Gå til innhold

Baby 3 mnd sover godt men jeg klarer ikke nyte - har noen noen solskinnshistorier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

PS: lang tråd for å beskrive kontekst, hvis dere ikke gidder å lese kan dere bare bla til spørsmålet som ligger helt nederst 😊 Takker for alle svar.

Hei! Har en baby på 3 mnd som sover veldig godt, og har gjort det siden hun var 6 uker. Hun har lange strekk på natt, og våkner bare én gang mellom 19-7 for mat. I dag var denne matingen kl 5, dvs at hun sov 10 timer i strekk. Dette er fantastisk, og ikke noe jeg er vant med fra første baby. Antar det har litt å si at denne baby får erstatning, mens første ble fullammet. 

Mitt problem er at jeg ikke klarer å nyte det. Jeg bare venter på at det skal snu. Jeg vet at alt går i faser, og jeg har lest meg ekstremt mye opp på søvn og vet at de ofte begynner å slite mer med søvn igjen når de blir rundt 4 mnd fordi de våkner mer mellom søvnsykusene og ikke klarer å sovne igjen.

Jeg gir min sjansen til å sovne selv hver kveld. Men ender opp med å måtte bysse (mindre og mindre, men en gang i blant mer igjen) eller gi flaske. Dvs at hun er ikke veldig god på å sovne selv (som jeg vet er helt naturlig). Jeg synes det virker som om hun er litt våken og sovner selv når jeg legger henne ned om natten, men det er mørkt så jeg vet ikke om romsteringen jeg hører er i søvne eller ikke.

Jeg lurer derfor på om det er noen som har noen solskinnshistorier om babyer som sover godt, men som ikke sovnet selv på kveldstid, som fortsatte å sove godt etter 3/4 mnd? 

Jeg tar for så vidt også i mot historier om babyer om sov godt helt til denne perioden, men så sluttet med det. Hvor lang tid varte det?

Anonymkode: f18a5...93f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det virker som om hun er litt våken og sovner selv når jeg legger henne ned om natten, men det er mørkt så jeg vet ikke om romsteringen jeg hører er i søvne eller ikke.

Dette gjelder da altså ved oppvåkninger om natten

Skrevet

Jeg merket ikke noen endring ved fire mnd. Jeg hadde lest at det skulle komme, og ventet på det. Begge mine ble ammet i søvn på kvelden, den ene til 6-7 mnd. hvor vi gikk over til å bysse i stedet og den andre til hun var ca ett år (mannen bysset når det var han som la henne).  Særlig den første sov veldig godt om natten, og hadde bare noen få oppvåkninger for å få melk fra hun var nyfødt. Hun sov 12 timer i strekk, eller i hvert fall uten å vekke oss om hun var litt våken, fra ca. 10 mnd. Den andre hadde noen perioder hvor hun våknet ganske ofte, og en periode hvor hun plutselig kunne være våken en time eller to midt på natten, men det varte ikke så lenge. 

Anonymkode: cf900...393

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg merket ikke noen endring ved fire mnd. Jeg hadde lest at det skulle komme, og ventet på det. Begge mine ble ammet i søvn på kvelden, den ene til 6-7 mnd. hvor vi gikk over til å bysse i stedet og den andre til hun var ca ett år (mannen bysset når det var han som la henne).  Særlig den første sov veldig godt om natten, og hadde bare noen få oppvåkninger for å få melk fra hun var nyfødt. Hun sov 12 timer i strekk, eller i hvert fall uten å vekke oss om hun var litt våken, fra ca. 10 mnd. Den andre hadde noen perioder hvor hun våknet ganske ofte, og en periode hvor hun plutselig kunne være våken en time eller to midt på natten, men det varte ikke så lenge. 

Anonymkode: cf900...393

TAKK☀️ bare dette ene eksempelet gjorde at klumpen i magen min slapp litt. Jeg vet det er så teit av meg siden ting er veldig fint nå, men desto mer irriterende at jeg bekymrer meg.

• Hjerte 1
Skrevet

Har ei på 4 mnd nå. Sov veldig godt om natta omtrent fra fødsel, og gjerne langt utover morgenen også. Ammet ved innsovning og kunne da sove 6-10 timer i strekk. Rundt 3-mnd alder endret dette seg en del, både ved hyppigere oppvåkninger, mer gråt på natta og tidligere oppvåkning. Dette har foregått i ca en mnd, men virker som det har snudd litt tilbake denne uka. Sovner nå plutselig alene i senga, og har stort sett 5-8 timer før første oppvåkning. Sover også lengre på morgenen igjen. Så håper det er 4-mnd søvnregresjom vi har vært gjennom og at vi nå er tilbake til "normalen". Men av erfaring fra førstemann så vet jeg jo at ting kan snu når som helst, og kjenner at jeg alltid er litt på vakt. Men prøver å nyte så godt jeg kan, ved å slappe godt av om kveldene, legge meg høvelig tidlig så jeg er nokså uthvilt og være bevisst takknemlig for at dette er mulig. Førstemann var en (natt)-morgenfugl fra første stund, så er ikke vant til dette. 

