Gå til innhold

i hvilken bransje tror du det jukses mest med egenmeldinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og med jukses mener jeg selvfølgelig at man tar ut en dag eller to fordi man er "sliten, har litt hodepine" og fordi man "ikke orker å gå på jobb den dagen"

Selv tror jeg det jukses mye med dette spesielt i barnehage og for de som jobber som hjelpepleiere i hjem.

Anonymkode: 4337a...87b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I kommunen

Anonymkode: 61d87...833

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor tror du det?

Anonymkode: 35f4b...156

• Liker 2
Gjest Ms Baxter
Skrevet

Egenmeldinger er jo opp til en selv å vurdere om en er syk nok til å ta en… joda hodepine og sliten kan være god nok grunn det… feks ingen vil vel ha en ufokusert og sliten pleier til å dele ut medisiner til en? Sjansen for feilmedisinering er større her enn når en frisk og opplagt pleier som utfører oppgaven👍

Skrevet

Bransjer (eller rettere: jobber) der jobben blir gjort selv om du er borte. Det er høyere terskel for sykefravær dersom arbeidsoppgavene hoper seg opp under ditt fravær. 
Fex innen min bransje (helse) er underordnede oftere syke enn lederne. 

• Liker 6
Skrevet
Ms Baxter skrev (4 minutter siden):

Egenmeldinger er jo opp til en selv å vurdere om en er syk nok til å ta en… joda hodepine og sliten kan være god nok grunn det… feks ingen vil vel ha en ufokusert og sliten pleier til å dele ut medisiner til en? Sjansen for feilmedisinering er større her enn når en frisk og opplagt pleier som utfører oppgaven👍

Skulle jeg vært borte hver gang jeg er sliten har det blitt lite jobbing 🤣

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror det er mest utbredt å ta en egenmeldingsdag selv om man ikke er syk i yrker der jobben ikke hoper seg opp og man får dårlig samvittighet lett. 

Jeg er lærer og å ta en egenmeldingsdag betyr bare masse merarbeid for meg og at ting hoper seg opp. Jeg går glipp av vurderingssituasjoner og må mest sannsynlig endre på planer fordi man ikke aner hvem som blir satt inn som vikar. Er jeg småsyk går jeg heller på jobb.

Det burde være sånn at er man er syk, bør man  bli hjemme, ihvertfall med smittsomme ting. Synder nok litt der og det er jo bare dumt for da sprer virus jeg raskt.

Hodepine og utmattelse er absolutt grunn nok til å bli hjemme fra barnehagejobb syntes jeg - jeg har nesten aldri hodepine men de få gangene jeg har hatt det føles det jo ut som hodet sprenger. Og jobber man i barnehage med masse skrikende barn 

Anonymkode: f66e2...22e

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Butikk. 

Anonymkode: 4a350...248

• Liker 1
Skrevet

Moren min jobber innen helse, som miljøarbeider...hun tar seg ekstremt mange egenmeldingsdager. Tror generelt helse, der andre gjerne vil ta ekstravakter. 

Anonymkode: b6e98...94a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

I turnus yrker. Høyt sykefravær i helger

Anonymkode: ee146...7bf

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Moren min jobber innen helse, som miljøarbeider...hun tar seg ekstremt mange egenmeldingsdager. Tror generelt helse, der andre gjerne vil ta ekstravakter. 

Anonymkode: b6e98...94a

Hun "tar seg" vel det ikke, hun har vel mest sannsynlig behov for de. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Helse/turnus. Særlig helsefagarb/assistenter.

Anonymkode: 0fd12...c6f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Helsevesenet. Kanskje særlig i kommuner. 

Vi jobber en del med sykefraværet i vår kommune og det er helt åpenbart at det jukses mye med egenmeldingene i helse. Og når noen først er egenmeldt tar de alltid en tredagers, aldri kun én dag.

Så kan man selvfølgelig påstå at arbeidsmoralen ikke er den beste, men det sier jo også mye om kulturen på disse plassene. Manglende stolthet over arbeidsplassen, manglende lojalitet og ansvarsfølelse. Det er et ledelses og arbeidsgiverproblem, ikke bare et ansattproblem. 

