AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #1 Skrevet 18. september 2022 Far er ikke enig i samværet som er nå, og det går heller ikke an å prate med han. Han nekter all kommunikasjon. Han prøver av og til å ringe/tekste ungdommen, men det går fort en uke eller mer mellom hver gang, og som regel vil ikke ungdommen snakke med han. Hen har ikke vært hos far på ca en mnd nå, og jeg støtter det. Vi har også støtte fra bup da hen ikke har det bra der. Men far nekter å høre på disse tingene og tror alt går over om han overser det. Jeg skal nå søke om bidrag via nav, og jeg vet han kommer til å bli rasende. Ungdommen kommer til å bo kun her fremfor, men jeg håper det går seg til slik at hen drar til far i helger ol, men det er/bli allikevel lite samvær og jeg kommer til å be om fullt(?) bidrag. Er det andre som har vært gjennom det samme? Hva gjorde/sa far? Han kommer til å nekte, både på bidraget og på det at Ungdommen ikke drar dit. Men jeg kommer ikke til å tvinge hen, hen har vært igjennom nok nå. Noe bup er enig i. Ungdommen har fått en angst-diagnose som kommer mye av hvordan det er hos far og stemor. Hen utredes videre for bla adhd nå. Anonymkode: 8b5fb...584
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #2 Skrevet 18. september 2022 Det tar som regel et år før nav innkreving begynner å trekke far i lønn dersom far ikke betaler det han skal. Men du kan søke om bidragsforskudd sånn at du får kanskje halvparten fra nav og så skylder far deg halvparten og nav halvparten. Far her ble rasende men jeg sa det måtte bli sånn fordi han holdt igjen bidrag med privat avtalte dersom han feks var sur på meg eller lignende Anonymkode: 7500c...657
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #3 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Far er ikke enig i samværet som er nå, og det går heller ikke an å prate med han. Han nekter all kommunikasjon. Han prøver av og til å ringe/tekste ungdommen, men det går fort en uke eller mer mellom hver gang, og som regel vil ikke ungdommen snakke med han. Hen har ikke vært hos far på ca en mnd nå, og jeg støtter det. Vi har også støtte fra bup da hen ikke har det bra der. Men far nekter å høre på disse tingene og tror alt går over om han overser det. Jeg skal nå søke om bidrag via nav, og jeg vet han kommer til å bli rasende. Ungdommen kommer til å bo kun her fremfor, men jeg håper det går seg til slik at hen drar til far i helger ol, men det er/bli allikevel lite samvær og jeg kommer til å be om fullt(?) bidrag. Er det andre som har vært gjennom det samme? Hva gjorde/sa far? Han kommer til å nekte, både på bidraget og på det at Ungdommen ikke drar dit. Men jeg kommer ikke til å tvinge hen, hen har vært igjennom nok nå. Noe bup er enig i. Ungdommen har fått en angst-diagnose som kommer mye av hvordan det er hos far og stemor. Hen utredes videre for bla adhd nå. Anonymkode: 8b5fb...584 Har en ungdom (eller han er 12..), som nekter å være hos far. Vi har 50/50 på papiret, men han nekter å være hos ham. Han er der noen få helger. Broren hans godtar å være hos far, men er hos meg halve uka pga det er mest praktisk. Har aldri fått bidrag (det var 80/20-fordeling ca før), men nå må jeg ha det, ellers kommer det ikke til å gå rundt. Gruer meg sånn til å be om det, jeg vet han blir sint.. Han blir alltid sint når sønnen ikke vil til ham også, og jeg takler sinnet hans dårlig… Aner ikke hva som skjer, men bidrag må jeg jo ha… Anonymkode: eae84...2ab
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #4 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det tar som regel et år før nav innkreving begynner å trekke far i lønn dersom far ikke betaler det han skal. Men du kan søke om bidragsforskudd sånn at du får kanskje halvparten fra nav og så skylder far deg halvparten og nav halvparten. Far her ble rasende men jeg sa det måtte bli sånn fordi han holdt igjen bidrag med privat avtalte dersom han feks var sur på meg eller lignende Anonymkode: 7500c...657 Kan det ta såpass med tid altså? Jeg har forstått det slik at begge parter må betale en sum til nav for at dem skal ordne opp? Det er forsåvidt greit for meg, men jeg tviler på at far syns det.. Men når han overser meg så fullstendig, så må det bare bli slik. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har en ungdom (eller han er 12..), som nekter å være hos far. Vi har 50/50 på papiret, men han nekter å være hos ham. Han er der noen få helger. Broren hans godtar å være hos far, men er hos meg halve uka pga det er mest praktisk. Har aldri fått bidrag (det var 80/20-fordeling ca før), men nå må jeg ha det, ellers kommer det ikke til å gå rundt. Gruer meg sånn til å be om det, jeg vet han blir sint.. Han blir alltid sint når sønnen ikke vil til ham også, og jeg takler sinnet hans dårlig… Aner ikke hva som skjer, men bidrag må jeg jo ha… Anonymkode: eae84...2ab Skjønner at du gruer deg, det er aldri gøy med slike ting som dette! Men det er klart far må betale sin del. Og jeg kjenner godt til å ha en sint eks.. Skal du be han om bidrag, eller skal du gå via nav? Anonymkode: 8b5fb...584