Anonymkode: 813b8...f93

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har ei på 4 mnd nå. Sov veldig godt om natta omtrent fra fødsel, og gjerne langt utover morgenen også. Ammet ved innsovning og kunne da sove 6-10 timer i strekk. Rundt 3-mnd alder endret dette seg en del, både ved hyppigere oppvåkninger, mer gråt på natta og tidligere oppvåkning. Dette har foregått i ca en mnd, men virker som det har snudd litt tilbake denne uka. Sovner nå plutselig alene i senga, og har stort sett 5-8 timer før første oppvåkning. Sover også lengre på morgenen igjen. Så håper det er 4-mnd søvnregresjom vi har vært gjennom og at vi nå er tilbake til "normalen". Men av erfaring fra førstemann så vet jeg jo at ting kan snu når som helst, og kjenner at jeg alltid er litt på vakt. Men prøver å nyte så godt jeg kan, ved å slappe godt av om kveldene, legge meg høvelig tidlig så jeg er nokså uthvilt og være bevisst takknemlig for at dette er mulig. Førstemann var en (natt)-morgenfugl fra første stund, så er ikke vant til dette. 

Har dere gjort noe spesielt for å komme dere tilbake til «normalen»? 😊 Eller bare ventet det ut?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor mange oppvåkninger hadde dere når det stod på som verst mellom 3 og 4 mnd forresten? 😊 Takk for svar, vet at dette svinger men føler bare det har vært så jevnt bra så lenge nå, og tør nesten ikke håpe på at det varer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har dere gjort noe spesielt for å komme dere tilbake til «normalen»? 😊 Eller bare ventet det ut?

Har bare ventet det det ut. Det var verst rundt den uka hun lærte å snu seg fra rygg til mage. Helt tydelig sammenheng med at det skjedde mye utvikling i den tia.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor mange oppvåkninger hadde dere når det stod på som verst mellom 3 og 4 mnd forresten? 😊 Takk for svar, vet at dette svinger men føler bare det har vært så jevnt bra så lenge nå, og tør nesten ikke håpe på at det varer. 

Verste har vel vært rundt annen hver time fra leggetid, pluss en time våken fra 5 til 6. Beste i denne perioden var vel at hun sov til rundt midnatt, deretter ca annenhver time. Samsoving har reddet meg i denne perioden, slenger ut en pupp, og sovner deretter ganske raskt selv.

Skrevet

Vår har alltid brukt noe tid på å sovne om kvelden, men har egentlig alltid sovet godt. Var en liten periode da han sov på vårt rom at jeg bare lå å strøk litt på ryggen eller lignende (enten om kvelden eller etter pupp) men stort sett sovnet han fint etter pupp på natt. Kvelden var den største utfordringen. Men ingen problem. Det ble heller aldri et problem her. Snart 3 år og sover stort sett godt hver natt. Merket lite til de «dårlige periodene» som alle snakker om, og det var deilig. 

Når han ble litt større og fikk eget rom brukte jeg en del lampe med stjernehimmel og musikk hvis det skjedde at han våknet/ eller etter flaske. Brukte dette spesielt mye rundt de verste nettene ved tannfrembrudd. 

Anonymkode: f4c04...08e

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vår har alltid brukt noe tid på å sovne om kvelden, men har egentlig alltid sovet godt. Var en liten periode da han sov på vårt rom at jeg bare lå å strøk litt på ryggen eller lignende (enten om kvelden eller etter pupp) men stort sett sovnet han fint etter pupp på natt. Kvelden var den største utfordringen. Men ingen problem. Det ble heller aldri et problem her. Snart 3 år og sover stort sett godt hver natt. Merket lite til de «dårlige periodene» som alle snakker om, og det var deilig. 

Når han ble litt større og fikk eget rom brukte jeg en del lampe med stjernehimmel og musikk hvis det skjedde at han våknet/ eller etter flaske. Brukte dette spesielt mye rundt de verste nettene ved tannfrembrudd. 

Anonymkode: f4c04...08e

Hvordan var kveldene/leggingen hos dere da? Sovnet han av seg selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...