Vi ser også at avdelinger med flere deltidsansatte har mye høyere korttidsfravær enn avdelinger med flere heltidsansatte. Deltidsansatte sliter med å føle tilhørighet og lojalitet, og når de er litt slappe i formen er det lettere å bli hjemme enn å jobbe med folk du egentlig ikke kjenner og ikke vet om greier å avlaste deg. 

Vi ser store forskjeller mellom avdelinger, så det er ikke slik i helsevesenet over alt. Men generelt tror jeg helsevesenet troner høyt ja. 

Anonymkode: aece9...91a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Vet jeg er fordomsfull, men tror kvinneyrker er overrepresentert. 

Anonymkode: c9deb...fb3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil ikke kalle det juks. Man har x antall egenmeldingsdager i året hvor man kan erklære seg selv for syk til å dra på jobb. Om det er fordi man trenger en ekstra dag med hvile «bare fordi», eller om man har omgangssyken, er det samme for meg.

I min jobb er det ingen som gjør jobben for deg mens du er borte, det blir bare mer arbeid når du er tilbake, så jeg bryr meg rett og slett ikke om hvorfor en kollega er hjemme. Det påvirker ikke meg.

Jeg har også tatt en egenmeldingsdag hvor jeg kanskje kunne ha reist på jobb med «litt hodepine», men den ene dagen til å hvile ut ga meg energi til å ta fatt på alt igjen. Det påvirket ingen andre, så det bryr meg ikke stort om noen anser det som «juks».

Anonymkode: 34fda...e48

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vil ikke kalle det juks. Man har x antall egenmeldingsdager i året hvor man kan erklære seg selv for syk til å dra på jobb. Om det er fordi man trenger en ekstra dag med hvile «bare fordi», eller om man har omgangssyken, er det samme for meg.

Jo det er juks. Egenmeldingene er der for at man ikke skal belaste fastlegene unødvendig. Så egenmeldingen skal jo kun brukes i samme tilfeller man kan regne med sykemelding fra legen. Man får selvsagt ikke sykemelding fra fastlegen om man sier "jeg ønsker en ekstra dag fri".

Anonymkode: c9deb...fb3

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror absolutt ikke kvinner jukser mer med egenmeldinger. Jeg tror absolutt at kvinner har yrker med høyere belastning på helsa og blir oftere syk. 

At folk tar seg en "tredagers" når de først er syke og må ta ut en dag skjønner jeg veldig godt, det er jo et helt dust system som jeg trodde man hadde gått bort i fra. Jeg jobber i IA-bedrift og trenger ikke å stresse med å telle egenmeldingsdager. Tar ikke ut mer enn helt nødvendig uansett. Skjønner ikke at det fremdeles finnes arbeidsplasser som ikke er IA-bedrift

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

I min jobb er det ingen som gjør jobben for deg mens du er borte, det blir bare mer arbeid når du er tilbake, så jeg bryr meg rett og slett ikke om hvorfor en kollega er hjemme. Det påvirker ikke meg.

Jeg har også tatt en egenmeldingsdag hvor jeg kanskje kunne ha reist på jobb med «litt hodepine», men den ene dagen til å hvile ut ga meg energi til å ta fatt på alt igjen. Det påvirket ingen andre, så det bryr meg ikke stort om noen anser det som «juks».

Det er selvfølgelig juks. Men som du sier er det ikke så big deal hvis det uansett ikke påfører andre merarbeid. Men den type jobber du har er ikke preget av så mye sykefravær. Det er først og fremst helseyrker som har særlig høyt sykefravær, og det koster det offentlige MASSE penger. 

Anonymkode: aece9...91a

• Liker 1
Skrevet

Så, ja vil endre svaret mitt 😂

Jeg tror at arbeidsplasser som ikke er IA-bedrifter har størst problem med at folk tar ut egenmeldinger når de kunne ha vært på jobb. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...