Gå til innhold

Hvorfor er det bare folk med gode karakterer som blir lærere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en del fra vennekretsen min som er blitt/skal bli lærere på både grunnskole og vgs. Men det som de alle har tilfelles, er at de har fått gode karakterer på videregående, og har egentlig kunne velge og vrake blant de mest populære studiene. Hvorfor velger man da å bli lærer hvis man for eksempel kan bli lege eller advokat? Er det noen som vet noe om dette?

Anonymkode: 95bc5...ec3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi jeg vet hvor 

Anonymkode: d5407...276

Skrevet

Fordi jeg vet hvor viktig en lærer kan være for et barn. Til tross for gode karakterer vokste jeg opp i et hjem med grov omsorgssvikt. Noen ganger er læreren den eneste trygge havnen i livet ditt. Derfor ville jeg bli lærer. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi jeg vet hvor 

• Hjerte 3
Skrevet

Sikker på at alle disse hadde 6 i snitt? Og at alle disse hadde tatt matte og realfag som trengs for å bli lege?

Jeg hadde godt snitt; men ikke opp mot 6-talet. Så var aldri aktuelt med lege. Jurist kanskje, men jeg ville ha muligheten til å bo overalt, og det kan man som lærer. Jeg ville bo i ingenmannsland og drive småbruk samtidig som lærer. Det er jo skoler så og si overalt.

Anonymkode: 15419...ad7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

For å svare på overskriften din: man trenger 4 i snitt for å komme inn på lærerutdannelse. Så kan det jo diskuteres hvor godt det snittet egentlig er.

Det du spør om i HI er hvorfor folk med gode karakterer velger å bli lærere. Man har vel et ønske om noe da! Jeg kjenner folk med kjempehøyt snitt som er sykepleier, tømrer, kokk, regnskapsfører og elektriker. Mener du at folk som ønsker å bli noe der man ikke trenger så høyt snitt skal slurve på skolen, eller hva mener du egentlig? 
Jeg ville aldri blitt hverken lege eller advokat!

Hilsen veldig fornøyd byggdrifter (vaktmester) med 5,7 i snitt 🤷‍♀️

Anonymkode: af4b3...527

• Liker 2
Skrevet

Jeg var et såkalt skolelys gjennom hele skolegangen. Fikk gode karakterer hele veien og kunne sikkert valgt mye annet og mer prestisjefylt. Valgte å bli lærer fordi jeg syntes det virket spennende og givende. Mange lærere har nok valgt yrket fordi de har et godt forhold til skole og læring. 

I dag angrer jeg. Er kjent for å være  dyktig i jobben, jobber mye og gir alt, men er lei. Er på vei ut av yrket. Og dersom pågående steik ender i tvungen lønnsnemnd uten forbedringer i arbeidsvilkårene, så skjer det allerede i januar -etter tre måneders oppsigelsestid. 

Anonymkode: ccb02...dde

• Liker 1
Skrevet

Det handler om interesse.

Anonymkode: e1e52...ad5

Skrevet

Folk med gode karakterer er gjerne de som liker skolen også, og som kanskje ikke er skolelei.

Anonymkode: e4686...312

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fordi jeg vet hvor viktig en lærer kan være for et barn. Til tross for gode karakterer vokste jeg opp i et hjem med grov omsorgssvikt. Noen ganger er læreren den eneste trygge havnen i livet ditt. Derfor ville jeg bli lærer. 

Takk for at du valgte å bli lærer!  Mennesker med din erfaring er ekstremt viktige for skolen. 

Anonymkode: ccb02...dde

• Hjerte 1
Skrevet

Laaaang sommerferie, høstferie, vinterferie, avspasering... Jeg skjønner dem godt! 

Anonymkode: 9a032...10c

• Liker 1
Skrevet

De fleste lærere jeg kjenner hadde ikke gode karaktere, men helt gjennomsnittlige. Ca 4 i snitt.

Anonymkode: 9096a...db1

• Liker 1
Skrevet

Jeg valgte å bli lærer ene og alene på grunn av all avspaseringen. Det er veldig familievennlig å være lærer. Fri alle dager barna har fri. Selve yrket gir meg dessverre ikke så mye. Jeg får nytt trinn omtrent annet hver år, får ikke eierforhold til noen av elevene og jeg kjenner nok ikke like mye på ansvaret som jeg ville gjort om jeg skulle fulgt elevene over flere år. 

