter så med budsjettet her)

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva slags middager spiser dere? Og er tenåringene jenter eller gutter?

Men spiser dere sunt da? Altså mye pålegg og lite brød? Skal man spise sunt bør det jo være mer kjøtt/fisk/grønnsaker enn brød og "luftmat". 

Vi har begynt å bake, for brød som er sunne koster jo fort 30-40 kr brødet.. Kneip er bare luft, ingen vits i å spise. 

Tar svært gjerne i mot alle tips (ikke min tråd, men jeg sliter så med budsjettet her)

Du motsier deg selv litt her, luft er det ingenting usunt i 😄 Kjøttpålegg er det derimot best å holde seg unna.

Anonymkode: 7927f...060

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du motsier deg selv litt her, luft er det ingenting usunt i 😄 Kjøttpålegg er det derimot best å holde seg unna.

Anonymkode: 7927f...060

Det er mye næring i kjøttpålegg.

Anonymkode: 3e193...6ca

• Liker 1
Skrevet

Vi klarer oss på rundt 2000 fortsatt, 2 voksne og to (voksne) tenåringer.

Men vi har endret ganske mye på hva vi spiser for å få det til. Halvert kjøttforbruket, for eksempel. I stedet for kyllingfilet blir det f.eks kyllinggryte eller grateng, da trenger man bare halvparten så mye kylling.

en dag i uken er det også suppedag, det er billig. Baker en god del brød, og de dagene jeg ikke baker kjøper jeg gårsdagens brød på Coop til 15.-

Synes egentlig vi spiser bedre og grønnere nå, men krever mye mer planlegging for å holde budsjettet.

Og ja, bortsett fra egg og ost er nesten alt First Price eller Xtra .

Anonymkode: 473fc...b25

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Men stort sett veldig bearbeidet. 

Anonymkode: 28256...8bc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi må virkelig spare nå.. gode tips? 🙏

Hva bruker dere med to på 11 og 14?

Anonymkode: 9d6a8...bdf

Hva spiser dere, da? Svaret avhenger jo av det.

La oss si dere spiser taco. Og vanligvis bruker to pakker karbonadedeig. Da kjøper du nå inn en. Og så kjøper du inn like mye bønner, altså 500 g bønner. Kjøp dem gjerne tørkede og rehydrer og kok selv. Men selv to bokser hermetiske bønner er billigere enn kjøtt. Og sunnere. 
For der ligger ironien i sunn mat, ts. Den er skikkelig, skikkelig billig. En diett bestående hovedsakelig av grønnsaker (gjerne frosne), ris, bønner, helkorn med litt fisk til er mye sunnere og billigere enn en bestående av mye kjøtt. Og så kan man ta seg råd til kjøtt i tacoen innimellom. 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei. Det er en del kreftfremkallende kjemikalier i det. Og en god del salt. Men ikke så mye næring at det er et offer. Ønsker du et mettende og sunt pålegg? Smør et tjukt lag hummus på skiva. Eller fisk. Eller du kan bare droppe skiver 3 ganger per dag (som verken er et godt økonomisk eller helsemessig valg) og gå for havregrøt eller salat.

Anonymkode: 1e644...79a

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...