Gå til innhold

Fliser på kjøkken

Pasha

Anbefalte innlegg

Ute på nyåret skal vi pusse opp kjøkkenet vårt. (male om og bytte benkeplate).

Men så er smp. Hva gjør vi med flisene bak på veggen (ved komfyr og vask ol).?

De er jo egentlig helt greie. Hvitaktige, men med et mønster/bilde på en og annen flis.

Og fjerne de er jo litt jobb da (vel kan jo bruke borhmmer og en meisel av et eller annet slag så går det jo relativt raskt).

Er det mulig å legge fliser på nytt oppe på dem? Eller vil det bli for tykt?

Og dersom vi river dem ned, hva skal vi ha bak der da? Regner jo med at veggen er passe styg bak der. legge på nye fliser, eller har dere noen andre geniale ideer?

Selve innredningen skal være grå (6000-n eller noe i den duren) veggene skal være så og si hvite (letthet tenkte jeg). og hvitevarne er sorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi reiv ned flisene våre og la nye. Det er litt bråkete å fjerne flisene mens det står på (hammer og meisel ja..), men det er jo ikke mange kvadratmeterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er kanskje 5 meter total lengde på der flisene er.. og kanskje 50 cm høyt..

så det blir jo ikke all verden med flis da (ikke så ille som på et bad f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha vekk flisene mine, og har tenkt litt på dette med å male, men er det holdbart? Ellers lurer jeg rett og slett på å bare tapetsere bak der, og lakke over et par ganger, for å tette skjøter og enklere å vaske over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha vekk flisene mine, og har tenkt litt på dette med å male, men er det holdbart?  Ellers lurer jeg rett og slett på å bare tapetsere bak der, og lakke over et par ganger, for å tette skjøter og enklere å vaske over...

Jeg malte flisene på vårt midlertidige kjøkken.

Første gang: Heftgrunn og alkydmaling - flasset fort.

Andre gang: Heftgrunn og alkydmaling. La på en mørkere lasur som jeg sørget for å få godt ned i fugene....så det så ut som fugemasse. Etterpå lakket jeg over med Trestjerners mattlakk (husker ikke hvor mange ganger). Dette alternativet holdt seg helt til flisene ble røsket ned i fjor høst.

Begge gangene pusset jeg først med sandpapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fiksa opp litt på kjøkkenet nå, og jeg brukte rett og slett gulvbelegg. Ble kjempefint. Brukte sånn som ser ut som fliser da, og jeg er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg malte flisene på vårt midlertidige kjøkken.

Første gang: Heftgrunn og alkydmaling - flasset fort.

Andre gang: Heftgrunn og alkydmaling.  La på en mørkere lasur som jeg sørget for å få godt ned i fugene....så det så ut som fugemasse.  Etterpå lakket jeg over med Trestjerners mattlakk (husker ikke hvor mange ganger).  Dette alternativet holdt seg helt til flisene ble røsket ned i fjor høst.

Begge gangene pusset jeg først med sandpapir.

Hvordan kunne jeg gjette at du hadde noe lurt å si her også :ler:

Men, fra spøk til alvor, hvor mange år holdt det da, sånn ca? Og var det bare på veggflisene? Vimselims har jo teite fliser på benkplata også må vite :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kunne jeg gjette at du hadde noe lurt å si her også  :ler:

Men, fra spøk til alvor, hvor mange år holdt det da, sånn ca?  Og var det bare på veggflisene?  Vimselims har jo teite fliser på benkplata også må vite :sur:

Det første dusteforsøket husker jeg ikke hvor lenge holdt.

Det med lakk var like fint i de fire årene de fikk henge.

Når det gjelder fliser på benkeplata....så burde det vart lang straff for å ha funnet opp det. Vil tro det er misfarga fuger som er problemet.....da ville jeg ha tatt mørk alkydmaling som passer til flisene...blandet med white sprit...og tatt en tynn pensel og fyllt fugene med blandingen. Blandingen må være så tynn at den suger skikkelig inn i fugemassen.

............

Men helst burde du fjerne benkeflisene da. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

male flisene vil jeg nok ikke gjøre.. (dersom ikke sixx dukker opp å gjør den jobben for meg da).. er nok en grunn til at Jotun ikke anbefaler det sånn egentlig..

Er det noen her som har lagt fliser selv? hvor vanskelig var det?

og har noen en borhammer og litt arbeidslyst å komme med? så er dere hjerlige velkommene til å rive ned flisene mine altså :ler:

dumme benkeflisene til vimselims.. kanskje noen skal komme med en borhammer der og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fiksa opp litt på kjøkkenet nå, og jeg brukte rett og slett gulvbelegg. Ble kjempefint. Brukte sånn som ser ut som fliser da, og jeg er veldig fornøyd.

har du hatt det lenge?

hvordan er det å få vann og damp på det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er bare teite, og tenk, det tok litt tid, og kosta litt i innkjøp au... Nå e de bare slitte å stygge, hvite fliser må vite, hallo, vet ikke hva jeg tenkte på... Spørs om ikke ida og sixx får ta en tur, med hver sitt redskap så kan jeg bare sitte og kikke på :ler:

Vel, i alle fall, det tok tid å sette opp flisene, vi var nøye og tok oss god tid, målte og vatret og i det hele tatt, så resultatet ble egentlig greit, den gang...

Når det gjelder dette belegget som lucky brukte, listet du det inn etterpå da? Kan jo høres ganske greit ut egentlig :) Og man kan sikkert få kjøpt en passelig rest en eller annen vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor "må" dere ha fliser eller gulvbelegg eller annet som bryter med resten av veggen, over benken?

Vi har panel på alle veggene på kjøkkenet...også over benkene...over komfyren skal vi kanskje ha en glassplate a la Paige, men det må jeg forske litt mer på.

Å ha fliser over benkene bidrar kun til å stykke opp rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å forlenge benkeplaten opp langs veggen? Dvs. bruke laminat ? Tror ikke jeg har sett det noe sted så vet ikke helt hvordan det blir :forvirret:

Jeg vil ikke ha fliser hvertfall, alternativet er glass av et eller annet slag. Sliter litt med å finne gode sider med eksempler på ulike løsninger med glass.

Finnes jo blant annet trådglass slik at det blir litt mønster/tråder i glasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

må jo ha et eller annet over vasken og komfyren da..

har ikke tenkt å legge panel.. da kunne det vel muligens ha gått uten..

blir jo fort slitasje dersom man bare har tapet..

(var det i gamle leiligheten og der var det helt jævlig..

,men de hadde også brukt noe drittmaling også da..som ikke tålte slitasje(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...