Anonymkode: 56d3b...7b8

Skrevet

Jeg hadde 5 i snitt og skulle absolutt ikke bli lærer. Gikk to andre utdanninger før jeg tok PPU og ble lærer. Valgte lærer fordi jeg liker å undervise og syntes det var kjekt å ha opplæring på jobben jeg hadde før. Dessuten er lærer en mer familievennlig jobb der man oftest har fri når barna har fri. 

Anonymkode: fc712...ec4

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har en del fra vennekretsen min som er blitt/skal bli lærere på både grunnskole og vgs. Men det som de alle har tilfelles, er at de har fått gode karakterer på videregående, og har egentlig kunne velge og vrake blant de mest populære studiene. Hvorfor velger man da å bli lærer hvis man for eksempel kan bli lege eller advokat? Er det noen som vet noe om dette?

Anonymkode: 95bc5...ec3

Har også lagt merke til dette. Gikk på skole, ungdomsskole og videregående, med noen som var noen skikkelig skolelys. Bare toppkarakterer. Men de endte opp som lærere. Kanskje de var feige og bare ville ha en trygg jobb? 

Anonymkode: 812cc...6ad

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste lærere jeg kjenner hadde ikke gode karaktere, men helt gjennomsnittlige. Ca 4 i snitt.

Anonymkode: 9096a...db1

Sånn når man først er lærer - 4 er ikke gjennomsnittet, 3,5 er 😜 

Anonymkode: fc712...ec4

Skrevet

Jeg hadde 5,7 i snitt og valgte å bli lærer. Årsaken er en god blanding av ting. Jeg har alltid ønsket å jobbe med å hjelpe barn og unge som ikke har det så greit. Jeg kunne så klart valgt mye annet, slik som fks barnevern, men vet at det fort hadde blitt for belastende psykisk for meg. Som lærer er det jeg som kan oppdage det som er vanskelig og veilede barna og foreldrene videre til instanser som kan hjelpe videre. I tillegg husker jeg læreren min som gjorde at skolen ble en trygg arena, noe som ble svært viktig for meg i oppveksten. Jeg ønsker å gjøre det samme for mine elever. Jeg har også alltid elsket å lære, dermed ble det riktig yrke for meg.

Anonymkode: 3af97...543

Skrevet

Visste ikke at det bare var folk med gode karakterer som ble lærere? Mtp alle de som plutselig kunne bli lærere når kravet om 4 i matte ble løftet tyder jo på det motsatte 😅

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3obpV/happy-19-jubler-over-karakterendring

Personlig tenker jeg at læreryrket er et nobelt yrke. En jobb som virkelig gjør en forskjell og man bygger jo fremtiden gjennom å gi fremtidige voksne hodet de skal bruke 😊 Så at folk velger det yrket generelt skjønner jeg godt. Stabil jobb også 😊

Anonymkode: 3a2b8...d3c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har relativt høyt snitt (et par femmere, og resten seksere), og jeg har realfag (matematikk, fysikk, kjemi). Pr dags dato går jeg ingeniørutdanning. Men jeg vurderer sterkt å bygge på masteren med ppu, for å kunne undervise på vgs (da fortrinnsvis i matematikk, naturfag, kjemi osv).

Jeg trives veldig godt på skolen, og jeg føler at det er den første arenaen i livet hvor jeg faktisk har mestret noe godt. Alle andre jobber og diverse har jeg følt at jeg mestrer helt ok, men ikke utmerket meg spesielt. Jeg har også et stort ønske om å prøve og hjelpe andre til å føle på denne mestringen. :)

Til slutt så er det selvsagt en motivator at det er familievennlig, og lar seg kombinere med eventuelle barn, og at det alltids trengs lærere, uansett hvilken by man måtte bo i. :) Dog kunne jeg ikke tenke meg å undervise på barneskolen, det føler jeg er en arena som ikke hadde passet meg så godt. Tror jeg hadde fått utrettet mer på vgs og oppover. 

Anonymkode: bbafe...f39

Skrevet

Neida, jeg hadde bare 4,8 i snitt og ble lærer! 😅 Så ikke bare skolelysene som havner i skolen! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...