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #5 Skrevet 20. september 2022 Høres ikke noe hyggelig ut. Jeg og eksmann har en på 10 sammen. Vi har 50/50 på papiret, men barnet vil ikke være hos far annet enn innimellom en ettermiddag eller en dag eller to i ferier. Vi bor 1.7 km unna hverandre. Jeg tjener bedre og har ny mann, så jeg gidder ikke sette i gang noe sak, han sliter med inkasso og lønnstrekk, men skulle rett vært rett så skulle han sikkert betalt meg. Syns det er viktigere at han ikke presser barnet til å være der mer enn hva barnet selv vil. Anonymkode: c007e...0de
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #6 Skrevet 20. september 2022 Jeg får ikke bidrag, men jeg orker ikke krangle på det. Det er snakk om 300 kroner så det er ikke verdt krangelen. Vi har ikke snakket om det en gang, bidraget bare stoppet da jeg gjorde noe han ikke likte, og jeg har aldri tatt det opp. Anonymkode: 68220...93d
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #7 Skrevet 20. september 2022 Jeg holder på med dette nå. Skikkelig slitsomt, men jeg biter tennene sammen. Det går ikke rundt her heller og det er konflikt fordi ungene ikke ønsker å være hos han. Han ønsker jo at de skal være der, og har lite selvinnsikt i hvorfor de ikke ønsker det. Jeg takler også sinnet hans dårlig, men har vel konkludert av at det handler om at det egentlig ikke er "sinneproblemer" men mer psykisk vold. Da er det ikke så rart at man reagerer som man gjør. Jeg anbefaler deg å forankre deg i deg selv. Finn et mantra "barna kan bo der de vil og han har likevel plikt til å bidra økonomisk". Så tror jeg grensesetting er ekstremt viktig. Ikke gå inn i diskusjoner. "Dette får en nøytral instans avgjøre. Jeg kommer ikke til å diskutere det mer med deg". Ungdommen kan bo der ungdommen vil. Han har plikt til å bidra økonomisk. Han får bare bli så sint han vil. Det DU kan bestemme er hvor mye du skal ta i mot. Ikke gi han tilgang på deg. Han får sitte hjemme hos seg selv å være sur/sint. Du kan jo feks. be om at kommunikasjon skal skje via epost, så blokkerer du for sms. Så slipper du stadige stikk der. Kanskje du kan finne noen å snakke med om dette, som kan støtte deg i prosessen? For han blir nok sint og urimelig, men han får oppføre seg mot deg og barnet ellers må dere sette grenser for han. Anonymkode: 0988d...08c
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #8 Skrevet 20. september 2022 Bare av ren nysgjerrighet. Hvor mye bidrag forventer du å få? Anonymkode: c65e0...1b6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #9 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 12.53): Kan det ta såpass med tid altså? Jeg har forstått det slik at begge parter må betale en sum til nav for at dem skal ordne opp? Det er forsåvidt greit for meg, men jeg tviler på at far syns det.. Men når han overser meg så fullstendig, så må det bare bli slik. Skjønner at du gruer deg, det er aldri gøy med slike ting som dette! Men det er klart far må betale sin del. Og jeg kjenner godt til å ha en sint eks.. Skal du be han om bidrag, eller skal du gå via nav? Anonymkode: 8b5fb...584 Tenkte å gi ham en sjanse til å gjøre det rette først. Skaper han seg blir det gjennom nav. Anonymkode: eae84...2ab
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #10 Skrevet 20. september 2022 Anbefaler at du er litt føre var og snakker med ungdommen om dette i forkant. Høres ut som at denne faren kan finne på å sende stygge meldinger til barnet sitt når han får høre at du har søkt om bidrag. Det er i hvert fall min erfaring at det ikke er uvanlig at slike fedre tar sinnet sitt utover barna i slike situasjoner. Så anbefaler at du snakker med ungdommen slik at han/hun er litt forberedt. Anonymkode: 55db0...a83 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #11 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Anbefaler at du er litt føre var og snakker med ungdommen om dette i forkant. Høres ut som at denne faren kan finne på å sende stygge meldinger til barnet sitt når han får høre at du har søkt om bidrag. Det er i hvert fall min erfaring at det ikke er uvanlig at slike fedre tar sinnet sitt utover barna i slike situasjoner. Så anbefaler at du snakker med ungdommen slik at han/hun er litt forberedt. Anonymkode: 55db0...a83 Dessverre er denne ungdommen forberedt på det meste fra far…   (ikke ts) Anonymkode: eae84...2ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå