AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #1 Skrevet 18. september 2022 Har to hunder som har gått godt overens i 3 år. Har vært obs på at den yngste er av en rase som kan være litt "hissig" rundt mat, og jobbet med dette fra vi fikk henne. Nå har hun ved 3 tilfeller nesten klikket på andre hunden vår, på kvelden. Ved første tilfelle måtte jeg stoppe henne, for hun ga seg ikke. De 2 andre tilfellene har vært litt mildere. Med unntak av "denne klikken", koser de og oppfører seg som normalt. Men jeg ser at gamlehunden er litt på vakt mot henne. Situasjon 1: hadde besøk av en slektning som sniker seg til å mate hundene i sofa. Dette har vi derfor vært strenge på i etterkant. Så ut som den yngste hunden trodde den eldste fikk noe. Situasjon 2: Eldstebarnet lagde seg mag på kjøkkenet. Situasjon 3: Mannen skulle gå tur med hundene, og ville sette bånd på eldste først. Dette skjer som sagt bare utpå kvelden. Reagerer ikke aggressivt i tilsvarende attraksjoner ellers på døgnet. Tror vi forebygger. Og har lest oss mye opp på problematikk. Men ønsker gjerne tips. (Hunden skal snart ha løpetid. Kan det være noe av grunnen?) Anonymkode: 99bd0...936
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #2 Skrevet 18. september 2022 Hvor gammel er hunden, og hvilken rase? Er begge tisper? Anonymkode: 24272...bfa
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #3 Skrevet 18. september 2022 Snart 3 år. Den andre er en kastrert hann på 9 år. Den yngste er en Boston terrier. Den eldste en rolig Lundehund. (Blir nok gjenkjent, men de fleste som kjenner meg vet at vi hat litt utfordringer nå). Anonymkode: 99bd0...936
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #4 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Snart 3 år. Den andre er en kastrert hann på 9 år. Den yngste er en Boston terrier. Den eldste en rolig Lundehund. (Blir nok gjenkjent, men de fleste som kjenner meg vet at vi hat litt utfordringer nå). Anonymkode: 99bd0...936 Nb! Nr 2 fikk vi da han var 7 mnd, pga at en vi kjenner ikke kunne ha han lenger. (Hadde en prøveperiode i starten). Anonymkode: 99bd0...936
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #5 Skrevet 18. september 2022 Hei! Jeg har ei tispe på 4 år. Og to hannhunder på 8 og 11 mnd. tispa begynte plutselig, helt ut av det blå å angripe de to andre. Før dette hadde alle tre gått supergodt overens. det ble så ille at jeg måtte sette bort tispa til en venn av meg, som hun kjenner godt. så gikk det et tar dager og det gikk et lys opp for oss, for da fikk hun løpetid! Løpetidene hennes er i 9 av 10 tilfeller stille løpetid, så det er ikke enkelt å se hverken når det nærmer ser eller når hun har det, men denne gangen så blødde hun noen få dråper. Ei ukes tid, etter at løpetiden var ferdig, så var alt som normalt igjen og hun koser seg med de to andre. Det kan selvfølgelig være noe annet, men siden du nevnte at hun snart skal ha løpetid, så hadde jeg satt en knapp på det. Hormoner osv. Anonymkode: 54e7e...e7e 1
Troyamin Skrevet 18. september 2022 #6 Skrevet 18. september 2022 Terrier og lundehund har ikke samme "språk". Det er ikke uvanlig at en terrier som nå er blitt voksen, skal være den som styrer flokken. Du vil nok se flere og flere slike situasjoner fremover. En ting er å lære å lese de subtile tegnene og korrigere i det det smeller. (Noe som på sikt vil redde både psyke og livet til den eldste hunden) Ønsker du ikke å gå inn og korrigere, ville jeg skilt hundene i de settingene du vet det går galt i. Gjerne i enda flere dagligdagse ting. For det vil som sagt bare bli verre. Du vil få mange råd om å bruke avledning. Dette vil bare føre til at du unngår å gå gjennom konflikten i en lang periode. Men plutselig vil du få en skikkelig smell. Hva med å kontakte Kai Iversen for litt hjelp og veiledning?