Gå til innhold

Hvor mange timer bruker du på egenlesing? (høyere utdanning)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å bruke 5 timer på egenlesing eller gjør de fleste det kun når det nærmer seg eksamen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eplekakepåpizza skrev (1 minutt siden):

Er det vanlig å bruke 5 timer på egenlesing eller gjør de fleste det kun når det nærmer seg eksamen?

Det avhenger av hva man studerer. 

På førsteåret bachelor barnevern ble det sagt at forelesninger, gruppearbeid, individuelle oppgaver og lesing av pensum utgjør 37,5 timer i uka. Altså en fulltidsstilling. 

Anonymkode: a79fc...1a6

Skrevet

5 timer i uka? I måneden? I året? Husk å være presis! :)

Jeg har kjørt skippertak-skumlesing rett før eksamen alle 7 år på høyere utdanning 👌

Anonymkode: 6e224...47f

Skrevet

Det spørs jo helt hvilket fagfelt.

Jeg brukte 2 timer på 7,5 stp fag og 4 timer på 15 stp fag i uka. Og det var som regel 7,5 + 7,5 + 15 stp hvert semester. Så 8 timer i uka. Men det ble litt mer ved innleveringer. Samfunnsvitenskapelig. Fikk over C i snitt.

Så lenge man mestrer akademisk skriving, og har evnen til å se hva som er relevant - så kommer man langt uten mye jobbing. Det er som regel ikke hvor mye man leser, men hvordan man leser og strukturer som har noe å si. 

Anonymkode: fddfc...59e

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

5 timer i uka? I måneden? I året? Husk å være presis! :)

Jeg har kjørt skippertak-skumlesing rett før eksamen alle 7 år på høyere utdanning 👌

Anonymkode: 6e224...47f

Hvordan leser du opp til eksamen? Var du på alle forelesninger før det? Går du gjennom powerpoint også leser ut ifra det? 

Anonymkode: 812ea...110

Skrevet

Første året i bacheloren min leste jeg lite ved siden av. Det var veldig lett og leste kanskje 1 eller 2 timer utenom forelesninger. Men jeg var dog flink til å forberede meg før forelesninger. Fikk hovedsaklig A og B (og en C). Var veldig overrasket over at arbeidsmengden var ment å være 37,5 time i uken. 

Nå andreåret leser jeg (lese= aktiv notere og jobbe med emnet, i tillegg kommer litteratur utenom) 2-4 timer hver dag, 6 dager i uken. Jobber fult ved siden av så rekker ikke mer, men tror det er en fin mengde. Jobber med pomodoro metoden for å være effektiv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...