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #7 Skrevet 18. september 2022 Mot en løpetid, så vil stresset i kroppen øke. Mange tisper får økt ressursforsvar, blir mer engstelige og derfor også (i noen tilfeller) mer aggressiv. Mange hunder er ofte langt mer opptatt av mat på kvelden enn på morgenen. Det kan forklare hvorfor ressursforsvaret til tispa slår inn kun på kvelden. Ved situasjon 3, hadde mannen godbiter i lomma, og/eller har det vært en semi-rutine å gi godbit når man tar på sele/bånd? Det positive her, er at dere allerede vet om minst 1 trigger, tid på døgnet, og at det godt mulig er i sammenheng med en kommende løpetid. Ha klare, gode rutiner under fôring. De skal begge få mat på hver sin faste plass (med god avstand unna hverandre), og skal holdes under oppsyn mens de spiser. Ikke la noen av de gå bort til den andres skål etterpå. Vær også obs på at tispa kan hoppe på den andre hunden mens dere står og ordner maten til hundene. Det kan være lurt å holde de avskilt FØR du begynner å ordne til maten deres. Ikke gi de tyggebein med mindre de er i hvert sitt bur. Ikke ha godbiter i lomma under perioden før/under løpetiden. Lukta og håpet om godbit kan være nok til å trigge et utfall. Hold hundene unna hverandre på kvelden i nærmeste fremtid. Ha de liggende på hver sin plass, for eksempel. Unngå aktiviteter/situasjoner som øker stress/kaos. Jeg har selv en tispe som ble veldig intens og aggressiv når det kom til mat (eller håpet om mat) før løpetid. Det var verst den første løpetiden, og avtok for hver løpetid. I den første perioden, så kunne verken jeg eller venninna mi ha godbiter I lomma når hunden min og hennes lekte. Lukta og forventningen om godbit var nok til at hun kunne bli ilsk. Siden denne adferden avtok for hver løpetid, så trenger jeg ikke lenger tenke på det. Jeg har nå to tisper, og har jobbet aktivt fra start for å unngå eventuelle problemer. De har hatt 3 løpetider sammen hittil. De er begge veeeldig glade i mat, og det har likevel gått kjempebra. Det var noen episoder det første året, men jeg ble flinkere på å unngå situasjonene hvor det ble konflikt. Nå er det ikke lenger noen problemer. Jeg holder et øye med de under fôring, men selv midt inne i den verste perioden i løpetiden, så kan jeg kaste godbiter på gulvet, ha godbiter i lomma i sofaen, gi de tyggebein sammen etc. Anonymkode: 9ccec...999 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #8 Skrevet 18. september 2022 Vi skiller de nå på kveldene. Håper det er som over, at løpetid spiller inn. I værste fall må vi omplassere den yngste. Men er villig til å gjøre alt for å unngå det. Anonymkode: 99bd0...936
Million Skrevet 18. september 2022 #9 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi skiller de nå på kveldene. Håper det er som over, at løpetid spiller inn. I værste fall må vi omplassere den yngste. Men er villig til å gjøre alt for å unngå det. Anonymkode: 99bd0...936 Istedenfor omplassering, kan dere vel bare kastrere tispen? Problem løst. Det er ingen forstyrrende hormoner i fri flyt etter kastrering, da blir tispen rolig igjen og "seg selv".
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #10 Skrevet 18. september 2022 Million skrev (1 time siden): Istedenfor omplassering, kan dere vel bare kastrere tispen? Problem løst. Det er ingen forstyrrende hormoner i fri flyt etter kastrering, da blir tispen rolig igjen og "seg selv". Det er et sjansespill å kastrere tisper. Flertallet av tisper som allerede viser aggressiv adferd, blir mer aggressiv etter kastrering. Disse vil også vise mer aggressiv adferd mot familiemedlemmer. Mange tisper forandrer ikke adferd etter kastrering, og noen blir mindre aggressive. Det er noe diskusjon rundt om én type aggressivitet blir verre etter kastrering (genetisk/miljø), og om en annen type aggressivitet minsker ved kastrering (hormonell), men hittil finnes det ingen gode studier på dette. Det er også vanskelig å si helt sikkert om en tispes aggressiv adferd er kun et resultat av genetisk/miljø, eller hormonbasert. Jeg vil tro det nesten alltid er en god blanding. Det er uansett ikke unormalt at en tispe blir litt intens i ressursforsvar før løpetid. Det beste er å fokusere på stressredusering, rotrening, og å kontrollere miljøet så tispa ikke havner i situasjoner hvor hun skremmer livskiten ut av andre hunder 😅 Anonymkode: 9ccec...999 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå